تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۱۶ آذر ۱۳۹۵
احمد شیرزاد در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

هیچ عاقلی روحانی را رد صلاحیت نمی‎کند/ اصلاح‌طلبان بدون نامزد انتخاباتی نمی‌مانند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره آمادگی اصلاح‌طلبان در صورت عدم حضور روحانی در انتخابات بعدی گفت: کاندیداتوری برای ریاست جمهوری به‌قدری شیرین است که افرادی وارد صحنه خواهند شد. بنابراین درصورتی‌که برای روحانی اتفاقی پیش آید، اصلاح‌طلبان بدون کاندیدا نخواهند ماند.
رویداد۲۴- یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب درباره آمادگی اصلاح‎طلبان در صورت عدم حضور روحانی در انتخابات بعدی، گفت: کاندیداتوری برای ریاست‎جمهوری به‌قدری شیرین است که افرادی وارد صحنه خواهند شد. بنابراین درصورتی‌که برای روحانی اتفاقی پیش آید، اصلاح‌طلبان بدون کاندیدا نخواهند ماند.

از زمانی که حرف انتخابات ریاست‎جمهوری در سال آینده پیش کشیده شد، اصلاح‎طلبان حمایت خود از حسن روحانی را اعلام کردند و بر این نکته که او تنها نامزد انتخاباتی این طیف سیاسی خواهد بود، تأکید ورزیدند.

این روزها اما از سوی برخی رسانه‎ها خبرهایی مبنی بر احتمال عدم حضور حسن روحانی در انتخابات سال آینده به دلایلی مانند رد صلاحیت، نبود اقبال عمومی و یا عدم تمایل شخصی به گوش می‎رسد که سکوت حسن روحانی در خصوص حضور یا عدم آن در انتخابات آتی خود بر این‌گونه اظهارنظرها دامن زده است.

مرتضی الویری، از چهره‎های اصلاح‎طلب در گفت‎وگویی مطرح کرده بود که اصلاح‎طلبان به فکر نامزدی در کنار روحانی باید باشند تا در صورت حاضر نشدن او در انتخابات به هر دلیل، این طیف سیاسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری با مشکل روبرو نشود. اما تمام اصلاح‎طلبان این‌گونه نمی‎اندیشند.

احمد شیرزاد، نماینده اصلاح‎طلب در مجلس ششم در همین رابطه به رویداد۲۴ گفت: بسیار بعید است که آقای روحانی از انتخابات کنار بکشد یا اینکه به دلایلی نتواند حضور داشته باشد مگر اینکه مشکلی مهمی مانند بیماری و مسائلی ازاین‌دست پیش آید.

وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به شرایط موجود به نظر می‎رسد نه‌تنها آقای روحانی قطعا در انتخابات آتی حاضر خواهد بود بلکه عزم جدی برای ادامه مسیر آغاز شده، دارد. علاوه بر این مسئله روحانی به‌خوبی می‌داند درصورتی‌که از کاندیداتوری کنار بکشد خلأ کاندیدای مناسب به وجود خواهد آمد.

این نماینده اصلاح‌طلب در مجلس ششم اظهار داشت: جمله بالا به این معنا است که حتی اگر آقای روحانی به لحاظ شخصی هم تمایل نداشته باشد کسب این مسئولیت به‌اصطلاح بر روی دوش او قرار دارد، زیرا این امانت را باید به انتها برساند.

شیرزاد درباره احتمال رد صلاحیت روحانی نیز بیان کرد: چنین موردی پیش نخواهد آمد. رد صلاحیت در شرایطی که در آن قرار داریم یعنی وجود تهاجمات بین‌المللی علیه کشور و شرایط اقتصادی در داخل، صورت نخواهد گرفت. در این وضعیت به‌شدت انسجام موردنیاز است و ایجاد چنین بحران داخلی خطرناک خواهد بود، هیچ عاقلی این تصمیم را نمی‌گیرد مگر اینکه بعضی تصمیم‌گیرندگان تردیدهایی داشته باشند که در حال حاضر جای تردیدی وجود ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر این مسئله که حسن روحانی رد صلاحیت نخواهد شد به دلواپس‌ها نیز اشاره کرد و افزود: مسئله دلواپس‌ها هم در بحث برجام دیگر موضوعیت ندارد، البته می‌توانند بر موضوعاتی ایراد بگیرند اما در کل شکست‌خورده هستند.

وی درباره احتمال حضور کاندیدایی قوی‌تر از حسن روحانی نیز تأکید کرد: اگر کاندیدایی اعلام آمادگی کند و از روحانی رأی بالاتری آورد، بدین معنا است که یک حمایت قاطع اجتماعی پشت سر آن قرار دارد ولی در شرایط فعلی چنین کاندیدایی سراغ نداریم.

شیرزاد درباره آمادگی اصلاح‌طلبان در صورت عدم حضور روحانی در انتخابات بعدی، توضیح داد: این مسئله نیازی به برنامه‌ریزی ندارد، کاندیداتوری برای ریاست جمهوری به‌قدری شیرین است که افرادی وارد صحنه خواهند شد و مسئله فوق به‌خودی‌خود روی می‌دهد. بنابراین درصورتی‌که برای روحانی اتفاقی پیش آید، اصلاح‌طلبان بدون کاندیدا نخواهند ماند.

این تحلیل‌گر سیاسی در ادامه تصریح کرد: طرح حضور کاندیدایی دیگر در کنار روحانی آثار زیادی در پی دارد باید با یک نامزد جدی و قاطع پیش رویم و بر روی آن سرمایه‌گذاری انجام دهیم. بنابراین به‌طور جدی نیاز است تا به حمایت از روحانی بپردازیم زیرا طرح اسامی دیگر، اصلاح‌طلبان را با تردید مواجه خواهد کرد.

وی درباره در صورت نبود اقبال عمومی از کاندیداتوری حسن روحانی، تصریح کرد: اینکه عده‌ای نسبت به رئیس‌جمهور انتقاداتی داشته باشند، طبیعی است. مدیری که 4 سال فعالیت داشته، انتقادات زیادی متوجه او خواهد بود. موضوع این است که آیا جایگزینی بهتر داریم یا خیر، یا آیا می‌خواهیم گزینه دیگری معرفی کنیم یا خیر. در تمام موارد پاسخ منفی است.

شیرزاد در ادامه گفت: درصورتی‌که به‌طور ناگهانی گزینه‌ای‌ جدی مطرح شود، موضوع متفاوت خواهد شد اما در اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چنین چیزی مطرح نیست و زمان زیادی هم تا انتخابات باقی نمانده اگر بنا بر این بود باید تا به امروز عنوان می‌شد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره کاندیداتوری احتمالی محمدباقر قالیباف نیز گفت: قالیباف تاکنون دو بار در انتخابات ریاست جمهوری شکست‌خورده است. شاید در حد شهردار توانمندی‌هایی داشته و کارهایی هم برای شهر تهران انجام داده باشد که ه البته مسائل موردنقد در شهرداری هم کم نیست ورای آوری او در شورای شهر نیز با یک رأی اختلافی به دلیل عهدشکنی خانم الهه راست‌گو صورت گرفت، اما فکر نمی‌کنم دیگر به انتخابات ریاست جمهوری بیندیشد.

وی در پایان اضافه کرد: بعید می‌دانم که آقایان قالیباف و محسن رضایی برای بار سوم کاندید ریاست جمهوری شوند زیرا دو بار طعم شکست را چشیده‌اند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان