تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵
علی خرم در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

بهترین واکنش ایران در قبال تمدید تحریم‎های ایسا چیست؟

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل درباره واکنش‌ها و اظهارنظرهایی که درباره تمدید تحریم‌های ایسا در داخل کشور مطرح می‌شود بر این اعتقاد است که در کشور ما حرف‌های تند زیاد طرح می‌شود اما در صحنه بین‌المللی تندگویی کمک‌کننده نیست.
رویداد۲۴- نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل درباره واکنش‌ها و اظهارنظرهایی که درباره تمدید تحریم‌های ایسا در داخل کشور مطرح می‌شود بر این اعتقاد است که در کشور ما حرف‌های تند زیاد طرح می‌شود اما در صحنه بین‌المللی تندگویی کمک‌کننده نیست.

پس از اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در تمدید تحریم‌های داماتو علیه ایران، واکنش‌های مختلفی از سوی نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی را شاهد بودیم. روز گذشته رئیس دو قوه مجریه و مقننه نیز نسبت به این مسئله بی‌تفاوت نماندند و در اظهارنظرهایی این تصمیم جدید نمایندگان آمریکا را محکوم کردند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه با اشاره به این مصوبه اخیر مجلس نمایندگان و سنای آمریکا گفت که «اینکه رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید، نمی‌تواند کاری بکند نشان از بی‌اعتباری او دارد. چطور در زمانی که قرار بود برجام به تصویب برسد کنگره آمریکا آن را به تصویب رساند ولی الان شأنی برای آن قائل نیست. در 8 بخش از برجام به‌صراحت با این اقدام آمریکا مخالفت شده و در بندهای مختلف آن بر اجرا با حسن‌نیت آن توسط طرفین و لغو تحریم‌ها در حوزه‌های انرژی سرمایه‌گذاری و فناوری علیه ایران تأکید شده است.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز که دیروز برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس رفته بود دراین‌باره گفت: «در بند 3 این قانون به‌صراحت بیان شده اگر یکی از طرفین به تحریم‌ها رو بیاورد دولت باید هر چه سریع‌تر مطابق مصوبه مجلس اقدامات متقابل در قبال بدعهدی آمریکا را اجرا کند و گزارش آن را به مجلس بدهد. جمهوری اسلامی ایران نقض‌کننده برجام نخواهد بود؛ ما نقض برجام را تحمل نخواهیم کرد؛ مصوبه سنا نقض فاحش برجام بوده و پاسخ قاطعانه ما را به همراه خواهد داشت.»

علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد نیز در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره بهترین واکنش ایران در برابر مصوبه اخیر مجلس سنا آمریکا، گفت: این موضوع را از چند جنبه می‌توان بررسی کرد وقتی بعد حقوقی آن را مورد توجه قرار می‌دهیم صرفاً برای روشن شدن جایگاه خود و طرف مقابل است اما در موقعیت دیگر، درصدد برمی‌آییم تا در برابر تحریم‌ها مقاومت کنیم. این دو نگاه دارای داستانی کاملاً مجزا از یکدیگر هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: تمایل هر ایرانی به این است که هیچ تحریمی علیه کشور به تصویب نرسد، بنابراین به هر وسیله‌ای متوسل خواهد شد تا مانعی برای این کار به وجود آورد اما بحث اصلی در خصوص موضوع مورد بحث این است که آیا از منظر حقوقی واقعاً آمریکایی‌ها دست به تخلف زده‌اند یا چنین کاری را عملی نساخته‌اند.

خرم یادآور شد: باید بدانیم درصورتی‌که بدون دلیل مطرح شود که آمریکایی‌ها دست به تخلف زده‌اند، اما چنین نبوده در آینده بدون شک دچار مشکل خواهیم شد یعنی تصوری برای خودمان به وجود آورده‌ایم که از اساس وجود خارجی نداشته است.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل تأکید کرد: ازنظر حقوقی داماتو اوایل دوره ریاست جمهوری کلینتون به تصویب رسید. به عبارتی دولت آمریکا 24 سال پیش، این تصمیم را گرفت. درحالی‌که مسئله هسته‌ای کشور ما از روز اول تا سال گذشته که توافقنامه امضا شد، 14 سال زمان برد، بنابراین داماتو 10 سال پیش از برجام مطرح و مصوب شده، این موضوع نشان می‎دهد که داماتو ربطی به مسئله هسته‌ای نداشته است.

وی در ادامه اظهار داشت: ممکن است آمریکا از ما به دلیل مسائلی که خودشان مطرح می‌کنند مانند حقوق شهروندی، تروریسم، موشک‌ها و ... احساس خطر کرده باشد، اما این موضوع متفاوتی با بحث هسته‌ای است.

خرم تصریح کرد: زمان شروع و پایان مذاکرات هسته‌ای مشخص است. در جریان این مذاکرات هم بارها مطرح شد که هیچ موضوعی جز هسته‌ای نباید در دستورکار قرار گیرد طرف مقابل هم این را پذیرفت و الان بر این اعتقاد است ازآنجاکه موضوع این تحریم‌ها جدا از هسته‌ای است، بنابراین ربطی به آن ندارد.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل افزود: اگر نگاهمان به قضیه منطقی باشد باید بپذیریم که تمدید تحریم‌های داماتو به مذاکرات هسته‌ای ربطی ندارد اما به‌عنوان یک ایرانی همان‌طور که توضیح دادم نه‌تنها مایل نیستیم تحریمی شامل حال ما شود بلکه می‌خواهیم تحریم‌های موجود راهم از بین ببریم.

خرم درباره واکنش‌ها و اظهارنظرهایی که دراین‌باره در داخل کشور مطرح می‌شود، یادآور شد: در کشور ما حرف‌های تند ممکن است زیاد طرح شود خارجی‌ها هم احتمالاً به آن‌ها عادت کرده‌اند، اما در صحنه بین‌المللی تندگویی کمک‌کننده نیست. یعنی وقتی درباره لغو تحریم‌ها صحبت به میان می‌آید منطقی و دل‌نشین است، آمریکایی‌ها هم ممکن است به آن گوش دهند اما با بدوبیراه گفتن کمکی صورت نمی‌گیرد.
وی دراین‌باره که در صورت تحریم‌های جدید، واکنش ایران چه باید باشد، توضیح داد: ایران در حال حاضر نمی‌تواند به خاطر این تحریم‌ها شکایت کند و حتی اگر بخواهیم به مسئله هسته‌ای آن را ربط دهیم بازهم حرف منطقی برای دادگاه بین‌الملل در دست نداریم و در صورت طرح، خریدار ندارد بنابراین بی‌فایده است.

 نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل درباره نقض برجام درنتیجه مصوبه اخیر مجلس سنا آمریکا بیان کرد: ممکن است روح برجام نقض شده باشد اما خود برجام نقض نشده است.

خرم در این رابطه در صورت نقض برجام از طرف آمریکا گفت: کشور ما علاوه بر دوستی با روسیه و چین از نظر حقوقی هم دارای ابزاری از سوی شورای امنیت و کشورهای اروپایی است که در مواقع لازم می‌تواند آن‌ها را مورد استفاده قرار دهد.

وی در خصوص این ابزارها توضیح داد: اگر آمریکا توافقنامه را نقض کند با 1+5، یعنی پنج کشور به‌اضافه اتحادیه اروپا که یک شخصیت مجزا محسوب می‌شود، می‌توان علیه آمریکا به اجماع رسید، اما بسیار بعید می‌دانم که آمریکا با توجه به مشکلاتی که برای او به وجود می‌آید، برجام را نقض کند. ولی احتمالاً مشکل و کارشکنی‌هایی علیه ما را در دستورکار قرار داده می‌شود، اوباما هم دست‌اندازهایی برای ایران مانند خرید هواپیماها به وجود آورد که در دولت آینده ممکن است این روند کمی با شدت پیش ‌رود. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان