تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۰۷ تير ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ از جدول اکران فیلم‌ها

سینما همچنان می‌فروشد

بعد از اکران نوروزی و استقبال کم‌نظیر مردم از فیلم‌های روی پرده به نظر می‌رسید سال سینمایی استثنایی در انتظار سینمای ایران است.
رویداد۲۴بعد از اکران نوروزی و استقبال کم‌نظیر مردم از فیلم‌های روی پرده به نظر می‌رسید سال سینمایی استثنایی در انتظار سینمای ایران است.

اما بعد از خوابیدن هیاهوی فروش و استقبال از فیلم‌ها حواشی و جنجال‌های تازه‌ای آغازیدن گرفت.

بحث پخش تبلیغات فیلم‌های سینمای ایران در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای جنجال تازه‌ای را در سینمای ایران شروع کرد. 

احضار تهیه‌کنندگان فیلم‌هایی که تبلیغاتشان در شبکه ماهواره‌ای پخش شده بود باعث شد یک‌بار دیگر بحث نحوه پخش تیزرهای تلویزیونی از صدا و سیما به میان کشیده شود.

تیزرهایی که علاوه بر گران بودن به طور عادلانه بین فیلم‌ها تقسیم نمی‌شود. قیمت یک تیزر سی ثانیه‌ای در ساعات پر بیننده صدا و سیما سی میلیون تومان است که آن هم به بعضی از فیلم‌های مورد تایید صدا و سیما اختصاص می‌آبد.

این توزیع ناعادلانه به قدری شدید بود که حتی صدای کارگردان ایستاده در غبار را هم درآورد و او از تلویزیون خواست تا نگاه یکسانی به تبلیغ فیلم‌ها داشته باشد. 

اما با تمام این حرف و حدیث‌ها و حواشی فیلم‌های روی پرده همچنان خوب می‌فروشند. مهم‌ترین و جنجالیترین فیلم روی پرده فیلم مانی حقیقی بود. 

پنجاه کیلو آلبالو که فروش حیرت‌انگیزش بسیاری از تحلیل‌گران سینمایی را شگفت‌زده کرده بود تماشایش توسط بخشی از جامعه و مسئولین نهی و توسط شخص وزیر توقیف شد.

وزیر ارشاد اعلام کرد اگر پیش از اکران فیلم را دیده بود هرگز به آن اجازه اکران نمی‌داد. اما تا پیش از بلندشدن این سر و صدا‌ها پنجاه کیلو آلبالو بار خود را بسته بود و با فروش سیزده میلیارد و پانصد و بیست میلیون تومانی به سود سرشاری رسیده بود.

تنها این فیلم بود که اجازه اکران مجدد را نگرفت و سایر فیلم‌های نوروزی به اکران پراکنده‌شان در ماه‌های دیگر هم ادامه دادند.

من سالوادر نیستم سرانجام رکورد فروش در تاریخ سینمای ایران را شکست و چهارده میلیارد و سیصد و یک میلیون تومان فروش کرد تا بار دیگر ثابت شود صرف حضور عطاران معجزه می‌کند.

ابدو یک روز هم از مرز یازده میلیارد تومان گذشت و با یازده میلیارد و سه میلیون تومان فروش رکورد جالبی برای سینمای اجتماعی به جای گذاشت تا این پیش‌فرض را که مردم از فیلم‌های تلخ استقبال نمی‌کنند را باطل کند.

بادیگارد هم علی‌رغم شروع خوب در ابتدای اکران تنها کمی بیش از شش میلیارد فروخت که در مقایسه با سه فیلم اول جدول فروش رقم بالایی به حساب نمی‌آید.

خشم و هیاهو و کفش‌هایم‌کو؟ هم شکست خوردگان اکران نوروزی بودند که میزان فروش کفش‌هایم‌کو؟ حتی به هفتصد میلیون تومان هم نرسید.

با آغاز اردیبهشت ماه فیلم‌های جدیدی به چرخه اکران اضافه شدند. فیلم‌هایی که به نظر می‌رسید بتوانند رونق شکل‌گرفته در سینما‌ها را تداوم ببخشند.

مهم‌ترین فیلم‌های اکران نیمه دوم اردیبهشت ماه رسوایی۲ اثر مسعود ده‌نمکی و اژد‌ها وارد می‌شود اثر مانی حقیقی بودند.

رسوایی‌۲ تداوم‌‌ همان شکل فیلم‌سازی ده‌نمکی در آثار سابقش بود. فیلمی چندپاره، غیرمنسجم و آشفته که گاهاً به صورت ویدئوکلیپ در می‌آمد و با دلیل و بی‌دلیل شعارهای مورد علاقه فیلم‌ساز از زبان شخصیت‌ها به صورت تماشاگر پرتاب می‌شد.

فیلم ده‌نمکی به سختی مرز دوم میلیارد تومان را رد کرد. هر چند خود فیلم‌ساز مدعی شده است که فیلمش را برای فروش نساخته است.

اما نمی‌توان منکر شد که با وجود گزینه‌های متنوع‌تر و جذاب‌تر فیلم ده‌نمکی توان فروش بیش از این را نداشت.

رسوایی۲ تا به امروز تنها دومیلیارد و سیصد و یازده میلیون تومان فروخته است. که نسبت به سایر فیلم‌های روی پرده رقم بسیار پایینی است و برای فیلم‌سازی که به ساخت آثار پرمخاطب افتخار می‌کرد هم یک شکست تمام عیار به حساب می‌آید.

اصلیترین رقیب رسوایی‌۲، فیلم اژد‌ها وارد می‌شود بود. این برای نخستین بار در سال‌ها پس از انقلاب است که دو فیلم پیاپی از یک کارگردان در جدول اکران قرار می‌گیرد.

آن هم فیلم‌سازی مثل مانی حقیقی که تا قبل از این بین آثارش سه تا چهار سال فاصله می‌افتاد. 

با توجه به ساختار نوین و پیچیده اژد‌ها وارد می‌شود کمتر کسی فکر می‌کرد فیلم بتواند فروش چندانی داشته باشد.

فیلم در قالب ماکیومنتری (مستندنما) داستانی تاریخی و غیر واقعی را روایت می‌کند. ساختار فیلم چنان پیچیده و جذاب است که برای درک درستش باید بیش از یک‌بار فیلم را دید.

چنین فیلم‌هایی اصولاً با ذائقه تماشاگر ایرانی جور از آب در نمی‌آید. اما مردم از این فیلم استقبال نسبتاً خوبی کردند و فیلم عملاً نزدیک‌ترین رقیب رسوایی۲ در جدول اکران بود.

فیلم مرز یک میلیارد تومان فروش را رد کرد و یک میلیارد و نهصد و هشتاد و یک میلیون تومان فروخت که برای چنین فیلمی با چنین ساختار پیچیده‌ای یک پیروزی کامل به حساب می‌آید.

خنده‌های آتوسا، مرگ ماهی و یک دزدی عاشقانه دیگر فیلم‌های اکران این بازه زمانی بودند که همگی آثار شکست‌خورده‌ای به حساب می‌آیند.

مرگ ماهی علی‌رغم وی‌ترین پر و پیمانی که در بازیگری داشت به علت گنگ بودن داستان و نامفهوم بودن روابط میان شخصیت‌ها و عدم توانایی در باورپذیر ساختن فضای قصه‌اش تنها پانصد و شصت و پنج میلیون تومان فروش کرد که شکستی کامل است.

یک دزدی عاشقانه هم که با تبلیغات گسترده در فضای مجازی به اکران درآمد کمی بیش از یک میلیارد تومان فروخت.

این در حالی است که سازندگان و دست‌اندرکاران این فیلم انتظار فروش بسیار بیشتری را داشتند. فیلم تنها یک میلیارد و دویست و هشتاد و نه میلیون تومان فروخت تا ثابت شود که صرف کمیک بودن یک فیلم نمی‌تواند به پرفروش شدن آن فیلم بی‌انجامد.

خنده‌های آتوسا هم که از ابتدا برای دیده نشدن اکران شد. فیلم با تنها چهارصد و هشتاد و سه میلیون تومان فروش خیلی زود از صحنه اکران محو شد.

اما عجیب‌ترین فیلم اکران شده در نیمه اردیبهشت فیلم دلبری بود. فیلمی محصول حوزه هنری که دلیل وجودی ساخته‌شدنش محل تردید است.

فیلم قرار بود ستایشی از جانبازان و همسرانشان باشد که در سال‌های پس از جنگ تحمیلی رنج‌های فراوانی را متحمل می‌شوند.

اما در هنگام تماشای فیلم ما عملاً با خانواده‌ای لوس مواجه هستیم که رفتارهای اعصاب‌خوردکن دارند و شوخی‌های بی‌نمکی با هم می‌کنند.

با همسر جانبازی مواجه هستیم که به جای یک رفتار عاشقانه یا عاقلانه برخوردهای عجیب و غریبی انجام می‌دهد که تماشاگر به سلامت عقلش شک می‌کند. فیلم با صد و سی و هفت میلیون تومان فروش پیامی واضح برای حوزه هنری دارد.

این سازمان دولتی باید در تولیدات خود بازنگری کند. چون ساخت چنین آثار فاقد جذابیتی هیچ کمکی به تبلیغ مفاهیم مورد پسند این سازمان نخواهد کرد.

در نیمه خرداد و با آغاز ماه مبارک رمضان فیلم‌های مهمی وارد چرخه اکران شدند. فیلم‌هایی ارزشمند که جا برای تحلیل و تفسیر بسیار زیادی دارند.

 ایستاده در غبار برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره فجر یکی از فیلم‌های اکران شده بود. فیلمی جذاب و خوش ساخت که در قالب جذاب داکیودرام (بازسازی یک موقعیت واقعی برمبنای جزئیات داستانی) زندگی سردار شهید حاج احمد متوسلیان را تعریف می‌کرد.

فیلم به قدری جذاب و خوش ساخت است که برای دیدن جزئیات و لذت بردن از ساختار جذابش می‌توان چندبار به تماشای آن نشست.

فیلم تا به این لحظه چهارصد و شصت و دو میلیون تومان فروخته است که برای چنین فیلمی فروش نسبتاً خوبی تلقی می‌شود.

اما دو فیلم دیگر اکران یعنی بارکد و عادت نمی‌کنیم جنجالی از آب درآمدند. از‌‌ همان ابتدا و قبل از اکران عمومی زمزمه‌هایی مبنی بر توقیف بارکد شنیده می‌شد. 

زمزمه‌هایی که سرانجام بخشی از آن به حقیقت پیوست و صدای یاس که ترانه‌ای در قالب رپ، برای فیلم اجرا کرده بود از فیلم حذف شد.

یکی از جذاب‌ترین لحظات اکران این فیلم خواندن ترانه حذف شده توسط تماشاگران در زمان اکران فیلم در یکی از سالن‌های سینما بود.

فیلم حتی زمانی که روی پرده رفت هم از گزند ممیزی‌ها در امان نماند و حتی در زمانی که روی پرده اکران شد هم به سد ممیزی‌ها برخورد کرد.

علی‌رغم تمام این ناملایمات فیلم تا به این لحظه فروش خوبی داشته است. به راحتی مرز یک میلیارد تومان فروش را رد کرده و قابلیت و پتانسیل فروش هر چه بیشتر را هم دارد.

فیلم یک میلیارد و نهصد و سی میلیون تومان فروخته است و با توجه به این‌که مدت زمان زیادی از اکرانش باقی مانده است می‌تواند به فروش هر چه بیشتر هم فکر کند.

عادت نمی‌کنیم، اولین قربانی ممنوعیت پخش تیزر‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای بود. در حالی که دادستانی و وزارت ارشاد پخش هرگونه آگهی تبلیغاتی از شبکه‌های ماهواره‌ای را ممنوع اعلام کرده بودند و عواقب پخش تیزر‌ها را متوجه تهیه‌کننده ساخته بودند ناگهان تیزرهای فیلم عادت نمی‌کنیم از شبکه ماهواره‌ای جم پخش شد که پخش این تیزر بلافاصله با دستور توقیف فیلم توسط دادستانی مواجه شد.

تهیه‌کننده در بیانیه‌ای اعلام کرد از این ماجرا اطلاعی ندارد و این تیزر‌ها بدون اجازه او پخش شده است. سرانجام پس از رایزنی‌ها فیلم اکرانش را از سر گرفت و تا به این لحظه هم نهصد و نود و نه میلیون تومان فروخته است.

به نظر می‌رسد این فیلم هم با توجه به موضوع جذاب و ساخت و پرداخت تقریباً حرفه‌ای و هم‌چنین تیم بازیگران جذابی که دارد به فروش بالایی دست پیدا کند. دختر آخرین فیلم اکران شده ماه خرداد است.

فیلم تمام مشخصه‌های جذاب آثار میرکریمی را در خود دارد. علاوه‌براین‎‌که میرکریمی این‌بار سراغ موضوع ملتهبی رفته است که در کارنامه او بی‌سابقه است.

فیلم میرکریمی در همین مدت کوتاه شصت میلیون تومان فروخته است. که جای این امیدواری وجود دارد که با تبلیغات گسترده‌تر به فروش بیشتری هم دست پیدا کند.

علی‌رغم تمام حواشی که سینما در ماه‌های ابتدایی سال با آن دست به گریبان بوده است فروش فیلم‌ها ادامه دارد.

جدول فروش این نکته را نشان می‌دهد که سال سینمایی درخشانی پیش روی مخاطبان سینما است. فیلم‌های دراکولا و زاپاس به زودی اکران می‌شوند که احتمال پرفروش شدن این دو فیلم بسیار بالاست.

هم‌چنین فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیزی در صف اکران قرار دارند که تداوم فروش را نوید می‌دهند. امسال به‌طور قطع می‌تواند متفاوت‌ترین سال سینمایی بعد از انقلاب به لحاظ فروش باشد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان