تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵
سه وزیر پیشنهادی وارد کابینه شدند

کسب رای اعتماد از کارزار «فتنه»

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی به منظور بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهای آغاز شد.

رویداد۲۴- جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز پیش به ریاست علی لاریجانی به منظور بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهای آغاز شد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس رسیدگی به صلاحیت و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را به عنوان اولین دستور کار جلسه علنی امروز قرائت کرد.

وی همچنین اظهار کرد: طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی، لایحه فارس جوانان و رسیدگی به تشکیل هیات حل اختلاف استان ها و وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا از دیگر دستورهای امروز مجلس است.

رییس جمهوری - یکشنبه هفته گذشته- در نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سه وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش را برای اخذ رای اعتماد معرفی کرد. 

سید رضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود سلطانی فر وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هستند که به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند. 

صالحی امیری مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و مدارک و کتابخانه ملی ایران در سال 1340 در شهر بابل به دنیا آمد. وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه علوم و تحقیقات و استادیار دانشگاه است. 
مسعود سلطانی فر دیگر وزیر پیشنهادی ، در دولت یازدهم معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. 

وی که متولد سال 1338 است به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر نیز انتخاب شده بود که پس از رفتن به میراث فرهنگی از شورای شهر تهران استعفا کرد.
 
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز متولد 1334، استاد دانشکده عمران دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، رئیس مجتمع آموزشی مفید، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران و معاون اسبق طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.




دانش‌آشتیانی، صالحی‌امیری و سلطانی‌فر از مجلس رای‌اعتماد گرفتند

در پایان جلسه امرز صحن علنی مجلس و با اتمام شمارش آرا هر سه وزیر پیشنهادی دولت موفق به کسب اکثریت آرا شدند.

بر این اساس فخرالدین دانش‌آشتیانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش، سیدرضا صالحی‌امیری به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود سلطانی‌فر به کابینه دولت یازدهم اضافه شدند.

بر اساس این گزارش فخرالدین دانش آشتیانی با ۱۵۷ رای موافق ۱۱۱ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۴ رای ، به‌عنوان سیزدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب برگزیده شد.

براساس رای گیری انجام شده سیدرضا صالحی امیری با ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۵ رای اخذ شده، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

همچنین مسعود سلطانی‌فر با ۱۹۳ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۷۴ رای اخذ شده، وزیر ورزش و جوانان شد.

۱۶:۵۴
مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان شد
پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان حضور مسعود سلطانی‌فر در وزارت ورزش و جوانان، به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان برگزیده شد.

مسعود سلطانی‌فر توانست ۱۹۳ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۷۴ رای اخذ شده، ا کسب کند و به وزارت ورزش جوانان برود.


۱۶:۵۳

صالحی امیری دهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد

پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان حضور صالحی‌امیری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صالحی امیری به عنوان دهمین وزیر ارشاد برگزیده شد.

براساس رای گیری انجام شده سیدرضا صالحی امیری با ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۵ رای اخذ شده، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

۱۶:۵۱

 با ۱۵۸ رای موافق؛
دانش آشتیانی سیزدهمین وزیر آموزش و پرورش شد

نمایندگان پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان حضور دانش آشتیانی در وزارت آموزش و پرورش، با ۱۵۷ رای موافق ۱۱۱ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۴ رای ، به‌عنوان سیزدهمین وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب برگزیده شد.


۱۶:۴۶

شمارش آرای سه وزیر آغاز شد؛
ناظران شمارش آرای وزرای پیشنهادی چه کسانی هستند

مطابق آیین نامه داخلی مجلس سه نفر از نمایندگان به همراه هیات رئیس مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارت بر شمارش آرای هر یک از وزرای پیشنهادی را بر عهده دارند.

 این اساس اسامی نمایندگان ناظر شمارش‌ آرا به شرح ذیل است:

داریوش اسماعیلی نماینده سروستان

محمد جواد فتحی نماینده تهران

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود

سیداحسن علوی نماینده سنندج

شهباز حسن پور نماینده سیرجان

مهدی افتخاری نماینده فومن

کمال دهقانی نماینده تفت و میبد

رحیم زارع نماینده آباده      

۱۶:۳۶
  پروانه سلحشوری /موافق/
وزیر قبل دکترای ورزش داشت، چرا منتقد بودید؟

پروانه سلحشوری نماینده تهران در دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت:  آقای سلطانی‌فر، بهترین مدیر اجرایی در سراسر کشور است، آیا مجلس چیزی بیشتر از این می‌خواهد؟ ایشان اعلام کرده‌اند که ورزش زنان را جدی خواهند گرفت و زنان را در سطوح مدیریتی به کار خواهند گرفت.

او با بیان اینکه زنان ما از بیماری و فقر ورزش رنج می‌برند و این موضوعی بسیار مهم است، متذکر شد:  من آخرین (به عنوان نماینده) سخنران امروز هستم. از همه همکارانم خواهش می‌کنم تنها به خاطر یک کلیدواژه (فتنه) رای ندهند. خواهش می‌کنم به هر سه وزیر رای دهید تا مجلس چهره‌ای اعتدالی و متفاوت از مجلس قبلی به نمایش بگذارد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس دهم تصریح کرد: می‌گویید مدرک، مگر وزیر قبل دکترای ورزش نداشت؟ چرا منتقد بودید؟


 ۱۶:۱۷

شهاب نادری /مخالف/
سلطانی‌فر فقط به فوتبال توجه کرده است/ بسیاری مدیران وزارت ورزش باید تغییر کنند
 


شهاب نادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: آن چیزی  که باعث شده است تا موافقان سلطانی‌فر از او تعریف کنند به عملکرد او در سازمان میراث فرهنگی باز می‌گردد . او در این سازمان در خصوص گردشگران به موفقیت دست یافته بود، باتوجه به این موفقیت‌ها دولت نباید او را از این سازمان جابه‌جا می‌کرد.

او ادامه داد: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ماده‌ای در مورد سند ۲۰ ساله برنامه‌های ورزش و جوانان دیده‌ نمی‌شود و او چیزی در مورد برنامه‌های اقتصاد مقاوتی در برنامه‌های خود ذکر نکرده است. یکی دیگر از مشکلات برنامه‌های سلطانی‌فر این است که دیدگاه شفاف و روشنی به ورزش همگانی نداشته است. باید اضافه کنم که وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مورد فوتبال تنها به تیم‌های معروف اشاره کرده است و از وضعیت دیگر تیم‌ها در مناطق محروم کشور اسمی نیاورده است.

نادری خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان و دانشجویان سهمی در برنامه‌های اعلام شده توسط سلطانی‌فر ندارند. به برنامه‌های حوزه جوانان هم به طور مشخص نپرداخته‌اند. از زمان آغاز به کار وزارت ورزش و جوانان به امورات جوانان رسیدگی نشده است. نباید فراموش کرد که در وزارت ورزش تعداد زیادی از مدیران باید تغییر کنند ولی سلطانی‌فر اشاره‌ای به این موضوع نکرده است.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تصریح کرد: در ورزش فوتبال فساد سازمان‌یافته وجود دارد. در خصوص مسائل مالی، داوری و انتخابی‌های تیم ملی حاشیه‌های زیادی دیده می‌شود که این موضوع بسیار نگران‌‌کننده شده است ولی وزیر پیشنهادی اشاره‌ای به این موضوع نکرده است. در برنامه‌های سلطانی‌فر مطالبی در خصوص رشد ورزش در مناطق محروم و دور افتاده دیده نمی‌شود. در برنامه‌های او همه چیز به فوتبال باز می‌گردد در صورتی که باید به همه ورزش‌های کشور به یک چشم نگاه شود.


۱۶:۱۲

سلطانی‌فر در صحن علنی مجلس:
برای حضور در وزارت ورزش آمادگی کامل دارم


مسعود سلطانی‌فر در جلسه رای‌اعتماد امروز مجلس و با تشکر از نمایندگان در تشریح برنامه‌های خود اظهار داشت: پرداختن به رشد اخحلاقی جوانان از یک سو غفلت از گنجینه فکری آنها و عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های وجودی نسل جوان آینده غیرقابل پیش بینی را رقم می زند.

او ادامه داد: با همه آگاهی از حوزه جوانان و به لطف برنامه راهبردی و با تجربه بیش از ۳ دهه مدیریت در استان‌های مختلف کشور، آمادگی حضور در این مسئولیت دارم.

سلطانی فراضافه کرد: آماده‌ام با اعتدال و انصاف و جلب همراهی قوای مختلف و سازمان‌های مردم‌نهاد و علمای حوزه علمیه و با عقلانیت و با استفاده از تجربه درست بشری، سیاست‌های معطوف به انعطاف حداکثری در عین پافشاری به اصول، به مدد پیشکسوتان، در این حوزه فعالیت کنم.

۱۵:۵۹
 محمود شکری /مخالف/
سلطانی‌فر در اعتراض به ردصلاحیت‌ها تقاضای استعفا داشت

محمود شکری که در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان سخن می‌گفت، با بیان اینکه نقدم سلطانی‌فرد بیش از آنکه متوجه برنامه‌های او باشد به  دوره استانداری وزیر پیشنهادی ورزش در استان گیلان مربوط می‌شود.

شکری با اشاره به دوره استانداری سلطانی‌فر در استان گیلان از عملکرد ضعیف او در رابطه با عدم مدیریت بحران از سوی سلطانی‌فر در زمانی که بارش باران و برف این استان را تهدید می‌کرد، پرداخت و گفت: در همان زمان سخنگوی دولت وقت اعلام کرد که دولت آمادگی لازم برای حل بحران را ندارد و این به دلیل ضعف دستگاه‌های دولتی استان گیلان است.

نماینده تالش رضوانشهر و ماسال ادامه داد: در مجلس ششم اولین استانداری که در اعتراض به ردصلاحیت‌ها تقاضای استعفا داشت، سلطانی‌فر بود و به ۱۶ فرماندار خود دستور داد که استعفا بدهند. در حالی که مقام معظم رهبری معتقد بود که انتخابات باید برگزار شود.

انتقاد بعدی شکری به مدرک تحصیلی سلطانی‌فر مربوط می‌شد. او لیسانس و فوق لیسانس علوم سیاسی سلطانی‌فر را بی ربط به حوزه ورزش دانست و گفت: در کشور کسانی وجود دارند که مدرک تحصیلی‌شان دکترای تخصصی ورزش است و برای اداره ورزش هم تجربه علمی و هم تجربه مدیریتی دارند.

شکری سپس از تصمیم دکتر روحانی مبنی بر معرفی دوباره این سه وزیر انتقاد کرد و گفت: چرا رئیس حمهور اینقدر اصرار دارد که این نفرات حتما به وزارت برسند.




۱۴:۳۶
 صالحی امیری در صحن علنی مجلس:
از نگاه نخبگان و هنرمندان در تصمیم‌های امنیتی استفاده کردیم

سیدرضا صالحی امیری در صحن علنی مجلس در پاسخ به اظهارات نمایندگان و در دفاع از برنامه‌های خود، گفت: فرهنگ، اکسیژن جامعه است و چشمه‌ای جوشانی است که همه را سیراب می‌کند.

او ادامه داد: جامعه فرهنگی، جامعه‌ای است که انسجام دارد و در آن انسان‌ها با یکدیگر سازگارند. رهبری نکته‌ای دارند که می‌گویند «فرهنگ هویت یک ملت است. ارزش‌های فرهنگی هویت یک ملت است. فرهنگ حاشیه و ذیل اقتصاد نیست، حاشیه و ذیل سیاست نیست، اقتصاد و سیاسیت حاشیه و ذیل فرهنگ است.»

وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت فرهنگ گفتک نگاه فرهنگ‌سازی را وارد مسائل امنیتی کرده‌ایم و نگاه نخبگان و هنرمندان را در تصمیم‌های امنیتی دخالت دادیم و قدرت نرم را تئوریزه کردیم.

صالحی امیری با بیان اینکه قریب به ۲۰ سال عمر خودم را صرف مطالعات فرهنگی کردم، اظهار کرد: حدود ۵ سال  در نهاد امنیتی فعالیت داشتم و مطالعات افکارسنجی از وظایف ما بود. از جمله اقداماتی که انجام دادیم این بود که نگاه نرم‌افزاری را وارد مسائل امنیتی کردیم و برای اولین بار قدرت نرم را تئوریزه کردیم.

وی افزود:  ۲ سال در کنار روحانی در  شورای عالی امنیت ملی و ۸ سال در مسند معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز تشخیص مصلحت نظام خدمت کردم.

صالحی امیری با اشاره به مسولیتش در کتابخانه ملی و با بیان اینکه اولین بار گفت‌و‌گوی فرهنگی را ایجاد کردیم، خاطرنشان کرد: در این مدت ۵۵۱ گفت‌وگوی فرهنگی را برگزار کردیم. به نخبگان آموختیم که می‌توان با گفت‌وگو با هم سخن بگوییم و نقدها و مشکلات را حل کنیم.

وزیر پیشنهادی ارشاد اضافه کرد: به شما نمایندگان وعده می‌دهم اگر به من اعتماد کنید تا روزی که جان و حیات دارم در خدمت هنر و اصحاب فرهنگ خواهم بود. اگر هم اعتماد نکنید باز هم در خدمت همین حوزه خواهم بود. چراکه هیچ مقصد و مقصودی جز فرهنگ انتخاب نکردم.

وی با بیان اینکه ۲۳ آسیب در ارشاد را شناسایی کردم و شناخت خوبی از اینکه کجا وارد خواهم شد، دارم، تصریح کرد: اگر فرصت داشتم می‌توانستم تا چند ساعت درباره این حوزه سخن بگویم.

وی بیان کرد: ما در نظام فرهنگی زیست می‌کنیم. تنها یک  گفتمان داریم و آن گفتمان مقام رهبری است که در واقع نفی تهجر  و ولنگاری فرهنگی است.



۱۵:۵۳

سیدمهدی مقدسی /موافق/
اگر مجلس نهم به سلطانی‌فر اعتماد می‌کرد، ورزش کشور به این وضع دچار نمی‌شد

مهدی مقدسی نماینده موافق سلطانی‌فر برای تصدی وزارت ورزش و جوانان گفت: سلطانی فر دو سال قائم مقام سازمان تربیت بدنی و چندین سال مسئول هماهنگی استان‌ها در این سازمان‌ها بوده است. او در تمام این سال‌ها درگیر ورزش بوده است و هیچ‌گاه از این خوزه دور نشده است.

مقدسی اصالت خانوادگی و تعامل با مجلس را از ویژگی‌های مثبت سلطانی‌فر برشمرد و گفت: او ۱۲ سال استاندار و ۸ سال معاون سیاسی استانداری‌ها بوده است و به جزیی‌ترین مسایل و مشکلات ورزش کشور اشراف دارد.

او ادامه داد: جمعی از برگان ورزش کشور در چند روز گذشته با بیانیه‌ای از سلطانی‌فر حمایت کرده‌اند. این حمایت یک پیام و یک نکته مثبت برای نمایندگان مجلس به حساب می‌آید و نشان می‌دهد که بدنه ورزش کشور نگاه مثبتی به سلطانی‌فر دارد.

مقدسی تاکید کرد: سلطانی‌فر در حوزه بانوان معتقد است که بانوان باید بیش از گذشته در ورزش قهرمانی و همگانی حضور پر رنگ داشته باشند و همچنین از توان آنها در عرصه مدیریتی ورزش کشور استفاده شود. اگر نمایندگان مجلس نهم به سلطانی فر رای مثبت می‌دهند ورزش کشور هیچ گاه به این وضع دچار نمی‌شد.


۱۴:۳۰
 محمد آشوری /موافق/
همه در حوزه فرهنگ فرافکنی می‌کنند/ عملکرد صالحی امیری موفق بوده است

محمد آشوری تازیانی در موافقت با سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد و اسلامی با تشکر از موافقان و مخالفان صالحی امیری که صحبت کردند، گفت: ما در چارچوب قانون باید اقدام کنیم، زیرا قانون ملاک اساسی کار ماست. ارائه اسنادی که هر مطلبی را اثبات کند، ملاک کار ماست.

او ادامه داد: در رای اعتماد، سه مولفه اساسی منطق ارزش‌گذاری و ارزیابی ماست، آقای نوروزی در چارچوب نقد برنامه حرکت کردند، برخی هم در مسائل شخصی حرف زدند اما عملکرد کسی سخن نگفت. اگر کسی را در جایگاهی قرار است بگذاریم و رای اعتماد و عدم اعتماد بدهیم، ضرورت دارد به عملکرد فرد توجه شود.

نماینده مردم بندرعباس گفت: آقای قاضی‌زاده گفتند حال فرهنگ خراب است، سوال این است چرا خراب است؟ همه دغدغه مشترک داریم، در حوزه فرهنگ همه دچار فرافکنی هستیم و می‌دانیم فرهنگ منحصر به یک وزارتخانه نیست. تلاش کنیم در جهت رفع دغذغه‌های اساسی که توسط رهبری بیان شده، عمل کنیم.

آشوری گفت: دغدغه‌ها را با رفع مشکلات برطرف کنیم. آقای ذوالنور اشاره‌ای داشتند به نامه‌ای که مطرح فرمودند در دور قبل، آقای صالحی کاندیدای وزارت ورزش بودند و آقای نادران درباره شبهاتی که نسبت به شخصیت صالحی‌امیری مطرح شده بود، مواردی مطرح کرد من هم مدارک و اسنادی دارم و به رییس جلسه می‌دهم.

او ادامه داد: در این حوزه یک سوال مطرح است، البته از آقای ذوالنور انتظار نداشتم شبهه ایجاد کنند که نه سندی دارند و نه مدرکی. برای دنیای آقای صالحی قرار نیست ما دین خود را بدهیم و نخواهیم داد. اما اگر احساس شود در این نوع رویکرد ظلمی می‌شود،  همه ما مسئولیم.

نماینده بندرعباس تاکید کرد: آقای ذوالنور از قول نادران نامه‌ای را خواند مبنی بر اینکه عبرت نگرفتند. اصلا این مساله مطرح نیست، بلکه چند شبهه مطرح شد که مدارکی درباه آن وجود دارد. همه ما مقام معظم رهبری را مبنای حرکت خود قرار دادیم. در کنار این اسناد، سندی دیگری هست که اگر ارائه نشود، ظلم به آقای صالحی‌امیری است. ایشان در گذشته و در شرایط فعلی یکی از معاونان وزارت اطلاعات بودند نکته‌ای درباره او مطرح می‌کند همین است که ممکن است امضای این نامه شائبه‌ای ایجاد کند. برهمین اساس آقای صالحی امیری نامه‌ای نوشتند که می‌توانید از وزارت اطلاعات استعلام کنید.

در ادامه لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، عنوان کرد: آقای ذوالنور نامه‌ای داده‌اند و گفتند من هیچ‌گونه قصد توهین به صحابی پیامبر اعظم نداشتم.


۱۴:۲۰
محمدرضا تابش /موافق/
برنامه صالحی امیری نشان‌ شناخت او از حوزه فرهنگ است/ رییس مجلس جلوی تهمت‌ها را بگیرد

محمدرضا تابش در موافقت با سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنده برای آقای دانش آشتیانی ثبت‌نام کردم اما قرعه به اینجا خورد. تریبون مجلس خانه امید مردم است، از رییس مجلس درخواست دارم جلوی تهمت‌ها گرفته شود. بسیاری تهمت‌ها و برچسب‌ها گفته شد. اگر طبقه‌بندی دارد، چرا به بقیه نرسیده است؟ اگر طبقه‌بندی ندارد، خب منتشر کنید لذا بگویید تا همه بدانند و بر اساس رای بدهند.

لاریجانی در پاسخ به این موضوع گفت: این نامه طبقه‌بندی نشده و در اینترنت هست که تابش گفت: اشکالی ندارد، نامه را کامل بخوانید.

نماینده مردم اردکان با اشاره به گستردگی موضوع فرهنگ گفت: مهمترین موضوع فرهنگی باید دانش فرهنگی باشد و رسالت وزیر تاثیرگذاری بر فرهنگ باید باشد. مرور برنامه صالحی امیری نشان‌دهنده شناخت او از این حوزه است. در برنامه تقدیمی او، مبانی نظری فرهنگی آمده، اهتمام به تحقق برنامه‌های کلان فرهنگی که توسط نهادهای حاکمیتی ذکر شده است، همچنین نهادهای صنفی و مردمی را جزو تکلیف خود دانسته‌اند.

نماینده مردم یزد با اشاره به اینکه صالحی‌امیری امنیت خلاقان هنر به فرهنگ را محترم شمارده‌اند، گفت: برای صیانت از فرهنگ دینی، اصلاح ساختار مدیریت فرهنگی و توسعه زیرساخت فرهنگ برنامه‌های مختلفی را اعلام کرده‌اند، موضع گرفتند و به مجلس متعهد شده‌اند.

تابش ادامه داد: یکی از ضعف‌هایی که در رابطه با وی مطرح می‌شود، این است که کار او در حوزه امنیتی است. اتفاقا من این موضوع را به عنوان نکته مثبت تلقی می‌کنم؛ چرا که کسی که به امنیت نگاه فرهنگی کند، می‌تواند به مدافع فرهنگ تبدیل شود.

تابش با بیان اینکه صالحی‌امیری کسی است که گلوگاه‌ها و محدودیت‌های فرهنگ را خوب می‌شناسد و می‌تواند حوزه هنر و فرهنگ را آرامش دهد، خاطرنشان کرد: باید به اندازه‌ای که هنرمندان در فرهنگ سهم دارند، امنیت و معیشت آن‌ها فراهم شود و آفرینش‌های هنری داشته باشند.

وی ادامه داد: آقای رییس‌جمهور شخصیتی را به مجلس معرفی کرده‌اند که خوش‌سلیقه و شاعر و علاقه‌مند به کتاب و پژوهش است.

 تابش گفت: کار وزارت فرهنگ و ارشاد کار اداری و اقتصادی نیست، بلکه وزارت فرهنگ، مسئول تامین امنیت از نظر اهالی فرهنگی و هنرمندان است. باتوجه به سابقه خوب ایشان در کتابخانه ملی و تحولاتی که بوجود آورند، مطمئنم که با رای اعتماد مواجه خواهند شد و متعهد به برنامه‌های خود هستند و انشالله با وجود ایشان در عرصه فرهنگ و هنر کشور، شاهد تحول خوبی در عرصه فرهنگ هستیم.


14:16
محمد بیرانوندی /موافق/
دوران بگم‌بگم‌ها گذشته است/ صالحی امیری سکاندار کاربلد حوزه فرهنگ است

نماینده مردم لرستان در مجلس دهم گفت: فرهنگی با تنوع و تکثر در ایران نیاز به سکانداری کاربلد دارد که صالحی امیری این ویژگی را دارد.

محمد بیرانوندی در موافقت با سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به نمایندگی از مردم ایران سپاس خود را از دکتر جنتی اعلام می‌کنم که بار سنگین وزارتخانه را بر دوش کشیدند و دم نزدند.

او افزود: ایران بزرگ را با شاخص صنعت و تجارت نمی‌شناسند، بلکه ایران را با فرهنگ می‌شناسند. با ادبیات و میراث تاریخی آن می‌شناسند و همه می‌دانند فرهنگ ایران چه فرهنگ پیچیده و بزرگی است. ضمن اینکه ایران سرزمینی پهناور فرهنگ‌های مختلف است. امروز همه نگران آسیب‌های اجتماعی هستند و به همین جهت ما انتخابی خطیر داریم، چراکه فرهنگی با اینهمه تنوع و تکثر نیاز به سکانداری کاربلد دارد که صالحی امیری این ویژگی را دارد.

نماینده لرستان افزود: ما به کسی نیاز داریم که فرهنگ را با نگاه امنیت فرهنگی ببینید، نه نگاه فرهنگ امنیتی. الان دوران بگم‌بگم‌ها گذشته است. کسی اگر حرفی دارد بگوید، جایی امن‌تر از خانه ملت نیست. اگر حرفی هست، بگویید.

بیرانوند گفت:  امروز همه دلسوزان نظام نگران آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی هستند و ما موظفیم با در نظر داشتن مصالح کسور انتخابی خطیر داشته باشیم.

او افزود: وزارت ارشاد نیاز به سکانداری دارد. نگاهی از نوع سرمایه اجتماعی نه  نگاهی بسته و منجمد.

نماینده مردم نوشهر ادامه داد: چه چیزی بالاتر از ۳۰ سال خدمت صادقانه به نظام؟  صالحی امیری ۱۰ تالیف  و ۴۰ مقاله دارد و در سمت‌های مختلف در دانشگاه‌ها حضور داشته است. آیا او نمی‌تواند تخصصی را تضمین کند؟

او بیان کرد:  همکار  عزیز، دوران بگم بگم‌ها سرآمده است و البته اگر بگم‌بگم‌هایی هم باشد چه جایی بهتر از خانه ملت و جایی که مردم می‌شنوند.

بیرانوند در دفاع از صالحی‌امیری گفت: در مورد همه کسانی که دارند زندگی می‌کنند باید  مولود فکری آن‌ها را در نظر بگیریم. آثاری که از ایشان برجای مانده نشان می‌دهد مولود فکری او چیست.

او افزود: صالحی امیری ننوشته تا وزیر شود، بلکه براساس دغدغه خود نوشته است. اگر می‌گویید تالیفات را دیگران نوشته‌اند، پس چرا غالبشان در حوزه فرهنگ اتفاق افتاده است؟ صالحی دغدعه فرهنگی دارد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه صالحی‌امیری چالش‌ها و آسیب‌های فرهنگی را می‌شناسد، گفت: او از مهاجرت نخبگان و هنرمندان می‌هراسد که به دلیل تنگناها فرار کنند. وی آسیب‌شناسی نهادهای فرهنگی را بررسی کرده است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: همکاران عزیز یکی از استادان حوزه علمیه قوم گفته است که  گروه‌های مختلف با وزارت فرهنگ کار دارند که وزیر باید مانند نخ تسبیح باشد و مهره‌ها را کنار یکدیگر قرار دهد. این استاد گفته است که  صالحی‌امیری می‌تواند سکان وزارت را به خوبی هدایت کند. این بنده خدا از علمای خوب است و از صالحی دفاع کرده است.

او در ادامه به حمایت هنرمندان از گزینه پیشنهادی وزارت ارشاد اشاره کرد و  بیان کرد: داریوش ارجمند از پیشکسوتان می‌گوید با سوابقی که از صالحی‌امیری سراغ دارم او را برای تصدی وزارت ارشاد گزینه خوبی می‌دانم.

بیرانوند گفت: امروز کسانی صحبت ما را می‌شوند و منتظرند که با وزارت ارشاد مرتبط هستند. اگر قرار است موضوعی مطرح شود، مهمترین بحث وزارت ارشاد معیشت انسانی است. تبدیل وضعیت نیروها و کارکنان در شهرستان‌ها است. وضعیت انجمن‌های هنری نیاز به سامان‌دهی دارد. اعتبارات فرهنگی قطره‌چکانی است و اغلب هنرمندان در حوزه کاری خود مشکل دارند. به کدام هنرمند در عرصه‌های مختلف توجه می‌شود؟ بیمه هنرمندان دچار مشکل است. باید از خبرنگاران بگوییم که مشکلات دارند از اهالی موسیقی که با مشکلات بسیاری روبرو هستند. 

نماینده لرستان تاکید کرد: عزیزان یکبار آقای صالحی‌امیری به اینجا آمد و ما در مجلس نهم در حق او کم‌کاری کردیم و خدا قسمت ندید که ایشان این مسئولیت را عهده‌دار شود عذرخواهی نشان می‌دهد که بر ایشان ظلم شده است. ایشان می‌تواند هارمونی بسیار خوبی برای دولت باشد و با نفوذی که دارد، می‌تواند کمک بزرگی برای دولت باشد.

۱۴:۰۵

 مجتبی ذوالنور /مخالف/
صالحی امیری سال ۸۸ به وزیر اطلاعات نامه نوشته است

حجت‌الاسلام مجتنبی ذوالنور در مخالفت با سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه نوبت بعدازظهر گفت: دوستان گفته‌اند یک برگ حکمی علیه برخی افراد وجود ندارد. منطق باید یکسان باشد و نمی‌توان یک بام و دو هوا صحبت کرد. برخی می‌گویند اگر وزیر نیاید، وزارتخانه فشل می شود. چه کسی گفته اگر معرفی نشود، وزارتخانه باز می‌ماند. خب رییس جمهور یک نفر دیگر را معرفی کند. این منطق درستی نیست. عزیزان دیگری گفتند تغییر نشانه ولایت‌مداری است اما کراراً مقام معظم رهبری همچنان بر اولویت معیشت تاکید کرده‌اند، پس ولایت درجاتی دارد. اگر در ایجاد بهبود کشور اقدام کنیم، منافاتی با ولایت‌پذیری ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس دهم اضافه کرد: برخی عزیزان می‌گویند گذشته افراد چنین است؛ خدا جزای خیر بدهد و بنده نفی گذشته نمی‌کنم  و تقدیر هم می‌کنم اما امام فرمودند میزان جال فعلی افراد است و اگر چیزی گفته می‌شود نفی گذشته و ناسپاسی عزیزان نیست.

ذوالنور گفت: به آقای صالحی امیری هم گفتم آقای صالحی امیری سال ۸۸ نامه‌ای به محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات نوشتند که این نامه در پی نامه دکتر معین بوده است. ایشان ابتدا نامه را منکر شدند. بعد گفتند آن نامه تعرضی بر ولایت و نظام نبوده است.

او با بیان اینکه میزان حال فعلی افراد است، گفت:  ما امروز باید افراد را متناسب با نیازهای روز بسنجیم. اگر چیزی گفته می‌شود نفی گذشته و ناسپاسی نیست. لذا اینکه گفته شود ذوالنور در گذشته چنین سابقه‌ای داشته و قابل تصور است که خطایی از او سربزند  برای مثال جعفر کذاب فرزند امام و برادر امام بود، شریح قاضی شصت سال در منصب قضا بود اما دستور قتل امام را داد. این منطق که ما امروز را به دلیل دیروز نادیده بگیریم، نه از نظر منطقی قابل قبول است و نه از نظر تاریخی. نظام‌های دینی از درون باید فروپاشی شوند ن هبا عامل بیرونی  باشد

ذوالنور تاکید کرد: در جلسه دیروز فراکسیون روحانیون مطالبی مطرح شد و تا دیروز تصمیمی برای مخالفت نداشتم. حتی در جلسه نسبت به آقای صالحی‌امیری نیز عرض کردم که مخالف صحبت نخواهم کرد. نامه‌ای را مطرح کردم که در دوران فتنه آقای صالحی به اتفاق ۸ نفر نامه‌ای به وزیر اطلاعات وقت محسنی‌اژه‌ای نوشتند که به دنبال نامه معین بوده است. خطبه‌های مقام معظم رهبری ۲۹/۳ بود. نامه ۳۰/۳ بود جواب بعد از ۳۰/۳ تهیه می‌شود. ابتدا آقای صالحی منکر نامه شد، بعد اصرار کردیم گفت تعرضی بر نظام و ولایت و تاییدی بر فتنه نبوده اما بعد از بررسی نامه دیدیم که برخلاف فرمایشات ایشان است و اگر در یک جلسه دو جور نظر داشته باشیم، درست نیست.

 او بیان کرد: سکان فرهنگی باید به دست عزیزی باشد که مبانی محکم در باورها و اعتقادات مردم داشته باشد.  بنابراین امروز احساس کردم که باید وظیفه خود را انجام دهم.

مجتبی ذوالنور گفت: ایشان فرموند که دفاعی از فتنه‌گران نداشته‌ایم. سکوت بعضی خواص ما،  بدتر از حرف زدنشان است. کسانی که سینه‌چاک در دوران انقلاب بودند، در دوران فتنه سکوت کردند  و در این شرایط مردم دچار تردید می‌شوند.

نماینده مردم قم افزود:در شرایط فتنه نباید سکوت کرد؛ چراکه نوع نگرش ما موجب تقویت فتنه می‌شود. ما می‌خواهیم بر روی چه چیزی سرپوش بگذاریم؟ چرا از حقایق فرار می‌کنیم؟

وی ادامه داد: در دوران فتنه کدام رسانه دشمن را سراغ دارید که در کوبیدن خط انقلاب ورود پیدا نکرده‌اند؟ چرا فتنه را صرفا در حد اعتراض انتخاباتی عنوان می‌کنید؟

ذوالنور به نامه صالحی‌امیری درباره موضع‌گیری درباره فتنه به وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت: ۹ نفر این نامه را امضا کردند و بخش‌هایی در نامه وجود دارد که دقیقا هدف رهبری قرار گرفته است. در این نامه فتنه را توجیه کرده‌اند. اشاره می‌کنند که چرا بی‌هیچ دلیل می‌توان افراد را مورد ضرب و شتم قرار داد؛ این یعنی دفاع از افرادی که آدم کشتند و بانک آتش زدند و مسجد آتش زدند. این دفاع از فتنه است. این نامه اگر زیر سوال بردن جریان خودی محسوب نمی‌شود، پس اسمش را چه می‌گذازید؟

او گفت: مراکز نظامی را مورد هجوم قرار دادند، مساجد را آتش زدند، سکوت در مقابل این دفاع از فتنه و اصحاب فتنه حساب نمی‌شود؟ اگر زیر سوال بردن جریان خودی نیست، اسمش چیست ؟ ولایت فقیه را در شان امام و طراز امام مطرح می‌کنند می‌گویند ما با امام بهمن ۵۷ امام سال‌های جنگ بیعت می‌کنیم.
 

ذوالنور ادامه داد: در دوران فتنه که مقام معظم رهبری در دفاع از امام هستند یکجا از ایشان یادی نکردند در این نامه نظام را محکوم به بی‌تدبیری کردند. وزارت ارشاد برای ارشاد و اصلاح است تحصیلات ایشان ربطی به وزارت ارشاد ندارد در زمان پیروزی انقلاب ۱۷ ساله بودند و در زمان اوایل انقلاب در دادگاه ارتش بودند. آقای صالحی‌امیری از جنس فرهنگ نیست و تخصص فرهنگی برای اداره این وزارت‌خانه را ندارند.
 

13:50
قاضی‌زاده هاشمی: /مخالف/
حال فرهنگ بدتر از آن است که صالحی امیری از پس آن بر بیاید/ میان دادگاه ارتش و فرهنگ ارتباطی نمی‌بینم
نمایندهٔ مردم فریمان و سرخس و احمدآباد و رضویه گفت: حال فرهنگ بدتر از آن است که صالحی امیری از پس آن بر بیاید

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی در مخالفت با سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه نوبت بعدازظهر امروز مجلس پشت تریبون قرار گرفت و گفت: نیتی جز کمک به مردم این سرزمین ندارم و دغدغه‌های فردی من نیست و انعکاس اندیشه‌های شماست.

نمایندهٔ مردم فریمان و سرخس و احمدآباد و رضویه افزود: امروز در مخالفت با وزیر پیشنهادی سخن می‌گویم اما باید بگویم این کار را برای فرهنگ سرزمینم انجام می‌دهم زیرا حال فرهنگ بدتر از آن است که صالحی امیری از پس آن بر بیاید.

قاضی‌زاده هاشمی خطاب به صالحی‌امیری تاکید کرد: دست‌های شما خالی‌تر از آن است که بتوانید دردی از فرهنگ دوا کنید. من نمی‌توانم میان عضویت در دادگاه و فرهنگ ارتباطی پیدا کنم. رئیس‌جمهور سرهنگ را برای حوزه فرهنگ معرفی کرده است.

 او با بیان اینکه شما امروز می‌خواهید سکان‌دار اموری باشید که داستان‌های عبرت‌آموزی داشته است، ادامه داد:  آقای علی جنتی نه شهید کنسرت هستند و نه برای دغدغه دولت نسبت به سخنان مراجع کنار گذاشته شدند که اگر قرا بود اینظور باشد، باید سه سال پیش کنار گذاشته می‌شد. اما امروز چیزی نمی‌گویم چرا که از رهبر انقلاب آموخته‌ام که مراقب نگفته‌ها و گفته‌هایم باشم.

 نماینده فریمان خاطرنشان کرد:  شما کتاب‌هایی از خود منتشر کردید که معلوم نیست با چه امتیازهایی این کتاب‌ها به چاپ رسیده است. شما با کدام رانت این کتاب را به شماره ششم رسانده‌اید. ما از موسیقیدان حوزه فرهنگ شرم داریم. شماکتابی در مورد رایزینی در حوزه فرهنگ را نوشته‌اید اما آیا واقعا درسش را خوانده‌اید؟

قاضی‌زاده هاشمی تاکید کرد: شما چند مورد سابقه برای خود نوشته‌اید. آیا سربازی گمنام امام زمان(عج) باعث خجالت شما بوده است که به آن اشاره‌ای نکردید؟ برادر سید رضا فلاح این نام مستعار شما در وزارت اطلاعات است. ما دست برادران گمنام امام زمان(عج) را می‌بوسیم. اما اگر رای اعتماد بگیرید در مقابل با اهالی فرهنگ چگونه خواهید بود؟ سیدرضا صالحی امیری یا سید رضا فلاح؟

او ادامه داد:‌ اگر سینماگری به شما رجوع کند به او چگونه می‌نگرید؟ به دنبال پرونده‌ای کردن آن هستید؟ آیا یاداشت‌های گاه‌ و بیگاه را برای موسیقی و سینما خواهید داشت؟ لطفا بگوید ما با کدام جنبه چهره شما مواجه هستیم؟

 نماینده فریمان در پایان گفت: درباره جزواتی که درباره آقای نادران توزیع شد استعلام کردم که آقای صالحی‌امیری گفتند ایشان توبه‌نامه نوشتند درباره آقای احمد توکلی  هم درباره سایت الف گفته شد که ایشان عذرخواهی کردند وقتی با نمایندگان اینگونه رفتار می‌کنید با هنرمندان چگونه برخورد خواهید کرد؟

13:40
حجت‌الاسلام نوروزی /مخالف/
صالحی امیری رابطه‌ خود با فتنه را مشخص کند
نماینده مردم رباط کریم در مجلس دهم گفت: درخواست دارم آقایان مشخص کنند رابطه‌شان با فتنه چیست. خود افراد اصلی فتنه هم آقا کد دادند اگر عذرخواهی کنند، مشکلی ندارند.

حجت‌الاسلام سیدحسن نوروزی در مخالفت با سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه نوبت بعدازظهر امروز خطاب به رییس جمهور گفت: شما را فردی منصف می‌دانم اما شما از ایثارگران کسی را در کابینه انتخاب نکردید و انتظار داشتیم در معرفی این وزرا این کار را می‌کردید.

او با بیان اینکه نسبت به برنامه‌های آقای صالحی امیری انتقاد دارم، خطاب به نمایندگان گفت: مرده باد و زنده باد زمانی ارزش دارد که ما تکلیف شرعی خود را انجام بدهیم. آقا می‌فرمایند خط قرمز فتنه است و ما مقلد آقا هستیم لذا درخواست دارم آقایان مشخص کنند رابطه‌شان با فتنه چیست. خود افراد اصلی فتنه هم آقا کد دادند اگر عذرخواهی کنند، مشکلی ندارند. باید انقلاب خود را نگاه داریم لذا خط قرمز ما فتنه است.

ادامه دارد ...

13:25
دانش‌آشتیانی در پاسخ به نمایندگان:
مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان را به شدت پیگیری می‌کنم/نمی‌دانم اطلاعات نقوی‌حسینی از کجا آمده است
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من در برنامه کوتاه‌مدتم که در خود برنامه هم آمده مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان را به شدت پیگیری می‌کنم و نمی‌گذارم حقوقی از معلمان از بین برود.

با شروع جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی پس از بیان تذکرات نمایندگان از صحن علنی مجلس، علی لاریجانی از دانش‌آشتیانی خواست ضمن حضور در جایگاه دفاع از برنامه‌های خود به برخی از سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

دانش‌آشتیانی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من در برنامه کوتاه‌مدتم که در خود برنامه هم آمده مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان را به شدت پیگیری می‌کنم و نمی‌گذارم حقوقی از معلمان از بین برود.

او افزود: مسئله معیشت را نیز به جد بررسی می‌کنم. الان فرصت کوتاه است. نمی‌توانم کامل همه مطالب را بگویم. درباره معوقه بازنشستگان مبلغی را که دولت تصویب کرده قسمتی از بدهی را پرداخت می‌کنیم. مسئله مناطق محروم و رسیدگی به مسائل آموزشی در اولویت است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: تعهدات بین‌المللی بخش‌نامه دولت است و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده و مسئله محیط‌زیست باید در کتاب‌های درسی عنوان شود که در دستور کار است .

او در واکنش به اظهارات نقوی حسینی نماینده ورامین عنوان کرد: جناب آقای نقوی مطالبی را عنوان کردند. باید بگویم من اصلا نماینده دور ششم نبودم و نمی‌دانم از کجا چنین اطلاعاتی آمده است. وقتی برای دوره دکترا در انگلستان که بودم  آقای انصاری سفیر ما در انگلستان چون سابقه من را می‌دانستند به من گفتند به مدرسه جمهوری اسلامی کمک کنم  و در هیات امنای آنجا با آقای انصاری بودم و ریاضی درس می‌دادم و ریالی دریافت نکردم.

ادامه دارد...

13:10
آغاز جلسه علنی عصر رای اعتماد
جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی برای ادامه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

در نشست عصر سه شنبه مجلس شورای اسلامی، قرار است فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به ادامه سخنان خود بپردازد.

رییس جمهوری نیز 30 دقیقه دیگر وقت دارد که به دفاع از وزیران پیشنهادی بپردازد و پس از آن سخنرانی موافقان و مخالفان سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می شود. 

11:45
دانش آشتیانی در دفاع از برنامه‌های خود:
برنامه من در چارچوب سند تحول نظام آموزشی است
وزیر پیشنهادی رییس جمهور برای وزارت آموزش و پرورش گفت:مهم‌ترین مساله و دغدغه چندین ساله من این است که آموزش و پرورش را باید سرمایه کشور و نه بخش مصرفی دانست و مدرسه را باید مهم‌ترین واحد تاثیرگذار در توسعه به شمار آورد، لذا محور کلی برنامه من در چارچوب سند تحول نظام آموزشی است.

به گزارش ایلنا، فخرالدین دانش آشتیانی در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود برای تصدی وزارت آموزش و آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت:دانش آشتیانی در دفاع از برنامه‌های خود پشت تریبون مجلس قررار گفت و گفت: به نام خدایی آغاز می‌کنم که فرمان نخستش خواندن است و اسباب کرامت دادنش تعلیم است. ابتدا لازم است از نمایندگان مجلس تشکر کنم که این روزها که در جلسات مختلف آنها رفتم و بحث‌های مهمی مطرح شد و نقطه نظرات مطرح شده بسیار کلیدی بود.

او افزود: امیدوارم پس از رای اعتماد عزیزان بتوانم به عنوان خدوم ملت نسبت به آموزش و پرورش و معلمان دینم را ادا کنم. از همه وزرای قبلی آموزش و پرورش کمال تشکر را دارم که در جهت ارتقای نظام آموزشی ما تلاش کردند به ویژه از آقای فانی کمال سپاسگذاری را دارم.

 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: خدا را شاکرم که موقعیتی فراهم آمد تا در این جمع که دولت و نمایندگان مجلس در آن هستند، قدری در مورد آموزش و پرورش کشور صحبت کنم. در آستانه روز ۱۳ آبان و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی هستیم. روزی که خون پاک دانش‌آموزان برابر داشگاه تهران به زمین ریخت و پیوند مدرسه و دانشگاه را نمادین کرد.

او گفت: حسب وظیفه نکاتی را در مورد برنامه‌هایم می‌گویم؛ برنامه من در ۴ بخش تدیین شده است. مهم‌ترین مساله و دغدغه چندین ساله من این است که آموزش و پرورش را باید سرمایه کشور و نه بخش مصرفی دانست و مدرسه را باید مهم‌ترین واحد تاثیرگذار در توسعه به شمار آورد، لذا محور کلی برنامه من در چارچوب سند تحول نظام آموزش است.

دانش‌آشتیانی خاطرنشان کرد: برنامه من تماما براساس خواست مقام معظم رهبری است. من این را به جد عنوان می‌کنم و درباره آن کد می‌دهم. برنامه پیشنهادی من واقع‌گرایی و تحول‌خواهی است. اگر نمایندگان مخالف عنوان کردند این‌ها اجرایی نیست، باید بگویم بله مسلم است در مدت‌کوتاه امکان تحقق کامل برنامه من نیست.

او ادامه داد: آنچنان که اشاره کردم، این برنامه درازمدت است و اما در انتهای آن  برنامه کوتاه‌مدت نیز آورده‌ام؛ در برنامه آموزش و پرورش و توسعه باید توجه داشته باشیم که نظام آموزش و پروش ما  گرفتار بیماری‌های ساختاری است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: مسئله آموزش و پرورش مساله ملی است و نیاز به حل ملی دارد، تنها یک فرد نمی‌تواند به آن رسیدگی کند. همه نمایندگان ملت باید به آن کمک کنند تا آموزش و پرورش در جایگاه خود قرار گیرد و به عنوان مسئله ملی مطرح شود. نگرانی نسبت به آینده سرمایه‌های انسانی، کمتر از نگرانی نسبت به سرمایه‌های فیزیکی و طبیعی نیست.

او با بیان اینکه ما باید تمام تلاش خود را داشته باشیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم، گفت: باید از این طریق انسان‌هایی کارآمد تریبت کنیم که نظام توسعه‌ای کشور نیاز به این انسان‌های کارآمد دارد. توسعه کشور نیازمند رشد متوازن و به هم پیوسته آموزش و پرورش و آموزش عالی است .

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش ۱۳ و نیم میلیون دانش‌آموزش دارد، حدود یک میلیون هم مربی و معلم دارد که در بیش از ۱۰۷ هزار مدرسه فعالیت می‌کنند. نظام آموزش عالی ما با بیش از ۲۵۰۰ واحد دانشگاهی و ۵ میلیون دانشجو در سطح کشور فعالیت دارند. برخی شهرستان‌ها دانشگاه‌هایی دارند اما با صندلی‌های خالی روبروست. ولی در همان شهرستان مدرسه کم داریم. مدرسه به صورت شیفیتی است.

او گفت: در بعضی مناطق مدرسه هنوز کپری است این عدم توازن یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش ما است. نتیجه تحقیقات ملی نشان داده است که در جامعه به عنوان سرمایه‌های اجتماعی معلمان بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی هستند، یعنی از نظر شهروندان دارای بیشترین حرمت هستند. به رغم این احترام، از نظر معیشیتی فرهنگیان ما در وضع نابه سامانی به سر می‌برند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل و مشکلاتی که وجود دارد، آموزش مخزنی، نمره و محفوظات است. اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات آموزش و پرورشی، ضعف مشارکت خانواده‌ها، وجود شکاف دستگاه‌های ستادی با معلمان، گسست‌خانه و مدرسه از دیگر چالش‌هاست.

وی با اشاره به اینکه در کنار این‌ها دیوان‌سالاری و سیاست‌زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرار داده است، ادامه داد: پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است. توجه به کمیت آموزش و کم‌توجهی به مسائل ملی و جهانی نظیر مهارت‌های زندگی، محیط‌زیست و تفاوت‌های اقلیمی در مناطق مختلف مسائلی را به دنبال داشته که برنامه‌ریزی آموزشی را با تنگنا روبه‌رو کرده است.

دانش آشتیانی با بیان اینکه برون‌داد این وضعیت تصویر نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده است، گفت: رتبه کنونی آموزش و پرورش ما در نظام بین‌المللی ۱۴۱ از ۱۸۷ است.

وی ضمن اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش گرفتار سکون و فرسودگی است، عنوان کرد: دقیقا کاری که می‌خواهم انجام دهم در جهت تحقق دیدگاه مقام معظم رهبری است و می‌خواهم آموزش و پرورش را از سکون بیرون بیاورم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادانهمداد: نظام آمورشی غیرمولد شده و از پویایی دور شده است. دور شدن زنان از جایگاه مطالبه در مدیریت، نمونه مشهود آن است. در آموزش و پرورش که اکثریت آن را دختران تشکیل می‌دهند، اما نقش خانم‌ها در مدیریت آموزش و پرورش کمرنگ است. نه به دلیل جنسیتی بلکه از نگاه تربیتی نیازمند این هستیم که از قشر فرهیخته بیشتر استفاده کنیم.

دانش‌آشتیانی با بیان اینکه مطالعات زیادی در رابطه با اقتصاد آموزش و پرورش انجام دادم، گفت:  معتقدم با همین منابع مالی و مدیریت بهینه هزینه‌ها، قستمی از این مشکلات برطرف می‌شود. اگرچه در کوتاه‌مدت این مساله اتفاق نمی‌افتد. علاوه بر این باید ارقام بیشتری به آموزش و پرورش اختصاص داده شود اما آموزش و پرورش نیازمند این است که همین منابع را بهتر هزینه کند  و مدیریت هزینه بهتری برای آن داشته باشد.

او ادامه داد: در اقتصاد آموزش و پرورش وضعیت کنونی بدین صورت است که در سال ۸۴ تا ۸۵،  ۹۱ درصد بودجه آموزش و پرورش به پرسنل و حدود ۹ درصد به موارد کیفی‌سازی آموزش اختصاص داده می‌شد، اما در وضعیت کنونی که سی هزارمیلیارد بودجه است، ۹۸.۵ درصد بودجه پرسنلی است و ۱.۵ درصد برای کیفیت‌بخشی به مدارس اختصاص دارد، یعنی دست وزیر و مدیران آموزش و پرورش برای ۱۳ میلیون دانش آموز و ۱۰۷ هزار مدرسه فقط ۴۰۰ میلیاردتومان وجود دارد که برای کیفی‌سازی هزینه شود.

‌دانش آشتیانی گفت: براساس این اطلاعات نمی‌توان این مبلغ را استفاده کرد و بعضا عنوان می‌شود ۲۰۰ میلیارد تومان است. با این وضعیت اگر بخواهیم همین رویه را ادامه دهیم، هیچ وقت نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم. برای گذر از وضع موجود، باید نگاه و رویکرد جدیدی به آموزش و پرورش داشته باشیم و این نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات تدریجی است تا بتوانیم از این وضعیت بیرون آییم. در برنامه بندهایی آمده است که توضیح دادم چگونه می‌توان از این وضعیت خارج شد. مسئله جدید این است که سند تحول روحش حاکم براین است که در نظام آموزشی به مسئله پرورش به معنای مهارت‌های زندگی که باید دانش‌آموز در محیط مدرسه کسب کند شود. مواد درسی تا سیطره آموزش بر پرورش کمرنگ شود و بهتر بگویم پرورش بر آموزش غلبه پیدا کند.

 به گزارش ایلنا در حالی که ۷ دقیقه از صحبت‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باقی مانده بود به دلیل اقامه نماز ادامه صحبت‌های دانش‌‌آشتیانی و رای‌ اعتماد به سه وزیر پیشنهادی به جلسه بعد از ظهر که از ساعت ۱۳ آغاز می‌شود، موکول شد.


11:40
جعفرزاده ایمن‌آبادی /موافق/
سران فتنه آنها بودند که ۸ سال هر کاری خواستند با کشور کردند
نماینده مردم رشت گفت: سران فتنه هشت سال هر بلایی خواستدند بر سر مردم آوردند و راحت در خیابان راه می‌روند اما امروز به کسان دیگری برچسب فتنه می‌زنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس دهم در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من داوطلب شدم و خواهش کردم اجازه دهند از آقای آشتیانی دفاع کنم. امروز اول صفر است، مرتب از مظلوم صحبت کردیم. دین ما هم دفاع از مظلوم می‌کند و هم دین اخلاق‌مداری است. داستان فتنه کی قرار است تمام شود؟ یا فردی باید فتنه‌گر باشد یا کاسب فتنه یا ساکت فتنه. اگر کسی کاسب فتنه بود، اینجا نمی‌آمد. کاندیدای پیشنهادی شود چرا از تریبون مجلس دروغ می‌گوید اصلا ایشان نماینده مجلس ششم نبود که بخواهد تحصن کند. اگر پشتیبانی جنگ و حضور در جنگ و فرزند روحانی باسابقه و ... کارنامه محسوب نمی‌شود،  چه چیزی قرار است سابقه باشد؟ آیا این پاک کردن سابقه نیست؟

نماینده مردم رشت در مجلس دهم اضافه کرد: اگر از سران فتنه می‌خواهید بگویید از آنها بگویید که هشت سال هر بلایی خواستدند بر سر مردم آوردند و راحت در خیابان راه می‌روند اما امروز به کسان دیگری برچسب فتنه می‌زنند. اگر قرار است فقط نظرات ملاک شخصی ما نباشد که نمی‌شود مملکت را اداره کرد. اختلاس را دادگاه اثبات می‌کند نه ادعای پشت تریبون. مگر آقای نجفی موفق‌ترین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب نبود؟ ایشان از کجا آمده بود؟ مگر از وزارت علوم نیامده بود؟ فرهنگیان مشکل دارند، فرهنگیان نمی‌خواهند کسی با آن‌ها گریه کند. آنها به دنبال فردی هستند که مشکلاتشان را حل کند. ریس هیات دولت فردی را معرفی کرده که می‌تواند کمکش کند و در این مدت کوتاه می‌تواند این وزارتخانه را اداره کند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: یادتان رفت که از وزاری علوم کسی نبود که دفاع کند؟ در نهایت منجر به این شد که کمترین بودجه را وزارت علوم گرفت. الان هم معتقدم واقعا به آقای دانش آشتیانی ظلم شده است. خواهش می‌کنم که به ۳ وزیر پیشنهادی رای دهید. معتقدم اصلا بحث احساسی مطرح نیست زیرا عقلای کشور در مجلس جمع شده و با تهمت و افترا به کسی رای نمی‌دهند. ما همه نگران آخرتمان هستیم. افرادی در این مجلس هستند که از بالاترین سرمایه‌شان گذشتند. چه کسی بیشتر از ما نگران انقلاب و نظام است؟ این مجلس مجلس ولایت‌مدار است اما با تهمت و برچسب‌های دروغین آخرت را نمی‌فروشیم و معتقدیم باید به این دولت کمک کرد. در حال حاضر در اکثر درآمدهای گمرکی و نفتی با کسری رو به‌روست. اگر آموزش و پرورش مشکل دارد ما باید آستین بالا بزنیم.

او با بیان اینکه این مجلس ثابت می‌کند که هم ولایت‌مدار است و کمک‌کننده دولت و ملت، گفت:احساس کردم امروز کمی از آموزه‌های اخلاقی فاصله گرفتیم. امروز فرهنگیان کسی را می‌خواهند که بدون سرپرست آنها را رها نکنیم.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم خطاب به نمایندگان گفت: مردم رایی که به شما دادند و آنها امروز خواهند دید که آیا این رای نتیجه می‌دهد یا خیر؟

11:35
مهدی شیخ /موافق/
یک نفر همه نیروهای انقلاب را به جان هم انداخت
نماینده موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پروش گفت: فردی همه نیروهای انقلاب را به جان هم انداخت.

مهدی شیخ نماینده مردم تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت:  همکاران عزیز من خود را آماده کرده بودم برای بیان موافقت خودم از برنامه‌های وزیر پیشنهادی، لکن سوالی دارم و آن این است که تا کی می‌خواهیم این روند را ادامه دهیم؟ 

او افزود: فردی وارد عالم سیاست ما شد و همه را به جان هم انداخت و با پشت پا زدن به اخلاق چه بلایی بر سر کشور آورد؟ آقایان این تذهبون؟ این فرد مجدد خواست وارد صحنه سیاسی شود. رهبری هوشیارانه تذکر دادند که جامعه نبایدد به فضای دو قطبی برگردد. چرا می‌خواهیم باز هم فضا را دو قطبی کنیم، الان پشت تریبون افرادی که آمدند چه کسانی بوند؟ آقای سروش جانباز است عمرش را در جبهه‌ها سپری کرده ما کافر و ضدولایت هستیم ؟ این چه ادبیاتی است؟ این چه ضد اخلاقی‌گری است؟ تا کی می‌خواهیم این روش را ادامه دهیم؟ آیا این ادامه راه شهداست؟ آیا انشقاق در نیروهای انقلاب نیست که به نیروهای وفادار انقلاب که عمر خود را در راه نظام جمهوری اسلامی گذاشتند تهمت نفاق و جاسوسی بزنیم؟

 تهران تاکید کرد: آیا این درست است و با اسلام و اخلاق و سیاستمداری سازگار است؟ می‌خواهیم به کجا برویم؟ قرار بود به اخلاق رای بدهیم. انقلاب ما انقلاب انسانیت و ارزش‌ها و اخلاق بود. این ارزش و اخلاق و انسانیت است؟ این کجای تعهد ما به شهیدان است که تفرقه را در خودمان دامن بزنیم. اگر دشمن زمانی در ما نفوذ کرد و تفرقه انداخت وظیفه ما چیست؟ آیا دمیدن آتش در فتنه دشمن نیست که این آتش را شعله‌ور کنیم.

ادامه دارد ...

11:25
نقوی‌حسینی: /مخالف/
در دوره دانش‌آشتیانی درس شهید فهمیده از کتاب‌ها حذف شد
نماینده ورامین در مخالفت با دانش‌آشتیانی گفت: آقای رئیس‌جمهور حرف منتقدان را گوش دهید ما حرف مردم را می‌زنیم مگر مردم در دولت شما به من رای ندادند؟ به رای مردن احترام بگذارید. ما انقلابی نفهم هستیم ؟

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سیدحسین نقوی حسینی نماینده ورامین در مخالفت با دانش‌آشتیانی پشت تریبون مجلس قرار گرفت و گفت: در شرایطی که دانش‌آشتیانی عضو شورای برنامه‌ریزی کتب درسی شد، درس شهید فهمیده از کتب درسی حذف شد. شهید رجایی و باهنر دو الگوی مردم‌سالاری دینی هستنداما در این جلسه برخی منسوب به شهید رجایی شدند.

حسینی گفت: نخست وزیر دوره جنگ سر فتنه بود.  آقای منتظری فقیه بود و فاسد شد. او را به خانواده علما منسوب نکنید.

نماینده ورامین در پاسخ به اعتراض برخی نمایندگان که می‌گفتند مرتبط صحبت کند، تاکید کرد: در مورد دانش‌آشتیانی و اظهار نظر موافقان این حرف‌ها را می‌گویم شما می‌خواهید جوّ را بر هم بزنید؟

او افزود: آقای رئیس جمهور شما که هیچ وقت صحبت نمایندگان را گوش نمی‌دهید و پس از صحبت‌های خود جلسه را ترک می‌کنید. این بار حرف ما را گوش کنید. شما گفتید از نقد استقبال می‌کنید، برای همین من مطالبی را گفتم. امیدوارم فردا به جهنم حواله نشوم و محکوم به بیسوادی و انقلابی‌های نفهم نشوم.

نقوی حسینی گفت: آقای رئیس‌جمهور حرف منتقدان را گوش دهید ما حرف مردم را می‌زنیم مگر مردم در دولت شما به من رای ندادند؟ به رای مردم  احترام بگذارید. ما انقلابی نفهم هستیم؟ امروز آموزش و پروش گرفتار است. معلم‌ها فراموش شدند حق آموزش و پرورش نیست که با آن بازی شود. مسکن فرهنگیان رها شده صندوق ذخیره‌شان وضع مناسبی ندارد. مطابق تعریف جدیدی که رییس جمهور امروز داشتند،  این اختلاس نیست که هشت هزار میلیارد این ملت را ببرند و بگویند این را به سی نفر وام دادیم؟ به ما می‌گویند نفهم‌ها، می‌گویند  اختلاس در دولت یازدهم هشت هزار میلیارد تومان نیست. پس این چه چیزی است که هشت هزار میلیارد را به سی نفر می‌دهند؟ آیا وام این است، این اختلاس نیست؟

او ادامه داد: چرا مخالفان درباره این نکات توضیح نمی‌دهند دانش آشتیانی موسس حزب مشارکت و عضو مجلس ششم و فراکسیون مشارکت است او  عضو ستاد انتخابات معین و  امضاکننده  بیانیه‌های مختلف در فتنه ۸۸ است که اسناد آن موجود است. ایشان بورس دولت آقای هاشمی رفسنجانی بودند و در مدرسه ایرانیان تدریس می‌کند در حالی که معلمان برای اعزام به خارح مراحل سختی را طی می‌کنند. در آن مدرسه خواهر یک شهید گزارشی از عملکرد آن فرستاده و همکاران ببینند که به چه کسی رای می‌دهند. اسناد مالی نیز تقدیم می‌کنم و البته صلاح نمی‌دانم که این‌ها را مطرح کنم.

نماینده مردم ورامین و قرچک افزود: کسی که در دل و قلبش راضی به شکست دولت انقلاب اسلامی باشد، صهیونیست است. ما نمی‌خواهیم دولت شکست بخورد. ما دماغ دشمنان ایران را به خاک مالیدیم. ما می‌خواهیم دولت موفق باشد. دولت مربوط به نظام جمهوری اسلامی است. دلمان می‌خواهد وزیری انتخاب شود که تدین داشته باشد. قحط‌الرجال که نیست. همکاران عزیزی امروز روز امتحان مجلس دهم است. مجلس نهم در مقابل فتنه ایستاد، مگر دولت جزو نظام نیست؟ فقط قوه قضاییه و مجلس جزو نظام است؟ به فتنه‌گرانی که عامل آمریکا بودند و چهره نظام را خونین کردند به این عوامل رای ندهید.

نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و قرچک گفت: مردم امروز بیکار هستند، مردم امروز رونق می‌خواهند، جوانان ما با دکتری و فوق لیسانس بیکارند. ترمیم باید اینجاها انجام می‌شد. دولت چه مسیری در پیش گرفته است؟ در همین مجلس دهم مجلس فانی قرار بود استیضاح شود، اما دولت با برکناری او فرار به جلو کرد. درباره تغییر آقایان گودرزی و جنتی،  بحث اصلا  کارآیی نبود، بلکه بحث کنسرت و مسایل دیگری بود. این اقدام دولت ترمیم نیست و پاسخ به مطالبات ملت نیست. بنده استاد تربیت معلم بودم به عنوان معلم می گویم که آقای دولت با آموزش و پرورش این کار را نکنید. آموزش و پرورش حزب سیاسی نیست.

نماینده مردم ورامین با اشاره به اینکه دانش آشتیانی  یک بازیگر سیاسی است، گفت: شنا نمایندگان چگونه می‌خواهید به او رای بدهید؟ من در گورم باید پاسخگوی رأیم باشم. ما به مردم وعده دادیم که از ولایت حفط کنیم و  در مقابل فتنه بایستیم.

وی با بیان اینکه دانش بازیگر نقش فتنه بوده است، بیان کرد:  اسناد فتنه را داریم. می‌خواهید فیلم او را نشان بدهیم؟ دانش آشتیانی اولین مدیر مدرسه از بین ۳ هزار در تهران بوده که بازداشت شده است.

نقوی حسینی ادامه داد: آقای رییس جمهور چرا کارت زرد مجلس قبل را دوباره به مجلس معرفی می‌کنید؟ آیا بین ۱ میلیون معلم کسی شایسته نیست؟ آیا این حاشیه‌سازی نیست؟ شما شعار عقل‌گرایی می‌دهید، آیا این عقل‌گرایی است؟ آموزش و پرورش باید اینگونه صدمه بخورد؟ معلمان انگیره خود را از دست داده‌اند، لذا از نمایندگان درخواست دارم به دانش آشتیانی رای ندهند.

11:15
داود محمدی/موافق/
پاک‌دستی و رعایت مبانی احکام دانش آشتیانی مثال‌زدنی است
نماینده موافق وزیر پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش گفت: پاک‌دستی و رعایت مبانی احکام دانش آشتیانی مثال‌زدنی است. 

داود محمدی در موافقت با وزیر پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش و در توضیح برنامه‌های دانش آشتیانی گفت: شخصیت اعتقادی او و سپس در زمینه تحصصص و توانمندی کاری خوب است که مخالفان دغدغه آموزش و پرورش را داشتند. قطعا دوستان مطالبی را می‌گویند که مشخص می‌شود چرا به او رای اعتماد می‌دهیم. او در بیت بسیار شریفی تربیت شدند و بسیار موثر در تشکل‌های دانشجویی بودند. در ابتدای انقلاب براساس رهنمود حضرت امام در سپاه حضور پیدا کردند. از دست‌پرورندگان شهید رجایی است. او در بیت بسیار شریفی تربیت شد و در تشکل‌های دانشجویی بسیار فعال بودند. ابتدای انقلاب بر اساس رهنمود حضرت امام در سپاه حضور پیداکردند. شهید رجایی ابتدای انقلاب، گروهی را تشکیل داد تا مسائل را به او منتقل کنند که ۱۵ نفرعضو این گروه بودند و یکی از آن افراد دکتر آشتیانی است که پاک‌دستی و رعایت مبانی احکام او مثال‌زدنی است. 

نایب رییس کمیسیون آموزش گفت: در حوزه تعلیم و تربیت تخصص دارند از تدریس دبیرستان کار خود را آغاز کرد. شهید رجایی در ابتدای انقلاب از افرادی متفاوتی با تحصیلات مختلف استفاده می‌کرد البته باید در آموزش و پرورش باید ازا فراد متخصص استفاده می‌شود. کارهایی که ایشان انجام دادند، نشان‌دهنده این است که می‌توانند سکان آموزش و پرورش را در دست گیرند. نزدیک به ۸۰ نفر از دانش آموختگان ایشان در جنگ شهید شدند که عمدتا براساس شواهد تحت تاثیر تربیت دکتر آشتیانی بودند.

محمدی در موافقت با دانش آشتیانی گفت: او در وزارت علوم معاون وزارت در مسولیت‌های مختلف بودند و در هر سه دوره موفق بودند اگر عملکرد بدی داشتند که در دوره های بعد انتخاب نمی‌شدند. ایشان در سال ۶۸ که رهبر معظم انقلاب به ایلام رفتند، دستور دادند که دانشکده ایلام به دانشگاه تبدیل شود و آقای دانش سرپرستی انجام این کار را بر عهده می‌گیرند.

او بیان کرد: دانش آشتیانی در استان‌های محروم، دبیرستان‌های وابسته به دانشگاه ایجاد کرد مانند ایجاد دبیرستان‌هاییدر کردستان و سیستان و بلوچستان و همواره دانش‌آموزان مستعد این مناطق در این دبیرستان‌ها تحصیل کردند.  عملکرد دانش براساس استانداردها بوده و در علم و دانش کارآیی لازم را داشتند.

11:10
حواشی جلسه رای اعتماد/ توزیع شبنامه علیه سلطانی‌فر و دولت در صحن
نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به‌منظور بررسی صلاحیت سه وزیر پیشنهادی با حواشی همراه بود.

نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی برای دادن رای‌اعتماد به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش‌، ورزش و جوانان و همچنین فرهنگ و ارشاد اسلامی با حواشی جالب‌توجهی همراه بود.

- حسن روحانی با استقبال علی مطهری ساعت ۸:۲۵ وارد صحن علنی شد و در ادامه نمایندگان با حلقه زدن دور ایشان به بحث و گفت‌وگو با رییس‌جمهور پرداختند و این مساله تا حدود یک ساعت بعد ادامه یافت.

- روحانی به همراه علی مطهری، نائب رییس مجلس، محمدرضا تابش نایب رییس فراکسیون امید و محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور وارد صحن علنی مجلس شد و در ادامه محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید به استقبال روحانی رفت.

- رییس فراکسیون امید به‌خاطر سرماخوردگی از روبوسی و مصاحفه با روحانی امتناع کرد. هنگامی که عارف با روحانی رودررو شد، با دستمالی که جلوی صورت گرفته بود،  از روبوسی با رییس‌جمهور خودداری کرد.

- در ابتدای جلسه علنی صبح امروز، برای مشخص شدن موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی قرعه‌کشی انجام شد که نمایندگان پشت جایگاه هیات رییسه این کار را انجام دادند.

- به علت تاخیر روحانی برای حضور در جلسه رای اعتماد علی لاریجانی اعلام کرد تا زمان بررسی برنامه‌ها و رای‌اعتماد به وزرا مجلس روال عادی خود را در بررسی طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی ادامه دهد که به این دلیل بررسی لایحه‌ای درباره ممنوعیت استفاده و حمل از سلاح سرد در دستورکار قرار گرفت.

- علاوه بر اسحاق جهانگیری، نوبخت و وزرای علوم، نیرو، امورخارجه، ارتباطات، صنعت، معدن و تجارت، وزیر دفاع و وزیر نفت، همراه رییس جمهور وارد صحن شدند، محمود علوی وزیر اطلاعات نیز با کمی تاخیر و پس از پایان سخنان رییس‌جمهور وارد مجلس شد.

- مهرداد لاهوتی پس از پایان صحبت‌های مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در تذکری نسبت به توزیع "نامه‌هایی" بدون دریافت مجوز از هیات‌رییسه و علیه یکی از وزرای پیشنهادی انتقاد کرد.

- به گفته یکی از نمایندگان حاضر در صحن  "شب‌نامه‌هایی که علیه دولت توزیع شدند"، مربوط به "فعالیت مدیریتی مسعود سلطانی‌فر در حدود دو دهه پیش بوده است."

- نشست علنی امروز در حالی آغاز شد که از ابتدای جلسه حضور گسترده خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه‌های ایرانی و خارجی چشمگیر بود.

بیش از ۳۵۰ خبرنگار، عکاس و فیلمبردار در جلسه رأی‌اعتماد ۳ وزیر پیشنهادی حضور دارند و رسانه‌های الجزیره، المیادین، التجاه و خبرگزاری‌های فرانسه، آلمان و چین از جمله رسانه‌هایی هستند که با حضور در مجلس شورای اسلامی این رویداد را پوشش خبری می‌دهند.


11:00
ابوالفضل سروش /موافق/
بندهای برنامه‌های دانش آشتیانی عملیاتی می‌شود

نماینده تهران در موافقت با دانش آشتیانی گفت: به دانش‌آشتیانی رای می‌دهم چون هر ۱۳ بند برنامه‌های او می‌تواند عملیاتی شود.

ابوالفضل سروش نماینده مردم تهران در موافقت با دانش‌آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: در شرایط فعلی با مشکلات عدیده آموزش و پرورش باید به محورهای مهم توجه کنیم، این مهم را در برنامه‌های دانش‌آشتیانی دیدیم و فهمیدیم او قادر به این کار است. هدف اصلی این موضوع ترسیم شده است.

او دانش آشتیانی را فردی انسانی مومن و متعهد به مسئولت‌ها، حقیقت‌جو، عدالت‌خواه ظلم‌ستیز و وطن‌دوست دانست و گفت: آنچه خروجی آموزش و پرورش ماست با اهداف آن تفاوت جدی دارد. رسیدن به این هدف هم ناشدنی است چون نظام آموزش و پرورش به جای فعالیت بر آموزش تکیه دارد. در همین زمینه تمرکززدایی باید در دستور کار قرار گیرد؛ الان مدارس فاقد اختیارات کافی هستند و ادارت تصمیم می‌گیرند این باعث ظهور ابداعات می‌شود.

نماینده تهران تاکید کرد: حجم نیروی انسانی شاغل در دستگاه آموزش و پرورش زیاد است و تناسب ندارد و خوب سازماندهی نمی‌شود. نسبت کادر آموزشی به دانش‌آموزان از سطح جهانی کمتر است. مطالبات فرهنگی، توجه به تامین منزلت فرهنگیان در قیاس با اقشار دیگر جامعه، سپردن کارها به مدارس، تامین بودجه، مشارکت دادن فرهنگیان در اداره مدارس، به رسمیت شناختن تشکل‌های فرهنگی، پاسخ روشن در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان از مطالبات موجود در زمینه آموزش و پرورش است.

سروش گفت: به دانش‌آشتیانی رای می‌دهم چون هر ۱۳ بند برنامه‌های او می‌تواند عملیاتی شود و او به حفط وضع موجود رضایت نمی‌دهد، ضمن اینکه در برنامه‌هایش به کیفیت مدیران و ایفای نقش رهبری در مدارس تاکید دارد. دانش در برنامه‌اش تمرکز در وزارتخانه ندارد و از نقش شورای استان‌ها و مناطق صحبت می‌کند و عمل خواهد کرد و در سیاست‌ها به جلب مشارکت‌های ملی و منطقه توجه ویژه‌ای دارد.

سروش اضافه کرد: دانش در برنامه‌هایش شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای معلمان را مبنا قرار داده و به فکر نظامِ پرداخت ویژه‌ای برای معلمان است. دکتر دانش، آموزش و پرورش را مصرف‌کنندهٔ صرف نمی‌داند بلکه به دنبال منابع جدید است. او مدیری استراتژیک و تحول‌خواه است. او از خانواده روحانیت،  متدین و فاصل است و خود او دارای شخصیت انقلابی است. 

نماینده مردم تهران در مجلس دهم افزود: او حضور موثر و فعال و فعالیت در جبهه‌ها دارند . همکاری موثر با قرارگاه خاتم الانبیا دارد. متدین و متعهد و دین‌مدار و دارای ارزش‌های اخلاقی است. سخت‌کوش و جدی و قاطع در تصمیم‌گیری است و واجد سوابق معلمی و مدیریت موفق در مدارس مفید است.

10:50
اسدالله عباسی /مخالف/
دانش آشتیانی فردی لاییک با گرایش بهاییت است


نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: دانش آشتیانی فقط در نوسازی مدارس می‌تواند کمک کند.

عباسی در مخالفت با دانش‌آشتیانی با اشاره به مشکلات مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: به کسانی این مطالبات صندوق ذخیره را پرداخت نکردند؟ حتما کمیته مربوطه از این صندوق تحقیق و تفحص می‌کنند و حتما ما فریاد ما ادراک صندوق ذخیره سر نمی‌دهیم.

او افزود:  مشکلات ما اقتصادی است. وزیر آموزش و پرورش استیضاح شد همان زمان انتظار بود همه دولت به کمک فانی می‌آمد همین قول‌ها را آن موقع می‌دادند، تا کار حل شود. در مجلس هفتم هم رهبری صلاح نداست، آقای حاجی استضاح شود. ما هم کوتاه آمدیم .

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: انتظار داشتیم اگر تغییری می‌شود، از همین دوستان آموزش و پرورش استفاده شود. چرا از آموزش عالی باید در این زمینه فردی وارد شود. رشته تحصیلی او هم سنخیتی ندارد. دانش آشتیانی فقط در نوسازی مدارس می‌تواند کمک کند. مجتع مفید هم تافته جدا بافته‌ای از مدارس غیردولتی است.

عباسی یادآور شد:  برنامه‌های دانش‌آشتیانی هم در شأن فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش نیست. با کسانی نشست و برخاست داشته که قبلا مسیحی بوده در حال حاضر یک فرد لاییک است و به بهاییت  گرایش داشته  و جزو فراماسونری است. در خاطرات دخترش هم این موضوع آمده است. به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی هم در مواضع او بوده است.

او تاکید کرد: در ارتباط با تقویت منابع انسانی انتظار داشتیم مطالبات بازنشتگان کاملا پرداخت شود. در برنامه آقای دانش‌آشتیانی در مورد ساماندهی معلمان حق‌التدریسی و توجه به دانشگاه بلاتکلیف فرهنگیان چیزی نیامده است. توجه دانش آشتیانی بیشتر بر محوریت مدارس غیردولتی است نه دولتی. در حال حاضر در مدارس غیر دولتی معمانی که دارای تجربه چندانی نیستند، مشغول به تدریس هستند. در تهران توازن جنسیت در دبیران برهم خورده است در حالی که باید در مدارس پسرانه، آقایان و در مدارس دختران خانم‌ها تدریس کنند. شما باید در بحث مسائل صنفی پاسخ دهید و و بگویید برنامه‌تان در این چارچوب چیست.


10:40
روحانی صحن مجلس را ترک کرد

رئیس جمهور پس از سخنرانی یک ساعته خود صحن علنی، مجلس را ترک کرد.

دقایقی پیش حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی صحن علنی مجلس شورای اسلامی را ترک کرد. 

گفتنی است رئیس جمهور به منظور دفاع از برنامه‌ها و وزرای پیشنهادی معرفی شده برای سه وزارتخانه آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز به مجلس آمده بود. 

10:30
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه /مخالف/
تحصیلات دانش آشتیانی به کار آموزش و پرورش نمی‌آید/ سوابق او غیرآموزشی است
نماینده اسلام آباد غرب در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: تحصیلات دانش آشتیانی به کار آموزش و پرورش نمی‌آید و سوابق ایشان عمدتا غیرآموزشی است.

به گزارش ایلنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در مخالفت با فخرالدین دانش‌آشتیانی پشت تریبون رفت و اظهار داشت: خواهش ابتدایی من از آقای لاریجانی این است که هر گاه مجلس شلوغ شد، وقت من را متوقف کنید. در گلایه از آقای روحانی باید بگویم دید ترمیمی او خوب است، اما باید آسیب‌شناسانه باشد. مشکل این است که ضعف مدیریتی و مفاسد اقتصادی بیش از تحریم به ما آسیب زده است. انتظار این بود که ترمیم در این زمینه‌ها بیشتر باشد. خواهشم از همکاران نماینده این است که در جلسه امروز صنفی صحبت شود و سیاسی حرف نزنیم. البته ما به آقای دانش آشتیانی ارادت داریم، اما اولا تحصیلاتش به کار آموزش و پرورش نمی‌آید. اگر فضای فکری منطبق نباشد، نمی‌توانیم به کار ادامه دهیم. سوابق ایشان عمدتا غیرآموزشی است. روی آنها هم که آموزشی است، بحث داریم مثلا موسسه مفید، اشرافی‌تر از غیر‌انتفاعی‌ها اداره می‌شود.

فلاحت پیشه گفت:  در برنامه پیشنهادی شما جای آموزش دولتی خالی است و برنامه عملیاتی ارایه نشده است. در مجتمع مفید شما باید همه مسولیت‌های آن را بپذیرید. باید مسولیت تحصن و فتته و تحریم انتخابات را بپذیرید.

او افزود: آموزش و پرورش حوزه بسیار حساسی است و سیاسی شدن این حوزه به ضرر است. چون دانش آشتیانی با بدنه آموزش و پرورش ارتباط نداشتند. امیدی نیست مشکلات آموزش و پرورش حل شود. دکتر دانش درد صنفی وزارت علوم  را همراه خود دارند نه اموزش و پرورش. برنامه صفحه ۵ شما با برنامه فانی و برخی دیگر از وزرا مقایسه کردم، فقط شعار است و برنامه عملیاتی ارایه نشده است. برنامه‌ای برای رتبه‌بندی و ارتقای معیشت معلمان ارایه نشده است. در حال حاصر شکاف حقوق معلمان با متوسط کشوری در حال افزایش است.

فلاحت پیشه اضافه کرد: شما چقدر با درد حق‌التدریس آشنا هستید؟ چرا برخی از مدیرانی که خارج از کشور درس و تحصیل کردند بیایند برای ملت ایران مدیریت کنند؟

او افزود: یکی از برنامه‌های شما این است که براساس تعهد بین‌المللی  نطام آموزشی را شکل می‌دهم. این در حالی است این برنانه اصول پرورشی عقیدتی ما به دور است.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در صفحه ۵ برنامه گفته‌اید بر اجرای نظام بنیادین نطام آموزش و پرورش تمرکز می‌کنیم. مشکل اصلی ما این است سند تحول اجرایی نمی‌شود. تازه شما گفتید تمرکز بر این سند. بررسی محتوایی این سند یعنی دوباره بازگشت به اول.

فلاحت‌پیشه خطاب به نمایندگان گفت: خواهش دارم به کسی رای دهید که فضای فکری‌اش با شرایط فعلی متفاوت نباشد.


10:11
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس آغاز شد
بررسی صلاحیت فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

احمدی دانش آشتیانی نخستین وزیر پیشنهادی است که صلاحیت وی در جلسه علنی امروز - سه شنبه - مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان بررسی می شود.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینه اسلام آباد غرب نخستین نماینده سخنران است که در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنرانی می کند.

9:08
روحانی در صحن علنی مجلس:
هیچ دولتی بعد از جنگ در آغاز کار با تورم ۲۳ درصد روبرو نبوده است
رییس‌جمهور در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: هیچ دولتی بعد از جنگ در آغاز کار با تورم ۲۳ درصد روبرو نبوده است.

به گزارش ایلنا، رییس‌جمهور کشورمان در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به اعطای رای‌اعتماد به سه وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و همچنین فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داشت، با تاکید بر  گفت: بسیار خوشحالم که در اولین فرصت در محضر نمایندگان محترم مجلس دهم به تناسب ترمیم کابینه نکاتی عرض کنم. گرچه قبلا دیدارهایی با شما داشتیم، اما این اولین دیدار در خانه ملت و در حضور شما نمایندگان عزیز و متنخب ملت ایران است. به همه شما خسته نباشید می‌گویم بخاطر حدود ۵ ماه که در کار و تلاش در مجلس بودید و بخاطر همکاری و هماهنگی بسیاری خوبی که در مجلس دهم بین دولت و مجلس در طرح و لوایح و همچنین نسبت به حضور وزرا در مجلس دیده‌ایم، سپاسگزاری می‌کنم.

هیچ دولتی بعد از جنگ در آغاز کار با تورم ۲۳ درصد روبرو نبوده است
او گفت: تردیدی ندارم که هماهنگی و همفکری بیشتر به نفع مردم و خواست ملت بزرگوار ایران است. دولت یازدهم در آغاز کارش و شروع فعالیتش با مشکلات بزرگی روبرو بود که شاید بتوان نام آنها را بحران‌ها نامید. هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز آن، کشور با تورم بیش از ۲۳ درصد روبرو باشد.

در آغاز این دولت تورم ۴۰ درصد داشتیم
رییس دولت یازدهم اضافه کرد: در آغاز این دولت تورم ۴۰ درصد داشتیم؛ این در حالی بود که هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی در آغاز کار کشور، با رشد منفی روبرو نبوده است. دولت یازدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که با ۸ فصل رشد منفی روبرو بود.

در آغاز کار دولت، با شبه‌بحران روبرو بودیم
رییس شورای عالی اقتصاد تصریح کرد: هیچ دولتی نبوده که آغاز کارش با عدم اشتغال خالص چند سال مداوم روبرو باشد؛ اشتغالی که نزدیک صفر بود. هیچ دولتی نبوده که بعد از انقلاب اسلامی در آغاز کارش با تحریم‌های شدید سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت مواجه باشد. اگر بگویم در آغاز کار دولت در بخش سیاست داخلی و خارجی و اقتصاد با معضلاتی شبه‌بحران روبرو بودیم، سخنی به اغراق نگفتم. برای همین دولت ناچار بود در اولین قدم های فعالیت خود به سیاست خارجی و اقتصاد بیش از دیگر بحث ها توجه کند. دولت معتقد بوده و هست که زیربنایی‌ترین مساله فرهنگ است اما به دلیل شرایط خاص این دولت، توجه‌ها برای آن بود که از معضل پیچیده اقتصادی و سیاست خارجی عبور کنیم.

ملت ایران در انتخابات ۹۲ و ۹۴ راه را به همه ما نشان داد
روحانی گفت: ملت ایران با حضورش در انتخابات سال ۹۲ با صدای بلند مسیر اعتدال را برگزید و این فریاد را یک بار دیگر در اسفند ۹۴ تکرار کرد و مسیر و راه را به همه ما نشان داد که معضلات ملی و آنچه خواست و نیاز مردم است را با چه شیوه ای به حل و فصل برسانیم.

هدف‌گذاری رشد ۵ درصد در سال ۹۵ است
 او ادامه داد: دولت در زمینه اقتصاد کلان قدم‌های روشنی برداشته است. آمار و شاخص‌ها هم گواه همین مساله است، از تورم بالای ۴۰ درصد به تورم یک رقمی زیر ۸ درصد رسیدیم. از رشد منفی منهای ۶.۸ به رشد ۴.۴ رسیدیم و تا پایان سال هدف‌گذاری دولت رشد ۵ درصد در سال ۹۵ است، در مساله اشتغال اگرچه بسیار عقب هستیم اما ورود نسل جوان ما به بازار کار در بهار امسال کم سابقه بوده است.

در شش ماهه دوم امسال تلاش برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌شود
رئیس‌جمهور گفت: بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به عنوان نیروی فعال وارد بازار کار شدند. دولت در شرایط فعلی توان ایجاد بالای ۱ میلیون شغل خالص را ندارد، اما طبق آمار مرکز آمار اشتغال خالص امسال بیش از ۷۰۰ هزار نفر بوده است، اگرچه این آمار بیش از سال‌های قبل است ،اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد و این به معنای آن است که در زمینه اشتغال باید اهتمام بیشتری خرج کنیم. برای همین هم در شش ماه دوم سال تلاش برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌شود.

امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیشتر شده است
رییس کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه گرچه تا رشد ۸ درضدی فاصله داریم اما شاخص‌ها به ما می‌گوید مسیری که انتخاب کردیم درست است، متذکر شد: در اقتصاد، هدف ما ایجاد آرامش و امید به آینده بود. آمارهای بانک مرکزی به ما می‌گوید در یک سال اخیر امید مردم به آینده اقتصاد کشور بیشتر شده است و این یعنی مسیر درست انتخاب شده است.

شرایط روابط خارجی ما در دنیا به ما می‌گوید مسیر درستی برگزیده‌ایم
رییس شورای عالی امنیت ملی کشور ابراز داشت: رشد اقتصادی ۳ ماهه به ما می‌گوید شاخص‌های کلان ما درست است. شرایط روابط خارجی ما در دنیا به ما می‌گوید مسیر انتخابی تعامل سازنده با جهان که سیاست‌های کلی نظام است، مسیر درستی است که برگزیده شده است. امروز افتخار می‌کنیم به اقدام ملی ملت ایران و رهنمودهای رهبر انقلاب و به دستبابی ملت ایران به حقوق حقه خود در برابر قدرت‌های مستکبر جهانی که بالاترین دستاورد آن گسترش انتخاب آزاد برای ملت ایران است.

آزادیم نفتمان را به هر که می‌خواهیم بفروشیم
روحانی خاطرنشان کرد: ما در اینکه چقدر نفت بفروشیم امروز انتخاب آزاد داریم و می‌توانیم ۱ یا ۲ میلیون یا بیشتر نفت بفروشیم. ضمن اینکه صادرات نفت ما از ۲ میلیون بشکه هم بیشتر شده است. اینکه ملت ایران به چه کسی و چه کشوری نفت بفروشد -آسیا یا آمریکا یا آفریقا- در اختیار ملت ایران است و نمی‌توانند به ما بگویند فقط به این چند کشور بفروشید. اینکه نفتمان را با چه ارزی بفروشیم، انتخاب آزاد ملت ایران است. نمی‌گویند با پول ملی فلان کشور باشد یا در فلان حساب محصور بماند. مردم ایران نسبت به پول خود حق انتخاب نداشتند اما آنها امروز انتخاب آزاد دارند.

برجام باعث شده هزینه اضافی به دوش ملت ایران تحمیل نشود
رییس جمهوری کشورمان تصریح کرد: آنها که می‌گویند برجام چه کرده؛ باید گفت برجام راه انتخابی ملت ایران را برای تعامل و صادرات و وادارت و نوع کالا مشخص کرده است. ما دارای انتخاب آزاد شده‌ایم و با استقلال کالا را از هر کشوری انتخاب می‌کنیم. این در حالی بود که ما در خرید دارو هم آزاد نبودیم، ضمن اینکه هر کیفیتی هم در اختیار ما نبود. امروز رقابت در جهان برای تحریم ملت ایران وجود ندارد و جهان به این نکته واقف شده که باید به زبان تکریم و احترام با ملت ایران سخن بگوید و دیگر مجبور نیستیم کشتی‌هایی که کالاها و کانتینرهای ما را حمل می‌کنند، در بنادر دیگر پهلو بگیرند و با لنج آن را وارد کنیم و مانند گذشته هزینه اضافی به دوش ملت ایران تحمیل کنیم.

آنها که تا دیروز از اسلام‌هراسی می‌گفتند، امروز به لکنت افتاده‌اند
او خاطرنشان کرد:‌ ما امروز در شرایطی هستیم که آنها که از ایران‌هراسی سخن می‌گفتند، زبانشان به لکنت افتاده و شنونده‌های آنها هر رزو کمتر می‌شود. به جای اینکه افکار عمومی برابر حرف غلط آنها سر تسلیم فرود آورد، برابر آنها لبخند تمسخر می‌زند.

قدم به قدم طرف مقابل را مجبور به عمل به تعهداتشان می‌کنیم
روحانی تاکید کرد: آنچه برای ما مهم است و به عنوان بار ملت بر دوش دولت گذاشته شده است، عبور از بحران‌ها و شبه بحران‌ها بوده است. شرایط برای روابط خارجی با دنیا و مسیر درست اقتصادی در داخل آرامش در اقتصاد و گشایش در روابط خارجی بود. هر روز گشایش نویی را در این روابط خارجی می‌بینیم. حتی با وجود بدعهدی برخی کشورها، آنها را هم قدم به قدم مجبور به عمل به تعهداتشان می‌کنیم.

 او افزود: حتی در مسائلی که همه مشکلات کامل حل نشده؛ مثل بانکها، هر روز روابط نویی با بانک‌های جدید داریم. اگر دیروز نمی‌توانستیم یک گرم کیک زرد وارد کنیم  و باید پیچ و مهره آن را باز کرد، امروز ۱۰۰ تن ۱۰۰ تن وارد می‌کنیم، اگر روزی می‌گفتند محصول نطنز غیر‌قانونی است و باید منهدم شود امروز محصول آن را آزادانه و با افتخار به دنیا صادر می‌کنیم. اگر می‌گفتند آب سنگین خلاف مقررات است و باید تعطیل کنید، امروز با پول نقد  آن را به آمریکا و روسیه می‌فروشیم. آیا این همه کار ملت ایران  و رهنمودهای رهبری و تلاش دیپلمات ها و حمایت مجلس برای باز کردن تصورات غلط علیه ملت ایران افتخار ملی نیست.؟

امروز بار بودجه به جای نفت، بر دوش درآمدهای غیر نفتی است
روحانی یادآور شد: دولت موظف بود در قدم اول گره‌های اصلی اقتصاد را باز کند، امروز تسهیلاتی که سیستم بانکی ما به بنگاه‌های اقتصادی داده با شش ماهه پارسال مقایسه کنید. ۴۵ درصد ارقام تسهیلات افزایش یافته این به معنای رونق اقتصادی است. اگر سال قبل صادرات غیرنفتی بر واردات پیش گرفت، به معنی رونق اقتصادی است. امسال هم صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفته است.

او با بیان اینکه بار بودجه به جای نفت بر دوش درآمدهای غیر نفتی است، گفت: این نشان می‌دهد مسیر درستی را برگزیدیم. امروز در روابط خارجی با جهان در شرایط مناسب‌تر با سال‌های قبل هستیم. امروز می‌بینیم از تحرکات سیاست خارجی ما اسراییل ناراضی است و در منطقه ما بر عصبانیت برخی کشورهای کم‌هوش از جمله عربستان افزوده می‌شود و این یعنی راه درست طی شده است.

از فشار و نقد غیرمنصفانه و تخریب، هراسی نداریم
روحانی خطاب به نمایندگان و ملت ایران یادآور شد: اساس کار دولت بر مبنای ترمیم مداوم کابینه شکل نگرفته است. ما دولتی نبودیم که هر از چند گاه چند وزیر را برای ترمیم کابینه عزل کنیم و استعفای مداوم بپذیریم. دورانی تثبیت کابینه استثنا شده بود و تغییر مداوم کابینه قاعده شده بود اما امروز تثبیت کابینه قاعده ماست. در عین حال اگر لازم باشد که ترمیم سرعت کابینه را بیشتر کند، آن را انجام می‌دهیم اما جهت دولت را عوض نمی‌کنیم. دولت پای پیمانی که با مردم بسته، تا روز آخر خواهد ایستاد. از فشار و از نقد غیرمنصفانه و از تخریب هراسی نداریم. آنچه برای دولت مهم است، رضای خدا و خشنودی مردم است. عزت ملی، اقتدار ملی و پیشرفت است. اینکه برخی از اقتدار ملی خوشحال نمی‌شوند، باید در ذهن و گذشته خودشان فکر کنند و علت آن را دریابند. ایرانی، اقتدار ایران را می‌خواهد.

رهبری گفتند آنها که به دین اعتقاد ندارند، اگر ایران را قبول دارند، با همه توان وارد میدان شوند
رییس جمهور به جلسه شب گذشته با مقام معظم رهبری در موضوع مقابله با آسیب‌های اجتماعی اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این جلسه فرمودند حتی آنهایی که به دین اعتقاد ندارند، اگر ایران را قبول دارند، باید با همه توان وارد میدان شوند. حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان سالمش تردیدی نباشد، باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تحرک داشته باشد. مگر می‌شود در جامعه‌ای باشیم که اعتیاد آن رو به افزایش باشد و راحت بخوایم؟

او تصریح کرد: البته این باعث امیدواری است چراکه این آمار کاهش پیدا کرده است. همین کاهش چند در صدی هم امیدوار کننده است. این یعنی راه شورای اجتماعی و سازمان جدید امور اجتماعی درست است و می‌تواند گام بلندتری بردارد.

رییس جمهور برای خدمت به مردم تردیدی ندارد
رییس شورای عالی امنیت ملی متذکر شد: امرز اگر احساس کنیم در مسیر و راه درستی که انتخاب کرده‌ایم؛ نیاز به شیوه نو داریم و در تحرکمان نیاز به شیوه نو داریم؛ تردیدی نمی‌کنیم. ولو که یکماه از دولت یاقی مانده باشد. برخی می‌گویند ۱۰ ماه مانده به پایان دولت، چرا ترمیم کابینه؟ اگر ضرورتی نیاز باشد، اگر مدیر تازه نفسی نیاز باشد، رییس جمهور برای خدمت به مردم تردیدی ندارد.

اصل ما ادامه خدمت بانشاط به مردم است نه تثبیت و تغییر و ترمیم
او ادامه داد: اصل ما، تثبیت یا تغییر یا ترمیم نیست، اصل ما ادامه خدمت بانشاط نسبت به مردم است. یک روز نمی‌توانیم خدماتمان را تعطیل کنیم. یکساعت نمی‌توانیم خدمات آب و برق و بهداشت و انرژی و سوخت را تعطیل کنیم. دولت در مسیر خدات فعالیتش تعطیل‌بردار نیست.

 رهبری بر سه وزارتخانه فرهنگی تاکید داشتند

رییس جمهور کشورمان ابراز داشت: امروز سه وزیری که معرفی شده‌اند و نمایندگان محترم رای اعتماد ان‌شاءالله خواهند داد، وزیر امور اجتماعی و فرهنگی جامعه هستند. برخی از آنها نقششان بسیار بنیادین است. اتفاقا در جلسه دیشب مقام معظم رهبری، در مورد راه حل اجتماعی بحث می‌شد که معظم‌له از دستگاه‌هایی نام می‌بردند که همین سه دستگاه بودند. آموزش پرورش، ورزش و ارشاد. اینها وزارتخانه‌هایی هستند که باید بار مسئولیت هدایت فرزندان ایجاد عدالت در جامعه را به دوش بکشند. آموزش و پرورش بزرگترین دستگاهی است که در سراسر کشور همه نوجوان‌ها را در سراسر کشور، پای یک کلاس می‌نشاند و معلمان عزیر با دلسوزی واحد در برابر دانش‌آموزان به تعلیم و تربیت مشغول می‌شوند.

برخی نهادها غیرمسئولانه ناامیدی را در نسل جوان پمپاژ می‌کنند

او گفت: این آموزش و پرورش است که اولین قدم در عدالت آموزشی، اجتماعی و فرهنگی را بر می‌دارد. اینکه می‌بینید بسیاری مسئولان کشور از روستاها به پا خاسته‌اند اولین نهادی که به آنها کمک کرده آموزش و پرورش بوده است. دستگاهی که امروز می‌تواند به جامعه نشاط بدهد و جوانان را از لحاظ جسمی و روحی سالم کند و افسرگی آنها را نجات دهد، وزارت ورزش و جوانان است.

 رییس جمهور با بیان اینکه  آمار افسردگی جوانان ما نگران‌کننده است، یادآور شد:  نسل جوان باید امیدوار شود؛ چرا این همه معتاد داریم؟ برخی نهادها غیرمسئولانه پمپاژ ناامیدی در نسل جوان می‌کنند ما را چه شده که وقتی همه دچار بحران نفتی شدند. حتی عربستان و تنها ایران است که در شرایط سخت کاهش قیمت نفت هم تورمش کاهش داشته هم رشد اقتصادی و اشتغال داشته و نه تنها از ذخیره استفاده نکرده و بلکه ۳۰میلیلارد دلار ریخته است.

یه عده انقلابی‌نما مسائل کشور را نمی‌فهمند

 او خاطرنشان کرد: یه عده انقلابی‌نما مسائل کشور را نمی‌فهمند در حالیکه همه دنیا به این اعتراف دارند که ایران بهترین و امن‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است. ایران کشوری است که جاذبه‌ای بهتر از دیگر کشورها برای جذب سرمایه خارجی دارد. گاهی حرف‌های ناپسند در گوشه و کنار زده می‌شود. اگر زبان خود را واحد کنیم، ببینید جاذبه بیشتر می‌شود، یا خیر؛ اگر طوری حرف بزنیم که امید جوانان را افزایش دهیم به سمت مواد مخدر و الکل و فساد میرود؟ باید امید و نشاط بدهیم. ورزش و جوانان می‌تواند به جامعه نشاط و امید بدهد برای همین هم به سلطانی‌فر گفتم ورزش همگانی و قهرمانی بسیار مهم است، از این دو مهم تر مساله جوانان است.

فضای مجازی واقعیت جهان و کشور است

 روحانی افزود: متاسفانه این دو را مخلوط کرده‌ایم، در حالی که همه آنها مهم است. بعدا هم باید با شما مشورت کنیم. شاید راه حل بهتری بیابیم که جوانان ما به آینده امیدوار و برای پیشرفت کشور مصصم باشند و با نشاط در صحنه سیاسی و اجتماعی شرکت کنند. جوانان باید در سایه ورزش، نشاط روحی پیدا کنند در زمینه فرهنگی هم نشاط اجتماعی پیدا کنند و در اجتماعات مختلف و احزاب نشاط سیاسی داشته باشند نباید وقت خالی برای جوانانمان بگذاریم.  اگر هم جوانی به فضای اجتماعی می‌رود تقصیر ماست که محتوا را قوی نمی‌کنیم.

 او گفت: فضای مجازی واقعیت جهان و کشور است این فضا می‌تواند به نفع جامعه باشد. این فضا ابزار است، محتوا مهم استو همه باید این محتوا را قوی کرده و جاذبه در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم، چرا جاذبه ایجاد نمی‌کنیم و وقتی یک نفر علیه ما جاذه ایجاد می‌کند با ابزار مخالفت می‌کنیم. این پیچ و مهره که تقصیر ندارد. مقصر ما هستیم باید محتوا را طوری غنی کنیم که کاربران به آن سمت بروند و مراجعه کنند باید برای نسل جوان برنامه‌ریزی کنیم. این بار بر دوش وزارت ورزش و جوانان است. ارشاد اسلامی، سینما، کتاب، تئاتر، شعر، رسانه‌ها و روزنامه را مدیریت می‌کند باید از این ابزار بزرگ برای هدایت نسل خود استفاده کنیم.

ابزار و پیچ و مهره تقصیر ندارد، باید محتوا را طوری غنی کنیم

او گفت: فضای مجازی، واقعیت جهان و کشور است این فضا می‌تواند به نفع جامعه باشد. این فضا ابزار است، محتوا مهم استو همه باید این محتوا را قوی کرده و جاذبه در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم، چرا جاذبه ایجاد نمی‌کنیم و وقتی یک نفر علیه ما جاذبه ایجاد می‌کند، با ابزار مخالفت می‌کنیم. این پیچ و مهره که تقصیر ندارد. مقصر ما هستیم باید محتوا را طوری غنی کنیم که کاربران به آن سمت بروند و مراجعه کنند باید برای نسل جوان برنامه‌ریزی کنیم. این بار بر دوش وزارت ورزش و جوانان است. ارشاد اسلامی، سینما، کتاب، تئاتر، شعر، رسانه‌ها و روزنامه را مدیریت می‌کند باید از این ابزار بزرگ برای هدایت نسل خود استفاده کنیم.

دادگاه‌ها و پلیس و نیروی امنیتی و دولت به تنهایی نمی‌توانند با فساد مبارزه کنند

رییس دولت تدبیر و امید متذکر شد: اگر می‌خواهیم اقتصاد پیشرفت کند، ریشه آنها به فرهنگ باز می‌گردد. باید در فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم. فرهنگ با فساد مبارزه می‌کند. دادگاه‌ها و پلیس و نیروی امنیتی و دولت به تنهایی نمی‌توانند با فساد مبارزه کنند.

بالا پایین کردن فساد برای برخی لذت‌بخش است

او اضافه کرد: مبارزه با فساد از فرهنگ آغاز می‌شود. ایمان از سنین نوجوانی باید در دل جوانان ما مستقر شود. ما با علم و دانش و با هویت ایرانی و اسلامی می‌توانیم جامعه سالم داشته باشم. کاری ندارم اگر فسادی گوشه‌ای هم هست. البته برخی بالا پایین کردن فساد برای آنها لذت‌بخش است.

برخی فساد را عادی‌سازی می‌کنند؛ حواسمان جمع باشد

روحانی افزود: برخی به بدهی معوق اختلاس می‌گویند و دقتی به لغات نمی‌کنند. آنها فساد را بزرگ می‌کنند نه آنکه با آن مبارزه می‌کنند. برخی فساد را عادی‌سازی می‌کنند. باید حواسمان جمع باشد. کار بد را نباید شیوع داد. چرا قران می‌گوید اگر کسی گناه کرده، آن را نگوید؟ نباید به دوستش بگوید گناه کرده چرا که دو گناه می‌شود. اگر پخش بشود، می‌شود میلیون گناه.

دروغ در خیابان‌ها جار نکشیم؛ نگذاریم نظام را هو کنند

روحانی تاکید کرد: نباید دروغ در خیابان‌ها جار بکشیم. فساد را عادی نکنیم و نگذاریم دیگران که به کشور خیانت کرده‌اند، به استناد حرف برخی افراد، هو کنند کشور و نظام را. برای نظام خون و شهید داده شده و آنهمه زندان و جبهه بوده است.

از جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد تشکر می‌کنم

رییس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه امروز در خدمت نمایندگان هستیم و در خواست داریم به حول قوه الهی در این سه وزارتخانه بسیار مهم وزرا و مدیران شایسته‌ای با روحیه نو و نشاط کار خود را آغاز کنند، گفت: از آقای جنتی به دلیل تلاش و کوشش در وزارت ارشاد تشکر می‌کنم اما هم خود ایشان استعفا کردند و هم نیاز بود به مدیری با روحیه جدید که بتواند بار مسئولیت را با سرعت بیشتر با اهداف نظام پیش ببرد.

صالحی امیری، جامعه‌شناس فرهنگی است

آقای دکتر صالحی امیری یک جامعه‌شناس فرهنگی است و حداقل ۱۳ یا ۱۴ سال در شورای عالی امنیت ملی، مرکز تحقیقات و در دولت همکار بودیم. ایشان در کتابخانه همکار دولت بودند. در مرکز تحقیقات و کتابخانه کارشان مورد رضایت بود و پرتلاش با روحیه بودند. صاحب‌نظر و برنامه‌ریز هستنتد و با توجه به سوابق ایشان، مدتی در مغز استخوان نظام فعال بوده و دغدغه‌های نظام را به خوبی می‌شناسد به تنوع فرهنگی تسلط دارد و می‌داند که دنیای فرهنگ باید با فعالیت آزاد مردمی و جذب نخبگان و انجمن‌های علمی و هنرمندان و نویسندگان کار کند. وزیر ارشاد باید جاذبه‌ای برای فرهیختگان داشته باشد. ایشان در کتابخانه ملی امتحان پس داده و آن مرکز را از حالت غیرپویا به مرکزی پویا تبدیل کرد. وزارت ارشاد باید مرکزی باشد که همه فرهیختگان را جذب و کرده از آنها استفاده کند. وزارت ارشاد باید هدایت و پشتیبانی کند.

رییس جمهور تصریح کرد: اساس فرهنگ در اختیار صاحبان فرهنگ و دانشجویان و هنرمندان هستند و دکتر صالحی امیری از این مسئولیت بر می‌آید و شاهد شکوفایی و رضایت هنرمندان باشیم و کاهش فاصله و شکاف در امور فرهنگی و اجتماعی را ببینیم. یکی به چپ چپ نرود یکی به راست راست برود؛ باید به هم نزدیک شوریم چون اسلام دین فطر است، اسلام دین سختی نیست.

به نکات مورد نظر رهبری در حوزه فرهنگ دقت کنیم

روحانی خاطرنشان کرد: ما باید آن اسلام پرجاذبه را به خوبی در این وزارتخانه معرفی کنیم و نسبت به هویت ایرانی کوتاه نیاییم. رهبر انقلاب در فرهنگ حساس و صاحب‌نظر هستند و به نکاتی که مورد نظر ایشان دقت شود. به مواردی که حساسیت دارند، دقت شود و ارشادی داشته باشم که هویت دینی و ایرانی داشته باشیم.

سلطانی فر امور ورزشی را دنبال می‌کند

در حوزه ورزش با آقای سلطانی‌فر هم آشنا هستیم. ایشان هم فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته هم فعالیت ورزش داشته و امور ورزشی را دنبال می‌‌کنند. خود علاقه کار را سهل می‌کند. شاهد پیشرفت خوبی در جذب گردشگران بودیم و در اعتلای رونق صنایع دستی فعالیت خوبی داشتند و در مسئله ورزش مطمئنم بار مسئولیت را به مقصد می‌رساند، ضمن اینکه از دکتر گودرزی تشکر می‌کنم و سپاسگزارم اما در عین حال آقای سلطانی‌فر با روحیه جدید و همفکری شما و حمایت شما شاهد پیشرفت در ورزش باشم که بسیار حائز اهمت است.


ملت ایران مسیر اعتدال را بار دیگر در اسفند ۹۴ تکرار کرد

روحانی در ادامه متذکر شد: ملت ایران با حضورش در انتخابات سال ۹۲ که با صدای بلند مسیر اعتدال را برگزید و این فریاد را یک بار دیگر در اسفند ۹۴ تکرار کرد، مسیر و راه را به همه ما نشان داد که چگونه باشد. ضمن اینکه گفتند معضلات ملی و آنچه خواست و نیاز مردم است را با چه شیوه‌ای حل‌وفصل کنیم. دولت در زمینه اقتصاد کلان قدم‌های روشنی برداشته است. آمار و شاخص‌ها هم گواه است. از تورم بالای ۴۰ درصد به تورم یک رقمی زیر ۸ درصد رسیدیم. از رشد منفی منهای ۶.۸ به رشد ۴.۴ رسیدیم و تا پایان سال هدف‌گذاری دولت رشد ۵ درصد در است. در مساله اشتغال گرچه بسیار عقب هستیم و ورود نسل جوان ما به بازار کار در بهار امسال کم‌سابقه بوده و بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به عنوان نیروی فعال وارد بازار کار شدند.

در شش ماه دوم سال تلاش برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌شود

او گفت: دولت در شرایط فعلی توان ایجاد بالای ۱ میلیون شغل خالص را ندارد اما طبق آمار مرکزی آمار اشتغال خالص امسال بیش از ۷۰۰ هزار نفر بوده اگرچه بیش از سال های قبل است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد و این به معنای آن است که در زمینه اشتغال باید اهتمام بیشتری خرج کنیم. در شش ماه دوم سال تلاش برای ایجاد اشتغال بیشتر می‌شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که آنها که از ایران‌هراسی سخن می‌گفتند زبانشان به لکنت افتاده و شنونده‌های آنها هر رزو کمتر می‌شود. به جای اینکه افکار عمومی برابر حرف غلط آنها سر تسلیم فرود آورد، لبخند تمسخر می‌زنند. آنچه برای ما مهم است، این است که بار ملت بر دوشمان است بتوانیم آن را از از بحران‌ها و شبه‌بحران‌ها عبور دهیم. در مسائلی که همه مشکلات کامل حل نشده، مثل بانک‌ها هر روز روابط نویی با بانک‌های جدید داریم.  اگر دیروز نمی‌توانستیم یک گرم کیک زرد وارد کنیم امروز ۱۰۰ تن ۱۰۰ تن وارد می‌کنیم. اگر روزی می‌گفتند محصول نطنز غیر قانونی است و باید منهدم شود، امروز محصول آن را آزادانه و با افتخار به دنیا صادر می‌کنیم. اگر می‌گفتند آب سنگین خلاف مقررات است و باید تعطیل شود، امروز آب سنگین با پول نقد به آمریکا و روسیه می‌فروشیم آیا این همه کار ملت ایران  و رهنمودهای رهبری و تلاش دیپلمات ها و حمایت مجلس برای باز کردن تصورات غلط علیه ملت ایران افتخار ملی نیست؟

بار بودجه به جای نفت بر دوش درآمد‌های غیر نفتی است

روحانی اضافه کرد: دولت موظف بود در قدم اول گره‌های اصلی اقتصاد را باز کند. امروز تسهیلاتی که سیستم بانگی ما به بنگاه‌های اقتصادی داده با شش ماهه پارسال مقایسه کنید. ۴۵ درصد ارقام تسهیلات افزایش یافته این به معنای رونق اقتصادی است اگر سال قبل صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت به معنی رونق اقتصادی است. امسال هم صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفته و بار بودجه به جای نفت بر دوش درآمد‌های غیر نفتی است و نشان می دهد مسیر درستی را برگزیدیم امروز در روابط خارجی با جهان در شرایط مناستر با سال های قبل هستیم امروز می بینیم از تحرکات سیاست خارجی ما اسراییل ناراضی است و در منطقه ما بر عصبانیت عربستان افزوده می شود یعنی راه درست طی شده است.

انقلابی‌نماها مسائل کشور را نمی‌فهمند

رییس دولت یازدهم تاکید کرد: این آموزش و پرورش است که اولین قدم در عدالت آموزشی اجتماعی و فرهنگی را بر می‌دارد اینکه می بینید بسیاری مسئولان کشور از روستاها به پا خاسته‌اند اولین نهادی که به آنها کمک کرده آموزش و پرورش بوده دستگاهی که امروز می‌تواند به جامعه نشاط بدهد و جوانان را از لحاظ جسمی و روحی سالم کند و افسرگی نجات دهد، وزارت ورزش و جوانان است آمار افسردگی جوانان ما نگران‌کننده است. نسل جوان باید امیدوار شود، چرا این همه معتاد داریم؟ برخی نهادها غیر مسئولانه پمپاژ ناامیدی در نسل جوان می‌کنند؟ ما را چه شده که وقتی همه دچار بحران نفتی شدند. حتی عربستان و تنها ایران است که در شرایط سخت کاهش قیمت نفت هم تورمش کاهش داشته، هم رشد اقتصادی و اشتغال داشته و از ذخیره استفاده نکرده است.

او اضافه کرد: یک عده انقلابی‌نما مسائل کشور را نمی‌فهمند. همه دنیا به این اعتراف دارد که ایران بهترین و امن‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی است. ایران کشوری است که جاذبه‌ای بهتر از دیگر کشورهای برای جذب سرمایه خارجی دارد. گاهی حرف‌های ناپسند در گوشه و کنار زده می‌شود. اگر زبان خود را واحد کنیم، ببینید جاذبه بیشتر می‌شود، اگر طوری حرف بزنیم که امید جوانان را افزایش دهیم، به سمت مواد مخدر و الکل و فساد میروند.

باید امید و نشاط بدهیم

روحانی با بیان اینکه باید امید و نشاط بدهیم، یادآور شد: ورش و جوانان می‌تواند به جامعه نشاط و امید بدهد خواستم از سلطانی‌فر برای دعوتش به وزارت این بود که ورزش همگانی و قهرمانی بسیار مهم است. از این دو مهمتر مساله جوانان است متاسفانه این دو را مخلوط کرده‌ایم، در حالی که همه آنها مهم است. نباید وقت خالی برای جوانانمان بگذاریم  اگر هم جوانی به فضای اجتماعی می‌رود تقصیر ماست که محتوا را قوی نمی‌کنیم. باید جاذبه در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنیم.

9:05
جلسه رأی اعتماد نماینده غایب ندارد
مجلس امروز و در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت تأخیرکننده و غایب نداشت.

عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد که مجلس در جلسه امروز خود (11 آبان ماه 95) غایب و تأخیرکننده نداشت.

8:25
حضور بیش از 350 خبرنگار، عکاس و فیلمبردار در جلسه رای اعتماد 
بیش از 350 خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و چوانان را پوشش خبری می دهند.

جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که از ابتدای جلسه حضور گسترده خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران رسانه های ایرانی و خارجی چشمگیر بود.

نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی از ساعتی پیش منتظر انعکاس این رویداد مهم کشور بودند.

رسانه های الجزیره، المیادین، التجاه و خبرگزاری های فرانسه، آلمان و چین ازجمله رسانه هایی هستند که با حضور در مجلس شورای اسلامی این رویداد را پوشش خبری می دهند.

در جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت، ابتدا رییس جمهوری به مدت یک ساعت از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان دفاع می کند، سپس دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف هر کدام به مدت 15 دقیقه سخنرانی می کنند.
قرار است سخنرانی رییس جمهوری در جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی از شبکه خبر و رادیو فرهنگ به صورت زنده پخش شود.

بر اساس ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هر یک از وزرای پیشنهادی 30 دقیقه فرصت دارند که برنامه های خود را ارائه کنند و در مورد دیدگاه خود نسبت به وزارتخانه های مربوطه و برنامه های آن به نمایندگان توضیح دهند.

بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس درمورد جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی اظهارداشتند: اگر بررسی رای اعتماد سه وزیر پیشنهادی دولت در جلسه صبح سه شنبه به پایان نرسد پس از یک تنفس، جلسه در عصر سه شنبه ادامه خواهد یافت.

8:20
رییس جمهوری برای دفاع از وزرای پیشنهادی وارد مجلس شد
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری برای دفاع از سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان دقایقی پیش وارد جلسه علنی مجلس شورای اسلامی شد.

رییس جمهوری هنگام ورود به جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، مورد استقبال علی مطهری نایب رییس دوم مجلس شورای اسلامی و محمد رضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس قرار گرفت.

روحانی رییس دولت تدبیر و امید به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و جمعی از اعضای هیات دولت در جلسه رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی حضور یافته است. 

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت، معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بیژن زنگنه وزیر نفت، سید حسینن هاشمی استاندار تهران از جمله شرکت کنندگان در جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ، ورزش و جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

غلی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود رییس جمهوری، حضور رییس دولت تدبیر و امید و اعضای هیات دولت را به خانه ملت خیرمقدم گفت. 




۱۳:۵۷

 قاسم احمدی لاشکی /موافق/
 حضور صالحی امیری در دستگاه امنیتی برای آرامش مملکت بوده است

قاسم احمدی لاشکی در موافقت با سیدرضا امیری صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان گفتند موضوع فرهنگی بسیار مهم است احساس ولنگاری می‌کنم بنابراین اگر سه وزیر همزمان اتفاقی تغییر می‌کنند، قطعا ولایت‌پذیری ریاست جمهوری را نشان می‌دهد، چراکه این یعنی رییس جمهور دغدغه فرهنگ دارند.

او ادامه داد: برادر عزیزم دکتر قاضی‌زاده هاشمی گفتند عزیزان این رای برای چند ماه بیشتر نیست بنابراین حضور ایشان برای چندماه آزمایشی برای دوره بعد است که همین عزیزان آزمایشی نزد مجلس پس خواهند داد و در ماه‌های آینده آن را محاسبه می‌کنیم. آقای قاضی‌زاده «عیب مِی بگفتی، هنرش نیز بگو» اگر ایشان در دستگاه امنیتی بوده، برای آرامش فرزندان مملکت بوده است. آیا «کا‌.گ.ب» از او حمایت کرده است؟ آیا در سازمان سیا کار کرده است؟ آیا این نقطه ضعف است؟

نماینده مردم نوشهر در مجلس اضافه کرد: موضوع دیگر اینکه کتاب آقای صالحی امیری چاپ ششم نیست، بلکه چاپ هشتم است. اگر قرار است ارشاد را به کسی بدهیم، باید به صاحب آن بدهیم. ۳۷ مقاله از او دیدم. ۲۶ مقاله با عنوان توسعه فرهنگی کالای فرهنگی و سیاست فرهنگی و صنایع فرهنگی و ابعاد فرهنگی و تحولات فرهنگی و مدیریت فرهنگی بوده است. حال ایشان به خاطر نوشتن در حوزه فرهنگ زیر سوال است.



خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان