تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۸ دی ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
گزارش رویداد۲۴ درباره دلایل سکوت نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری؛

پشت پرده تاخیر «روحانی» در اعلام کاندیداتوری

روحانی به خوبی به این نکته آگاهی دارد که یک جریان خاص به دنبال خانه‎نشین کردن او است و از تمام پتانسیل خود استفاده خواهد کرد تا وی اولین رییس جمهور چهار ساله ایران باشد. به همین دلیل رقبای سیاسی را در یک حالت «خوف و رجا» قرار داده تا رقبا نتواند به راحتی برنامه‌ها و اقدامات او را پیش‎بینی کنند.
رویداد۲۴سخنگوی شورای نگهبان در حالی در سخنان غیر منتظره‌ای عنوان کرده است که «هیچ تضمینی برای این مسأله وجود ندارد که رییس جمهوری که چهار سال رییس جمهور بوده دوباره مورد تأیید شورای نگهبان قرار بگیرد» که این روز‌ها بازار شایعات درباره حضور و یا عدم حضور روحانی در انتخابات ریاست جمهوری داغ است. 

از گوشه و کنار خبر می‌رسد که حسن روحانی برای حضور مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آینده از هجمه‌های صورت گرفته و شرایط موجود دلچرکین است و با اکراه به حضور در انتخابات می‌اندیشد.

این وضعیت بیشتر یادآور انتخابات ریاست جمهوری سال۱۳۸۰ است که رییس دولت اصلاحات نیز در چنین وضعیتی قرار گرفته بود و تنها با اصرار نزدیکان خود در انتخابات حضور پیدا کرد.

با این وجود به نظر می‌رسد شرایط روحانی به مراتب از رییس دولت اصلاحات سخت‌تر است و ماه‌های باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری۹۶ آبستن اتفاقات مهمی در فضای سیاسی ایران خواهد بود.

بدون شک اگر حسن روحانی به هر دلیلی در انتخابات ریاست جمهوری سال۹۶ شرکت نکند اتفاقی نادر در تاریخ سیاسی ایران رخ داده که دارای پیامدهای ویژه‌ای خواهد بود.

حسن روحانی به خوبی به این نکته آگاهی دارد که در صورتی که در انتخابات حضور پیدا نکند باید برای این اقدام خود در پیشگاه تاریخ و ملت ایران دلیل محکمه پسندی داشته باشد.

مسأله هنگامی شکل جدی تری به خود گرفت که در گفت‌و‌گوی تلویزیونی اخیر رییس جمهور هنگامی که مجری برنامه از آقای روحانی درباره حضور و یا عدم حضور در انتخابات پرسید حسن روحانی از پاسخ به این سوال سرنوشت ساز طفره رفت و پاسخ دقیقی نداد.

با این وجود به نظر می‌رسد مشخص نبودن مواضع انتخابات رییس جمهور به نوعی یک تاکتیک سیاسی و رسانه‌ای است تا حسن روحانی به خوبی شرایط رقبای سیاسی خود را رصد کند و سپس در یک زمان مناسب برای به هم ریختن آرایش سیاسی انتخابات وارد انتخابات شود. 

روحانی به خوبی به این نکته آگاهی دارد که یک جریان خاص به دنبال خانه‎نشین کردن او است و از تمام پتانسیل خود استفاده خواهد کرد تا وی اولین رییس جمهور چهار ساله ایران باشد. به همین دلیل رقبای سیاسی را در یک حالت «خوف و رجا» قرار داده تا رقبا نتواند به راحتی برنامه‌ها و اقدامات اوی را پیش بینی کنند. 

مسأله دیگری که تاحدودی هواداران روحانی را نگران کرده است عدم برنامه ریزی بلند مدت مدیران دولت تدبیر و امید است.

این در حالی است که در سال پایانی دولت اول احمدی‌نژاد اغلب بزرگان کشور دولت را به برنامه‎ریزی بلند مدت دعوت می‌کردند.

با این وجود در شرایط کنونی به جز آیت الله هاشمی و رییس دولت اصلاحات و جریان کلی اصلاحات کسی حسن روحانی را به برنامه ریزی بلند مدت دعوت نمی‌کند. در نتیجه شرایط سیاسی کشور نشان می‌دهد که برخی از نهادهای قدرت و به خصوص نهادهایی که در اختیار رقبای انتخاباتی روحانی قرار دارد تمایل چندانی به ادامه دولت روحانی ندارند.

بدون شک تنها برنامه‌ای که قابلیت بررسی و تبیین بلند مدت دارد برجام است که مهم‌ترین دستاورد دولت حسن روحانی به شمار می‌رود.

به همین دلیل حسن روحانی به خوبی به این مسأله آگاهی دارد که تنها فردی که می‌تواند برجام را به فرجام مناسب برساند خود وی است.

روحانی می‌داند که اگر به هر دلیلی موفق نشود برای بار دوم راهی پاستور شود سرنوشت برجام در هاله‌ای ابهام قرار خواهد گرفت و با توجه به دیدگاه‌های رییس جمهور جدید با وی برخورد خواهد شد. 

در نتیجه هرچه رییس جمهور جایگزین روحانی بیشتر با سیاست‌های روحانی مخالف باشد، برجام سرنوشت ناگوارتری پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر دولت روحانی برای شکستن تابوی رابطه ایران و آمریکا مورد مواخذه رییس جمهور بعد از خود خواهد بود.

این در حالی است که محسن رضایی رقیب انتخاباتی حسن روحانی در سال۹۲ به تازگی در فضای مجازی مطلبی را منتشر کرده با این مضمون: «این دولت تنها دولتی بود که با آمریکا مذاکره کرد اما باید دید که نتیجه آنچه شد، آیا این مذاکرات نتیجه‌ای هم داشته است؟ به طور قطع جواب این پرسش خیر است». 

سخنان محسن رضایی که این روز‌ها به یکی از منتقدان جدی دولت حسن روحانی تبدیل شده نشان می‌دهد که دولت بعد از روحانی برای رابطه ایران و آمریکا نیز برنامه دارد و اجازه نخواهد داد سیاست‌های اعتدالی حسن روحانی در عرصه سیاست خارجی ادامه پیدا کند.

حسن روحانی در بزنگاه مهم و تاریخی قرار گرفته که شاید هیچ کدام از روسای جمهور گذشته در چنین شرایطی قرار نگرفته بود. این در حالی است که وی به دلیل اینکه موفق نشده به برخی از وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند از یک سو با ریزش پایگاه اجتماعی خود مواجه شده است.

البته از جنبه دیگر برخی از عقلای اصولگرایی با دیدن رویکرد معتدل وی به جمع حامیان وی اضافه شده‌اند که در نتیجه پایگاه رأی روحانی در این زمینه با رویش جدی مواجه بوده است. بدون شک انتخابات ریاست جمهوری سال۹۶ از بسیاری جهات یکی از بی‌بدیل‌ترین انتخابات تاریخ انقلاب اسلامی خواهد بود.
برچسب ها: انتخابات 96 ، تندروها
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
1
0
انشاله نیاید تا جوانان بیایند و پسر مردان از دولت بروند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان