تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
شبکه خبری ریگ زون:

ایران مقصد بعدی سرمایه‌گذاران نفتی سراسر جهان

پس از آنکه بخش عمده تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از سوی سازمان ملل لغو شد، سرمایه‌گذاران نفتی و گازی از سراسر جهان از این مسئله استقبال کردند و شاهد شکوفایی فرصت‌های بی‌نظیری در این کشور هستند.
رویداد۲۴- پس از آنکه بخش عمده تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از سوی سازمان ملل لغو شد، سرمایه‌گذاران نفتی و گازی از سراسر جهان از این مسئله استقبال کردند و شاهد شکوفایی فرصت‌های بی‌نظیری در این کشور هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل رویداد۲۴ به نقل از شبکه خبری ریگ زون، با توجه به اینکه قیمت نفت اخیرا به پائین ترین سطح خود رسیده و احتمالا این روند همچنان ادامه خواهد داشت، شرکت‌های نفتی بین‌المللی از کشورهایی مانند آمریکا به دنبال فرصت‌هایی هستند که امکان استخراج و تولید سودآور نفت را فراهم می‌کند و نیازمند سرمایه بسیار کمتر و هزینه‌های عملیاتی پائین است. 

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، هزینه تولید یک بشکه نفت خام در ایران حدود 12 دلار است که این رقم بسیار کمتر از میانگین 36 دلاری است که در آمریکا صرف تولید یک بشکه نفت می‌شود.

برخی تحریم‌های دوجانبه آمریکا هنوز لغو نشده و از آنجایی که شرکت‌ها از همکاری فیزیکی با شرکت‌های ایران منع شده‌اند، موسسات و اشخاص سرمایه‌گذاری برای مبادله تجاری با ایران دچار سختی می‌شوند، بااین‌حال این مشکل آن‌ها را از تجارت با این کشور منصرف نکرده است. 

برخی شرکت‌های آمریکایی با استفاده از مجوز دفتر کنترل سرمایه خارجی آمریکا برای سرمایه‌گذاری در برخی بخش‌ها از جمله نفت و گاز بر این مشکل غلبه کرده‌اند. بسیاری از سرمایه‌گذاران و موسسات نیز به دنبال راه‌های جدیدتری برای سرمایه‌گذاری در این منطقه هستند- از جمله از طریق شرکت‌های خارجی یا شرکت‌های تابعه خارجی مستقر در اروپا.

شرکت‌های اروپایی و آسیایی همین حالا در تلاش برای انعقاد قرارداد و مذاکره با بازیگران مختلف بازار هستند تا حضور خود در ایران را گسترش دهند. انتظار می‌رود در گام نخست حدود 25 میلیارد دلار از سوی شرکت‌های مهم اروپایی در بخش استخراج و تولید ایران برای چهار سال آینده سرمایه‌گذاری شود و شرکت‌های مهمی چون بی پی، انی، شل، توتال و استات اویل در حال حاضر مذاکرات فعالانه‌ای را با سیاست‌گذاران ایران آغاز کرده‌اند.

همان‌طور که در نشست نوامبر سال گذشته تهران مشخص شد، الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران از سوی سیاست‌گذاران ایرانی به‌عنوان یکی از عوامل کلیدی جذب سرمایه‌گذاران از سراسر نقاط جهان است. انتظار می‌رود این قراردادهای جدید از جهات مختلف باعث تقویت سرمایه‌گذاری شود و سیستم بیع متقابل که مانع از هرگونه سهم فیزیکی در شرکت‌های ایرانی می‌شود، پایان بیابد. 

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در خصوص این قراردادهای جدید گفت که این الگو کامل نیست اما می‌تواند به شرکت‌های نفتی بین‌المللی و شرکت ملی نفت ایران کمک کند. وی گفت: «ما ادعا نمی‌کنیم که این الگو ایدئال و بی‌نقص است اما می‌تواند نیازهای شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های نفت بین‌المللی را برطرف کند.»

با توجه به اینکه آمریکا همچنان تحریم‌های خود علیه ایران را اعمال می‌کند، هنوز مشخص نیست که این کشور چه زمانی اقدامات جدید در مورد این قراردادها را اجرای خواهد کرد.

بر اساس گزارش اخیر شرکت تحقیقاتی بیم، به‌طورکلی انتظار می‌رود بازیگران صنعت نفت و گاز بخش قابل‌توجهی از سرمایه خود را در خاورمیانه سرمایه‌گذاری کنند چراکه این منطقه شتاب حرکتی لازم برای کمک به رشد این صنعت را دارد.

انتظار می‌رود توسعه و پیشرفت‌های اخیر در ایران فرصت خوبی را برای شرکت‌های نفتی بین‌المللی و بازیگران منطقه‌ای جهت حفظ فضای رقابتی در شرایطی که قیمت نفت به‌شدت کاهش‌یافته را فراهم می‌کند. با توجه به آنکه برخی سرمایه‌گذاران خارجی نگران اعمال دوباره تحریم‌ها در آینده هستند، این شرکت‌ها باید با دقت شرایط را بسنجند و تصمیم بگیرند.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان