تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵

عدم امضای لایحه ایسا از سوی اوباما چه معنایی داشت؟ استاد دانشگاه کمبریج پاسخ می‌دهد

'جورج جوف'، استاد روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی در دانشگاه کمبریج با اشاره به امتناع رئیس جمهوری آمریکا از تمدید تحریم های ایسا (قانون تحریم های ایران) بیان داشت که این اقدام وی حاکی از ناکارآمد بودم تحریم ها علیه ایران است
رویداد۲۴-'جورج جوف'، استاد روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی در دانشگاه کمبریج با اشاره به امتناع رئیس جمهوری آمریکا از تمدید تحریم های ایسا (قانون تحریم های ایران) بیان داشت که این اقدام وی حاکی از ناکارآمد بودم تحریم ها علیه ایران است.

استاد دانشگاه کمبریج در گفت وگو با ایرنا افزود: به نظر من اقدام باراک اوباما این پیام را برای کنگره در بر داشت که او باتوجه به سیاست های چند ماه اخیرش در قبال ایران، به شدت با سیاست انزوای بیشتر ایران به واسطه اعمال تحریم از سوی سنا مخالف است.
'جورج جوف' افزود: این اقدام وی همچنین حاکی از آن است که تحریم ها علیه ایران ناکارآمد شده و نه تنها به این کشور آسیبی نمی رساند، بلکه بیشتر به جایگاه آمریکا در منطقه آسیب می رساند.
این استاد دانشگاه انگلیس ادامه داد: البته این پیامی نیست که کنگره آمریکا که قانون تحریم های ایران را تمدید کرد خواهان شنیدن آن باشد.

وی در ادامه بیان داشت: باراک اوباما در شرف خروج از کاخ سفید است و باور ندارد که بتواند برای جانشین اش تعیین تکلیف کند. بنابراین مخالفت خودش را با تمدید قانون تحریم های ایران اعلام کرد هر چند می دانست که این لایحه به اجرا گذاشته خواهد شد.

جوف افزود: به نظر من اگر هم این قانون اکنون به تصویب نمی رسید، به محض روی کار آمدن دونالد ترامپ به اجرا گذاشته می شد.

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با شکاف میان نخبگان سیاسی آمریکا در خصوص ایران گفت: اکثر نخبگان سیاسی و دیپلمات های آمریکایی بر این باورند که آمریکا بایستی با ایران کنار بیاید، حوادث سال 57 را فراموش کند و به دنبال وجه مشترک با ایران باشد.
وی افزود: اما متاسفانه در کنگره چنین دیدگاهی جاری نیست. آنها بیشتر متمایل به دیدگاه افکار عمومی در آمریکا هستند که غالبا مخالف ایران است؛ طعبا پیروزی آقای ترامپ نیز این شکاف سیاسی را عمیق تر خواهد کرد.


جامعه جهانی به دنبال گسترش روابط تجاری با ایران هستند/دونالد ترامپ مطابق میل صهیونیست ها عمل نخواهد کرد

'جیم کورن'، تحلیل گر مسائل سیاسی نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در رابطه با تمدید قانون تحریم های ایران از سوی سنا گفت: به نظر من کنگره، سنا و رئیس جمهوری آمریکا به شدت از سوی لابی صهیونیسم تحت فشار هستند، چون هیچ کشوری در دنیا به اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران علاقه مند نیست. فقط صهیونیست ها هستند که خواهان اعمال تحریم علیه ایران بوده و بر کنگره، سنا و اوباما فشار می آورند تا تحریم هایشان افزایش دهند.

وی افزود: کشورهای بزرگ مانند، چین، روسیه، هند و حتی انگلیس علاقه ای به اعمال تحریم علیه ایران ندارند. با توجه به تحولاتی که در عرصه تجارت با ایران پس از توافق هسته ای صورت گرفته، آنها به گسترش روابط تجاری با ایران علاقه مند هستند.

این تحلیل گر سیاسی در پاسخ به پرسشی در رابطه با علت امتناع باراک اوباما از امضای قانون تحریم های ایران گفت: البته در گذشته مواردی بوده که رئیس جمهوری آمریکا مطابق با میل کنگره و سنا رفتار نکرده و تصمیم گیری در رابطه با آن را از اختیارات ویژه ریاست جمهوری دانسته است. با این حال به نظر می رسد که در خصوص قانون تحریم های ایران، اوباما تمایل نداشت که مطابق میل صهیونیست ها عمل کند چرا که آنها از زمان پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ،رفتاری نژادپرستانه با وی داشته اند.

کورن در همین حال مدعی شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا از حمایت های مالی صهیونیست ها در انتخابات ریاست جمهوری بهره زیادی نبرده و بنابراین مطابق میل آن ها عمل نخواهد کرد.
وی گفت: شاید بتوان اینطور ادعا کرد که دونالد ترامپ جزو معدود روسای جمهور آمریکا در تاریخ معاصر است که صهیونیست ها پول زیادی به وی ندادند. حتی زمانی که او برای تبلیغات انتخاباتی به شیکاگو سفر کرده بود، یک سرمایه دار صهیونیست به او هشدار دادند که از او حمایت مالی نخواهد کرد. ترامپ هم در پاسخ اعلام کرد که نیازی به حمایت مالی او ندارد.

این در حالی است که باراک اوباما از همین فرد در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوره پیشین، پول هنگفتی دریافت کرده بود و به همین علت به وی متعهد بود.
این تحلیل گر سیاسی افزود: بنابراین من فکر می کنم زمانی که رئیس جمهوری بعدی آمریکا روی کار بیاید، به مساله تحریم ها زیاد توجهی نخواهد کرد.

منبع: ایرنا
برچسب ها: برجام ، اوباما ، تحریم ، رویداد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان