تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۵
محمود میرلوحی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

روش‎های اصولگرایان برای ریزش آرای روحانی در انتخابات ۹۶

یک فعال سیاسی اصلاح طلب بر این اعتقاد است که اصولگرا‌ها به دنبال تخریب دولت هستند زیرا فردی هم قواره روحانی برای رقابت ندارندو در ظاهر می‌خواهند با چند کاندید وارد میدان انتخابات شوند.
رویداد۲۴- یک فعال سیاسی اصلاح طلب بر این اعتقاد است که اصولگرا‌ها به دنبال تخریب دولت هستند زیرا فردی هم قواره روحانی برای رقابت ندارندو در ظاهر می‌خواهند با چند کاندید وارد میدان انتخابات شوند. 

اسدالله بادامچیان که بنا بود تحت عنوان کاندیدا حزب موتلفه به انتخابات ریاست جمهوری ورود پیدا کند در اجلاس دبیران این حزب بیان کرد که نامزد موتلفه تا زمان مناظره‌ها در عرصه رقابت انتخاباتی حضورخواهد داشت. 

یکی از تاکتیک‌های اصولگریان در انتخابات آتی تخریب آرای روحانی است که این کار می‎تواند به شیوه‌های گوناگون صورت گیرد. حضور چند نفر از کاندیداهای اصولگرا در برابر روحانی شاید آن‌ها را به آرزویشان (ورود به پاستور) نرساند اما این احتمال وجود دارد که از رشد میزان آرا او نسبت به دوره گذشته جلوگیری به عمل آورد. 

سیدمحمود می‌رلوحی، فعال سیاسی اصلاح‎طلب درباره رویکرد انتخاباتی اصولگراها به ویژه حزب موتلفه برای حضور نامزد انتخاباتی این حزب تا زمان مناظره‎های انتخاباتی و اینکه آیا این رویکرد با هدف تخریب روحانی انجام می‎شود در گفت‎وگو با رویداد۲۴ گفت: این برداشت درست است. اصولگرایان فردی هم قواره برای رقابت با آقای روحانی ندارند و درظاهر به این نتیجه رسیده‌اند که چند نفر به عنوان کاندیدا را تا زمان مناظره‌ها وارد میدان سازند. 

وی در ادامه ضمن اشاره به روش‌های اصولگرایان در جریان انتخابات سال آینده، توضیح داد: اصولگرایان به دنبال دو روش هستند اول اینکه مردم را در روز انتخابات خانه‎نشین کنند، که در صورت روی دادن این اتفاق، سود خوبی خواهند برد زیرا هر زمان مردم در صحنه حضور یافتند، سهمی از سبد رای نداشتند آخرین آن هم انتخابات سال ۹۲ بود که با مشارکت بالای آرا خاکستری سودی عاید اصولگرایان نشد. 

میرلوحی در ادامه افزود: روش دبگر‌‌ همان است که در بالا اشاره شد یعنی ورود چند نامزد برای کاهش رای روحانی، نشان مسئله فوق هم این است با وجود آنکه روحانی ۱۸ میلیون رای دارد و اصولگرایان ۴ میلیون، اما تمام تریبون‌ها را قبضه کرده‌اند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب به برنامه‌های مخصوص ۹ دی امسال اشاره کرد و اظهار داشت: در روز ۹ دی وزرای سابق آنچنان عزیز شدند که زیر نظارت برخی مراکز با اتوبوس‌هایی که هزینه‌شان را بیت المال پرداخت کرده بود در نشست‌های سیاسی شرکت کردند. 

میرلوحی همچنین به جایگاه رئیس جمهور سابق نیز اشاره کرد و اظهار داشت: منزلت معنوی رئیس جمهورسابق تا جایی بود که می‌گفتند همه باید تسلیم تصمیم‌های خانمان برانداز او شوند، اما در حال حاضر ائمه محترم جمعه جایگاه و حرمتی برای رئیس جمهورقائل نیستند. 

وی اضافه کرد: درنماز جمعه تهران و مشهد اقدام غیر قانونی و غیراخلاقی کریمی قدوسی مبنا قرار داده شد و سخنرانی‌ها براساس آن شکل گرفت و حتی در یکی از تریبون‌ها به صراحت از فتنه ۹۶ حرف به میان آمد. 

میرلوحی در رابطه با برنامه اصلاح‎طلبان در برابر این تاکتیک اصولگرایان چنین توضیح داد: تلاش این است تا رای آقای روحانی ۱۸+۵ شود یعنی رویش رای داشته باشد و از ۱۸ میلیون دوره اول فرا‌تر رود همانطور که آقای خاتمی چنبن شد. 

میرلوحی در این باره که شرایط آقای خاتمی با روحانی متفاوت بوده است، بیان کرد: بله، اما در دوره آقای خاتمی در حالی هر ۹ روز یک بحران را شاهد بودیم که فضای مجازی وجود نداشت، الان فضای مجازی فعال است و مردم اخبار را می‌شنوند و می‌بینند، بنابراین از اصلاح‎طلبان به سمت اصولگرا‌ها حرکت نمی‌کنند. 

وی درباره قرار گرفتن یک کاندیدا در کنار حسن روحانی از سوی اصلاح‎طلبان، گفت: اشک کباب باعث طغیان آتش است. حضورکسی دیگر در کنار روحانی به نفع جریان اصلاح‎طلب و حامی دولت نخواهد بود. 

میرلوحی در این باره که در دومین دور مبارزات انتخاباتی آقای خاتمی هم وزیر دفاع‌اش وارد کارزار شد، توضیح داد: شمخانی (وزیردفاع دولت محمد خاتمی) را وسوسه کردند. اگردر کنار روحانی فرد دیگری قرار گیرد، وسوسه رقیب است. البته کسی بر روحانی تعصب ندارد، در صورتی که بهتر از او باشد بر روی فرد مناسب‎تر اجماع صورت می‌گیرد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب درادامه تاکید کرد: اینکه بر روحانی بیش ازسایرین تاکید می‌شود بدین دلیل است که موفق شد کشور را از باتلاق بیرون بکشد. الان که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شده است، باید از ورود فردی که به دنبال بیان شعارهای تند است، جلوگیری کرد. 

میرلوحی یادآور شد: جریان اصلاح‎طلب مفروضاتی دارد که در انتخابات ۹۴ به خوبی مورد عمل قرار گرفت. اصل کار برای اصلاح‎طلبان، فصل‎الخطاب دانستن صندوق رای از سوی مردم است و اصل بعدی فداکاری کردن و عدم سهم‎خواهی است. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: با رد صلاحیت گسترده در انتخابات سال گذشته مجلس، شورای عالی سیاست‎گذاری با تدبیر و برنامه‎ریزی صحیح اجازه ایجاد خلاء را نداد زیرا عقب‎نشینی خواسته رقیب اصلاح طلبان است. 

وی افزود: چهار سال آینده زمان ادامه سیاست‌های روحانی است، بنابراین مسائلی که اساس آن‌ها توسط این دولت بنا نهاده شده را نمی‌توان برای به سرانجام رساندن‌اش، به فرد دیگری سپرد. دولت به مدت چهارسال برجام را به اینجا رساند واینکه فرد دیگری ادامه آن را در دست گیرد، تدبیر نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان