تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۴
رویداد۲۴ از مواضع دولت یازدهم درباره انتخابات گزارش می‌دهد؛

راهکار جلوگیری از ورود پول‎های کثیف به سیاست

پس از هشدارهای بسیاری از مسئولان کشور مبنی بر احتمال ورود پول کثیف به...
رویداد ۲۴- رئیس‌کل بانک مرکزی از آغاز رصد این بانک برای جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات اسفندماه امسال خبر داد و گفت: سیستم‌های ضدپولشویی نظام بانکی در حال پیگیری امور است.

به گزارش گروه سیاسی رویداد ۲۴، ماجرای پول‌های کثیف و ورود آن‌ها به عرصه سیاست و انتخابات از آن دست مواردی بود که حدود یک سال گذشته از سوی برخی از دولتمردان مطرح شد تا جنجال زیادی را در رسانه‌ها به همراه داشته باشد. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اسفند ماه گذشته از ورود پول‌های کثیف به سیاست صحبت کرده بود که به گفته او بخشی از آن‌ها پول‌هایی است که از طریق قاچاق به دست می‌آید.

طرح کردن این مسئله درست زمانی بود که محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد در دولت سابق، در جریان دعواهایش با رئیس سابقش، نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس دولت دهم نوشت و در آن نامه افشا کرد که ۱۷۰ نامزد انتخابات مجلس هشتم پول‌هایی را از رحیمی دریافت کرده بودند.

البته بعد از آنکه وزیر کشور از ورود پول‌های کثیف به سیاست، صحبت کرد، اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس‌جمهوری هم گفت: فسادهای اقتصادی و ورود پول‌های کثیف به عرصه مدیریت و اقتصاد کشور را ما نباید فراموش کنیم. همین الان پول‌های کثیف و قاچاق بخشی از مدیریت کشور را درگیر کرده است ما نباید اجازه تکرار این امر را بدهیم.

ترکان درست یک سال قبل از انتخابات هفتم اسفند، تأکید کرده بود: «مسلماً عده‌ای می‌خواهند در سال ۹۴ با پول‌های کثیف و بادآورده وارد بازی سیاسی شوند و البته ما هم سکوت نخواهیم کرد. سال ۹۴، سال افشای آن‌ها است.»

 هر چند طرح کردن این مسائل از سوی اهالی دولت یازدهم بی‌پاسخ هم نمانده در کنار بسیاری از حملات به آن‌ها، حتی علی لاریجانی که به زعم خیلی‌ها رحمانی فضلی سهم او در کابینه روحانی محسوب می‌شود، نسبت به صحبت‌های وزیر کشور واکنش نشان داد و گفت: «اخیراً یکی از وزرا دو بار مطلبی دال بر ورود پول‌های قاچاق به ساختار قدرت مطرح کرده است، اگر اطلاعی از چنین انتقال پولی در انتخابات اخیر دارند که آن‌ها را به قدرت رسانده اعلام کنند؛ این‌گونه مبهم حرف زدن چه فایده‌ای جز ایجاد شبهات بلاوجه برای کشور دارد مگر مملکت قانون ندارد، اگر کسی از این‌گونه اقدامات اطلاعی دارد باید در اختیار قوه قضاییه قرار دهد تا رسیدگی شود.»

رحمانی فضلی هم صحبت‌های لاریجانی را بی‌پاسخ نگذاشت و در جواب تأکید کرد: «بنده نگفتم قانون نداریم، حتماً کشور بر اساس قانون اداره می‌شود، ولی قانون به تنهایی کافی نیست. ما قانون داشتیم اما شهرام جزایری به وجود آمد، قانون داشتیم و فساد ۳۰۰۰ میلیاردی رخ داد، قانون داشتیم و بابک زنجانی‌ها به وجود آمدند. باید در کنار قانون اجرای دقیق و قوی و نظارت درست برقرار باشد.»

البته روزهای نخست امسال نیز مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری هم در برنامه‌ای تلویزیونی بر این مسئله تأکید کرد و گفت:‌ «در انتخابات گذشته پول‌های زیادی خرج تبلیغات شده اما به دلیل نبودن روال قانونی، امکان نظارت نبوده است.»

پورمحمدی به صحبت‌های رحمانی فضلی هم اشاره کرده و گفته بود: وقتی وزیر کشور ابراز نگرانی می‌کند، منظور آن است که برخی افراد و گروه‌ها با پول‌های کثیف قصد دارند در انتخابات بی‌نظمی به وجود آورند و در نهایت به نیت خود دست یابند.

حالا ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد اینکه بانک مرکزی چه اقداماتی برای جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات در دستور کار قرار داده است، می‌گوید: نظام بانکی کشور دارای سیستم‌های پیشرفته ضد پولشویی است و در همین رابطه اقدامات لازم در حال انجام است.

سیف تأکید می‌کند: در صورتی که موارد مشکوکی در زمینه ورود پول‌های کثیف به انتخابات مشاهده شود به طور حتم با آن برخورد و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

برچسب ها: پولشویی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان