تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵
محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

دلیل تاخیر «روحانی» در اعلام نامزدی برای انتخابات 96 چیست؟

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی دلیل تاخیر حسن روحانی در اعلام رسمی کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دغدغه او نسبت به ادامه وضعیت فعلی دانست تا درصورتی‌که در این دوره رئیس‌جمهور بتواند دولتش را با یک کارآمدی و توانمندی حداکثری و با دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده طی کند خودبه‌خود بحث بعدی یعنی انتخابات سال آینده محقق می‌شود.
رویداد۲۴- عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی دلیل تاخیر حسن روحانی در اعلام رسمی کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دغدغه او نسبت به ادامه وضعیت فعلی دانست تا درصورتی‌که در این دوره رئیس‌جمهور بتواند دولتش را با یک کارآمدی و توانمندی حداکثری و با دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده طی کند خودبه‌خود بحث بعدی یعنی انتخابات سال آینده محقق می‌شود.

اصلاح‌طلبان مدتی است که حمایت خود را از حسن روحانی به‌عنوان تنها گزینه ریاست جمهوری برای سال آینده اعلام کرده‌اند و البته در کنار این مسئله اصولگرایان نیز ساکت نبوده‌اند و تحرکاتی داشته‌اند.

اصولگرایان یک‌بار از 7 کاندید ریاست جمهوری صحبت به میان آوردند، بار دیگر از اجماع بر سر یک کاندیدا سخن گفتند و حتی شروطی را که یکی از چهره‌های معروف برای کاندیداتوری این گروه سیاسی مطرح کرده بود، خبرساز شد اما مهم‌ترین فعالیت طیف سیاسی اصولگرا که از اکنون کلید خورده است، تضعیف دولت روحانی از راه‌های گوناگون و با توسل به امکاناتی که در اختیار دارند، است.

این تضعیف از نادیده گرفتن خدمات دولت و برجسته کردن مشکلات اقتصادی و اجتماعی گرفته تا ایجاد مانع برای سخنرانی حامیان دولت حسن روحانی خود را نشان می‌دهد. دراین‌بین اما نکته تعجب‌آور آن است که روحانی تا به امروز هیچ اظهارنظری درباره اینکه چه تصمیمی درباره آینده خواهد گرفت، به طور رسمی مطرح نکرده و حضور یا عدم آن برای مردم روشن هنوز نیست.

محمدجواد حق‌شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با اینکه آیا ضروری نیست حسن روحانی به طور رسمی کاندیداتوری خود برای سال آینده را هر چه سریعتر اعلام کند، گفت: به‌طور معمول فردی که در اولین دوره ریاست جمهوری قرار دارد خودکار بحث حضورش در مرحله بعد بر اساس عرف و روال، امر پذیرفته شده‌ای است. بر همین اساس شاید نیازی به اعلان علنی و تصریح بر روی این موضع ضرورت نداشته باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: قاعده کار در کشور ما نشان می‌دهد دوره ریاست جمهوری هشت‌ساله است در چهار مورد قبل از روحانی هم‌چنین بوده، بنابراین شاید بحث جدی درباره اعلام کاندیداتوری موضوعیت نداشته باشد.

حق‌شناس در این رابطه که به‌هرحال کاندیداهای ریاست جمهوری باید زمانی برای تبلیغات صرف کنند، اظهار داشت: مهم‌ترین دغدغه رئیس‌جمهور به نظر می‌رسد ادامه وضعیت فعلی باشد. با توجه به محدودیت‌های قانونی که وجود دارد، حسن روحانی درصدد است دولت خود را مقتدرانه و با حداکثر کارآوری به پایان ببرد. درصورتی‌که در این دوره رئیس‌جمهور بتواند دولتش را با یک کارآمدی و توانمندی حداکثری و با دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده طی کند خودبه‌خود بحث بعدی یعنی انتخابات سال آینده محقق می‌شود. به‌عبارتی‌دیگر اگر این دوره با موفقیت سپری شود برای تبلیغات انتخاباتی سال آینده کفایت می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اینکه انتقاداتی از سوی مردم به عملکرد دولت روحانی وجود دارد، توضیح داد: فعالیت انتخاباتی کسی که رئیس‌جمهور است مهم‌تر از این نیست که خود و گروهی که زیر نظر او کار می‌کند، حرکت درست را انجام دهند و بیشتر به توقعات مردم توجه داشته باشند.

وی در ادامه تأکید کرد: کسی که در جایگاه ریاست جمهوری قرار دارد با فردی که خارج از آن است برای تبلیغات انتخاباتی قابل‌مقایسه نیست. بنابراین طبیعی است کاندیدایی که درصدد برآمده تا این جایگاه را به دست آورد نوع تلاشش متفاوت‌تر از رئیس‌جمهور فعلی خواهد بود.

حق‌شناس در این خصوص که با توجه به نقاط ضعفی که در دولت روحانی وجود دارد و آغاز تلاش تیم رقیب، روحانی نباید به شیوه‌ای غیر از روسای قبلی عمل کند، یادآور شد: تیم رقیب در حال انجام حداکثر تلاش برای ثبت یک ریاست جمهوری چهارساله در تاریخ کشور است که البته تلاش‌ها در این رابطه می‌تواند زمینه توفیق روحانی را کاهش دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تصریح کرد: رقیبان انتخابات ریاست جمهوری برای کسب موفقیت ابهام‌هایی زیادی نسبت به عملکرد دولت به وجود آورده‌اند، بهتر آن است تا روحانی و تیم همراه او درباره فعالیت‌های رقیب بیشتر مراقبت کنند و با هوشیاری بیشتری پیش روند.

وی در ادامه اظهار داشت: روحانی به دنبال توفیق بیشتر است پس باید نسبت به عملکرد همراهان خود حساسیت بیشتری به خرج دهد زیرا تیر هر نقطه‌ضعفی در این دولت به چشم او فرو خواهد رفت.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان