تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۵

انتقاد یک کارشناس حقوق کودک از سن ازدواج: 36 هزار کودک مطلقه داریم

طاهره پژوهش، عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک گفت: متاسفانه به‌علت آنکه کودکان حق رای ندارند و هیچ کجا نامی از آنها برده نمی‌شود، هیچ کاندید ریاست جمهوری یک بار اعلام نکرده است که برای کودکان این مملکت چه برنامه‌ای دارد.
رویداد۲۴- طاهره پژوهش، عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک گفت: متاسفانه به‌علت آنکه کودکان حق رای ندارند و هیچ کجا نامی از آنها برده نمی‌شود، هیچ کاندید ریاست جمهوری یک بار اعلام نکرده است که برای کودکان این مملکت چه برنامه‌ای دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک ضمن بیان آن که بر اساس پیمان نامه حقوق کودک «کودک از روز تولد فارغ از نوع نژاد، جنسیت، رنگ، غنی و فقیر و ... دارای تمام حقوق خواهد بود» گفت: آشنایی کودکان با حقوق خود نیز ازجمله مسائلی است که کودکان در ایران از آن محروم هستند؛ به این ترتیب آموزش حقوق کودک باید از مقطع ابتدایی و از کتاب‌های درسی آغاز شود.

پژوهش همچنین با تاکید بر آن که اگر بتوانيم مفاد پیمان‌نامه حقوق کودک را در متون کتاب‌های درسی بگنجانیم کمک بزرگی به کودکان در جهت آشنایی و آموزش حقوق آنها انجام داده‌ایم افزود: حق بقاء و رشد همه جانبه کودک بر اساس پیمان نامه حقوق کودک جزء حقوق اصلی کودکان است که متاسفانه حتی در ارتباط با کودکان نخبه نیز رشد همه جانبه را فراموش می‌کنیم در حالی که مدارس ما باید محل کشف توانمندی و پرورش آنها در کودکان باشند تا کودک رشد همه جانبه داشته باشد، به مسائل زندگی مسلط شود و ابزارهای لازم برای زندگی در جامعه مدرن را به شکل سالم در اختیار داشته باشد تا با تکیه بر استعدادها و توانمندی‌ها، خود را به شکل صحیح در جامعه نشان دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک گفت: درخواست امسال سازمان های مردم نهاد و NGهای فعال در حوزه کودک در روز جهانی کودک با شعار «همه با هم برای تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» آن است که مجلس شورای اسلامی نسبت به تصویب این لایحه اقدام کند.

او همچنين گفت: در حال حاضر در خصوص بسیاری موارد در کشور قانون هم داریم اما متاسفانه قوانین اجرایی نمی‌شوند برای مثال ایران در کنوانسیون منع بدترین اشکال کار کودکان عضو و به آن متعهد شده و آئین نامه آن در سال 82 توسط هیات وزیران تدوین، امضاء و ابلاغ شده است و در آن آمده که برای تمامی کودکانی که دارای شرایط سخت هستند کمک هزینه‌ای در نظر گرفته و بیشترین هزینه را به آموزش آنها اختصاص دهیم. هم چنین در آن قانون برای پدر و مادرانی که مانع تحصیل فرزند خود می‌شوند پیگردهای قانونی در نظر گرفته شده که عملا هیچ کدام از این موارد در کشور اجرایی نمی‌شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک در ادامه اظهار کرد: اولین ماده پیمان نامه حقوق کودک در ارتباط با سن کودکی است که در آن 18 سال در نظر گرفته شده و این در حالیست که در ایران هنوز این مسئله به رسمیت شناخته نشده و هم چنان در قوانین ما سن کودکی 9 سال قمری برای دختران و 15 سال قمری برای پسران بوده و همین مسئله مشکلات عدیده‌ای چون ازدواج در سنین کودکی را به دنبال داشته است.

پژوهش در خصوص «سن ازدواج» و «ازدواج در کودکی» گفت: در حال حاضر شاهد افزایش تعداد کودکان مطلقه هستیم به طوریکه گفته می‌شود 36 هزار کودک مطلقه در کشور داریم که زیر 18 سال هستند، این در حالیست که ازدواج در سن کودکی خود نوعی خشونت است و دختر به گونه‌ای به کار اجباری در خانه محکوم و مانع رشد استعدادش می شود و ما شاهد افسردگی در بسیاری از این دختران هستیم.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان