تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۰ دی ۱۳۹۵
احمد حکیمی‌پور در گفت‌وگو با رویداد۲۴ و با انتقاد از موضع‌گیری سیاسی قالیباف:

تسویه حساب‌های سیاسی مشکل گورخوابی را حل نمی‌کند

به اعتقاد یک عضو شورای اسلامی شهر تهران دلیل اصلی مشکلات امروز کشور، بی‌توجهی به برنامه‌ریزی‌های بلند مدت در است. این مشکلات از آنجایی آغاز شد که رئیس دولت نهم در ابتدای کار خود در سال ۸۴ به همه برنامه‌های سند چشم انداز ۲۰ ساله بی‌توجهی کرد و راه خود را پیش گرفت.
رویداد۲۴- به اعتقاد یک عضو شورای اسلامی شهر تهران دلیل اصلی مشکلات امروز کشور، بی‌توجهی به برنامه‌ریزی‌های بلند مدت در است. این مشکلات از آنجایی آغاز شد که رئیس دولت نهم در ابتدای کار خود در سال ۸۴ به همه برنامه‌های سند چشم انداز ۲۰ ساله بی‌توجهی کرد و راه خود را پیش گرفت.

بعد از انتشار اخبار و تصاویر گورخوابی در قبرستان شهریار، شهردار تهران در یادداشتی انتقادی درباره گورخوابی در قبرستان‌های اطراف شهریار نوشته بود؛ «مسوولان باید این آسیب‌ها و معضلات را از نزدیک ببینند و با آن‌ها زندگی و برای آن‌ها چاره‌اندیشی کنند نه آنکه بعد از انتشار وسیع در فضای مجازی از نامه یک هنرمند از آن فجایع مانند گورخوابی مطلع شوند.»

این انتقاد قالیباف درحالی است که به نظر می‌رسد چنین واکنش‌هایی بیش از آنکه در راستای بهبود شرایط فعلی باشد، در راستای برداشت‌های سیاسی باشد. مگر نه اینکه قالیباف در جایگاه شهردار تهران خود نیز یکی از مسئولان کشوری محسوب می‌شود؟! چرا در این شرایط خود را یکپارچه از مسئولان جدا می‌داند؟!

احمد حکیمی‌پور، عضو شورای شهر تهران در انتقاد از واکنش قالیباف نسبت به پدیده گورخوابی به رویداد۲۴ گفت: گورخوابی، کارتن خوابی و همه مفاهیمی با این مضمون یک معنی ثابت دارند و در مفهوم کلی یعنی حاشیه‌نشین. این حاشیه‌نشینی به معنی جغرافیایی کلمه نیست. در این روند حاشیه‌نشینی یعنی گروهی با زندگی شهری پیوند نخورده‌اند و به هر دلیلی زندگی شهری آن‌ها را پس زده است.

به گفته حکیمی‌پور افرادی مثل گورخواب‌های قبرستان نصیرآباد در هر جایی از شهر می‌توانند حضور داشته باشند. یکی از محله‌هایی که مدت‌ها است این افراد در آن سکونت دارند دره فرحزاد است. هر چند چنین مسائلی در کلان شهر‌ها غیرقابل انکار و حذف نشدنی است.

وی با اشاره به این موضوع که چنین مسائلی از عوارض ناشی از مدرنیته است گفت: داشتن یک زندگی با حداقل امکانات از حقوق اولیه همه انسان‌ها است. از همین رو است که ورود تسویه حساب‌های سیاسی به چنین آسیب‌هایی نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه از اهمیت مسئله کم می‌کن و در ‌‌نهایت این شهروندان آسیب دیده هستند که با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد.

این عضو شواری اسلامی شهر تهران تصریح کرد؛ هر کس در این کشور زندگی می‌کند حقوقی دارد. این حقوق نیز باید با تلاش همه مسئولین تامین شود. در حالی که شرایط فعلی به دلیل تفاوت در دیدگاه‌های سیاسی و بی‌توجهی به برنامه‌های بلند مدت کشوری به وجود آمده است.

حکیمی‌پور با اشاره به نقد و بهره‌برداری سیاسی قالیباف از یک آسیب اجتماعی افزود: افراد رانده شده از اجتماع در هر کشوری و به هر دلیلی در جوامع مختلف حضور دارند. راهکار درست اما یافتن راه حل برای کمک به این افراد است. بهره‌برداری سیاسی از چنین مسائلی فقط موضوع را پیچیده‌تر می‌کند.

به اعتقاد وی؛ ما در کشور همه یک ملت هستیم و برای حل شدن مشکلات و آسیب‌های اجتماعی باید به دولت و شهروندان کمک کنیم. به هر روی دولت انتخاب مردم است و باید به انتخاب مردم احترام گذاشت.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین افزود: آسیب‌هایی از این دست حاصل فاصله گرفتن از برنامه‌های مدیریتی بلند مدت کشور و بی‌توجهی به مدیریت درست جامعه است. شاهد این موضوع هم برابر نبودن ترازهای مالی عدم هماهنگی درامد‌ها و هزینه‌ها است.

حکیمی‌پور تاکید کرد: این در حالی است که برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در صورت اجرایی شدن، همه این مسائل را مدیریت می‌کرد. آغاز اجرای این سند اما هم زمان با شروع به کار محمود احمدی‌نژاد بود که متاسفانه تصور می‌کرد با بی‌اعتنایی به همه برنامه‌ریزی‌های کشور، برنامه شخصی خود را باید اجرایی کند.

به گفته وی دولت نهم بعد از بر سر کار آمدن همه برنامه‌های دولت قبل را کنار گذاشت. در‌‌ همان شرایط باید از آنجایی که سند چشم انداز ۲۰ ساله در اولین روزهای اجرای کار خود مورد بی‌توجهی قرار گرفت، منتظر چنین حدی از فقر و فاصله طبقاتی می‌شدیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: یکی از دلایلی که موجبات حل نشدن مشکلات کشور فراهم کرده این است که مسئولان در هر جایگاهی گه قرار دارند تصور می‌کنند کار خود را به درستی انجام داده‌اند.این تصور که همیشه شخص دیگری باید پاسخگو باشد، روز به روز مشکلات کشور را بیشتر می‌کند.

حکیمی‌پور تاکید کرد: کشور برای همه است و نمی‌توان وقتی به مشکلی برمی‌خوریم انگشت اتهام را فقط به سوی دولت بگیریم.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان