تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۰۶ دی ۱۳۹۵
گزارش فارن پالسی از شرایط پساپیروزی ترامپ؛

دموکراسی در آمریکا در حال جان دادن است

ویلیام ایسترلی، استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک و رئیس مؤسسه‌ مطالعات توسعه در این دانشگاه طی یادداشتی برای فارن پالسی نوشت: حملات به دموکراسی کارساز شده‌اند چراکه نخبگان سیاسی آمریکا هیچ ایده‌ای در مورد چگونگی دفاع از آن ندارند.
رویداد۲۴- ویلیام ایسترلی، استاد اقتصاد دانشگاه نیویورک و رئیس مؤسسه‌ مطالعات توسعه در این دانشگاه طی یادداشتی برای فارن پالسی نوشت: حملات به دموکراسی کارساز شده‌اند چراکه نخبگان سیاسی آمریکا هیچ ایده‌ای در مورد چگونگی دفاع از آن ندارند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از فارن پالسی، در ادامه یادداشت وی آمده: بیست و نهم نوامبر، سه هفته پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیویورک‌تایمز طی گزارشی از کاهش شدید حمایت از دموکراسی در سراسر جهان خبر داد.

بحث‌های علنی در مورد اعتبار اطلاعات و داده‌های این گزارش مطرح شد. اما به‌سختی می‌شد درک درستی از اینکه چرا ممکن است حمایت اخلاقی از دموکراسی رو به افول باشد، در میان کارشناسان رقم خورد- شاید به این دلیل که خود کارشناسان کسانی هستند که باید مورد سرزنش قرار بگیرند.

این مسئله در مورد ترامپ به‌خوبی مشهود است؛ کسی که بخش قابل‌توجهی از کمپین انتخاباتی خود را نه‌فقط به حمله به هنجارهای دموکراتیک بلکه به حمله به کارشناسان تکنوکراتی که نماد دموکراسی در ایالات‌متحده هستند، اختصاص داد.

ایسترلی در ادامه تأکید کرد: من هیچ همدردی با بی‌توجهی زننده ترامپ با واقعیات و حقیقت ندارم. بااین‌حال در مورد اینکه طرز فکر تکنوکرات های هر دو حزب چطور دموکراسی را آسیب‌پذیر کرده‌اند، حق با او است. ترامپ به‌خوبی می‌دانست که اگر به جنگ باارزش‌های دموکراتیک دامن بزند، تکنوکرات هایی که حال حلقه نخبگان سیاسی آمریکا را انحصاری کرده‌اند، قادر به دفاع و مبارزه نخواهند بود.

تکنوکرات ها همواره علاقه ناچیزی به جنگ برای ارزش‌های بنیادین داشته‌اند. کار آن‌ها محصول این فرضیه است که همه سهم مشخصی از یک تفکر روشنفکرانه در مورد ارزش‌های دموکراتیک برخوردار هستند. تنها بحثی که مورد توجه آن‌ها است به مستندات در مورد اینکه چه‌کاری در میان داده‌های سیاسی منجر به خروجی موردنظر می‌شود، برای مثال حقوق و تولید ناخالص داخلی، یعنی فقر کمتر، جنایت و تروریسم کمتر یا جنگ کمتر.

مشکلی زمانی بروز کرد که برخی افراد در این ارزش‌های روشنفکرانه سهیم نبوده و بر به چالش کشیدن آن‌ها تأکید کردند. در چنین شرایطی تکنوکرات ها نمی‌دانند چه بگویند زیرا با تکیه بر مدارک به هدف خود می‌رسند. بنابراین در چنین شرایطی دفاع از دموکراسی و جنگیدن برای ارزش‌های بنیادین به یک اقدام یک‌جانبه تبدیل می‌شود.

هیلاری کلینتون نمونه بی‌نظیری در این زمینه است؛ سیاستمداری که آن‌قدر تکنوکرات است که حتی دیگر تکنوکرات ها را خجل کرد. وب‌سایت کمپین انتخاباتی او فهرستی از برنامه‌ها برای حل 41 مشکل مختلف که هرکدام دارای چندین زیرمجموعه برای حل‌وفصل دیگر مشکلات همان شاخه بودند، داشت. در این فهرست حتی برنامه‌ای برای حمایت از منافع سگ‌ها، گربه‌ها و اسب‌ها داشت. شاید وب‌سایت کلینتون نباید خیلی مهم باشد اما سخنرانی‌های او نیز اغلب شامل راه‌حل‌ها برای مشکلات متعدد می‌شد. 

در چنین شرایطی باید گفت کلینتون نامزد قابلی برای پاسخ به حملات وحشتناک ترامپ به ارزش اصلی روشنگری مبنی بر اینکه همه ما آزاد و از لحاظ کرامت انسانی و حقوقمان برابر به دنیا آمده‌ایم، نبود. ترامپ مردم مکزیک را متجاوز خواند و خواستار ممانعت از ورود مسلمانان به آمریکا شد. کلینتون با برنامه‌ها برای «اصلاح جامع مهاجرت» مقابله کرد و اجرای قانون مهاجرت را هدف قرار داد.

اگر آمریکایی‌ها به مناظرات ترامپ و کلینتون گوش دهند، میزان کم از خودگذشتگی اخلاقی نسبت به دموکراسی را احساس خواهند کرد، آیا می‌توان آن‌ها را سرزنش کرد؟ 

ارزش‌های دموکراتیک هرگز قادر به دفاع از خود نبوده‌اند- حقوق برابر نیازمند دفاع فصیحی است که قادر به ایجاد اتحادی گسترده از طرف آن باشد. آبراهام لینکولن: «کسانی که آزادی را برای دیگران انکار می‌کنند، لیاقت برخورداری از آن را ندارند؛ و نمی‌توانند برای مدت طولانی آن را حفظ کنند.» مارتین لوتر کینگ جونیور: «بی‌عدالتی در هر جایی به‌مثابه یک تهدید برای عدالت در هرجایی است.» 

متأسفانه ما در حال حاضر فاقد چنین شخصیت‌هایی هستیم اما خودمان هم نمی‌توانیم علیه ترامپ بجنگیم مگر اینکه بار دیگر ظرفیت ازخودگذشتگی اخلاقی برای ارزش‌های دموکراتیک را بیابیم.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان