تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۵ آذر ۱۳۹۵

روز دانشجو چه كسي كجا سخنرانی می‌کند

برنامه‌هاي روز دانشجوی امسال در حالي برگزار مي‌شود كه اصولگرايان حضور فعالي در دانشگاه‌های بزرگ و مطرح دارند. طبق يك عرف و رسم هرساله، رئيس‌جمهوري ١٦ آذر به دانشگاه تهران مي‌رود، درحالي‌كه سخنگوي قوه قضائيه هم بعدازظهر همان روز در دانشگاه تهران سخنراني مي‌كند.
رویداد۲۴-برنامه‌هاي روز دانشجوی امسال در حالي برگزار مي‌شود كه اصولگرايان حضور فعالي در دانشگاه‌های بزرگ و مطرح دارند. طبق يك عرف و رسم هرساله، رئيس‌جمهوري ١٦ آذر به دانشگاه تهران مي‌رود، درحالي‌كه سخنگوي قوه قضائيه هم بعدازظهر همان روز در دانشگاه تهران سخنراني مي‌كند.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و از گزينه‌هاي مطرح اصولگرايان براي انتخابات سال آينده هم سخنران روز دانشجوست. او به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی و به مناسبت روز دانشجو، سه‌شنبه در این دانشگاه سخنرانی می‌کند. گفته شده است كه به مناسبت روز دانشجو قالیباف به بیان خاطرات خود از دفاع مقدس و انقلاب اسلامی خواهد پرداخت. مجتبی خسروی، مسئول بسیج دانشگاه صدا‌وسیما، هم از برگزاری همایش روز دانشجو در دوشنبه ١٥ آذرماه  با سخنرانی حسین شریعتمداری، مديرمسئول كيهان، در این دانشگاه خبر داده است. عزت‌الله ضرغامي و سعيد جليلي هم ١٦ آذر در دانشگاه شريف حضور پيدا مي‌كنند.

١٥ آذر
طبق برنامه‌های از پیش اعلام‌شده؛ انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان و همچنین انجمن اسلامی دانشگاه هنر این شهر از مصطفی معین برای سخنرانی دعوت کرده‌اند تا میزبان وی در روز ١٥ آذر باشند.

پروانه مافی و احمد مازنی نیز میهمان انجمن اسلامی دانشگاه آزاد تهران غرب هستند. انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) ایلام از احسان شریعتی، انجمن اسلامی دانشجویان کاشان از فاطمه صادقی و انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از رسول منتجب‌نیا برای شرکت در مراسم بزرگداشت این روز دعوت کرده‌اند. براساس این برنامه؛ انجمن اسلامی دانشجویی زنجان میزبان اکبر اعلمی، انجمن اسلامی دانشگاه قزوین میزبان محمدعلی کامفیروزی، انجمن فرهنگ و سیاست قزوین میزبان شهربانو امانی و جوادی‌حصار و انجمن اسلامی دانشجویان عدالت‌گرای کرمانشاه نیز میزبان محسن رهامی خواهند بود.

معصومه ابتکار و جواد اطاعت هم از سوی تشکل‌های دانشگاه تربیت مدرس برای سخنرانی در روز ١٥ آذر دعوت شده‌اند. انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه آزاد یاسوج میزبان محمدعلی آهنگران، انجمن اسلامی دانشجویان شهید رجایی تهران میزبان مصطفی کواکبیان و تشکل‌های اصولگرای بم نیز میزبان باقری خواهند بود. تشکل‌های اصولگرای بندرعباس از حسن عباسی و تشکل‌های اصولگرای اصفهان از عزت‌الله ضرغامی برای سخنرانی در این روز دعوت کرده‌اند.

١٦ آذر
اما در روز ١٦ آذر که هم‌زمان با روز دانشجوست، برنامه‌ها گسترده‌تر و متنوع‌تر است؛ انجمن اسلامی ترقی‌خواه و انجمن فرهنگ و سیاست پلی‌تکنیک تهران از علی مطهری، پروانه سلحشوری و فريده اولادقباد، انجمن دانشجویان ایران اسلامی ارومیه از فاطمه راکعی، انجمن اسلامی رویش و انجمن اسلامی آرمان علم و صنعت نیز از مجید انصاری برای حضور در مراسم خود دعوت کرده‌اند.

محسن رهامی و رحیم عبادی در روز ١٦ آذر میهمان انجمن اسلامی رویش و انجمن اسلامی آرمان علم و صنعت تهران هستند و نجفقلی حبیبی نیز میهمان انجمن اسلامی دانشجویان رشت است. به گزارش ايلنا معصومه ابتکار قرار است در روز ١٦ آذر به بوشهر سفر کند و در مراسمی که هنوز اعلام نشده است، شرکت کند. محمدعلی نجفی و رسول منتجب‌نیا نیز ميهمان انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه بهشتی تهران خواهند بود.

انصراف احمد توکلی

درحالي‌كه گفته شده بود احمد توكلي قرار است به مناسبت ١٦ آذر در دانشگاه اميركبير سخنراني كند و اعلام شده بود محمود صادقی و یاشار سلطانی هم همراه او خواهند بود، توکلی در بیانیه‌ای اعلام کرد، با وجود توافق قبلی در این برنامه حاضر نخواهد شد. به نظر مي‌رسد احمد توكلي كه اين روزها سردمدار شفافيت و مبارزه با فساد شده، چون احتمال مي‌داده از او سؤال‌هاي حاشيه‌ساز پرسیده شود، پا پس كشيده است.

او در بخشي از پيام تلگرامي خود نوشته است: «در جریان حساب‌های قوه قضائیه حرف منطقی در نقد بسیار است و هنوز مسئله مبهمات زیادی دارد یا در موضوع حرام‌خواری و امتیازطلبی برخی مدیران سه قوه، یا دعوت از توتال منافع ملی با خطری که برای ایران دارد. ولی کار در همه این عرصه‌ها باید با استدلال و روشن همراه با آرامش انجام شود و به لشکرکشی نیروها نینجامد. در آستانه ١٦ آذر روز شهادت دانشجویان وطن‌خواه در مقابله با سلطه‌طلبی آمریکا هستیم.

از این فرصت استفاده می‌کنم و از برگزارکنندگان جلسه دانشجویی مبارزه با مفاسد اقتصادی در دانشگاه امیرکبیر درخواست می‌کنم این جلسه را به وقت دیگری موکول کنند زیرا با توجه به سوابق برخی حوادث حول و حوش واقع شده و موضوع از همین الان نوعی قشون‌کشی در قبال قوه قضائیه تبلیغ خواهد شد. این نه به مصلحت مبارزه با فساد و اقدامات غیرقانونی است و نه همسو با اقتضائات امروز که دشمنی قدار در برابر ما صف‌بندی کرده است. به جای آن از سیاستمداران با سوابق ضد سلطه آمریکا دعوت به عمل آید. اگر این پیشنهاد پذیرفته نباشد. بنده از شرکت معذورم. دیده‌بان شفافیت و عدالت به درستی با این مشارکت مخالف است چون بیم پیداشدن تلقی استفاده ابزاری از پرچم مبارزه با فساد و دفاع از حقوق شهروندی می‌رود».

استندآپ كمدی در دانشگاه
امسال برخي دانشگاه‌ها در رويكردي عجيب اقدام به برگزاري برنامه‌هاي شاد و مفرح به مناسبت روز دانشجو كرده‌اند. وجه تسميه روز دانشجو به سال ٣٢، چند ماه بعد از كودتا بازمي‌گردد. به دنبال اعتراض به خفقان سياسي و به بهانه سفر نيكسون به ايران، فضاي دانشگاه متشنج مي‌شود. حمله گارد به دانشگاه باعث كشته‌شدن سه دانشجوي دانشگاه شريف مي‌شود.

بعد از انقلاب؛ ١٦ آذر روز دانشجو نام مي‌گيرد. حالا باوجود اين عقبه، مدیریت برخی دانشگاه‌ها و انجمن‌هاي سياسي و فرهنگي به سمت برگزاری برنامه‌های سرگرم‌کننده در روز دانشجو و غیرسیاسی‌کردن این روز پیش رفته‌اند. تا جايي كه علی مسعودی و جواد عزتی برای اجرای برنامه راهی مشهد خواهند شد و در دانشگاه آزاد این شهر برنامه اجرا خواهند کرد. دانشگاه خوارزمي هم اعلام كرده است كه نمایشگاه هنرهای دستی دانشجویان، جشنواره غذای دانشجویی و مسابقه عکس من و دانشگاه را به مناسبت روز دانشجو برگزار می‌کند.

واكنش استاندار به امام‌جمعه
درحالي‌كه امام‌جمعه جيرفت روز جمعه نسبت به حضور علي مطهري در اين استان و سخنراني به مناسبت روز دانشجو هشدار داده بود، اما «علیرضا رزم‌حسینی»، استاندار کرمان، روز یکشنبه در همایش ائمه‌جمعه این استان به مناسبت دهه وقف، خطاب به برخی مخالفان حضور علی مطهری و سخنرانی وی در کرمان گفت: «ما براساس قانون کار می‌کنیم. از همه جناح‌ها در استان سخنرانی کرده‌اند و ما در چارچوب قانون برای سخنرانی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تمهیدات لازم را انجام می‌دهیم که با کمترین حاشیه برگزار شود زیرا ما دعوت‌کننده نبوده‌ایم».

وزير كشور: ان‌شاءالله سخنراني‌ای لغو نشود
درحالي‌كه تصميم و اراده وزارت كشور در صدور مجوزها بايد فصل‌الخطاب باشد، كار به ان‌شاءالله و ماشاءالله رسيده است؛ يعني وزارت كشور هم خيلي از ضمانت اجرائي تصميمات خود اطمينان ندارد. تا جايي كه رحماني‌فضلي، وزیر کشور، ابراز اميدواري كرده كه «ان‌شاءالله هیچ سخنرانی‌ای در روز دانشجو لغو نمی‌شود و همه سخنرانی‌ها باید مجوز شورای فرهنگی دانشگاه‌ها را داشته باشند».

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه همایش ملی  صیانت و گفتمان‌سازی اجتماعی‌شدن مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران گفت: «‌همه سخنرانی‌هایی که مجوز شورای فرهنگی دانشگاه‌ها را دارند، مورد تأیید وزارت کشور هستند و در صورتی‌که این مجوز از سوی شورای فرهنگی دانشگاه‌ها صادر شده باشد، وزارت کشور با آن مخالفت نمی‌کند. با استانداری‌های سراسرکشور نیز هماهنگ شده تا با برگزاری مراسم‌های روز دانشجو همراهی کنند. به‌طورقطع همراهی مردم در آستانه انتخابات بسیار مورد تأکید است و همه باید رعایت کنیم تا ۱۶ آذر به نقطه قوت و نقطه عطفی بدل شود».
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان