تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

پاکسازی فلوجه؛ مقدمه‌ای برای آزادسازی موصل

حسن هانی زاده*
از آنجا که شهر استراتژیک «فلوجه» به عنوان نماد همگرایی و وحدت میان شیعه و سنی تلقی می شود لذا داعش با توجه به اهمیت استراتژیک فلوجه و بافت اجتماعی و قبیله ای آن، این شهر را در طی دو سال گذشته، تحت اشغال خود قرار داده بود و کلیه عملیات انتحاری داعش، از فلوجه انجام می شد.

به دلیل اینکه فلوجه در 55 کیلومتری شهر بغداد قرار دارد عملیات انتحاری از سوی داعش در بغداد و شهرهای فرات میانه به سادگی انجام می شد؛ ضمن اینکه هدف داعش، ایجاد شکاف میان طیف های شیعه و سنی بود.

با توجه به شرایط عشایری موجود در عراق و اهمیت این شهر به عنوان نماد وحدت ملی عراق،آیت الله سیستانی از مراجع تقلید نجف، فرمان آزادسازی این شهر را صادر کرد و نیروهای مردمی موسوم به «الحشد الشعبی»- با وجود اینکه از هر سو مورد تهاجم رسانه های عربی قرار داشتند- بدون توجه به مشکلات و اختلافات قبیله ای و عشایری، سازماندهی یک حمله همه جانبه علیه داعش را در شهر فلوجه آغاز کردند.

طی دو ماه گذشته، با همکاری نیروهای مسلح دولتی و هدایت و راهنمایی برخی فرماندهان ایرانی و حضور گسترده نیروهای الحشد الشعبی، شهر فلوجه آزاد شد و این امر، مقدمه ای برای آزادسازی موصل و همچنین سرکوب گروهک های تروریستی داعش در سوریه خواهد بود. از آنجاییکه زبده ترین نیروهای داعش در فلوجه به هلاکت رسیدند هم اکنون داعش در حال فروپاشی می باشد و امکان شکست این گروهک در موصل، طی هفته های آینده وجود دارد و نیروهای مردمی و دولتی عراق، شهر موصل را آزاد خواهند کرد و این امر یعنی آزاد سازی موصل، تاثیر مستقیمی بر بحران سوریه خواهد داشت و لذا به نظر می رسد دولت سوریه هم با توجه به تجربه میدانی عراق، تلاش خواهد کرد که در آینده، شهر «رقه» و سایر شهرهای سوریه را از وجود گروهک های تروریستی، پاک سازی کند.

اگر این اتفاق صورت بگیرد قطعا پازل های نظامی خاورمیانه و شطرنج نظامی و سیاسی این منطقه، بر اساس محور مقاومت شکل خواهد گرفت و طرح آمریکا، عربستان، ترکیه و قطر برای تغییر ساختار خاورمیانه به سود رژیم صهیونیستی با شکست مواجه خواهد شد لذا رقه، نماد تقابل دو جریان مقاومت و ضد مقاومت در خاورمیانه می باشد و آزاد سازی فلوجه در شکل گیری فضای جدید خاورمیانه به نفع محور مقاومت، تاثیر مستقیمی دارد.

* تحلیلگر ارشد مسائل منطقه خاورمیانه
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان