تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۵
محمد کیانوش راد در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

اصولگرایان از تخریب روحانی زیان می‎بینند/ لازم به معرفی نامزد کمکی نیست

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، با بیان اینکه «حضور گزینه دیگری در کنار «حسن روحانی» حتی برای کاهش تخریب‌ها در انتخابات سال آینده نظر لازم نمی‌آید تاکید کرد که روحانی به تنهایی قادر خواهد بود انتقاداتی که به سوی او وارد می‌شود را پاسخ دهد. .
رویداد۲۴عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، با بیان اینکه «حضور گزینه دیگری در کنار «حسن روحانی» در قالب نامزد کمکی حتی برای کاهش تخریب‌ها در انتخابات سال آینده نظر لازم نمی‌آید تاکید کرد که روحانی به تنهایی قادر خواهد بود انتقاداتی که به سوی او وارد می‌شود را پاسخ دهد. .

قرار اصولگرایان در انتخابات سال ۹۲ بر آن بود تا بر سر یک نامزد به اجماع برسند. اما با چهار کاندیدا وارد میدان رقابت شدند و در ‌‌نهایت نه تنها اجماعی صورت نگرفت بلکه کاندیدا‌ها مجبور شدند برای کسب نظر مردم بر عملکرد هم طیفی خود نقد وارد سازند که این خود مسببات کاهش محبوبیت آنان را فراهم ساخت. 

برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ اصولگرایان بازهم از وحدت و اجماع بر سر یک نامزد صحبت به میان آورده‎اند، اما این اظهار نظر نسبت به سال ۹۲ با تغییراتی همراه شده است. ظواهر امر نشان از این دارد که اصولگرایان بنا را بر این گذاشته‌اند تا با لشکری از کاندیدا وارد میدان شوند تا هر یک گوشه‌ای از نقد روحانی در عرصه‌های مختلف را بر عهده بگیرد. 

اصلاح‎طلبان و اعتدالگرایان، اما همچنان معتقدند که در چنین فضایی بهتر آن است تا بیش از یک کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری به مردم معرفی نشود، بنابراین این طیف سیاسی بنا را بر آن نهاده تا با حمایت از یک کاندیدا با رقیب دست به مبارزه انتخاباتی زند. 

محمد کیانوش راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در این رابطه که برای کاهش میزان هجمه‌ها، بهتر نیست در چنین فضایی کاندیدای دیگری غیر از حسن روحانی برای کمک معرفی شود، گفت: ممکن است اصولگرایان به عنوان یک تاکتیک با چند کاندیدا در صحنه حضور پیدا کنند تا امکان نقد آقای روحانی یا تخریب او را از جنبه‌های مختلف مورد تاکید قرار دهند و با توسل به این روش، فراوانی اعتراضات را بر علیه او ساماندهی کنند، اما نکته اساسی آن است که در نتیجه این رقابت‌ها و مناظره‌ها، آیا اصولگرایان خطی را که ایجاد کرده‌اند بدون کنترل از دستشان بیرون نمی‌رود و به زیان آنان تمام نخواهد شد؟ 

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این مسئله آقای روحانی به تنهایی قادر خواهد بود انتقاداتی که به سوی او وارد می‌شود را پاسخ دهد، در کنار این مسئله باید در نظر داشت که اصولگرایان ناچار هستند در کنار انتقاد از روحانی حتی به لحاظ شکلی و نمایشی اختلافات میان خود را تا حدی برای رای دهندگان برجسته کنند که بخشی از این برجسته‎سازی میان کاندیداهای مختلف اصولگرا می‌تواند به عدم انسجام بیشتر آنان منجر شود. 

وی افزود: به صورت طبیعی احتمال اینکه تعدادی در انتخابات با برچسب غیر اصولگرایی شرکت کنند وجود دارد، اما جریان غالب اصلاح‎طلبان و اعتدال‎گرایان جز به تداوم دوره دوم ریاست جمهوری «حسن روحانی» نمی‌اندیشند و علاوه بر این از میان اصلاح‎طلبان کسانی که مقبول باشند و احتمال تایید صلاحیتشان هم وجود داشته باشد، کم است، بنابراین حضور گزینه دیگری در کنار «حسن روحانی» حتی برای کاهش تخریب‌ها هم به نظر لازم نمی‌آید. 

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت همچنین درباره ادعای اصولگرایان بر یکپارچگی در انتخابات آتی، تاکید کرد: در گذشته اصولگریان نتوانستند بر رفتار کاندیداهای خود مدیریت یکپارچه‌ای داشته باشند، در این دوره هم به نظر نمی‎رسد که این طیف سیاسی بتواند با یک کاندیدا واحد وارد میدان شود، تفرق اصولگرایان بیش از تصور است. 

کیانوش راد در ادامه یادآور شد: اگر اصلاح طلبان به صورت عملگرا رفتار کنند به ائتلاف دست می‌یابند، اما اصولگرایان به سبب نگاه متصلبانه و حق‎مدارانه حاضر به عقب‎نشینی عمل‎گرایانه برای کسب پیروزی در برابر حریف نخواهند بود، بدین ترتیب کار برای آنان مشکل می‌شود. 

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ابراز کرد: به این دلیل به نظر من چه اصولگرایان با تکثر کاندیدا‌ها و چه با تجمیع کاندیدا‌ها وارد صحنه شوند چندان تفاوتی نخواهد داشت اما این بدین معنا نیست که آقای روحانی و دولت او دست رو دست گذارند و نسبت به رفع برخی مشکلات در بدنه این دولت اقدام نکنند و یا اینکه گفتمان ساده و مردم پسندانه‎تری را برای گفت‌و‌گو انتخاب نکند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان