تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۷ تير ۱۳۹۵
شایان آرانی، کارشناس اقتصادی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ مطرح کرد

حذف موانع تجاری و بانکی یک فرصت ایده آل برای ایران

یک کارشناس اقتصادی گفت: بعد از تصویب و اجرای برجام یکی از مهمترین موانع که بر سر راه ارتباطات بانکی و مالی با طرف های ایرانی وجود داشت، محدودیت های گروه ویژه مالی بود که حالا همه آنها به مدت 12 ماه تعلیق شده اند و قطعا در آینده نزدیک شاهد تحولات اساسی در اقتصاد، به خصوص حوزه های بانکی و مالی خواهیم بود.
رویداد۲۴-یک کار‌شناس اقتصادی گفت: بعد از تصویب و اجرای برجام یکی از مهم‌ترین موانع که بر سر راه ارتباطات بانکی و مالی با طرف‌های ایرانی وجود داشت، محدودیت‌های گروه ویژه مالی بود که حالا همه آن‌ها به مدت ۱۲ ماه تعلیق شده‌اند و قطعا در آینده نزدیک شاهد تحولات اساسی در اقتصاد، به خصوص حوزه‌های بانکی و مالی خواهیم بود. 

روز شنبه گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه پایانی اجلاس خود برای نخستین بار و پس از حدود هشت سال نام «ایران» را از فهرست کشورهایی که باید علیه آن‌ها اقدام‌های متقابل اتخاذ شود، حذف کرد.

این در حالی اتفاق افتاد که بعد از به روی کار آمدن دولت یازدهم اقدامات مثبتی در این خصوص صورت گرفته بود که در نتیجه آن‌ها قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی تصویب و از سوی شورای نگهبان تائید شده بود.

همچنین انجام دیگر اقدامات مقتضی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران، نیز باعث شد گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه اخیر خود، نسبت به این تحولات واکنش مثبت نشان دهد وبرای اولین بار، نام ایران را از گروهی که در قعر فهرست رده بندی آن قرار داشت، حذف کرده و آن را به سطح بالاتری ارتقا دهد.

البته همچنان نام ایران در فهرست کشورهایی قرار دارد که لازم است در خصوص آن، تدابیر احتیاطی لازم به عمل آید؛ اما با حذف اتخاذ اقدامات متقابل علیه نظام مالی ایران از سوی دیگر کشور‌ها، مانع تجاری و بانکی دیگری از پیش پای کشورهایی که قصد دارند معاملات خود را با ایران از سر گیرند، برداشته شد.
 
در همین خصوص شاهین شایان آرانی کار‌شناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ گفت: در حال حاضر نمی‌توان با صراحت اعلام کرد که حذف ایران از لیست کشورهای اقدام مشترک می‌تواند تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور داشته باشد. زیرا هنوز مراودات چندانی صورت نمی‌گیرد. با اینحال وجود نام ایران در این لیست موجب شده بود که روابط کاری بین نهادهای مالی کشورهای دیگر با ایران قطع شود و رفع این مسئله قطعا باعث می‌شود که موانع تجاری و بانکی دیگری از پیش پای کشورهایی که قصد دارند معاملات خود را با ایران از سر گیرند، برداشته شد. 

وی تصریح کرد: این مسئله نیز نشانگر عملکرد مناسب دولت است زیرا در اواخر سال گذشته که این نهاد بیانیه‌ای درباره ایران صادر کرده بود تاکید کرده بود که در خصوص ریسک تامین مالی تروریسم ایران و آثار آن بر نظام مالی بین المللی نگران هستند و تقاضا کرده بود کشور‌ها علیه ایران، اقدام متقابل اتخاذ کنند و مراقب راه‌های دور زدن این تحریم‌ها توسط ایران باشند و اجازه افتتاح شعب موسسات مالی ایران در کشورهای خود را ندهند. اما بالاخره در بیانیه اخیر خود به اقدامات به عمل آمده و اثبات متعهد بودن ایران به رفع مشکلات موجود اشاره شده است و به مدت یک سال مانع از ایجاد روابط کارگزاری بانک‌های خارجی با بانک‌های ایرانی نخواهد شد و اگر ایران نظام مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم خود را تقویت کند، گروه ویژه نیز گام‌های بیشتری خواهد برداشت. 

این اقتصاددان ادامه داد: اگر در یکسال آینده ایران در اجرای اقدامات ملی خود به نحو موثری عمل کند، می‌تواند از گروه کشورهایی که دچار فقدان نظام موثر در زمینه جلوگیری از پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند، خارج به کشوری عادی تبدیل شود. ضمن اینکه باید در نظر داشت بعد از تصویب و اجرای برجام، بانک‌های بین المللی یکی از مهم‌ترین موانع از سر گیری ارتباطات بانکی و مالی با طرف‌های ایرانی را وجود محدودیت‌های گروه ویژه مالی اعلام می‌کردند که حالا همه آن‌ها تعلیق شده‌اند. 

آرانی در تاکید کرد: قطعا این اتفاق فرصتی را فراهم می‌کند که با تلاش هماهنگ تیم مشترک وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی نگرانی‌های گروه ویژه اقدام مالی بین المللی بطور کامل رفع شود تا ایران اقدامات موثری را برای ارتقاء نظام مالی و بانکی بین المللی آغاز کرده است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان