تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۱ دی ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
صادق جوادی حصار در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

«خاتمی» برگ برنده اصلاح‎طلبان در انتخابات آینده است

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با تشریح اختلافات موجود میان اصلاح طلبان در رابطه با سازو کار انتخاباتی این طیف سیاسی تحت مدیریت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تاکید کرد که «برگ برنده شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان سید محمد خاتمی است» به گفته او پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات گذشته با کاهش اختلافات محصول پشتیبانی خاتمی بوده و درواقع او شانس پیروزی اصلاح طلبان را بالا برد و می‌برد.
رویداد۲۴عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با تشریح اختلافات موجود میان اصلاح‎طلبان در رابطه با سازو کار انتخاباتی این طیف سیاسی تحت مدیریت «شورای عالی سیاست‎گذاری اصلاح‎طلبان» تاکید کرد که «برگ برنده شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان سید محمد خاتمی است» به گفته او پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات گذشته با کاهش اختلافات محصول پشتیبانی خاتمی بوده و درواقع او شانس پیروزی اصلاح طلبان را بالا برد و می‌برد. 

اصلاح طلبان با وجود اختلافاتی که اخیرا از آن دم زده می‌شود یک هدف را دنبال می‌کنند وآن هم پیروزی در انتخابات سال آینده است و در این رابطه هیچ شکی وجود ندارد رئیس دولت اصلاحات نقش بسیار مهمی به مانند سال‌های گذشته دراین باره می‌تواند ایفا کند. 

رسول منتجب نیا گرچه بنا بود حزب اعتماد ملی پس از مهدی کروبی را مدیریت کند اما خود از سمت‌اش در این حزب استعفا داده و در مصاحبه‌ای گله‌هایی از شورای سیاست‎گذاری اصلاح طلبان مطرح کرده و دلیل این کناره گیری را موازی کاری شورا با احزاب دانسته است. 

اما با تمام این‌ها هنوز اصلاح طلبان با وجود شورای سیاست‎گذاری برگ برنده‌ای در دست دارند که با محوریت قرار دادن آن می‌توانند در انتخابات آینده به توفیق دست یابند. سید محمد خاتمی محور مهمی در بین اصلاح طلبان به حساب می‌آید که اصولگرایان بسیار تلاش کردند برای دستیابی به چنین چهره کاریزماتیکی که در بین مردم و جریان‎های سیاسی اتفاق نظر به وجود آورد، دست یابند، اما هنوز موفق نشده‌اند. 

شکی وجود ندارد که اصلاح‌طلبان از حسن روحانی برای انتخابات سال آینده حمایت می‌کنند و این فصل مشترک همه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب است که با وجود تمام اختلافات در روزهای گذشته به زبان آورده‌اند، بنابراین به نظر نمی‌رسد گله‌های مطرح شده بر نتیجه نهایی موثر واقع شود. 


خاتمی شانس پیروزی اصلاح طلبان را بالا می‌برد 

محمد صادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در رابطه با شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و اختلافی که این شورا بین جریان‎های سیاسی اصلاح طلب ایجاد کرده است در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: ترکیب شورا از بدو امر بخش زیادی از احزاب را خرسند و راضی نکرد و انتقاداتی هم متوجه آن بود. بنابراین برخی احزاب گله‌های خود را مستقیما با مسئول مجموعه در میان گذاشتند و برخی دیگر اعلام کردند که شورا چه خوب و چه بد، به انتخابات گذشته بر می‌گردد و برای انتخابات پیش رو باید تصمیم مقتضی گرفته شود. 

وی در این باره اضافه کرد: عدم رضایتی که از آن صحبت به میان آمد، باعث شکاف درمجموعه شد و ۷ یا ۸ حزب و گروه اعلام جدایی کردند و کمیته‌ای در این رابطه شکل گرفت و چند گروه دیگر که عضو شورا به حساب نمی‌آمدند به جمع آنان که تحت مدیریت آقای رهامی بود، پیوستند. در مجموع نوعی دو دستگی تحت عنوان مخالفان و موافقان شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان به وجود آمد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در این خصوص که اختلافات برچه اساسی شکل گرفت، ابراز کرد: بیشتر ازهمه درباره ترکیب و تناسب افراد عضو انتقاداتی بروز کرد. از جمله اینکه شیوه چینش نیرو‌ها به نحوی است که خروجی خاصی خواهد داشت و تا حدودی هم این انتقاد وارد بود. مثلا از برخی احزاب و جریانات درون جبهه اصلاحات تعداد هم رای بیشتری در ترکیب گنجانده شده بود شاید هم عمدی در کار نبوده باشد، ولی بود. گزینش گری‌های شورا در انتخابات متاسفانه پاره‌ای از این ایرادات را تایید کرد که منجر به شکل گیری این جدایی شد. در این مرحله اما مسئولان در جهت رفع نقایص مرحله قبل برخی انتقادات گذشته را مدنظر قرار داده و سعی کردند آن‌ها را از بین ببرند از جمله اینکه تعداد افراد حقیقی کاهش یابد، در حدی که به اندازه کمتر از یک سوم اشخاص حقوقی برسد. دیگر اینکه اگر در میان افراد حقیقی فرد یا افرادی بودند که عضو احزاب اصلاح طلب هم محسوب می‌شدند از هر مجموعه حزبی بیش از یک نفر عضو حقیقی در شورا نباشد. این اعضا هم باید از میان افرادی انتخاب شوند که خودشان ظرفیت جداگانه‌ای به حساب آیند و اشتهار ملی داشته باشند. 

وی ضمن اشاره به دوره قبل شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان، تاکید کرد: دردوره قبل، شورا اگر در مرکز استانی شکل گرفت دخالتی در امور و تصمیم گیری‌ها نداشت مگر آنکه اختلافی رخ می‌داد و از مرکز برای رفع اختلاف درخواست میانجیگری می‌شد. اما در این دوره در ظاهرا تاکید شده که تمام تصمیم‎گیری‌ها از تهران صورت گیرد تا یک همسان‎سازی در سراسر کشور انجام شود و افراد حقیقی‎ایی که بخواهند در شورا‌های عالی استان‌ها حضور داشته باشند، باید تهران تائیدشان کند. 

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه افزود: این مسائل مشکل ساز می‌شود، مجموعه با‌‌ همان روشی که پیش گرفته بود برای کاهش مداخله افراد حقیقی، می‌توانست به نتیجه بهتری دست یابد، زیرا نباید تعداد غیرحزبی‌ها از یک سوم مجموعه احزاب فعال بیشتر شود. به عبارتی دیگر در کنار نمایندگی حقوقی مثلا ۳۰ حزب حداکثر ۱۰ نفر عضو حقیقی می‌توانستند حضور داشته باشند. 

جوادی حصار به مشکل دیگری نیزاشاره کرد و اظهار داشت: مشکل دیگر این است که محوریت احزاب آن طور که باید و شاید لحاظ نشده بود، این در حالی است برای این دوره باید در نظر گرفته شود تا از تولید مشکلات جدید ممانعت به عمل آید. 

وی درباره محور توفیقات شورا، گفت: تمام توفیقات این مجموعه به این است که نهایتا اعلام می‌شود، تصمیم‌ها به تائید آقای خاتمی رسیده و مردم به خاطر مقبولیت رئیس دولت اصلاحات و اعتبار شخصی او رای می‌دهند، در صورتی که این اتفاق روی ندهد و آدم‌های وجیهی مانند محمد رضاعارف مدیریت نکنند به سامان نمی‌رسد. در واقع برگ برنده شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان سید محمد خاتمی است. در انتخابات مجلس در بخش‌هایی که پیروز شدیم محصول پشتیبانی شخص خاتمی بود ودرواقع او شانس پیروزی اصلاح طلبان را بالا برد و می‌برد. 

این فعال سیاسی در ادامه یادآور شد: دوستان اصلاح طلب باید بدانند که موضوع انتخابات مجلس ماهیتا با ریاست جمهوری و شورا‌ها متفاوت است و نمی‌توان برای هر دو یک سیاست درنظر گرفت. 

جوادی حصار درباره انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده نیز بیان کرد: در مورد روحانی به اجماع رسیده‌ایم و در این شکی وجود ندارد اما عده‌ای بر این اعتقادند که در کنار او باید گزینه‌های دیگری حضور داشته باشند که در صورت هر مشکلی دست اصلاح طلبان خالی نباشد و این فکر معقول تری است نسبت به کسانی که معتقدند نباید در کنارروحانی فردی قرار گیرد. 

وی درادامه اضافه کرد: ورود روحانی به صورت انفرادی به فضای انتخابات ریسک بالایی دارد زیرا ممکن است اصولگرایان دست به حرکت‌های انتحاری بزنند و مانند آقای هاشمی، او را رد صلاحیت کنند. علاوه براین مسئله آقای روحانی آخرین دوره ریاست جمهوری‌اش است بنابراین می‌توان در کنار او کاندیداهای اصلاح‎طلبان را برای چهار سال آینده معرفی کرد. 

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در رابطه با این مسئله یادآور شد: همانطور که در بالا اشاره شد، اصلاح طلبان از آقای روحانی حمایت به عمل می‌آورند زیرا رئیس جمهور به حقوق شهروندی اعلام تعهد کرد، منافع ملی را سرلوحه کارخود قرار داد، در مواجهات داخلی جانب احتیاط را در نظر داشت، نسبت به رونق اقتصادی بی‌توجه نبود و در کل برای رفع مشکلات تلاش کرد که اگر غیر از این بود ما با روحانی برادر خواندگی نداریم و چک سفید امضا هم به کسی ندادیم. 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
0
1
درود بر خاتمی درود بر هاشمی درود بر اصلاح طلبان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان