تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵
آذر منصوری، در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

«خاتمی» اختلافات در شورای سیاست‎گذاری اصلاح‎طلبان را به حداقل رساند

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، بر این باور است که شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان‌‌ همان استراتژی که در انتخابات سال ۹۲ و ۹۴ پیش گرفتند در انتخابات ۹۶ هم پیش می‌گیرند.
رویداد۲۴عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، بر این باور است که شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان‌‌ همان استراتژی که در انتخابات سال ۹۲ و ۹۴ پیش گرفتند در انتخابات ۹۶ هم پیش می‌گیرند و مهم‌ترین هدف اصلاح طلبان این است که ائتلاف خود را حفظ کنند و نتیجه انتخابات در اولویت بعدی است. 

شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان، یکی از مهم‌ترین شوراهایی بود که توانست ائتلاف بین اصلاح طلبان را منسجم نگه دارد که نتایجی از قبیل انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ۹۲ را برای این شورا رقم زد. حال با توجه به اینکه انتخابات سال آینده نزدیک است شورای سیاستگذاری با چه برنامه‌ای حرکت می‌کند؟ 

آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ درباره برنامه شورای هماهنگی اصلاح طلبان برای انتخابات سال آینده، گفت: قاعدتا با توجه به اتفاق نظری که درمورد کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات ۹۶ وجود دارد، طبیعی است که مجموعه جریان اصلاح طلب همه تلاش خود را می‌کند تا یک انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آینده صورت بگیرد و آقای روحانی با رای بالایی بتوانند در دور بعدی هم در این مسئولیت ایفای نقش کنند. شورای عالی سیاست گذاری و یا شورای هماهنگی، این دو شورا از هم جدایی نیستند و می‌توان گفت مجموعه شورای هماهنگی هم درگیر شورای عالی سیاست گذاری است و اتفاقا اعضای اصلی شورای سیاست گذاری مجموعه احزاب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند. 

وی ادامه داد: شورای سیاستگذاری تصمیم دارد که‌‌ همان شیوه و استراتژی در انتخابات ۹۲ و ۹۴پیش گرفت را ادامه بدهد و مجموعه گروه‌ها و شخصیت‌ها تلاش می‌کنند ائتلاف حداکثری شکل بگیرد و در انتخابات بعدی هم گام بعدی ان شاالله برداشته شود. 

منصوری درباره اضافه شدن چند تن از اعضای جدید به شورای سیاستگذاری تصریح کرد: در مجموع عملکرد شورای عالی سیاست گذاری بسیار موفقیت آمیز بود، به دلیل اینکه مجلسی که مطلوب اصلاح طلبان بود شکل گرفت، مجلسی که تعداد تندروهای آن بسیار کمتر است، مجلسی که بیشتر صدای مردم شنیده می‌شود تا صدای خود نماینده؛ یعنی تریبون، تریبونی هست که از آن مطالبات مردم مطرح می‌شود. 

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت با اشاره به نقض‌های این شورا، تصریح کرد: در مجموع با توجه به عملکرد مثبت شورای عالی سیاست گذاری نقص‌هایی به این شورا وارد است. در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها ائتلاف حداکثری که مورد انتظار بود شکل نگرفت و نقدهایی هم به شورای عالی سیاست گذاری در خود شهر تهران و استان تهران وجود داشت که طبیعی به نظر می‌آید. آسیب‌شناسی هم که صورت گرفت در راستای برطرف کردن همین نقص‌ها بود. همچنین ایراداتی به ترکیب شورای عالی سیاست گذاری وجود دارد که قرار است این ایرادات به لحاظ جایگاه حقیقی افرادی که می‌توانند و می‌توانستند اثرگذار باشند برطرف شود. 

منصوری افزود: این شورا با هر شاکله‌ای که شکل گرفت ممکن بود یک سری انتقادات و نقص‌هایی هم داشته باشد تا کار هم انجام نشود ایرادات و نقص‌های آن مشخص نمی‌شود. اما آنچه که روشن و مبرا است، این شورا‌ها به یک سامانه انسجام بخشی موثر در انتخابات تبدیل شد و توانست در انتخابات گذشته به لحاظ نسبی ائتلافی را در مجموعه جریان اصلاح طلب شکل بدهد که این ائتلاف بی‌سابقه بود و طبیعی هم هست که در انتخابات آینده هم این ائتلاف برای ما جزو اولویت‌های اصلی بشمار می‌آید. 

وی در ادامه این مطلب را اضافه کرد، انقدر که حفظ و تقویت این ائتلاف برای ما مهم است شاید نتیجه انتخابات مهم نباشد. بنابراین همه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد در جهت سامانه ائتلاف و انسجام اصلاح طلبان بتواند اثربخشی و کارآمدی بیشتری را داشته باشد و افرادی به آن اضافه بشوند یا افرادی از آن کم بشوند که در ‌‌نهایت بتواند با توجه به آن انتخابات پیش رو با ایرادات و نقص‌های کمتری به فعالیت ادامه بدهد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این پرسش که نقش آقای خاتمی را در این دوره چگونه است تاکید کرد: آقای خاتمی به عنوان محور جریان اصلاحات از انتخابات گذشته این شورا را پیگیری و پی ریزی کرده است. با توجه به مجموعه اختلافاتی که به نظر می‌رسد ممکن بود این اختلافات ائتلاف را با اشکالات جدی روبرو کند ایشان، با نقشی که ایفا کردند توانستند مشکلات را به حداقل برساند. با این حال به هیچ وجه نه در آن مقطع و نه در شرایط فعلی تمایلی ندارند درمورد جزئیات این شورا دخالت کنند. جایگاه و نقش ایشان بیشتر به عنوان یک حلقه وصلی است که بتواند این ائتلاف را قوت ببخشد و از اختلافات جزئی هم که ممکن است آسیب زا باشد با حضور و اثر گذاری خود آن کاهش دهد. 

منصوری در پاسخ به این پرسش که آیا سال آینده شورا از روحانی حمایت می‌کند یا خیر گفت: تا جایی که من اطلاع دارم هنوز این موضوع در شورا مطرح نشده است. اما مجموعه احزاب و طیف‌های موثر حاضر در این شورای عالی مواضعشان در مجموع حمایت از آقای روحانی بوده است. اگر منظورتان در قالب مصوبه هست با توجه به اینکه این شورا در این مقطع مجددا شکل می‌گیرد و احیاء می‌شود و بر اساس ساز و کار جدید برنامه ریزی می‌کند قاعدتا باید در این خصوص به یک اجماع نظر و اتفاق نظر هم برسند و در ‌‌نهایت نظر خودشان را در قالب شورا اعلام کنند اما برآوردی که وجود دارد این هست که اکثریت قریب به اتفاق شخصیت‌ها و احزاب حاضر در این شورا بر حمایت جدی از آقای روحانی در انتخابات آینده تاکید می‌کنند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان