تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۰۱ مهر ۱۳۹۵
مطهرنیا در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

دیدارهای حاشیه‎ای رییس‎جمهور در نیویورک در تسریع روابط حیاتی است

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: سفر رئیس‌جمهور روحانی، در راستای سفرهای هشت‌گانه رئیس‌جمهور سابق و روسای اسبق جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و درباره این پرسش که آیا سه سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل دستاوردی داشته یا خیر، باید توضیح داد که در سازمان ملل این امکان فراهم می‌شود تا دیدارهایی با روسای جمهور دیگر کشورها یا مقامات ارشد آن‌ها صورت گیرد که حیاتی است.
رویداد۲۴یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: سفر رئیس‌جمهور روحانی، در راستای سفرهای هشت‌گانه رئیس‌جمهور سابق و روسای اسبق جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و درباره این پرسش که آیا سه سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل دستاوردی داشته یا خیر، باید توضیح داد که در سازمان ملل این امکان فراهم می‌شود تا دیدارهایی با همتایان از دیگر کشورها یا مقامات ارشد آن‌ها صورت گیرد که برای تسریع در روابط حیاتی است.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه‌شب، برای شرکت در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وارد نیویورک شد و در همان ساعتهای اولیه به‌اتفاق هیئت همراه خود دیدارهای مشترکی با مقامات عالی‌رتبه ایتالیا، انگلستان، ترکیه و فرانسه داشت.

بنا است رئیس‌جمهور فردا در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کند که غلامعلی خوشرو پیش‌ازاین درباره محورهای سخنرانی او گفته بود: یکی از محورهایی که آقای روحانی بر آن تکیه خواهد کرد مسئله برجام و توقعات ایران و توقعاتی که از طرف مقابل وجود دارد، خواهد بود.

علاوه بر دیدارهای روحانی و سخنرانی او ظریف و عراقچی هم قرار است با موگرینی و وزرای کشورهای 5+1 درباره برجام و انجام تعهدات طرف مقابل گفتگو کنند.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل سیاست خارجی و استاد دانشگاه درباره ارزیابی خود از سه سفر پیشین روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، به رویداد۲۴ گفت: روسای جمهوری اسلامی ایران در نظام حکومتی درواقع نقش نمایندگان مستقیم مردم و جمهوریت نظام را در مجامع بین‌المللی ایفا می‌کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: سفر رئیس‌جمهور روحانی، در راستای سفرهای هشت‌گانه رئیس‌جمهور سابق و روسای اسبق جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و درباره این پرسش که آیا سه سفر رئیس‌جمهور به سازمان ملل دستاوردی داشته یا خیر، باید توضیح داد که در سازمان ملل این امکان فراهم می‌شود تا دیدارهایی با همتایان از دیگر کشورها یا مقامات ارشد آن‌ها صورت گیرد که برای تسریع در روابط حیاتی است.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در ادامه تأکید کرد: باید گفت که مجمع عمومی سازمان ملل یک مجمع جهانی برای اعلام مواضع رهبران کشورهای مختلف و روسای جمهور این کشورها به‌حساب می‌آید و درواقع یک فرصت تاریخی برای دولتمردان جمهوری اسلامی محسوب می‌شود تا با توسل به این روش انتظارات ملت را بیان کنند.

مطهرنیا افزود: البته باید این نکته را در نظر داشت که هر یک از کشورهای حاضر در این نشست متناسب با وزن خود در منطقه می‌تواند تأثیرگذار باشد و آنچه باید دراین‌باره مورد پرسش قرار گیرد این است که آیا روحانی که به مجمع سازمان ملل رفته، می‌تواند زمینه ایجاد فضای مناسب با اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران باشد؟ باید در پاسخ گفت که این سفرهای در چهارچوب سازمان ملل مثبت است، البته باید در نظر داشت که مصوبات نشست‌ها در سازمان ملل لازم‌الاجرا نخواهد بود و مواضع مطرح‌شده بیشتر جنبه اعلام موضع برای همکاری‌های بیشتر دارد.

این استاد دانشگاه همچنین تحلیل خود در خصوص دیدارهای رئیس‌جمهور با همتایان خود در حاشیه سازمان ملل مطرح کرد: هرکدام از دیدارهای صورت گرفته بین رئیس‌جمهور ایران و روسای دیگر کشورها می‌تواند روابط متقابل و دوجانبه یا چندجانبه را گسترده‌تر کند.

وی در ادامه اظهار داشت: در کنار مثبت ارزیابی کردن این دیدارها و همان‌طور که اشاره کردم حضور در سازمان ملل نباید توقعات مردم را در روابط بالا برد زیرا این مسئله خود نیز سبب مشکلات فزاینده‌ای خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در رابطه با تأثیر حضور رئیس‌جمهور و دیدارها حاشیه‌ای آن بر تسریع اجرای برجام، گفت: در حاشیه حضور در سازمان ملل،1+5 و ایران بنا است نشست داشته باشند تا در آن‌یک فضای مناسبی برای تبادل‌نظر در چهارچوب برجام فراهم آورده شود لذا خود این حضور فرصتی فراهم می‌کند تا بتواند زمینه‌ساز بستری مناسب برای حل برخی مشکلات باشد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان