تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
سردار کریمی، جانشن نظام وظیفه عمومی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

سربازی وقت تلف کردن نیست/ بررسی طرح بازدید خانواده‌ها از پادگان‌ها

نگرانی ها درباره خدمت نظام وظیفه این روزها بیشتر از قبل شده است و دلیل آن هم شاید بی ارتباط با موضوع کشته شدن تعدادی از سربازان در سانحه رانندگی نباشد. همچنین قوانینی که قرار بود بعد از تصویب در مجلس توسط شورای نگهبان هم تصویب شود به تصویب نرسید و نگرانمی ها رابیشتر کرد.
رویداد۲۴ - نگرانی‌ها درباره خدمت نظام وظیفه این روز‌ها بیشتر از قبل شده است و دلیل آن هم شاید بی‌ارتباط با موضوع کشته شدن تعدادی از سربازان در سانحه رانندگی نباشد. همچنین قوانینی که قرار بود بعد از تصویب در مجلس توسط شورای نگهبان هم تصویب شود به تصویب نرسید و نگرانمی‌ها رابیشتر کرد. 

به راستی چرا دو سال از عمر جوانان باید به یادگیری مهارت‌های نظامی اختصاص داده شود در حالی که بیشتر آن‌ها معتقدند در‌ این دوره دو ساله هیچ آموزش خاص و ویژه‌ای نمی‌بینند؟ نگرانی جوانان و خانواده‌هایشان درباره خدمت سربازی تمامی ندارد. اما در ‌‌نهایت چه کسی پاسخگوی مشکلات و دشواری‌های جوانان در دوره سربازی است؟ 

سردار ابراهیم کریمی، جانشین نظام وظیفه عمومی درباره مدت زمان طولانی سربازی به رویداد۲۴ می‌گوید: «در حال حاضر مدت زمان سربازی ۲۱ ماه است و این زمان برای متخصصان وپزشکان به زمان کمتری هم کاهش پیدا می‌کند. برای مثال فارغ التحصیلان پزشکی دوره سربازی خود را در وزارت بهداشت می‌گذرانند و از سویی دیگر نزدیک به ۴-۵ هزار نفر از فارغ التحصیلان با مدرک کار‌شناسی ارشد هم در موسسات تحقیقاتی دولتی مشغول انجام پروژه‌های تحقیقاتی می‌شوند.»
 
سردار کریمی با اشاره به دیدگاه مشمولان نظام وظیفه نسبت به دوره سربازی و مقایسه آن با دیدگاه نیروهای مسلح معتقد است؛ در دوره‌های آموزشی سربازی حتی اگر هم افراد برای فعالیت‌های نظامی به طوری تخصصی آمادگی پیدا نکنند، آموزش‌های لازم برای نجات جان خود و نزدیکاننشان را در شرایط حساس پیدا خواهند کرد.

به اعتقاد وی این تفکر که دوره‌های سربازی وقت جوانان را تلف می‌کند، واقعیت ندارد و در بسیاری موارد شاهد آن بوده‌ایم که آموزش‌های دوره سربازی برای جوانان بسیار مفید واقع شده است. 

وی با تشبیه دوره سربازی به دوره تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها می‌گوید:« همان طور که دانشجویان بعد از آموزش‌های تئوری در دانشگاه نیاز دارند به شکل عملی، یعنی‌‌ همان گذراندن دوره طرح آموزشی بیشتر با موقعیت عملی درس‌های خود آشنا شوند، حتی تا بعد از شروع کار به همه وجوه مختلف کاری آشنایی پیدا نمی‌کنند. سربازی هم به همین شکل است، افراد بعد از گذراندن دوره آموزشی و ورود به دوره خدمت در یگان وظیفه با امور نظامی به شکل عملی آشنایی پیدا می‌کنند و در ‌‌نهایت در شرایطی که کشور دچار مسائل نظامی شود،‌‌ همان آموزش‌های دوره نظام وظیفه به ثبات امنیتی کمک خواهد کرد. 

جانشین نظام وظیفه عمومی درباره موقعیت بهداشت، تغذیه و امنیت پادگان‌ها به رویداد۲۴ می‌گوید: «بخش عمده‌ای از پادگان‌ها از نظر بهداشت و جای خواب امکانات خوبی دارند و در خوابگاه‌ها تلاش شده تا جای ممکن از بهترین امکانات استفاده شود.»
 
به گفته وی هر یک از مشمولان در حین ورود به پادگان‌ها بسته‌ای شامل پتو، لباس و دیگر ملزومات شخصی دریافت می‌کنند که این بسته کاملا نو و بهداشتی است. 

کریمی از بررسی طرحی مبنی بر مشاهده و بازدید خانواده‌های سربازان از پادگان‌های نظامی خبر داد. به اعتقاد وی این موضوع طبیعی است که افراد از ورود به فضایی جدید که همیشه فضای فکری هم درباره آن مسموم شده است هراس داشته باشند. همچنین این موضوع طبیعی است که ورود به فضاهای جدید طبعات زیادی دارد و خانواده‌ها نگران موقعیت فرزندانشان می‌شوند. 

وی با اشاره به ضوابط نظامی در پادگان‌ها تاکید می‌کند که ترس و نگرانی از خدمت سربازی امری طبیعی اما در عین حال قابل بحث و بررسی است. رفتارهای یک دست و یکپارچه در پادگان‌ها برای همه افراد ساده نیست، اما به مرور با این موضوع کنار خواهند آمد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
0
1
آره وقت تلف کردن نیست! شما که راست میگین! فقط دلتون واسه ما سوخته که آموزشهای ضروری ببینیم!
منتظر باشین تا با ۳۱ سال سن بعداز فارغ التحصیلی برم سربازی!! شده تا ۲۰ سال دیگه هم نمیرم ولی تن به ناعدالتی نمیدم. آدم ۳۱ ساله رو می فرستن خدمت اجباری اونم ۲۱ ماه! تازه میگن وقتش هم تلف نمیشه!
امیررضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
0
0
یه مشت کادریه عقده ای دوره هم جمع شدن و تشکیل پادگان دادن که فقط تو مخی میدنو با روحو روانه جوونا بازی میکنن سربازی ۲ ماه آموزشیش کافیه بقیش فقط وقت تلف کردنه.بعید میدونم پسره خوده این امیرا و سرهنگا سربازی برن یا اگرم برن بهترین مکان ور دل مامان باباهاشونن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان