تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
پیروز مجتهدزاده در گفتگو با رویداد۲۴ با تاکید بر غلط بودن تصمیم انگلیسی‌ها بررسی کرد

تبعات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چیست؟

پیروز مجتهدزاده درباره تاثیر احتمالی این این تصمیم برای مردم جهان نیز گفت: نباید تصور کرد که تصمیم اخیر مردم بریتانیا، تنها به این کشور و اتحادیه اروپا مربوط است، بلکه این تصمیم تبعاتی برای مردم جهان دارد.
رویداد۲۴- دیروز، سوم تیرماه، مردم انگلیس بار دیگر به پای صندوق‌های رأی رفتند تا آینده سیاسی این کشور را رقم بزنند و نتایج آرا نشان داد که مردم انگلیس خواستار خروج از این اتحادیه هستند. این موضوع تحلیل‌های متفاوتی را درباره تبعات این تصمیم برای انگلیس، اتحادیه اروپا و مردم جهان به دنبال داشت.
 
رویداد۲۴ طی گفتگویی با پیروز مجتهدزاده، ژئوپولیتیسین و استاد دانشگاه‌ ، به واکاوی تبعات تصمیم سرنوشت‌ساز مردم انگلیس پرداخته است.

مجتهدزاده درباره تصمیم مردم انگلیس مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا و تبعات احتمالی آن برای انگلیس، ضمن ابراز تأسف درباره تصمیمی که به زعم او غلط خوانده شد گفت: مردم بریتانیا از نظر منطق علمی تصمیم بسیار خطایی را گرفته‌اند و خروج این کشور از اتحادیه اروپا تبعات مخربی را در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی برای لندن به دنبال خواهد داشت. 

وی توضیح داد: بریتانیا از طریق پیوستن به اتحادیه اروپا، رشد اقتصادی قابل توجهی را طی دهه‌های گذشته تجربه کرده و توانسته است پا به پای آلمان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا، در عرصه اقتصادی پیش برود و خروج از اتحادیه، این فرصت را از بریتانیا سلب می‌کند. 

مجتهدزاده تصریح کرد: تبعات مخرب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در زمینه اقتصادی، در درازمدت خودش را نشان خواهد داد.
 
وی همچنین اظهار کرد: قبل از اینکه بریتانیا به اتحادیه اروپا بپیوندد، این اتحادیه به لحاظ سیاسی به یک قدرت بزرگ در معادلات ژئوپولیتیکی جهان تبدیل شد. امّا؛ در همین زمان بریتانیا تبدیل به یک قدرت درجه دو یا سه در محیط بین‌الملل شده بود و پیوستن آن به اتحادیه مذکور به قدرت‌گیری بریتانیا منجر شد. 

به این ترتیب، در زمینه سیاسی اتحادیه اروپا به منزله دژ محکمی برای بریتانیا بود که در چارچوب آن می‌توانست از حالت دنباله‌روی آمریکا خارج شود و از باب قدرت در برابر این کشور اقدام کند. 

وی ادامه داد: با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کشور مجدداً در عرصه سیاسی در سایه اتحادیه اروپا و آمریکا قرار خواهد گرفت و حالت دنباله‌روی از سیاست‌های آن‌ها را خواهد داشت. 

مجتهدزاده توضیح داد: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به تضعیف آن منجر می‌شود، به این دلیل که روابط این کشور با آمریکا نیز تغییر کرده است و ایالات متحده مانند قبل، به صورت یک برادر بزرگ‌تر به کمک بریتانیای هم‌تراز خود نخواهد رفت. 

از این ژئوپولیسین درباره تبعات تصمیم مردم انگلیس بر اتحادیه اروپا نیز گفت: این اقدام به صورت بالقوه می‌تواند به تضعیف اتحادیه اروپا منجر شود، همچنین ممکن است که این موضوع به صورت یک دومینو عمل کند و دیگر کشور‌ها نیز اقدام به خروج از اتحادیه نمایند. 

وی در ادامه تصریح کرد: البته با توجه به توانایی که تا کنون از آلمان و فرانسه در زمینه اداره اتحادیه اروپا دیده‌ایم، احتمالاً این کشور‌ها می‌توانند بحران‌هایی که بر اثر این موضوع به وجود می‌آید را مدیریت نمایند. 

پیروز مجتهدزاده درباره تاثیر احتمالی این  این تصمیم برای مردم جهان نیز گفت: نباید تصور کرد که تصمیم اخیر مردم بریتانیا، تنها به این کشور و اتحادیه اروپا مربوط است، بلکه این تصمیم تبعاتی برای مردم جهان دارد. 

وی در این باره توضیح داد: اگر بر اثر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این اتحادیه دچار بحران و در ‌‌نهایت فروپاشی شود، این شرایط به ضرر تمام مردم جهان خواهد بود. به این دلیل که اتحادیه اروپا، اینک نقش ژئوپولیتیکی مهمی در جهان بر عهده دارد و فروپاشی آن به منزله فروپاشی نظام جهانی است. 

مجتهدزاده توضیح داد: اگر اتحادیه اروپا دچار فروپاشی شود، نیاز است که مجدداً نظام جهانی سامان داده شود و این موضوع به منزله زد و خوردهای جدید در عرصه بین‌الملل است. 

این کار‌شناس درباره اینکه آیا تصمیم مردم انگلیس در اعتراض به سیاست‌های دولت این کشور است، گفت: این تصور غلطی است که برخی دارند و ناشی از تجزیه و تحلیل‌های از راه دور است که نشان می‌دهد کار‌شناسان درک درستی از وقایع این کشور ندارند. 

وی در ادامه گفت: در بریتانیا دموکراسی برقرار است و مردم برای اعتراض به سیاست‌های دولت راه‌های دیگری دارند و به صورت مستقیم اعتراض می‌کنند و نیاز نیست که با گرفتن این تصمیم اشتباه و خطرناک به سیاست‌های دولت اعتراض کنند. 

وی در این باره توضیح داد: در بریتانیا، مردم از راههای مسقیمی مانند رأی‌گیری‌ها و نظرسنجی‌های مداوم ابراز عقیده می‌کنند و نیازی نیست به در بگویند تا دیوار بشنود. 

وی در پایان تصریح کرد: مردم انگلیس تصمیم اشتباهی اتخاذ کردند که تبعات مخربی برای انگلیس، اتحادیه اروپا و در ‌‌نهایت مردم جهان دارد. 

مجتهدزاده اظهار تعجب کرد که چگونه ملتی که به فراست شهره هستند، چنین تصمیم اشتباه و خطرناکی را اتخاذ کرده‌اند. 

وی همچنین توضیح داد: درحالیکه بسیاری از مقامات این کشور از جمله نخست‌وزیر فعلی، حزب وی و دولت در سایه، مخالف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بودند، تصمیم مردم در این باره، عجیب است. 

مجتهدزاده توضیح داد: نتایج همه‌پرسی اخیر انگلیس در مورد خروج از اتحادیه اروپا یا ماندن در آن، نشان داد که گروه‌های متعصب راست‌گرای افراطی در انگلیس نفوذ زیادی دارند. 

وی تصریح کرد: نفوذ گروه‌های متعصب راست‌گرا در انگلیس، بسیار نگران کننده است و نیاز است که برای مقابله با این موضوع چاره‌اندیشی شود. 

پیروز مجتهدزاده در پایان تصریح کرد که بنده به شدت نگران تأثیر قدرت‌گیری گروه‌های متعصب راست‌گرا در بریتانیا، بر روابط انسان‌ها در این کشور از این به بعد هستم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
5
0
اروپای بدون انگلیس موفقتر خواهد بود.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
3
2
چه بهتر ، روباه پیر هرچه شل تر بهتر
فداكار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
3
2
جدايي اينگليس از اورپا مي تواند به نفع خاورميانه وجهان تمام شود چون اين كشور بدنبال اعلام يك قدرت جديد در عرصه بين اللملي است واين موضوع به مزاج امريكا خوش نخواهد امد ومدتي سياستمداران امريكا را درگير اين مسئله خواهد كرد واين امكان است كه در سياست اورپا وامريكا رويكرد جدي لحاظ شود
mina
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
2
1
اتحادیه اروپا با خروج اَنگَلِستان رونق بیشتری می گیرد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان