تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۵
حجت الاسلام رنجبران مطرح کرد

دانشگاه های علمی کاربردی در رأس پرآسیب ترین دانشگاه های کشور/ ویکی معارف راه اندازی می شود

معاون آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: پس از آسیب شناسی دانشگاه های کشور مشخص شد دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کمترین آسیب و دانشجویان دانشگاه های علمی کاربردی و غیر انتفاعی در رأس آسیب ها قرار دارند.
رویداد۲۴معاون آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: پس از آسیب شناسی دانشگاه های کشور مشخص شد دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کمترین آسیب و دانشجویان دانشگاه های علمی کاربردی و غیر انتفاعی در رأس آسیب ها قرار دارند.

حجت الاسلام داوود رنجبران در نشست معاونین و مدیران آموزشی تحصیلات تکمیلی و معارف اسلامی دانشگاه های علوم پزشکی کشورگفت: نسبت به گروه های معارف در سطح دانشگاه ها انتظارات بسیار زیاد بوده وباید تلاش کنیم در حوزه معارف هم در بعد تربیتی و هم دربعد فرهنگی و آموزشی اقداماتی را انجام دهیم.

وی افزود: متاسفانه انتظارات از گروه های معارف به هیچ وجه مطابق با امکانات نیست وبه همین خاطر نیازمند دراختیار گرفتن ابزارهای مطلوب تر در این حوزه هستیم.

معاون آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به گزارش ارائه شده به رهبری در رابطه با وضعیت حوزه معارف در دانشگاه ها اظهار کرد: بر اساس گزارش ارائه شده به مقام معظم رهبری در رابطه با دروس معارف در دانشگاه ها ایشان اعلام کردند که دانشجویان درحوزه معارف باید در انتخاب استاد، متن و برنامه های آموزشی نقش داشته باشند.

حجت الاسلام رنجبران در خصوص مشکلات موجود به منظور تعیین اساتید برای دانشگاه های کشور خاطر نشان کرد: برای تعیین اساتید معارف جهت تدریس در دانشگاه ها با مشکل مواجه هستیم و درکنار آن کمبود اساتید نیز دراین حوزه برای ما مشکل ساز شده است.

وی با ارائه آماری از تعداد اساتید حوزه معارف که به عنوان اعضای هیئت علمی مطرح هستند، اذعان کرد: متاسفانه تنها 1200 استاد درحوزه معارف عضو هیئت های علمی بوده و بار اصلی مباحث دانشگاهی ما را اساتیدی بر عهده دارند که هیچ تعهدی در برابر دانشگاه ها ندارند.

معاون آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با ارائه راهکاری به منظور ایجاد تحول دردروس معارف گفت: اگر می خواهیم در دروس معارف تحول ایجاد کنیم باید در چهار حوزه استاد، دانشجو،‌ محتوای درسی و ساختار گروه های معارف تحولاتی را اعمال کنیم. 

حجت الاسلام رنجبران با اشاره به تغییر و تحولات ایجاد شده در دانشگاه آزاد به منظور افزایش تعداد  اساتید  حوزه معارف خاطر نشان کرد: در برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد رئیس دانشگاه اعلام کرده که سهمیه جدیدی برای اساتید حوزه معارف در نظر خواهد گرفت و این اساتید به زودی مورد ارزشیابی قرار می گیرند.

وی با اشاره به خصوصیات مدنظر جهت انتخاب اساتید حوزه معارف خاطر نشان کرد: یک استاد حوزه معارف باید علاوه بر آگاهی به مسائل دانش و مهارتی بینش کافی داشته وبتواند مباحث را به خوبی برای دانشجویان مطرح کند

معاون آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به آسیب شناسی صورت گرفته در حوزه دانشگاه ها خاطر نشان کرد: پس از آسیب شناسی صورت گرفته در حوزه دانشگاه ها در زمینه های مختلف از جمله اعتیاد و ارتباط نامشروع مشخص شد که دانشگاه های علوم پزشکی کمترین آسیب را داشته و بیشترین آسیب دردانشگاه های علمی کاربردی و غیر انتفاعی گزارش شده است.

حجت الاسلام رنجبران با بیان اینکه این آمادگی را داریم که آموزش های مجازی را برای دانشجویان حوزه معارف داشته باشیم، گفت: درحال حاضر شرایط برای ارائه آموزش های مجازی به دانشجویان درحوزه معارف فراهم بوده و دانشجویان می توانند به عنوان دروس تکمیلی آموزش های معارف را به صورت مجازی دریافت کنند.

وی ادامه داد: تاکنون 67 هزار استاد و دانشجو در حوزه معارف آموزش های لازم را دریافت کرده اند که از این تعداد 40 هزار نفر دانشجویانی بوده اند که این آموزش ها را گذارنده اند.

معاون آموزش و پژوهش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از تدوین 150 جلد کتاب درسی و کمک درسی برای دروس معارف خبر داد و اظهار کرد: تاکنون 150 جلد کتاب در حوزه معارف تدوین شده و در کنار آن به دنبال راه اندازی ویکی معارف هستیم.

حجت الاسلام رنجبران با اشاره به اقدامات صورت گرفته به منظور تدوین مجموعه پرسمان دانشجویی گفت: با راه اندازی مجموع پرسمان دانشجویی در طول یک ماه بیش از 1 میلیون نفر به سایت مربوط به این پرسمان مراجعه کرده و پرسش و پاسخ هایی را دریافت می کنند.

وی گفت: در صورتی که موفق به راه اندازی ویکی معارف شویم اساتید ودانشجویان می توانند برای پرکردن اطلاعات مرتبط با این سایت مرجع اقدام کرده و اقدامات آنها به عنوان پروژه های دانشگاهی لحاظ شود.
منبع: میزان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان