تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵

استان سمنان برای دو برابر شدن جمعیت 100سال زمان می‌خواهد!!

مدیرکل ثبت‌احوال استان سمنان با اشاره به رشد پایین جمعیت در این استان، گفت: با این رشد پایین یک‌صد سال طول می‌کشد که جمعیت استان سمنان به یک‌میلیون و 400 هزار نفر یعنی دو برابر جمعیت فعلی برسد.
رویداد۲۴- مدیرکل ثبت‌احوال استان سمنان با اشاره به رشد پایین جمعیت در این استان، گفت: با این رشد پایین یک‌صد سال طول می‌کشد که جمعیت استان سمنان به یک‌میلیون و 400 هزار نفر یعنی دو برابر جمعیت فعلی برسد.

عباسعلی طالب‌بیدختی با اعلام این خبر اظهار کرد: وضعیت رشد جمعیت به عنوان یکی از محوری‌ترین شاخص‌های توسعه در هر منطقه، چندان رضایت‌بخش نیست.

وی دستیابی به برخی برنامه‌های طراحی شده در افق‌های یش‌رو را سخت ارزیابی کرد و افزود: با این میزان رشد پایین جمعیت، درسترسی به این اهداف با مشکل روبرو می‌شود.

مدیرکل ثبت‌احوال استان سمنان از وقوع سالانه 10 هزار و 500 واقعه ولادت در این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: هر ساله یک‌سوم این جمعیت یعنی حدود سه هزار و 500 نفر در استان سمنان چشم از دنیا فرو می‌بندند.

طالب‌بیدختی از افزودن هفت هزار نفر در هر سال به جمعیت این استان خبر داد و گفت: با تداوم این شرایط برای دو برابر شدن جمعیت استان و افزایش جمعیت استان سمنان از حدود 700 هزار نفر فعلی به یک میلیون و 400 هزار نفر به 100 سال زمان نیاز داریم.

وی ادامه داد: این در حالی است که استان سمنان، ششمین استان پهناور کشور است و از نظر وسعت و ذخائر خدادادی، زیرساخت‌های بزرگ صنعتی، معدنی، اجتماعی و...هیچ مشکلی ندارد و جوابگوی جمعیتی چندین برابر جمعیت فعلی است.

مدیرکل ثبت‌احوال استان سمنان با بیان اینکه جمعیت ایران در 60 سال از 35 میلیون به 80 میلیون یعنی بیش از دو برابر رسیده است،گفت: این در حالی است که برای دو برابر شدن جمعیت استان سمنان به بیش از 40 سال بیشتر (یعنی بیش از یک قرن)نیاز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه باید برای رفع این مشکل چاره‌ای اندیشید، تصریح کرد: با این رشد پایین جمعیت، افزایش جمعیت این استان از طریق موالید در بازه زمانی کوتاه ممکن نیست لذا باید به فکر بهره‌گیری از شاخص‌های دیگری و از جمله مهاجرت به این استان باشیم.

طالب‌بیدختی با اشاره به اینکه آمار ولادت‌ها در این استان کمتر از متوسط کشوری است، تصریح کرد: میزان تولدها در استان سمنان 16.13 در هر هزار نفر است در حالی که این رقم در سطح کشور 19.7 در هر هزار نفر است.

 مدیرکل ثبت‌احوال استان سمنان متوسط این شاخص را در افریقا 36 در هر هزار نفر اعلام و اضافه کرد: این رقم در آسیا و امریکای لاتین 18 در هزار نفر، در امریکا شمالی 13 در هزار نفر و در اروپا 11 در هزار نفر است.

وی به مقایسه این سرانه در برخی استان‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: این شاخص در سیستان و بلوچستان 36 در هر هزار نفر، در چهارمحال و بختیاری و گلستان 22 و در استان سمنان متاسفانه 13 در هر هزار نفر است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: سمنان ، جمعیت ، رشد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان