تاریخ انتشار: ۱۷:۰۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حمایت زیباکلام از اقدام فائزه هاشمی

صادق زیباکلام، تحلیل گر سیاسی با اشاره به دیدار اخیر فائزه هاشمی با یکی از شهروندان بهائی در ایران گفت: ضمن اینکه کار خانم فائزه هاشمی هم انسانی بود و هم قابل ستایش بود، باید از مقامات محترم جمهوری اسلامی پرسید که با توجه به قانون اساسی کشورمان و با توجه به اصول فقهی و شرعی دینی مان، و با توجه به موارد دیگری که فقهای بزرگ شیعه در گذشته و امروز گفته اند آیا می توان یک فردی را به به جرم یا اتهام داشتن افکار و عقایدی مغایر با اعتقاد دینی خودمان به زندان انداخت یا اجازه تحصیل و کار در مملکتش به او نداد؟
رویداد۲۴- صادق زیباکلام، تحلیل گر سیاسی با اشاره به دیدار اخیر فائزه هاشمی با یکی از شهروندان بهائی در ایران گفت: ضمن اینکه کار خانم فائزه هاشمی هم انسانی بود و هم قابل ستایش بود، باید از مقامات محترم جمهوری اسلامی پرسید که با توجه به قانون اساسی کشورمان و با توجه به اصول فقهی و شرعی دینی مان، و با توجه به موارد دیگری که فقهای بزرگ شیعه در گذشته و امروز گفته اند آیا می توان یک فردی را به به جرم یا اتهام داشتن افکار و عقایدی مغایر با اعتقاد دینی خودمان به زندان انداخت یا اجازه تحصیل و کار در مملکتش به او نداد؟

موضوع بهائیان همواره در نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک حرکت و یا یک فرقه انگلیسی اسرائیلی مطرح بوده است.

فارغ از اینکه این ادعا تا چه میزان صحت دارد، اتفاقی که در روزهای اخیر رخ داد این بود که خانم فائزه هاشمی طی دیداری با یک زندانی بهائی که مدتها هم بند او در زندان بود دوباره موضوع بهائیان ایران را مطرح کرد.

بعد از آنکه خبرگزاری فارس تصویر او هنگام عیادت از خانم کمال آبادی زندانی بهائی را منتشر نمود موجی از مخالفت ها و اظهار نظرهای تند علیه او و همینطور شخص آیت الله هاشمی آغاز شد.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح دیروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد با اشاره به ملاقات فائزه هاشمی با سران فرقه بهائیت اظهار کرد:‌ منتظر بودم که ببینم آیا در این خصوص اعتراضی می‌شود یا خیر که دیدم خبری نیست تا اینکه شنیدیم پدر او اعتراض ملایمی داشته است و جای شکرش باقی است ولی باید پرسید چرا دیگران سکوت کردند؟

بعد از آن، سردار نقدی با بیان اینکه امروزه عده‌ای به دنبال تشجیع بهائیت هستند، اظهار کرد: بهائیت یک فرقه جاسوسی است و هیچ کس آن را به عنوان دین به رسمیت نمی‌شناسد. اگر بهائیت دین است، پیغمبر آن کیست؟

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داده کار بهائیت در طول سال‌های پیش از انقلاب این بود که سلطه شاه را بر ایران تداوم بخشد، ‌هسته اصلی ساواک را تشکیل دهد و دست به کشتار فراوان مردم بزند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی  هم در خصوص این دیدار موضع گیری کرده و اظهار داشت: فائزه اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند.

در کنار همه این موضع گیری ها اما دفاع فائزه هاشمی از این کار در مصاحبه ای که با یورونیوز داشت تا حد زیادی به واکنش های تند سران نظام دامن زد.

فائزه هاشمی در گفتگو با یورونیوز در خصوص دیدار با اعضای فرقه ضاله بهائیت گفته که هیچ کار خلافی نکرده، پشیمان نیست و کسانی که به این دلیل به او حمله می‌کنند دغدغه دین ندارند.

یورنیوز نوشت: فائزه هاشمی، نماینده سابق مجلس، مدیرمسئول روزنامه توقیف شده زن و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گوید که هرچند تصور چنین حملاتی را نداشت اما نگران این موج‌ها نیست و این موج‌ها در نهایت به ضرر موج سازان تمام می‌شود.

بعد از این اظهارات عده ای با تجمع در مقابل دادستانی تهران خواستار محاکمه فائزه هاشمی شدند و از رئیس قوه قضائیه خواستند سریعاً با این موضوع برخورد کند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه‌قضائیه هم ساکت ننشست و هشدار داد دفاع از بهائیت عنوان مجرمانه پیدا کند به‌شدت برخورد می‌کنیم.

در بین همه این واکنش ها عده ای از تحلیل گران سیاسی کشورمان نظیر دکتر صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهارات متفاوتی داشتند.

صادق زیباکلامصادق زیباکلام گفت: کار خانم فائزه هاشمی از هر نظر درست است، عمل ایشان هم اخلاقی، هم انسانی بود و قابل ستایش است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با انتخاب خبر اظهار داشت: در روایات اسلامی به کرار شنیده شده که روزی رسول الله(ص) از محلی رد می شدند، کافری از بالای پشت بام بر سر ایشان شکمبه گوسفند می ریختند و بعد یک روز که پیامبر از آنجا بر طبق معمول عبور کردند دیدند از این کافر خبری نیست؛ سراغ او را که می گیرند متوجه می شوند که وی بیمار است و پیامبر به عیادت او می روند.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر چنین درس هایی که علما بر منابر از پیامبر برای ما و همه مردم بیان می کنند را مبنا قرار دهیم اینکه خانم هاشمی به عیادت هم بند خودش که چندین ماه با او در یک سلول به سر می برده رفته است، نباید محلی از اعراب باشد.

این استاد علوم سیاسی تصریح کرد: ایشان درست ترین، اخلاقی ترین و انسانی ترین کار ممکن را کردند که به عیادت آن خانم بهایی رفتند.

وی در ادامه با اشاره به  خانم کمال آبادی اظهار داشت: واقعاً جرم این افرادی که 8 سال برخی هم بیشتر در زندان هستند چیست؟ آیا این افراد جاسوسی کردند و اسرار مملکتی را به بیگانه دادند و وطن فروشی کردند؟ آیا از نظر دینی امام صادق علیه السلام که با چندیدن هزار نفر از کافران، مشرکین، یهودیان، نصرانی ها و گبرها می نشستند و یا بحث می کردند، اگر هر کدام از آنها مریض می شدند آیا امام به عیادتشان نمی رفتند؟

صادق زیباکلام اضافه کرد: خانم فائزه هاشمی به دیدار کسی رفتند که 8 ماه با او در یک سلول بوده است؛ یعنی ابتدایی ترین کاری که یک انسان می تواند در حق یک انسان دیگر انجام دهد ایشان کرده است. به نظر من اگر وی به دیدار هم سلولی و هم بندش صرفاً به خاطر اینکه افکار و عقایدشان مخالف هم است نمی رفت آن وقت بود که جای گلایه داشت و جای این بود که خانم هاشمی را آماج حملات قرار دهند.

وی گفت: هنوز مشخص نیست که بهائیان در ایران به چه دلیل حق تحصیل و حق کار کردن ندارند و باید در زندان باشند؟ آیا صرفاً به دلیل این است که عقاید و افکارشان با ما متفاوت است؟ آیا این قبیل رفتارها بر اساس موازین شرعی صورت می گیرد؟ آیا رسول الله(ص) دستور داده بودند که هر کسی که مسلمان نشده و کافر باقی مانده او را به زندان بیاندازند؟ آیا علما و مراجع این فتوا را داده بودند که هر کس مانند ما نمی اندیشد باید به زندان بیفتد؟

صادق زیباکلام در پایان تأکید کرد: از منظر حقوق بشر یا قوانین غربی و یا غیراسلامی به موضوع بهائیان نگاه نمی کنم، بلکه پرسش من از مقامات محترم جمهوری اسلامی ایران آن است که با توجه به قانون اساسی خودمان و با توجه به اصول فقهی و شرعی خودمان، و با توجه به موارد دیگری که فقهای بزرگ شیعه در گذشته و امروز گفته اند آیا می توان یک فردی را به به جرم یا اتهام داشتن افکار و عقایدی مغایر با اعتقاد دینی خودمان به زندان بیندازیم یا اجازه تحصیل به او ندهیم یا به او اجازه کار در مملکتش ندهیم و سایر فشارها و محدودیت هایی که ما برای بهایی ها ایجاد کرده ایم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
1
2
ما نمیتونیم دیگران را با زور و جبر وادار کنیم که به چیزی اعتقاد پیدا کنند. جایگاه اعتقادات در قلب ها و ذهن ها است. حتی اگر با اعمال فشار کسی را وادار کنیم در زبان تغییر موضع بده اما از اونجا که به قلب و ذهن او دسترسی نداریم در اعتقاد او تاثیر نمیگذاریم. بر فرض اگر اعتقادات او منحط و منحرف باشه با وادار کردن او به دروغگویی و ریاکاری فقط او را بیشتر به انحراف و انحطاط میکشانیم. راه اثرگذاری روی اعتقادات افراد سیلی زدن به صورت انها نیست. روی اعتقادات افراد فقط با منطق و محبت میشه تاثیر گذاشت.
نظرات شما
پیشخوان