تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵
نوبخت در نشست خبری:

پولی از پرونده بابک زنجانی عاید دولت نشده است

سخنگوی دولت از پایان بررسی برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی طی امروز خبر داد.
رویداد۲۴- سخنگوی دولت از پایان بررسی برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی طی امروز خبر داد.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: امروز بررسی برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس به پایان می‌رسد.

در جلسه اوپک توانستیم موانع را برداریم

او با بیان اینکه هم‌اینک میزان فروش نفت ایران نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است، اظهار داشت: هم‌اینک قیمت نفت بالای چهل دلار است. به صورت میانگین در جلسه اوپک توانستیم موانع را برداریم. هم‌اکنون وضع ما بهتر از گذشته شده است.

از مردم می‌خواهیم به ما اعتماد کنند

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه امیدوارم ما مسئولان اقدامات خود را در برابر مردم انجام دهیم، تصریح کرد: هنر این است که با همه تنگناها، رشد اقتصادی داشته باشیم. استدعای من از اقشار مردم این است به ما اعتماد کنند و از مضایق و تنگناها با خبر باشند. 

برخی از مطالبات در این مقطع، معوقات دولت قبل است

نوبخت با بیان اینکه برخی از مطالبات در این مقطع معوقات دولت قبل است، خاطرنشان کرد: ما باید همه آن معوقات را پرداخت کنیم. برای امور رفاه اجتماعی، ۷۳ هزار میلیارد تومان و در بخش سلامت، ۴۸ هزار میلیارد تومان و برای بخش آموزش، ۵۵ هزار میلیارد تومان سهم تعیین شده است. 

سهم امور دفاعی ۵۱ هزار میلیارد تومان است 

او با اشاره به برخی انتقادات ناوارد به دولت یادآور شد: برخی می‌گویند این دولت توجه به اقشار آسیب‌پذیر ندارد و می‌خواهد آنها را زیر چرخ‌های خود له کند. نمی‌دانم منظور برخی چیست که می‌گویند این دولت خیلی ثروتمند است. متوسط پرداختی‌های فرهنگیان به بالای دو میلیون و سیصد رسیده است. می‌گویند این دولت می‌خواهد همه چیز را با مذاکره حل کند و به امور دفاعی توجهی ندارد در حالی که اصلا این طور نیست. سهم امور دفاعی ۵۱ هزار میلیارد تومان است. 

سفرهای استانی دولت عملا به پایان رسیده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سفرهای استانی دولت عملا به پایان رسیده است، ابراز داشت: با توجه به گستردگی استان تهران دو مورد دیگر هم سفر در داخل تهران خواهیم داشت. 

پولی از پرونده بابک زنجانی عاید دولت نشده است

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره حکم بابک زنجانی و اینکه چقدر از پول‌های ایران که در دست او بوده‌اند به خزانه دولت برگشته است؟ بیان کرد: دولت این موضوع را دنبال می‌کند. دولت تمام مدرک را به قوه قضاییه داده است. جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی داریم. در جلسه این هفته ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، آقای محسنی‌ اژه‌ای گزارشی در مورد بابک زنجانی دادند. منتظر نتیجه نهایی از قوه قضاییه هستیم. پولی هنوز از این پرونده برای دولت عاید نشده است. البته املاک را قرار شده است، بدهند اما مبالغ داده نشده است.

با تغییر ریال به تومان نمی‌خواهیم مشکلات عالم خلقت را حل کنیم

او در پاسخ به سوالی درباره تبدیل واحد پول از ریال به تومان و تاثیر آن در معیشت مردم عنوان کرد: در قانون بانک مرکزی که قرار است در مجلس اصلاح شود، ماده‌ای در مورد واحد پول ملی بود. هم‌اکنون مردم ریال را جز روی کاغذ ندارند. تقریبا آنچه جامعه قبول دارد، تومان است و برای همین هم این کار شد. نمی‌خواهیم با این کار مشکلات عالم خلقت را حل کنیم. اصلاحیه آن به مجلس می‌رود. لایحه در دولت تصویب شد. ممکن است بگویند سازمان مدیریت موافق ریال است که اعداد را درشت‌تر نشان دهد در حالی که اینطور نیست رییس کل بانک مرکزی هم مخالفتی با این کار نداشت.

اظهارات ترزا می، مداخله‌جویانه بود

سخنگوی دولت درباره اظهارات ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس گفت: این اظهارات مداخله‌جویانه است که کسی از آن سوی دنیا در مورد خلیج فارس صحبت کند. از سوی همه مسئولان پاسخ این حرف داده شد. طرح مربوط به کاهش سطح روابط از  سفیر به کاردار هم باید بررسی شود. 

توضیحات نوبخت درباره گزارش تصادم قطار سمنان

نوبخت درباره آخرین بررسی‌ها درباره تصادم دو قطار در سمنان و ادعاهای برخی از نمایندگان در این باره اظهار داشت: بخشی که مناسب بود گزارش‌دهی شود، انجام شد. اگر گزارش کامل‌تر شود به صورت متقن علل این حادثه را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. اینکه نماینده‌ای حرفی زد، خود او مسئول حرف‌هایش است و معلوم نیست این اطلاعات را از کجا آورده است.

بودجه بخش فرهنگی رشد داشته است

او درباره میزان بودجه بخش فرهنگ در لایحه سال 96 تصریح کرد: بخش فرهنگ بودجه‌اش رشد داشته است و فصل مربوط به امور دینی ۱۲ درصد رشد داشته است.

شکایت از نقوی حسینی را بعید می‌دانم

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا دولت از نطق نقوی حسینی، نماینده ورامین در مجلس شکایت کرده است؟ تصریح کرد: بعید می‌دانم. مجلس واقعا محترم است. در همه جا، به ما کمک کرده است اما به معنی آن نیست دو نماینده حرف بی‌ربط یا دروغ می‌گویند. با این وجود، رابطه با برخی نمایندگان را نباید به رابطه کل ودلت با مجلس تسری داد.

پرونده حقوق‌های نامتعارف را نباید محل مناقشه‌های سیاسی کرد

نوبخت درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حقوق‌های نامتعارف خاطرنشان کرد: تا ۲۹ اردیبهشت بحث در مورد حقوق‌های نامتعارف ادامه خواهد داشت اما بحث آن تمام شده است. کل این به قول دوستان مبالغ نجومی عددش ۲۳ میلیارد تومان است. اگر یک ریال هم غیرعادلانه گرفته شود، باید برخورد کنیم اما از نظر ما همه اینها روشن است. نظر رهبری در پیگیری این موضوع دنبال شده و دیگر نباید این موضوع را محل مناقشه‌های سیاسی کرد.

قیمت کنونی ارز طبیعی نیست و باید بازار را مدیریت کرد

او درباره قیمت ارز ابراز داشت: ما حاضر شدیم بدهی‌های خود را با سود تامین کنیم اما از راه افزایش قیمت ارز این بدهی‌ها را تامین نکنیم. دولت نظرش بر این است که این رقم فعلی طبیعی نیست و باید بازار را مدیریت کرد.

بودجه ۹۶ نسبت به ۹۵ حدود ۱۰ درصد رشد داشته است

رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص برنامه ششم توسعه و اینکه هزینه‌های جاری چقدر تغییر کرده است؟ بیان کرد: برنامه سند فردا است و از سیاست‌های کلی برنامه ششم و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تهیه شده است. خود ما هم این ریزش سیاست‌ها را از طریق برنامه‍ باید در بودجه ببینیم. تقریبا هم چارچوب‌ها در مجلس حفظ شد. ما اولویت‌هایی داشتیم که اعتبارهایی به آنها هم اختصاص داده شد. حتی پیوستی داریم که نشان می‌دهد در سال بعد چه طرح‌هایی انجام می‌شود.

نوبخت ادامه داد: بودجه ۹۶ نسبت به ۹۵ حدود ۱۰ درصد رشد داشته است.

می‌خواهیم تعادلی بین بازنشستگان و شاغلان داشته باشیم

او درباره افزایش حقوق بازنشستگان هم یادآور شد: 10 درصد رشد داشته که این افزایش به صورت عام و کلی است. کسانی که زیر یک میلیون دریافت می‌کردند سال قبل از بیست درصد رشد برای آنها شروع کردیم و عمده توجه ما به آنها معطوف کردیم. امسال می‌خواهیم بازنگری کنیم تا تعادلی بین دریافتی بازنشستگان و شاغلان داشته باشیم.

تلاش دولت برای ساماندهی حمل و نقل عمومی

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که شاهد افزایش خودروها در تهران هستیم. برنامه دولت در این باره چیست؟ عنوان کرد: نه فقط برای تهران بلکه برای همه شهرها تلاش می‌کنیم تا در مورد قطار شهری مساعدت شود، حمل و نقل عمومی را ساماندهی کنیم و آن را گسترش دهیم. این کار در حال حاضر هم در حال انجام است.

نوبخت درباره مدیریت جمعیت روستاها گفت: مهاجرت معکوس در حال انجام است. با لایحه اخیر یک و نیم میلیارد دلار برای کمک به اشتغال روستاییان و عشایر در نظر گرفته شده است. برای کسانی هم که در سرمازدگی‌ها آسیب دیدند، تسه‍یلاتی را در نظر گرفتیم

پاسخ نوبخت به اظهارات دیروز قالیباف

او درخصوص اظهارات شهردار مبنی بر اینکه دولت کمکی در زمینه مترو نداشته است، اظهار داشت: مبالغ مختلفی داده شده است. ما نمی‌خواهیم وارد جواب دادن دیگران شویم و موضوع را سیاسی کنیم. اینکه آبروبری کنیم را درست نمی‌دانیم. اخلاق برای ما مهم‌تر است.

مصمم به انجام کمک به کشاورزان هستیم

معاون رئیس جمهور درباره نرخ تضمینی خرید گندم تصریح کرد: درصدی نباید محاسبه کرد. مصمم هستیم کشاورزان را کمک کنیم. هم اینک بار مالی سنگینی را برای خرید تضمینی گندم داریم امکان دولت بیش از این نیست. بهترین جایی که می‌شود خدمت کرد، خدمت به کشاورزان است.

سالانه ۷۵۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم

نوبخت درباره نرخ بیکاری هم خاطرنشان کرد: هم‌اینک به طور متوسط سالانه ۷۵۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم که کافی نیست. به این دلیل، با سرمایه‌گذاری صورت گرفته از دو محل برای اشتغال اقدام خواهیم کرد تا شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم.

آخوندی با همه محدودیت‌ها در حال تلاش است

او درباره تلاش برخی از نمایندگان برای استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: آقای آخوندی، وزیر مطلع و فعالی است. او با همه محدودیت‌ها در حال تلاش است. نباید این موضوع را به عدم کفایت او ربط دهیم. البته طرح استیضاح حق نمایندگان است. برخی هم‌وطنان ما هم عزیران خود را از دست دادند. امیدوارم آقای آخوندی با این سوابق بتواند به مردم خدمات فراوانی بدهد.

دو وزیر در حال بررسی لغو سخنرانی مطهری هستند

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت رسیدگی به لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد یادآور شد: این خواست ما و دولت است که این موضوع پیگیری شود. دو وزیر در حال بررسی هستند. قوای مقننه و قضاییه هم پیگیر هستند. ما هم پیگیری می‌کنیم تا دیگر این اتفاقات نیفتد چون این مربوط به یک قوه نیست.

حقوق‌های نامتعارف در جاهای دیگر هم پرداخت می‌شود

نوبخت در پاسخ به این ادعا که آیا دولت به قوه قضاییه برای عدم بررسی موضوع حقوق‌های نامتعارف در حال فشار وارد کردن است؟ آیا کسی می‌تواند به قوه قضاییه فشار وارد کند؟ قوه قضاییه، قوه مستقلی است. تعداد این دریافتی‌ها مشخص شد و دولت برخورد کرد. اینکه چند نفر بی‌ضوابط این حقوق‌ها را گرفتند‌‌ همان زمان اعلام شد که ۱۴ نفر بود. گفته شد دیوان محاسبات گزارش مشروحی داده است و متوجه شدند ۳۲۷ نفر بالای بیست میلیون گرفتند اما برخی طبق قانون گرفته بودند.

او اضافه کرد: تعدادی در دادستانی دیوان محاسبات، مبالغ اضافی دریافتی را پرداختند در حالی که مجرم هم نبودند. این مبالغ در جاهای دیگری هم وجود دارد در حالی که الان این موضوع فقط معطوف به دولت شده است. ما هم می‌خواهیم بروند بررسی کنند هر کسی جرمی مرتکب شده اطلاع‌رسانی شود. من هم می‌توانم از همه شما شکایت کنم، مهم بازخورد آن است. البته این مساله تمام نمی‌شود. هر کسی جرمی انجام داده است ما هم می‌خواهیم با او برخورد شود.

حسن عباسی در همه موارد اظهارنظر فیلسوفانه دارد

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اظهارات حسن عباسی در مراسم روز دانشجو که به دولت حمله کرده بود، گفت: ایشان در همه موارد اظهار نظر فیلسوفانه دارد. دادستان هر شهر می‌تواند نسبت به این موارد ورود کند. این‌ها هتاکی است.‌ای کاش حداقل ادب در این هتاکی‌ها رعایت شود. من نمی‌دانم از آقای عباسی شکایت شده یا خیر ولی قوه قضاییه به راحتی می‌تواند در این مورد وارد شود.

وی درباره محدودیت بودجه بنیاد شهید نیز گفت: بخشی از مطالبات معوق را پرداخت کردیم. ۱۲۰۰ میلیارد تومان بیمه آنهاست اما تلاش می‌کنیم همه را در اولویت قرار دهیم. پرداخت معوقات به سازمان مدیریت بر‌می‌گردد اما در حال حاضر اولویت، پرداخت بیمه ایثارگران است.

نوبخت همچنین در مورد بودجه بخش آب اظهار کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان برای دریاچه ارومیه و برای آبیاری نوین هم دویست میلیارد تومان اختصاص دادیم.

حامیان حقوق بشر باید از آزادسازی حلب خشنود باشند

سخنگوی دولت در مورد آزادی شهر حلب نیز گفت: اخبار امیدبخشی در این زمینه وجود داشت که دولت مردمی سوریه در حال رفع اشغال حلب از دست تروریست‌ها هستند. موضع ما از سوی وزارت خارجه اعلام خواهد شد. ما همواره نسبت به تروریست‌های سفاک موضع گرفتیم و همه حامیان حقوق بشر باید از آزادسازی حلب خشنود باشند.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان