تاریخ انتشار: ۰۱:۵۷ - ۲۰ آبان ۱۳۹۵

پوتین: بازسازی روابط آمریکا و روسیه آسان نیست

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با اشاره به روابط سرد این کشور با آمریکا در دوران مسئولیت باراک اوباما، اعلام کرد: بازسازی مناسبات دو کشور آسان نیست هر چند سخنانی در این باره گفته شده است.
رویداد۲۴-ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با اشاره به روابط سرد این کشور با آمریکا در دوران مسئولیت باراک اوباما، اعلام کرد: بازسازی مناسبات دو کشور آسان نیست هر چند سخنانی در این باره گفته شده است.

پوتین روز چهارشنبه در کاخ کرملین با توجه به سخنان ترامپ نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر علاقه وی به همکاری با روسیه با هدف کاهش اختلاف ها، افزود: زمان رقابت های انتخاباتی سخنان زیادی (از ترامپ) شامل تلاش برای احیای روابط واشنگتن و مسکو شنیدیم.

وی در جریان دریافت استوارنامه های شماری از سفیران جدید در مسکو، اظهار کرد: با توجه به شرایط نامناسب روابط روسیه و آمریکا، درک می کنیم و می پذیریم که بازسازی همکاری ها مسیر آسانی ندارد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد: بارها نیز گفته ام که مسکو مقصر بروز وضعیت کنونی در روابط با واشنگتن نیست، بلکه خواهان برقراری مناسبات کاملی هستیم و به سهم خود برای پیمودن چنین مسیری آمادگی داریم.

پوتین گفت: بازگشت روابط دوجانبه به حالت پایدار برای آمریکایی ها و روس ها سودمند خواهد بود و تاتیر مثبتی نیز بر جهان می گذارد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پس از پیروزی ترامپ اعلام کرد: سخنان زیادی شنیده ایم، ولی باتوجه به اقدام های دولت آمریکا عمل خواهیم کرد و متناسب با هر اقدام پاسخ خواهیم داد.

ترامپ صبح امروز پس از شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در حالیکه هیلاری کلینتون نامزد دمکرات ها و هم حزبی باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور از حمایت های گسترده دولتی، رسانه ای و سیاسی اروپایی برخوردار بود، پیروز اعلام شد.

ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی، افزون بر تحسین پوتین به عنوان یک رهبر قدرتمند در برابر اوباما، مواضع دوستانه در برابر روسیه را حتی به مسائل بین المللی کشاند و تعامل همراه با کاهش تنش بین واشنگتن و مسکو را سودمند خواند.
وی وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات برای کاهش یا لغو تحریم های سه ساله ضدروسی آمریکا و اتحادیه اروپا مرتبط با اوضاع اوکراین تلاش خواهد کرد.

اکنون راهیابی ترامپ به کاخ سفید می تواند امیدها برای احیای روابط روسیه و آمریکا را که به پائین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال 1991) رسیده است، افزایش دهد.

ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه 25 مهرماه در سازمان ملل اعلام کرد: روابط مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده و وضع کلی بسیار بد و بدترین از سال 1973 (شوروی) است.

روابط واشنگتن و مسکو از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: پوتین ، کرملین
نظرات شما
پیشخوان