تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵

فایننشیال تایمز: از مکزیکوسیتی تا تهران؛ جهان منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

روزنامه فایننشیال تایمز چاپ لندن با انتشار گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آن را یکی از حساس ترین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ این کشور دانسته است که جهانیان به آن چشم دوخته اند.
رویداد۲۴-روزنامه فایننشیال تایمز چاپ لندن با انتشار گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آن را یکی از حساس ترین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ این کشور دانسته است که جهانیان به آن چشم دوخته اند.

این روزنامه نوشته است این دور از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به قدری حساس است که از مکزیکوسیتی  تا تهران، جهان منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات است.

در این گزارش آمده است: در حالی که هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ وارد مراحل پایانی رقابت های انتخاباتی خود می شوند،  پایتخت های جهان خود را برای نتیجه این انتخابات آماده می کنند.

این روزنامه رویکرد چندین کشور جهان و از جمله ایران را که هر کدام براین باورند که این انتخابات و نتیجه آن می تواند بر سیاست خارجی و اقتصاد آنها تاثیر مستقیم بگذاردبررسی کرده است.

فایننشیال تایمز نوشته است ر حالی که واحد پول مکزیک در حال تضعیف است و اقتصاد آن با پیروزی ترامپ در معرض تهدید قرار می گیرد، مکزیکوسیتی خود را برای یک طرح احتمالی در صورت پیروزی این فرد در انتخابات روز سه شنبه آماده می کند.

آگوستین کارستنز رئیس بانک مرکزی مکزیک می گوید، پیروزی ترامپ همانند یک طوفان شدید برای مکزیک خواهد بود، کشوری که بیش از هشتاد درصد از کالاهای خود را به مرز شمالی اش صادر می کند و می گوید دولت در حال کار کردن بر روی یک طرح فوری«ب» است.

تایمز مالی این انتخابات را برای چین نیز حائز اهمیت دانسته و نوشته است :  از نظر شی جین پینگ رئیس جمهور چین و دیگر حاکمان کمونیست این کشور، انتخابات آمریکا انتخاب بین شیطانی است که آنها قبلا هم او را می شناخته اند ـ هیلاری کلینتون ـ  و فرد دیگری که از نظر آنها به صورت نگران کننده ای غیر قابل پیش بینی است _ دونالد ترامپ.

کشور بعدی که تایمز مالی به آن پرداخته عربستان سعودی است. این روزنامه می نویسد : رویکرد ریاض در این زمینه واضح است.  انتخابات در واشنگتن شرایط را در خاورمیانه تغییر خواهد داد. جورج بوش پدر یکی از دوستان کشورهای حاشیه خلیج فارس و مدافع کویت در مقابل جنگ عراق بود. اما اقدام پسرش در سرنگون کردن صدام سبب ایجاد تنش های فرقه ای در عراق و گسترش نفوذ ایران در بغداد و واکنش سنی ها شد که این موضوع به نوبه خود سبب ایجاد گروه افراطی داعش شد. احتمال رسیدن ترامپ به ریاست جمهوری، سعودی ها را نگران کرده است. پیشنهاد ترامپ برای ممنوع کردن ورود مسلمانان به آمریکا با درخواست برای پرداخت پول از سوی ریاض به منظور حفاظت نظامی آمریکا همراه شد. این گونه اظهار نظرها در بحبوحه تهدید جدید ناشی از قانونی در آمریکا مطرح شد که به قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اجازه می دهد عربستان سعودی را تحت پیگرد قرار دهند. از نظر سعودی ها، لاف زنی های ترامپ تنها سبب تشدید این تنش ها خواهد شد.

فایننشیال تایمز نوشته است از نظر سعودی ها کلینتون گزینه بهتری است چرا که او  بازیگران سیاسی منطقه را می شناسد و به ترس ها و جاه طلبی های آنها آگاه است. کلینتون بر خلاف باراک اوباما، به طور طبیعی درباره به خطر انداختن روابط تاریخی آمریکا با دیکتاتورها طی قیام های بهار عربی محتاطانه تر عمل می کند. مقامات عربستان سعودی امیدوارند که کلینتون رویکردی منعطف تر از اوباما اتخاذ کند، کسی که ریاض را به سبب اقدام نکردن در ارتباط با سوریه و فراهم کردن زمینه برای فعالیت های ایران، ناامید کرد.

تایمز مالی می نویسد اتحادیه اروپا و ناتو نیز با دقت و حساسیت زیاد این انتخابات را دنبال می کنند.  نهادهای بین المللی در بروکسل از پیچیدگی های ناشی از ریاست جمهوری ترامپ وحشت دارند. از نظر ناتو به صورتی خاص، وعده های انتخاباتی ترامپ سبب تغییر عناصر اساسی در سیاست خارجی آمریکا پس از جنگ خواهد شد، عناصری که سبب تقویت این هم پیمانی شده است. از نظر اتحادیه اروپا، این موضوع دو چالش مهم برای دو عنصر اساسی در سیاست خارجی این بلوک خواهد بود: آزادسازی تجاری وتحریم ها علیه روسیه. هر گونه گشایش در روابط آمریکا و روسیه می تواند اجماع سیاسی را در پی داشته باشد و این موضوع به نوبه خود می تواند رژیم تحریم ها را علیه اوکراین زیر سوال ببرد .

از نظر این روزنامه،  با نزدیک شدن رقابت های انتخاباتی، دولت انگلیس دست از انتقاد از ترامپ برداشته است. پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای انگلیس به ویژه برای نمایندگانی که درباره ممنوعیت ورود او به این کشور سخن می گویند، تبدیل به یک معما شده است. خانم می از دولت اوباما خواسته است رویکردی سخت گیرانه تر را در قبال روسیه در پیش گیرد.  این در حالی است که دیپلمات های بلندپایه آمریکایی مرتبط با کلینتون به مقامات انگلیسی نزدیک تر هستند. بوریس جانسون قبل از آن که به عنوان وزیر امور خارجه انگلیس انتخاب شود، خانم کلینتون را تأیید کرد هر چند که در مقاله ای او را به یک «پرستار سادیستیک در یک بیمارستان روانی» شبیه دانست.

این روزنامه در خصوص نگاه ایران به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشته است:  سیاست مداران ایرانی و جامعه تجاری این کشور انتخابات در آمریکا را زیر نظر گرفته اند زیرا نتیجه این انتخابات می تواند به سرعت بخشیدن به روند اجرایی شدن توافق مهم هسته ای کمک کند یا آن که دوره ای از ابهام در این باره آغاز شود.

به نوشته این روزنامه نیروهای میانه روی ایران، خواهان پیروزی کلینتون در انتخابات به این امید هستند که او به مفاد توافق هسته ای پایبند باقی خواهد ماند، حتی اگر سیاست های سخت گیرانه ای در خاورمیانه علیه منافع ایران اتخاذ کند. اما پیش بینی می شود پیروزی ترامپ -که توافق هسته ای را زیر سوال برده است- به تندروهای ایرانی در این باره کمک کند تا آنها در مقابل سیاست های ضد ایرانی او بایستند و بدین ترتیب، توافق هسته ای - بزرگترین دستاورد میانه روها- را تضعیف کنند.

 

به نوشته فایننشیال تایمز در آلمان،  آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از اظهار نظر آشکار درباره دو نامزد انتخابات آمریکا خودداری کرده است اما تردید کمی در این باره وجود دارد که او با رویکردهای سیاست مداران آلمانی موافق است، افرادی که نمی خواهند ترامپ را در کاخ سفید ببینند.

به نوشته این روزنامه در ژاپن مقامات انتظار دارند هیلاری کلینتون در انتخابات این کشور به پیروزی برسد. مقامات در توکیو، کلینتون را می شناسند. با توجه به اظهارات ترامپ در این باره که توکیو در یک سری اقدامات تجاری ناعادلانه حضور دارد، ژاپن چشم انداز پیروزی او را همراه با وحشت می داند. اگر او در انتخابات به پیروزی برسد، ژاپن احتمالا با احتیاط با آمریکا وارد تعامل خواهد شد و تلاش می کند دریابد چه میزان از لفاظی های او واقعی است.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان