تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۱۶ دی ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
الهه کولایی در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

امکان ورود زنان به انتخابات ریاست جمهوری، مهیا است

الهه کولایی، عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح طلب امکان شکل گیری ورود زنان به عرصه انتخابات در جامعه را مهیا دانست و گفت: با توجه به اینکه تغییرات در جامعه به سرعت در حال شکل گیری است و به خاطر ملاحظات سیاسی می توان انتظار داشت که در این رابطه دست به تحولات زده شود و به طور طبیعی در فرایند این تحولات توقع می رود که مسئله حضور زنان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری مطرح و راهکار نشان داده شود.
رویداد۲۴الهه کولایی، عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح طلب امکان ورود زنان به عرصه انتخابات ریاست جمهوری در ایران را مهیا دانست و گفت: با توجه به اینکه تغییرات در جامعه به سرعت در حال شکل‎گیری است و به خاطر ملاحظات سیاسی می‌توان انتظار داشت که در این رابطه دست به تحولات زده شود و به طور طبیعی در فرایند این تحولات توقع می‌رود که مسئله حضور زنان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری مطرح و راهکار نشان داده شود. 

ایران در زمینه حضور نمایندگان زن در مجلس، شوراهای شهرو هیات دولت در کشورهای منطقه تجربه خوبی دارد، اما تا به امروز هیچ یک از زنان فعال سیاسی موفق به حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری نشده‌اند و تعیین تکلیف بحث «رجل سیاسی» سوالی است که در هر نوبت از انتخابات ریاست جمهوری از شورای نگهبان پرسیده می‌شود. 

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری خود مجدد با سوال «رجل سیاسی» روبرو شد و درتوضیح درباره آن وچگونگی حضور زنان به عنوان نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری گفت که «شورای نگهبان بر اساس قوانین انتخاباتی و قانون اساسی فعالیت می‌کند و وظیفه بررسی صلاحیت‌ها را بر عهده دارد. همه می‌توانند ثبت‌نام کنند، ولی در خصوص بحث رجل سیاسی هنوز در شورای نگهبان به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.» 

این سخنان کدخدایی، سبب شد تا فعالان سیاسی زن در کشورمان نسبت به حضور زنان در رقابت انتخاباتی برای ریاست جمهوری اظهار امیدواری کنند و آن را قدمی رو به جلو بدانند، اما سیامک ره‌پیک معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان دراین باره نظر دیگری دارد و معتقد است که «در قانون فعلی نامزدی بانوان در انتخابات ریاست جمهوری تصریح نشده و شورای نگهبان در حال بررسی این مورد است، تا پیش از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان در خصوص نامزدی بانوان در انتخابات ریاست جمهوری، نمی‌توان به طور قطعی در این مورد اظهار نظر کرد.» 

در رابطه یا حضور زنان در عرصه رقابت ریاست جمهوری به اندازه طول عمرانقلاب ایران نظرات متفاوتی وجود دارد، اما هیچ یک به تائید و تثبیت تا به امروز نرسیده است. حجت الاسلام رضا اکرمی از اعضای جامعه روحانیت مبارز تعریف «رجل سیاسی» را در برگیرنده زنان نمی‌داند، اما آیت الله هاشمی رفسنجانی بر این اعتقاد است که زنان نیز در تعریف «رجل سیاسی» می‌گنجند. 

الهه کولایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب که پیش ازاین نیز گفته بود: «با در نظر گرفتن تجربه انقلاب اسلامی و دیدگاه‌های امام خمینی به نظر نمی‌رسد زمانی که امام در مورد الزام مشارکت زنان در تعیین سرنوشت آن‌ها دیدگاه صریح خود را بیان کرده است، چنین مانعی برای بازداشتنشان از ایفای وظایف ریاست‌جمهوری قابل قبول باشد. ‌در واقع از دیدگاه امام‌خمینی این ضرورت به روشنی مورد تاکید قرار گرفته است.» سخنان اخیرسخنگوی شورای نگهبان را مثبت ارزیابی کرد. 

سیامک ره‌پیک معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی دیده‌بان ایران، با اشاره به موضوع نامزدی بانوان در انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: در قانون فعلی نامزدی بانوان در انتخابات ریاست جمهوری تصریح نشده است و شورای نگهبان در حال بررسی این مورد می‌باشد. تا پیش از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان در خصوص نامزدی بانوان در انتخابات ریاست جمهوری، نمی‌توان به طور قطعی در این مورد اظهار نظر کرد. 

الهه کولایی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ در این رابطه گفت: پاسخی که شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگاران داده است حاکی از آمادگی برای پذیرش شایستگی‌ها و توانمندی‌های زنان ایرانی در عرصه ریاست جمهوری است. قدر مسلم آن بخش که به عنوان زنان سیاست‎مدار در جامعه شناخته می‌شود برای ورود به عرصه رقابت انتخاباتی برای ریاست جمهوری باید مورد استفاده قرار گیرد. 

وی در ادامه اضافه کرد: تجربه موفق زنان در حوزه‌های مختلف اجرایی تا بالا‌ترین سطوح امروز این امکان را برای تغییر نگرش در جامعه فراهم آورده و بدون شک در این چهارچوب باید جای داده شود. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره اینکه فعالان سیاسی زن در کشورکمتر در این زمینه پیشقدم شده‌اند، اظهار داشت: زنان در طول سال‌های گذشته برای تصدی این سمت ثبت نام کرده‌اند اما مورد تائید شورای نگهبان قرار نگرفته‌اند. 

عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح طلب درباره تفاوت این دوره با دوره‌های قبل گفت: با توجه به اینکه تغییرات در جامعه به سرعت در حال شکل گیری است و به خاطر ملاحظات سیاسی می‌توان انتظار داشت که در این رابطه دست به تحولات زده شود و به طور طبیعی در فرایند این تحولات توقع می‌رود که مسئله حضور زنان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری مطرح و راهکار نشان داده شود، بر همین اساس امکان شکل گرفتن چنین نقشی برای زنان مهیا است. 

کولایی ابراز کرد: در واقع زنان در کشور ما در حوزه خصوصی فعالیت داشته و نقش ایفا کرده‌اند. حضورشان در حوزه‌های عمومی یا فرهنگی ومباحث اجتماعی جدید است که در سده اخیر مورد توجه قرار گرفته، هر چند پیش از انقلاب با الگوبرداری از غرب این تحول اتفاق افتاده، ولی پس از انقلاب این امکان فراهم شد تا بر پایه موازین دینی و اسلامی به فعالیت بپردازند و در حوزه مشارکت سیاسی نقش تاثیرگذار داشته باشد. 

وی در ادامه افزود: این حوزه بیشتر در زمینه فعالیت توده‌ای زنان شکل گرفت اما در دهه اخیر شاهد بودیم زمان تغییرات جدی را شکل داد و تا جایی پیش رفت تا موانع تاریخی و فرهنگی از پیش پا برداشته شود و زنان نیز بتوانند از تمام حقوق خود برخوردار شوند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان تاکید کرد: حضور زنان در عرصه ریاست جمهوری نه تنها حق آنان بلکه حق جامعه است که بتواند از شایستگی و توانمندی‌ها برخوردار شود، البته درهمین حوزه باید زمینه‌ها فراهم شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
سینا الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
0
1
خواهش میکنم بس کنید. توانایی زنان به عنوان نیمی از نیروی انسانی جامعه کاملا قابل درک و کاملا قابل احترام هست. اما متاسفانه قدرت مدیریتی زنان اون هم چیزی در ابعاد ریاست جمهوری حد اقل تا سالهای طولانی در آینده امکان نداره. چون هنوز قشر زنان در جامعه ایرانی جایگاه اجتماعی درست حسابی پیدا نکردن چه برسه به جایگاه مدیریتی و سیاسی کلان. اگر هم یک زن با هیاهو و تبلیغات مبتنی بر احساسات به قدرت برسه هیچ اتفاقی در پیشرفت کشور رخ نمیده. مطمئنا بدتر میشه که بهتر نمیشه. شاید تفاوت در این باشه که به جای تهران و سایر کلان شهرها، این بار سراسر ایران به گند کشیده میشه. سازمان محیط زیست بعنوان مشتی نمونه خروار گواه این ادعاست.
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
0
1
الهه خانم بس کن روحانی که مردتون بود هسته ای تعطیل کرد اقتصاد رو داقون کرد معیشت مردم را فلج کرد وای بحالی که یک زن اون هم از اصلاحات بیا د چه شود ملت فهیم ایران جز از اصلاحات دروغ نشنیدن و دیگه احمق نیستن به اصلاحات رای بدهند چه مردش چه زنش
ستاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
0
0
مردم ایران عنوز دچار این جمود فکری ( تبعیض جنسیتی) هستند
وقتی در کشوری نیمی از مردمش نادیده گرفته شوند مشخص است که روند پیشرفتش بسیار کند خواهد بود
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
0
0
ستاره خانم با رئیس جمهور شدن زن مشکلی نداریم با زنی که از اصلاحات باشه مشکل داریم ندیدن زمان دو دوره قبل دولت اصلاحات چه بلای سر زن و دخترا اورد بی حجابی و فحشا بد حجابی تو دانشگاها دختران فراری زیادن شدن اون زمان
نظرات شما
پیشخوان