تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۷ دی ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
گزارش رویداد۲۴ به بهانه زادروز آقای وزیر؛

هیچگاه محمدجواد ظریف را تهدید نکنید

امروز، هفدهم دی ماه، زادروز مردی از تبار اخلاق و اخلاق مداری است؛ مردی که در قامت یک سیاستمدار و یک دیپلمات، هیچگاه از مرزهای شرافت و اخلاق گذر نکرد؛ مردی که در آینده تاریخ، علاوه بر دستاوردهایش؛ از نام و منش و روش او به نیکی یاد خواهد شد. امروز زادروز محمدجواد ظریف است.
رویداد۲۴- یکی از ویژگی‎های انسان شرافتمند، توجه به اخلاق و اخلاقمداری در همه حالات است. بدین معنی که در هیچ حالی و در هیچ زمانی، اخلاق را فراموش نکرده و آن را قربانی اتفاقات روزمره و مطامع دنیایی نمی‌کنند. 

اخلاق مداری و رعایت اخلاق؛ با وجود تاکید فراوان دین بر آن، اختصاص به دین ندارد بلکه هرکس می‌تواند در مسیر ارتقای انسانیت و مکارم اخلاقی در جامعه بکوشد و بر آن تاکید نماید. در حدیثی از امیرالمومنین علی (ع) آمده است که ایشان می‌فرماید: «در شگفتم از مردی که برادر مسلمانش برای حاجتی نزد او آید و او از برآوردن حاجتش، خودداری نماید و خود را شایسته کار خیر نبیند، گیرم که نه ثوابی است که امید داشته باشد و نه عقابی که از آن پرهیز شود، آیا شما در مکارم اخلاق نیز بی‌رغبت هستید؟» 

فقها و علمای دین، بر این موضوع تاکید دارند که اگر شخصی به انسان یا هریک از اقوام و خویشان او فحاشی کرد، انسان مجاز نیست که پاسخ او را با فحاشی بدهد، چراکه مقام و شخصیت یک مومن، فرا‌تر از آنست که خود را آلوده به فحاشی و بی‌اخلاقی کند. البته هستند فقهایی که می‌فرمایند انسان در مقابل شخصی که فحاشی می‌کند فقط می‌تواند نسبت به آنچه که به شخص خودش مربوط می‌شود پاسخ دهد ولی‌‌ همان عالمان هم تاکید دارند که اخلاق مداری و عدم ورود به فضای بی‌اخلاقی و ناسزاگویی، بر هر موضوع دیگری، تقدم دارد. 

نبی مکرم اسلام (ص) هم هدف از بعثت خود را تکمیل نمودن و اتمام مکارم اخلاق بیان نمود و تلاش کرد در طول ۲۳ سالی که وظیفه تبیین دین را بر عهده دارد نمونه‌ای بی‌نظیر از اخلاق نبوی را جلوه گر سازد. اگر جامعه‌ای بر مبنای اخلاق و مکارم بر آمده از آن، شکل گیرد بسیاری از فساد‌ها و مشکلات، از میان آنجامعه، رخت برخواهد بست. 

محمدجواد ظریف را انسانی اخلاقمدار می‌شناسند؛ چه آن‌ها که از حامیان او هستند و چه آن‌ها که از منتقدینش هستند. ممکن است به نحوه عملکرد او ایراداتی وارد باشد، ممکن است به نحوه موضع گیری‌های او انتقاداتی باشد، ممکن است به دستاوردهای بزرگ او، اشکالاتی وارد باشد ولی دوست و دشمن، بر مکارم اخلاق ظریف، هم نظر هستند. 

محمود احمدی‌نژاد قصد برکناری ظریف از ماموریت در سازمان ملل را در میانه ماموریت داشت ولی با مخالفت رهبر انقلاب مواجه شد و بدینگونه، احمدی‌نژاد عملا ظریف را از چرخه برنامه ریزی و تصمیم گیری خارج کرد. اما واکنش ظریف دیدنی است. او سکوت می‌کند و به انجام وظایفش می‌پردازد و ده سال پس از آن، در پاسخ خبرنگاری که از آن زمان، از او می‌پرسد می‌گوید: «من تا امروز تلاش کردم در مورد فردی که به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم بوده، به رغم اختلاف اساسی که در دیدگاه با ایشان داشتم صحبتی نکنم و تصمیم ندارم امروز این روش را عوض کنم.»

«همه می‌دانند نظرات من در آن مقطع چه بوده و معمولا هم کسانی که من را می‌شناسند می‌دانند من در ارائه دیدگاه‌هایم در جلسات خصوصی با مسئولین صریح هستم، اما اسم آن جلسات، جلسات خصوصی است اگر قرار باشد در مصاحبه با شما آن‌ها را بازگو کنم، دیگر جنبه عمومی پیدا می‌کرد» 

اخلاقمداری به ظریف اجازه نمی‌دهد که به غیر از بیان اقدامات اشتباه احمدی‌نژاد، به نوع روابط و ویژگیهای شخصی و اقدامات ناشایست «معجزه هزاره سوم» در برابر خودش بپردازد. 

در مجلس شورای اسلامی به دروغ از جانب رهبر انقلاب به ظریف، لقب «خائن» می‌دهند و ظریف به جای آنکه از کاربست این واژه در قبال خود ناراحت شود از نسبت دادن آن به رهبر انقلاب، برافروخته می‌شود و در دفاع از رهبر انقلاب، به ایراد سخن می‌پردازد. 

برخی از افراطیون، او را بی‌غیرت خواندند، محتوای جلسات محرمانه‌اش را منتشر کردند، او را عامل آمریکا و جاسوس، خطاب کردند، تهدید به مرگش کردند، او را در سپاه یزید دسته بندی کردند، خواستار عزل او از وزارت شدند و هزاران اقدام دیگر برای تخریب شخصیت ظریف انجام دادند ولی او به جز ارائه استدلال و بیان اقدامات، هیچ واکنش غیر اخلاقی از خود بروز نداد و در مقابل ناجوانمردی‌ها و نسبت‌های دروغ، پا بر روی مکارم اخلاقی نگذاشت چراکه رهبر انقلاب،» تدین» را مهم‌ترین نقطه قوت او برشمرده بودند و شخصیت او، اخلاقی بار آمده بود. 

مخالفان ظریف می‌دانند که هیچگاه نمی‌توان ظریف را تهدید به بی‌اخلاقی کرد چراکه پاسخ او، اخلاقمداری خواهد بود و در هیچ حالتی، اخلاق را فدای مقابله با یاوه گویان نخواهد کرد. اما در عین حال، او در مقابل قلدری و گنده گویی‌های دشمنان و مخالفان، از سه ویژگی بزرگ برخوردار است که رهبر انقلاب فرموده‌اند و آن هم «شجاعت»، «غیرت» و «امانت داری» است و در ضمن رعایت اخلاق، ذره‌ای از تهدیدات دشمنان خارجی و افراطیون داخلی، هراسی به دل راه نمی‌دهد.

امروز، هفدهم دی ماه، زادروز مردی از تبار اخلاق و اخلاق مداری است؛ مردی که در قامت یک سیاستمدار و یک دیپلمات، هیچگاه از مرزهای شرافت و اخلاق گذر نکرد؛ مردی که در آینده تاریخ، علاوه بر دستاوردهایش؛ از نام و منش و روش او به نیکی یاد خواهد شد. امروز زادروز  محمدجواد ظریف است.
برای محمد جواد ظریف، ثبات قدم در مسیر اخلاق مداری، صلابت در انجام وظایف و حسن عاقبت را از خداوند متعال خواستاریم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Sweden
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
2
10
با تشكر فراوان از زحمات ظريف.
ناشناس
|
Australia
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
1
8
دیپلماسی بین المللی ایشون حرف ندارد. تشکر از زحمات ظریف
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
6
2
ما تو وزارت خارجه شرافتمند نمیخوهیم چرا اقای ظریف بدون هیچ امتیازی برجام رو امضا کرد و هسته ای ایران رو تعطیل کرد از یک بچه بپرسی میگه یکی بده یکی بگیر نه اینکه همشو بدی هیچی نگیر دنبالش هم بدو و هی تهدید هم بشو
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
6
1
اقایان انجام وظایف ظریف چی بود که موفق نشد ما این هسته ای رو ارزان بدست نیاوردیم که ندونم کاری و با اعتماد با امریکا توسط اقای ظریف از دست بدیم ما امریکا رو میشاختیم نباید اینجوری مذاکرات میدادیم مگر اینکه میخواستیم پا امریکا تو ایران باز شود ایران توسط امریکا تجریه شود قبول کنید که اقای ظریف و همراهانش اشتباه کردن با اینکه ما الان 37 ساله که از امریکا زخمها خوردیم و بد بختیها کشیدیم اینجوری باید مذاکرات میکردن نمیتونستن برای هر مرکزی که تعطیل رو نیمه تعطیل میکردن پولهای ایران رو وارد میکردن بعد مورد دیگه روو انجام میدادن قبول کنید که امریکا ایران رو دور زد با عمل کرد ضیف این اقایان زحمت کشید اما ثمری نداشتعین اینکه یک بنا دیوا کج بسازد و بعد خراب شود
روح اله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
5
1
خدا لعنتت کنه که سر مردمو کلاه گذاشتی سلطان دیپلماسی که با این برجام آبروی انقلاب رو بردی
پاسخ ها
حامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
خدا تو رو لعنت کنه بی شعور پست
تو از دیپلماسی و منافع ملی، چی حالیت میشه که زر میزنی؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
1
2
آفرین بر غیرت ظریف و بزرگمردی او
کسی که هم شرافتمند است و هم مدیر و مدبر
هم هسته ای ما را در جهان، تثبیت کرد و هم تحریم ها را فرو ریخت
دعای خیر ما بدرقه راهت باد
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
2
1
حامی لعنت بخودت که کور کورانه حمایت میکنی خب تو بگو که از دیپلماسی چی حالیته وقتی سه سال برای مذاکرات وقت گذاشتن از این مذاکرات چی گیر ایران امد خب به ملت بگو ما تو این سه سال چقدر تهدید و تحریم شدیم علتش چی بود دیپلماسی ضعیف بود زحمت کشیدن اما فکرشون کوتاه بود که امریکا دورشون زد الان یک بچه دبستانی امریکا و سیاستشو میدونه چیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
لعنت بر تو
هفتاد ساله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
0
1
واقعا از لبخندتان و تبسم با نمک؛ من و خیلی از کسانی که میشناسم خوشحال میشویم چون ازاول انقلاب اولین کس وابسته به انقلاب هستید که به ملت مثل شمر ذلجوشن نگاه نمی کنی .
هرکسی به کسی توهین کند لعن و نفرین پروردگار بر او باد. مصیبت وارده را تسلیت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
0
1
ظریف با اخلاق خوب وتخصص بالایی که در زمینه ی حقوق بین الملل دارد و تیم محترم مذاکره کننده مخالفان مغرضش را که منافعشان به خطر افتاده بایکوت کرده حالا اگه فحش میدید بدید طبیعیه لابد خیلی سوختید
هادى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
1
0
ظرىف با فن درىب همه ما را داد فرىب
الان گرمىم ولى درمات و مبهوت و غرىب
به چند سال دگرخواهىم فهمىد اى قرىب
كلاهى پس بزرگ برسرما جملگى نصىب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
آب بریز اونجایی که میسوزه
نظرات شما
پیشخوان