تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۸ دی ۱۳۹۵

حسین عسگری:جو تبریز قربانی می‌خواست ، من برکنار شدم!

حسین عسگری،رئیس اسبق دپارتمان داوری از چالش‌های داوران کشورمان سخن گفته است.
حسین عسگری،رئیس اسبق دپارتمان داوری از چالش‌های داوران کشورمان سخن گفته است.

حسین عسگری؛او بی‌شک گنجینه‌ای از ناگفته‌های داوری ایران است. مردی که سال‌ها نفر اول اجرایی داوری کشور بود و در نهایت قربانی شد تا برای اتفاقات بازی معروف تراکتورسازی و نفت، قربانی مهمتری نگیرند، چند روز قبل مهمان کافه خبر بود. او برای‌مان از مشکلات داوری و ماجرای کنار گذاشته شدن خودش گفت. از این گفت که چرا به نظرش ترکی دیگر داوری را کنار می گذارد و اصلا ماجرای کارت به کارت به کجا رسید یا اینکه کدام داور به دلیل احتمال تبانی کنار گذاشته شده است!



*داوری ما همیشه حواشی زیادی دارد. از طرفی هم به نظر می رسد همیشه برای پیدا کردن مقصر حواشی بازی ها داورها کوتاه ترین دیوار هستند. زمانی که خود شما در راس کار بودید قربانی شدید. اگر بخواهیم برای بازی تراکتور و نفت 60 مقصر داشته نام ببریم قطعا شما شصتمی هستید.

من چه زمانی که داوری می کردم و چه زمانی که کار اجرایی مدیریت داشتم، عدالت را زیر پا نمی گذاشتم. تمام حرف هایم مستند است. هر کسی ادعا کند که فلان حرف شما پایه و اساس ندارد سند می آورم. من خودم خودم را فدای داوری کردم. زمانی که در سال 89 رئیس کمیته داوران شدم، ساختار تشکیلات داوری این بود که اصلا دپارتمانی وجود نداشت. همه تصمیمات با من بود. من این جایگاه را داشتم. چه کسی این تشکیلات را براساس ساختار تشکیلات فیفا و کشورهای پیشرفته شکل داد؟ من بودم یک پا ایستادم و از مسوولین وقت خواستم که طبق بخشنامه فیفا ساختار داوری باید کمیته و دپارتمان باشد. دپارتمان کار اجرایی دارد و مسوول توسعه داوری است. نمی خواهم بگویم کمیته کاره ای نیست. کمیته تشکیلاتی است که باید سیاست های کلان داوری را ترسیم کند. یکی از اساسی ترین معضلات داوری ما این است که ساختار تشکیلات داوری ما مریض است. تفکیک وظایف درست انجام نشده. از من به عنوان دپارتمان ایراد می گیرند که مثلا چرا حقوق داوران را ندادند. من این توپ را در زمین کمیته می اندازم و او هم به همین شکل. تا این رودربایستی و متظاهر بودن کنار گذاشته نشود و واقعیت ها دیده نشود مشکلات داوری حل نمی شود. من خودم اصرار کردم دپارتمان تشکیل شود درصورتی که می توانستم چیزی نگویم. دلم برای داوری مملکت می سوخت. من از همان اول از سال 81 تا فصل 93-94 که بودم یعنی اوایل سال 94، سه بار استعفا دادم و هر بار هم علتی برای این کار داشتم. هیچ وقت هم به آن دلیلی که من برایش استعفا دادم توجهی نداشت. به همین دلیل است که متاسفانه این وضع همچنان پابرجاست و تغییری ندارد و هیچ اتفاق خاصی هم نیفتاده. شما در ابتدا از تغییر نسل داوران در این دوره گفتید، دوره من هم همینطور بود. آقای مرادی، افشاریان و رحیمی مقدم رفتند. کسانی که برای خودشان قدرتی بودند. ما چطور این تشکیلات را هدایت کردیم؟ این نکته جدیدی نیست.

*دوره ای که شما می گویید ما داور شاخص نداشتیم؟

چه کسی می گوید داور شاخص نداشتیم؟ چطوری داوری این مملکت را ...

*داور الیت نداشتیم؟

چطوری اینها ساخته شدند؟ آقای اکرمی فر، باقری و... را کی ساخت؟ من مستند ادعا می کنم هیچ دوره ای اندازه دوره من داور جوان معرفی نشد. پیام حیدری، بیژن حیدری، محمدحسین زاهدی فر و ... من با زبان آمار صحبت می کنم. این تغییر نسل ادعایی نیست که بگوییم فقط به این دوره مربوط می شود. آقای عنایت هم که آمد صحبت همین بود که جوانگرایی شده. اصلا یکی از مسوولیت های اصلی کسی که می آید توسعه داوری است. باید داورهایی معرفی کنند که برای حال و آینده جوابگو باشند. تمام اینهایی که دارند سوت می زنند را ما بالا آوردیم. آقای حاج ملک، مهدوی، عادل، صفایی، شریفی، سعیدفر،رحیمی مقدم.... همه اینها را در سال 93-94 ما آوردیم. آقای رحیمی مقدم 4 سال در لیگ یک سابقه داشت ما او را به لیگ برتر آوردیم.

*چه نسبتی با آن رحیمی مقدم معروف دارد؟

پسر برادرش است. من 4 سال بودم هر سال همین کلاسی که هفته پیش برگزار شد را برگزار کردم اما بزرگنمایی نمی کردم. شما پرسیدید هر کس می آید بقیه علیهش هستند. بعد از من آقای عنایت آمد، یک مصاحبه از من بیاورید که علیه او صحبت کرده باشم. بعد هم که آقای کامرانی فر آمد همینطور. حتی بعد از چند بازی مصاحبه کردم و گفتم بی انصاف هستید، داور که مشکلی نداشته. من وظیفه ام است به عنوان کسی که داور بودم و عمرم را در داوری گذاشتم، حقیقت را بگویم. اگر غیر از این باشد مشکل از من است. باید یک اتفاق خاصی بیفتد تا یک تحول در داوری ایجاد شود. من بارها گفتم در همان جلسه ای که آقای کامرانی فر آمد یا حتی پیش از آن  گفتم تا نگاه فدراسیون به داوری عوض نشود همین است. این معضلی که داورها الان دارند سالیان سال است که وجود دارد. مسوول ساختن داور فدراسیون است. فدراسیون فوتبال ما بیاید بگوید در این راستا چه اقدامی کرده؟ یک تیم هفت هشت تا کادر فنی دارد. سرمربی ، مربی، مربی دروازه بان، ماساژور و ... این داوری چی دارد؟ نگاه فدراسیون باید نگاه سازندگی باشد. هر کس در داوری به جایی رسیده خودش کرده. از زن و بچه و زندگی اش زده به اینجا رسیده. چرا این اتفاق باید برای آقای ترکی که از داورهای کم نظیر ما است بیفتد؟ چرا نباید نگاه فدراسیون اینطور باشد که الان یک سهمیه بین المللی ما کم شد؟ سال 2017 آقای ترکی تایید شده بود. الان ما به جای هفت تا داور بین المللی 6 تا داریم.

*چه الیتی هستند که سوت نمی زنند؟

پیام حیدری، بیژن حیدری، موعود بنیاد فرسوت زدند.....

*الان فقط فغانی داریم.

فعلا فقط فغانی است. ترکی هم بود که متاسفانه حذف شد. چرا باید چنین اتفاقی بیفتد؟ داورها باید توسط فدراسیون زیر نظر باشند نه اینکه فقط شهر به شهر بروند سوت بزنند. زمانی که من در آسیا داور بودم، یک داور ژاپنی هم بود. می گفت فدراسیون برای ما همه چیز فراهم می کند. مربی بدنسازی، زمین تمرین و ... غیر از آمادگی جسمانی و کلاس ها اینها را هم فراهم می کند. فقط ایاب و ذهاب را نمی تواند فراهم کند که آن هم پولش را می دهد. مثلا دوهزار دلار در سال پول می دهد برای اینکه ما برای تمرین بیاییم. الان 20 سال است ژاپن در جام جهانی داور دارد به این دلیل که این نگاه به داوری اش وجود دارد. تا این نگاه نیست فرقی نمی کند چه کسی باشد. هر کس باشد این مشکلات هم هست.

*درباره اتفاقات تبریز می خواهیم بپرسیم.

من از اواخر سال 91 به دلیل مشکلاتی استعفا داده بودم که برای آن هیچ اقدامی نکردند. منتها آن اتفاق که افتاد، شرایط خاصی به وجود آمد. درهمان هفته رئیس جمهور می خواست  به تبریز برود. یک جو سنگینی ممکن بود به وجود بیاید. جلسه گذاشتند. سه چهار نفر حتی زودتر رفتند و بعد که برگشتند به این نتیجه رسیدند تنها کاری که می توانند برای آرام شدن جو بکنند، این است که اقلا یک مسکن تزریق کنند. یک چهارشنبه عصر ساعت 5 بعدازظهر بود که آقای کفاشیان من را صدا کرد و استعفایی که من داده بودم را آورد و گفت دپارتمان و کمیته باهم راه نمی آیید. اینطوری داوری ضربه می خورد. این است که اگر ناراحت نمی شوید، من می خواهم با استعفای شما موافقت کنم. گفتم برای چی ناراحت شوم. ما یک روز آمدیم و یک روز هم می رویم. این که من خودم نوشتم و پیشنهاد دادم. همانجا هم گفتم که اینها داستان و ساختگی است. موضوع این است که توافق کردید که این اتفاق بیفتد. گفت اینطور نیست. گفتم همین است. مگر شما نمی گویید ما با دپارتمان اختلاف داریم؟ بگویید آقای اصفهانیان بیاید صحبت کنیم. شما وظایف را مشخص کنید.

*شما آن روز تبریز بودید؟

بله. در جایگاه مسوولین بودم.

*بازی چند چند بود؟

بازی سه یک بود.

*تلفن ها وصل بود؟

از ابتدای بازی تلفن ها قطع بود. ده دقیقه آخر نتیجه بازی همزمان را هم دیگر نمی دانستیم و خدا را شکر که کسی نتیجه بازی را نمی دانست.

*به خاطر آقای فغانی می گویید؟

به خاطر همه کسانی که آنجا حضور داشتند. شما فکر کنید آنها به عنوان قهرمان ریختند داخل زمین. اگر می فهمیدند که قهرمان نیستند خیلی وضع خراب می شد.

*داور شما چقدر اشتباه داشت؟

قویا بگویم که اشتباهش خیلی کمتر از کادر فنی تراکتورسازی بود. یک چیزهایی را پایه و دلیل قرار می دهند که هیچ مبنای علمی ندارد و عکسش هم ثابت شده. مثلا می گویند چون آندو اخراج شد این اتفاق افتاد. در چند بازی اتفاق افتاده که یکی دو بازیکن اخراج شده، بعد همان تیم نه یا ده نفره، بازی باخته را برده؟ دربی پرسپولیس و استقلال یک نمونه اش. این نیست که همه چیز را بیندازی گردن اشتباه داور و اخراج آندو. اینها همه اش فرضیات است. من نمی خواهم دفاع کنم. آقای فغانی آن روز فغانی همیشگی نبود. من هم بالاخره سال ها در فوتبال بودم ویک چیزهایی از مسائل فنی می دانم. تا زمانی که ادینهو در زمین بود، سه بازیکن نفت دور او بودند. به محض اینکه او را بیرون کشید این سه نفر آزاد شدند و اینها به حمله اضافه شدند. هیچ کس این چیزها را نمی گوید. هیچ کس نمی گوید سه سانتر شده هر سه گل شده، دروازه بان شاید مقصر باشد. همین بازی نفت و سپاهان سه روز پیش پنالتی را گل نکردند. بهترین پنالتی زن تیم هم بود. فشار بازی طوری است که از نظر روحی روانی استرس وارد می شود. این نیست که شما فکر کنید تمام بازی ها بازیکن ها همان کیفیت همیشگی را داشته باشد.

*اتفاقا علیرضا فغانی کلا آدمی است خودش را با دانش فنی فوتبال مقایسه می کنید. با بازیکن کل کل می کند. خود شما هم در زمان داوری همینطور بودید.

هر بازیکنی یا مربی یا داوری این طور نیست که تمام مهارت های لازمه را به اندازه کافی داشته باشد. بالاحره یک نقاط ضعفی دارد. شرایط بازی، شرایط روز و ... مهم است. نیشیمورای ژاپنی که دو دوره جام جهانی بوده یک باره در فینال شامپیون لیگ در عربستان فاجعه می شود. یک داور مبتدی هم اینطور داوری نمی کرد. فقط هم همان بازی نبود. یکی دو بازی دیگر هم خراب کرد، بعد از لیست بیرون آمد.

*قبول دارید فغانی با بازیکن ها کل کل می کند؟

نه کل کل نیست. من بارها گفتم نوع قضاوت داورها به خصوصیات ذاتی آدم ها برمی گردد. یک نفر خیلی جدی است، یکی بی تفاوت، یکی ترسو و ... نوع قضاوت اینها فرق می کند. من با تماشاچی نمی توانستم روبه رو شوم ولی در زمین، هر بازیکن یا هر مربی که می خواست از من سواستفاده کند، کلاه سر قانون بگذارد یا به نفع خودش منافعی را ایجاد کند، من حساس بودم. آن زمان که من قضاوت می کردم بحث شبیه سازی و گول زدن وجود نداشت ولی من همان موقع به این دلیل هم بازیکن هم تیم را جریمه کردم. همان موقع هم در قانون یک بندی به نام رفتار غیرورزشی بود. یک سری خطاها هست که در قانون اشاره نشده، یک کلمه کلی به نام رفتار غیرورزشی گذاشته، هر وقت تشخیص دادی می توانی از آن استفاده کنی قانون را پیاده کنی.

*الان روشن ایرماتوف نفر اول داوری آسیاست؟

ما به آقای فغانی افتخار می کنیم ولی او جایگاه خودش را دارد.

*5 نفر اصلی آسیا چه کسانی هستند؟

یک داور عربستانی به نام مرداس است، یکی برای بحرین است که به هر حال رئیس ای اف سی بحرینی است و هوایش را دارند. ما هم باشیم همین کار را می کنیم. یک نفر برای امارات است. داور استرالیایی هم هست. علیرضای ما هم هست. ایرماتوف هم که هست.

*ژاپنی ها بعد از نیشیمورا کسی را ندارند؟

یک نفر را دارند ولی آنقدر قوی نیست.

*ما سه سال پیش 4 داور داشتیم که هر کدام سه کمک با خود می بردند.

سه نفر نیست. وقتی از سه داور بیشتر می شوند یک فرمولی دارد. اگر یک داور یا دو داور داشته باشی هر کدام دو کمک می برند ولی اگر سه تا شد 5 تا کمک بیشتر نمی توانی ببری. اگر 8 تا شد 9 کمک می توانی ببری. یک فرمولی دارد. تنها خوشحالی من این است که الان واقعا رسانه ها از داوری حمایت می کنند. چون رسانه ها هم می توانند روی داورها فشار روانی بگذارند هم روی مسوولین. متاسفانه دوران ما برعکس این بود. خیلی بابرنامه روی داوری فشار می آوردند. سر همین سعید مظفری زاده ببینید چقدر جو علیه تشکیلات داوری درست کردند. مگر کسسی که در داوری است زندگی ندارد؟ سعید مظفری زاده تصمیم گرفت برود به زندگی اش برسد. ببینید چه بساطی درست کردند. واقعیت ها را هم باید الان ببینید.

*ولی شما به دنبال کار داوری نرفتید.

نرفتم؟ من مسوول فقط می توانم گزارش و پیگیری کنم. تصمیم گیرنده نیستم. شما ببینید یک مصاحبه برانکو علیه کی روش کرده کمیته انضباطی او را ساخته برای اینکه نگاه فدراسیون به تیم ملی جور دیگری است ولی به داوری این نگاه نیست. ما گزارش می کردیم ولی تصمیم گیرنده که نبودیم.

*دوران ابتدای کار شما یک نسل از داوران کنار رفتند که همان زمان بحث زیادی درباره فساد مالی داورها مطرح بود. آیا داوری را به این دلیل کنار گذاشتید؟

اینگونه مسائل چون تبعات غیرفوتبالی دارد وبه مراجع قضایی کشیده می شود این است که کسی نمی آمد مستند اظهارنظر کند. یک مورد که اسم نمی آورم، کمک داور بود که چون به صورت حضوری نه فقط پیش من، پیش مسوولین مدعی شد خیلی نرم دیگر از او استفاده نکردیم.

*خودش اعتراف کرد؟

نه باشگاهی که متضرر شده بود.

*ماجرای کارت به کارت دوره شما بود؟

آن که مال آقای قهرمانی بود و بالاخره معلوم نشد درست است یا غلط. همان هایی که ادعا می کردند هم سند درستی نداشتند و نرفتند سفت و سخت ادعا کنند. چون پای خودشان هم وسط می آمد هیچ کس پیگیری نکرد. فقط یک اتهامی زدند و گذشتند.

*به خودتان ثابت نشد؟

نه. وقتی به یک چیزی یقین پیدا می کردیم همانطور که گفتم او را کنار می گذاشتیم. آبرویش را هم حفظ می کردیم. 

*به نظر می رسد وقتی اطمینان می یافتید یک تست نابهنگام می گذاشتید...

نه تست نبود. هر کس مدعی شد من مستنداتم را می آورم.

*خیلی ها تست ندادند و کنار رفتند. 

سال 93-94 40 نفر داور بودند ده نفر تست ندادند که ما از آنها استفاده نکردیم. یکی محسن ترکی.

*ولی ایشان در همین بازه در آسیا سوت زده بود.

به این دلیل که آنجا در آسیا تستش را داده بود. ما نمی توانیم برای ای اف سی یا فیفا تعیین تکلیف کنیم انها تست خودشان را دارند. برای آنها فرقی نمی کند داور خوش نام است و ... سفارش قبول نمی کند. متاسفانه محسن ترکی سه بار رد شد. آنها نیامدند بگویند چون 14 سال داور بین المللی بوده به او یک فرصت دیگر بدهیم.

*شده بود گزارشی بیاید داوری را به خاطر مسائل غیرفنی کنار بگذارید؟

نه.

*از جای دیگری کسی را محروم نکردند؟

نه. داوری را محروم نکردند.

*همه این داورهای نسل جدید استارت کارشان در دوره شما خورده. هیچ داوری مثل موعود از ابتدا روی او سرمایه گذاری آکادمیک نشده. از سال 2010 او را به کلاس های آسیا می فرستادید.

آقای پیام حیدری هم مثل او بود. وحید کاظمی بود که خودش مقصر بود تست نرفت، 15 هفته را از دست داد. باز دوباره در نیم فصل تست نداد و یک فصل را از دست داد. اینها داورهایی بودند که در فیوچر آسیا بودند. آقای زاهدی فر هم بود که در فیوچر نبود ولی سنش خوب بود. زمانی که من آمدم اینها دسته سه سوت می زدند. بعد از اینکه من مسوول کمیته داوران شدم ده ماه بعد هم در ای اف سی مشغول شدم که جورج کامین می گفت این داورها که در فیوچر هستند عملکردی در مسابقات بالا ندارند؟ من گفتم نمی دانم ولی بعد که آمدم اینها را خیلی با برنامه از دسته سه، به دسته دو و بعد دسته یک و لیگ برتر آوردیم. آقای حسن اکرمی و موعود بنیادی فر را به خاطر سن و سال خوبی که داشتند به الیت آسیا فرستادیم. آقای پیام حیدری هم الان الیت شده. سال 94-95 آقای پیام حیدری، بیژن حیدری، زاهدی فر...

*زاهدی فر یک بار در آسیا تست نداد؟

اصلا به آسیا نرفت. چون هر سال دو داور الیت می شوند.

*خورشیدی و اکبریان چطور؟

آنها هیچ وقت تایید نشدند. آقای اکبریان تایید شد بعد به کلاس رفت اما در تستی که در کلاس ها از نظر آمادگی جسمانی، تسلط بر قوانین و زبان و... می گیرند، ایشان رد شد. ما به اینها سال 93-94 در لیگ برتر سوت دادیم. الان موعود سی و دو سه سالش است. پیام و زاهدی فر و موعود سن خیلی خوبی دارند. اکرمی هم همینطور، اگر بتواند خواسته آنها را از نظر کیفیت قضاوت برآورده کنند خیلی خوب است.

*یک نکته ای درباره موعود وجود دارد. ما این همه هزینه کردیم برای داوری که جثه کوچکی دارد و از طرفی اتوریته لازم برای را ندارد.

این به خصوصیات ذاتی آدم ها برمی گردد. یکی از عواملی که می تواند در این بخش خودش را نشان بدهد این است که داور در رده باشگاهی بازی کرده باشد. سه چهار سال بازیکن بوده باشد.

*یک داور مالزیایی هم بود که قطر و کره را سوت زده بود. اینها میانگین قدشان یک و هفتاد و خرده است..

موعود حداقل یک و هفتاد هشتاد است.  اما نکته این است که شما وقتی فوتبال بازی کرده باشی و در آن زمین های خاکی همدیگر را بیچاره کرده باشی خود به خود یاد می گیری.

*درباره بیژن هم این مساله وجود دارد. مثل آقای رحیمی مقدم داوری می کند. استایل خوبی دارد. محسن ترکی نیست که در چشم بازیکن نگاه کند بترسد.

من منظورم کسی نیست ولی داوری که بخواهد بازی را دربیاورد در شرایط متفاوت باید قوانین بازی را نقد کند.

*یعنی داور دیپلمات نیست.

بله. دیپلماتی است که باید اقتدار داشته باشد.

*خسروی می گوید من داور نبودم دیپلمات بودم.

این اشتباه است. شما باید قوانین را اجرا کنی. همین بازی ذوب آهن و تراکتور که مربی می گوید این عادلانه نیست که تیم ما سی دقیقه ده نفره باشد. یعنی چی؟ قوانین باید اجرا شود.می شود دقیقه یک گل بزنید بعد داور بگوید اول بازی بوده قبول نیست؟

*زاهدی فر هم استیلش خوب است و هم شهامت دارد.

یکی از اشکالات تشکیلات داوری این است که افرادی می آیند که به سوابق توجه نمی کنند. سال 93-94 کمترین اشتباه را آقای زاهدی فر داشته که سال اولی بوده که در لیگ برتر آمده در 9 بازی یک بازی اشتباه داشته.در همان فصل پیام و بیژن بیشتر داشتند. سال 94-95 به این بنده خدا اصلا بازی ندادند.

*تست نداده بود؟

داده بود. در امتحان بعدی که برای داور بین المللی بود تست نداد. سال بعدش نداد. زاهدی فر در نیم فصل اول 93-94 شش بازی سوت زده. سه تا هم نیم فصل دوم زده بود.

*چرا کمتر شد؟

یک بازی اشتباه داشت. داورها یک هفته درمیان می رفتند. وقتی دو هفته محروم می شوی یعنی دو تا نوبتت را از دست می دهی یعنی 4 هفته. ولی کارنامه خوبی است سال اول 9 بازی سوت بزنی خوب است. در سال بعدش دو بازی به او دادند. در صورتی که مشکل بدنی هم نداشت. سال بعدش که روحیه اش خراب شده بود تست نداد.

*این بچه ها را در مقایسه با نسل دهه 80 قرار می دهی کدامشان استعدادهای درخشان تری هستند؟

زمان می خواهد. ترکی و سعید مظفری زاده و ... در سال اول دوم که هنوز اسمی نبودند. الان ترکی 14 سال است بین المللی است.

*ولی اینها در شروع خوب بودند. سعید در اصفهان ماجرای امیرقلعه نویی داور چهارم بود. ترکی در یک بازی دیگر کم مانده بود خودش را هم اخراج کند.

این همان است که گفتم به خصوصیات اخلاقی شان برمی گردد. شما وقتی می خواهی کارت قرمز نشان بدهی باید شهامت داشته باشی.

*مگر می شود داور ترسو باشد؟

چرا نمی شود؟ آدمی که محتاط و ترسو باشد به درد داوری نمی خورد. اینها تاثیر مستقیم در نوع داوری دارد. زمانی که ما بودیم فیروز کریمی، فرهاد کاظمی، امیر قلعه نویی و... بازیکن بودند. یا علی کریمی، درخشان و ... اینها الان با کدام بازیکن های ما قابل مقایسه هستند؟ یکی از حسن هایی که آن موقع داورها داشتند اکثرشان فوتبال بازی کرده بودند.

*کدام داورها؟

بهلولی حتی تیم ملی هم دعوت شده بود. محمود و حمید خوشخوان بازیکن های فولاد بودند که تیم دوم پرسپولیس بود. جعفر نامدار بازیکن تیم ملی بود.

*به نظر شما اشتباهات حسن کامرانی فر در این مسیر چیست؟

من سعی می کنم در این موارد با خودش صحبت کنم. این بهتر است تا اینکه رسانه ای شود.

*بد نیست مدیریت دست جوان ها باشد.

مدیریت هایی که بعد فنی دارد فرق می کند. در اداره برق، کشاورزی و ... یکی مدیر است و کار اجرایی دارد، این بعد فنی ندارد. بعد فنی شرایط دیگری دارد. اینطور نیست که یک باره از راه برسی و مدیر شوی. باید یک دورانی را به عنوان متخصص فنی، مدیر اجرایی و ... گذرانده باشی. کمیته داوران ای اف سی یا فیفا از باتجربه ترین داورهای بین المللی بازنشسته استفاده می کند. برای اینکه ایده بدهند و خط مشی داوری را مشخص کنند. ولی در کشور ما  فقط در دوران آقای تاج، دوران خیلی روشن و درخشان داوری بود که مشکلی هم نبود برای اینکه از قدرتش به نفع داوری استفاده می کرد.

*کلا تاج را دوست دارید.

زمانی که بود داورها سه سال مطالبات داشتند، من که نمی توانستم زور آقای تاج چربید و توانست بگیرد.

*شما خودتان یک جوری قربانی آقای تاج شدید. اگر شما برکنار نمی شدید قطعا ایشان برکنار می شد.

این اتفاقات می افتد.

*ولی این ذره ای از علاقه شما به تاج کم نمی کند؟

 

نه اینطور نیست . این چیزهایی که الان گفتم خیلی هایش به آقای تاج برمی گردد. راس تشکیلات فوتبال باید نگاه لازمه را به داوری داشته باشند. چیز خاصی نمی خواهیم. داوری نباید اینطور بلاتکلیف باشد که مثلا برای کلاس کیش بخواهند صرفه جویی کنند چرا جای دیگری صرفه جویی نمی کنند؟

برچسب ها: داوری
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان