تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۵
در حسینیه جماران در حال برگزاری است؛ (این خبر تکمیل می‌شود)

مراسم وداع با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

مراسم وداع با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه شماره یک جماران آغاز شد.
رویداد۲۴-مراسم وداع با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه شماره یک جماران آغاز شد.

اولین روز مراسم سوگواری آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی دقایقی قبل با حضور شخصیت های لشکری و کشوری و جمعی از اعضای هئیت دولت در حسینه جماران آغاز شد‌.


سرلشکر باقری: آیت الله هاشمی نقشی اساسی در تثبیت نظام ایفا کردند

رئیس ستاد کل نیروی های مسلح گفت: آیت الله هاشمی توجه خاصی به پیشبرد دفاع مقدس داشتند و نقشی اساسی در تثبیت نظام ایفا کردند.


وی افزود: زمانی که آیت الله هاشمی در دوران دفاع مقدس جانشین فرمانده کل قوا بود و از سال 62 تا پایان دفاع مقدس خدمت ایشان بودیم، خاطرات بسیاری را از وی به خاطر داریم.


وی با اشاره به این خاطرات اظهار کرد: به خاطر داریم که ایشان با شجاعت تمام و علی رغم آنکه حضرت امام (ره) ایشان را منع می کردند که از اهواز جلوتر بیایند، تا قرارگاه پشت خطوط پیش می آمدند و با اطلاع، آگاهی و شناسایی دقیق تدابیری را ابلاغ می کردند تا عملیات ها پیش برود.


باقری در پایان افزود: آیت الله هاشمی توجه خاصی به پیشبرد دفاع مقدس داشتند و نقش اساسی در تثبیت نظام ایفا می کردند و در سازندگی مراحل مختلف کشور نیز حضور داشتند. از خصائص دائمی ایشان نیز این بود که یاور و تایید کننده رهبری بودند و این علاقه طرفینی تا آخر ادامه داشت، به طوری که ما ایشان را یاور رهبری می شناختیم.


علی مطهری: در سال‌های اخیر با هاشمی رفسنجانی خوب برخورد نشد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های اخیر با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مقداری خوب برخورد نشد.


علی مطهری ظهر امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ایشان یار نزدیک امام (ره)، شهید مطهری و رهبر انقلاب بودند که البته در سال‌های اخیر مقداری با ایشان خوب برخورد نشد ولی وظیفه خود را انجام می‌دادند.


وی ادامه داد: ایشان در آنجاهایی که مصلحت نظام را تشخیص می‌داد کار خود را انجام می‌داد چه از محبوبیتش کاسته شود و چه مورد هجوم و توهین قرار گیرد. او انسانی بود که خالص برای خدا کار می‌کرد.


مطهری در پاسخ به این سوال که آیا با درگذشت آیت‌الله هاشمی دعواهای سیاسی تمام می‌شود؟ بیان کرد: نه ولی امیدوارم ان‌شاءالله تمام شود.


عارف: هاشمی پدر معنوی کشور بود

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جایگاه آیت‌الله هاشمی فراتر از اصلاحات بود، گفت: به نظر من ایشان پدر معنوی کشور و جوانان بود.


محمدرضا عارف ظهر امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا مرحوم هاشمی پدر اصلاحات بود، گفت: جایگاه ایشان فراتر از اصلاحات بود و به نظر من پدر معنوی کشور و جوانان بود و فراتر از جناحین حرکت می‌کرد.


وی با تسلیت گفتن درگذشت آیت‌الله هاشمی به مردم و خانواده‌اش، یادآور شد: ایشان در لحظه‌های سخت و بحرانی حضور داشتند و با سعه صدر بالای خود قبل و بعد از انقلاب در همه صحنه‌ها حضوری کلیدی و تاثیرگذار داشتند و یاور اصلی رهبری بودند.


محمدرضا خاتمی: کمبود هاشمی در آینده مشخص می‌شود

سیدمحمدرضا خاتمی صبح امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم وداع با آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در آینده کمبود آقای هاشمی برای این انقلاب و مملکت روشن می شود. شاید کمتر کسی را با شخصیت آقای هاشمی داشته باشیم که از همه جهات قابل توصیف است.


وی در ادامه یادآور شد: ایشان از قبل از انقلاب یک انسان خود ساخته، مبارز، مجتهد روشن بین و انسانی که در زمان خود می زیست بودند و مقتضیات زمانه را می دانستند.


خاتمی افزود: ایشان شاگرد کامل و ممتاز امام (ره) بود که در انقلاب حوادث مختلف و پایان جنگ شاید هر کس دیگری جز هاشمی بود نمی توانست این گونه عمل کند.


وی در پایان بیان کرد: همه مردم ایران حتما کمبود ایشان را حس می کنند؛ به ویژه کسانی که در این ایام با ایشان قرابت فکری بیشتری داشتند. این اتفاق به این آسانی قابل تحمل نیست و امیدوارم ان شاء الله خدا به همه صبر بدهد.


حرم امام تخلیه شد

مرقد مطهر امام راحل مهیای استقبال از پیکر آیت الله هاشمی شد.

مراسم وداع با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

️احمد منتظری وارد حسینه جماران شد

 احمد منتظری، فرزند مرحوم آیت الله العظمی منتظری وارد حسینیه جماران شد.

مراسم وداع با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

صالحی امیری: ملت ایران پدر انقلابی خود را از دست داد

وزیر فرهنگ و ارشاد کشورمان، با حضور در جماران و وداع با آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: آیت الله هاشمی انسان بزرگی بود که به همه ما درس اخلاق، صبر و استقامت را آموزش میداد. ایشان پدر بزرگی برای همه ما بود. من مدتی با ایشان محشور بودم و درس اخلاق و صبوری را از ایشان آموخته ام.


وی افزود:  بعد رای اعتماد مجلس به من خدمت ایشان رسیدم ایشان فرمودند که من از این که شما عهده دار این پست شدید بسیار خوشحال هستم. کار وزارت ارشاد کار سختی است اما شما می توانید از پس این کار سخت بر بیایید.استدلالشان این بود که هر کسی که در نظام تجربه مدیریتی طولانی داشت می تواند در حوزه فرهنگی موفق باشد.


صالحی امیری افزود: من از ایشان خواستم که نگاه هایشان را در این زمینه به من منتقل کنند که فرمودند که باید همه جریان های فکری در کشور را به رسمیت بشناسید و با همه تعامل و گفت و گو داشته باشید و مهم تر این که ایشان هیچگاه اعتقادشان را به مقام معظم رهبری انکار نمی کردند. هفته گذشته من در همین حسینیه جماران خدمت ایشان بودم. ایشان یک تجلیل بسیار خوبی از مقام معظم رهبری داشتند و فرمودند که مسیر انقلاب اسلامی هیچ وقت به انسداد نخواهد رسید چرا که بعد از حضرت امام مقام معظم رهبری توانستند این مسیر را ادامه دهند.


امروز به اعتقاد من ملت ایران پدر انقلابی خودش را از دست داده و در سوگ این شخصیت بزرگ به ماتم نشسته است. من این ضایعه را به همه ملت ایران تسلیت دارم.


جهانگیری: دولت پشتوانه بزرگ و شجاع خود را از دست داد

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: آیت الله هاشمی تکیه گاه و پشتوانه محکمی برای نظام و رهبری بودند و دولت احساس می کند که امروز پشتوانه بزرگ و شجاع خود را از دست داده است.


وی در حاشیه مراسم وداع با پیکر مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که در حسینیه شماره یک جماران در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از استوانه های نظام جمهوری اسلامی بودند و در مواقع حساسی که نیاز به نقش آفرینی احساس می شد حضور چشم گیری داشتند.


وی افزود: هاشمی چه قبل از انقلاب و در روزهای سخت شکنجه که تا مرحله اعدام هم پیش رفتند به انقلاب پایبند بودند و بعد از انقلاب هم در کنار امام راحل قرار گرفتند.


جهانگیری تاکید کرد: آیت الله هاشمی بعد از انقلاب نیز در همه مقاطع سخت و به خصوص در روزهای سخت انقلاب و در مواقعی که نظام با بحران های سخت مثل بحران هفتم تیر ماه مواجه می شد، شخصیتی بودند که به امام کمک می کردند تا کشور از بحران عبور کند و کمک‌های ایشان در دوران جنگ و فرماندهی ستاد جنگ، زبانزد بوده است.


معاون اول رئیس جمهوری در پایان تأکید کرد: آیت الله هاشمی تکیه گاه و پشتوانه محکمی برای نظام و رهبری  بودند و دولت احساس می کند که امروز پشتوانه بزرگ و شجاع خود را از دست داده است.


ظریف: آیت‌الله هاشمی در سیاست خارجی نظراتی راهگشا ارائه می‌کرد

وزیر امور خارجه گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی برای سیاست خارجی نظراتی راهگشا ارائه می کرد و از دست دادن این شخصیت بزرگ همه ما را غمگین کرد.


محمدجواد ظریف، نیز در مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی به واقع از استوانه های بزرگ انقلاب بودند و هموار در کنار رهبری به عنوان یاری دلسوز حضور داشتند.


وی افزود: ایشان  برای ما در سیاست خارجی نظراتی راهگشا بیان می کردند و از دست دادن این شخصیت بزرگ همه ما را غمگین کرده است.


معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: آیت‌الله هاشمی یار روزهای سخت رهبری بود

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: آیت الله هاشمی جزیی از تاریخ انقلاب اسلامی است و از یاران حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در روزهای سخت و صبر محسوب می شد.


حسینعلی امیری در حاشیه مراسم وداع با آیت الله هاشمی رفسنجانی درجمع خبرنگاران، گفت: رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی مصیبت بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران است.


وی افزود: آیت الله هاشمی از مصادیق روایاتی است که از معصوم (ع) نقل شده است که اگر عالمی فوت کند در اسلام ثلمه و شکافی ایجاد می شود که آیت الله هاشمی از مصادیق این روایات است.


معاون پارلمانی رئیس جمهور تاکید کرد: آیت الله هاشمی جزئی از تاریخ انقلاب اسلامی است که از یاران حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در روزهای سخت و صبر محسوب می‌شد و مجتهدی روشن ضمیر و عالمی ربانی بود که سیاست او مثل دیانتش بود و صبوری و دلسوزی و وفاداری به آرمان‌های انقلاب از آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی کم نظیر در تاریخ انقلاب اسلامی ایجاد کرده بود.


وی افزود: آیت الله هاشمی تا زمانی که به رحمت خدا رفت همواره برای ملت عزیز ایران منشا خیر و برکت بود و در تحولات انقلاب اسلامی نقشی تعیین کننده اساسی داشت.


 در حسینیه جماران صورت گرفت؛

حضور سیدمحمد خاتمی در مراسم وداع با پیکر آیت‌الله هاشمی

سیدمحمد خاتمی دقایقی پیش در مراسم وداع با پیکر آیت‌الله هاشمی در حسینیه جماران حاضر شد.


اسدالله بادامچیان:

آیت الله هاشمی یکی از چند چهره سیاسی جهان معاصر بود

اسدالله بادامچیان در حاشیه مراسم وداع با پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت:  درگذشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به محضر ولی امر مسلمین، ملت ایران و خانواده محترم هاشمی تسلیت می گویم.


وی افزود: ایشان یک روحانی مبارز و یکی از چند چهره سیاسی جهان معاصر بود و در انقلاب و نهضت امام و نظام جمهوری اسلامی دارای جایگاه مختص خودش بوده و هست.


عضو حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیتی است که زندگانی اش، از جهات مختلف، قابل بررسی و استفاده نسل های آینده است. انشاءالله امیدواریم که خداوند ایشان را از غفران واسعه اش بهره مند کند و خدمتی که ایشان به نظام و ملت کرده است ادامه یابد.


روایت یکی از نزدیکان هاشمی از آخرین روز کاری ایشان

غلامعلی رجایی در حاشیه مراسم وداع از هاشمی رفسنجانی درباره آخرین روز کاری هاشمی چنین روایت کرد:

من اول به مردم ایران تسلیت می گویم چرا که آقای هاشمی پناه مردم بود من دیروز مثل هر روز که وارد می شدم ایشان استقبال کردند و در رابطه با آقای طبرسی و فرزندانشان مطلبی را به ایشان گفتم و ایشان سلام رساندند و جویای احوال فرزندانشان شدند.


چون از ویژگی های ایشان این بود که از دوستان امام و انقلاب تفقد می کرد و بعد هم به همان وضعی که هر روز ایشان از من جدا می شد 19 پله را در کمال شادابی و با لبخند طی کردند و تا ظهر هم جلسه کمیسیون نظارت مجمع بود و وزرای بهداشت و نیرو را ملاقات کرد.


و خیلی راحت تا ساعت 5 مجمع بود اما بعد متاسفانه این اتفاق ناگوار افتاد و ایشان به وصال حق رسید.


ایشان البته وقتی مصیبت هایی مثل آیت الله موسوی اردبیلی پیش می آمد می گفت ما هم رفتنی هستیم و آماده بود و این که طی در عرض ده دقیقه رحلت کردند و تمام کردند، آمادگی ایشان را می رساند.


ایشان از مرگ هراسی نداشت و به فرزندانش هم می گفت که آدم نباید از مرگ بترسد. تصور من این است که مردم قطعا راه هاشمی را مراقبت و اهداف و مسیر ایشان را حفظ خواهند کرد.


حقیقتا آقای هاشمی دلسوز مردم بود و نظر من این است که لقب امیرکبیر برای ایشان کم است. امیرکبیر بیش از سه سال صدر اعظم نبود در حالی که آقای هاشمی عمری را مبارزه کرد و حداقل شش دهه را در مبارزه علم و تفسیر و سیاست خارجی نقش بنیادین و موثری داشته و مردم اینها را قدر می دانند. و امیدوارم به خصوص نسل جوان هاشمی را بشناسند و راه هاشمی را ادامه دهند.


چیت چیان: امیدوارم خداوند به فضل خودش ضایعه فقدان آیت الله هاشمی را جبران نماید

حمید چیت چیان، وزیر نیرو که در جماران حاضر شده بود درباره رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی بسیار  بارز و روشن است ایشان یکی از یاران اولیه و همیشه همراه حضرت امام در پایه گذاری انقلاب اسلامی بودند. از اولین روزهای پایه گذاری انقلاب ایشان نقش بی بدیلی در یاری و همکاری با حضرت امام داشتند و در تمامی مراحل انقلاب چه  قبل و چه بعد از پیروزی و چه در جنگ تحمیلی و بعد از آن نقش بسیار مهمی در پیروزی و تثبیت انقلاب ایفا کردند.


وی افزود: واقعا مرگ ایشان ضایعه جبران ناپذیری برای انقلاب اسلامی ما خواهد بود امیدوارم خداوند به فضل خودش به این ضایعه را جبران کند.


ربیعی مطرح کرد

توصیه آیت الله هاشمی به وزیر رفاه در آخرین دیدار

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آیت الله هاشمی در آخرین دیدارم با ایشان درباره بیمه بیکاری و بیمه فراگیر اجتماعی برای اقشار فرودست جامعه صحبت و تاکید کردند که این موضوع باید در کشور ما اجرایی شود.


علی ربیعی صبح امروز در حاشیه گرامیداشت آیت الله هاشمی در حسینیه جماران، در جمع خبرنگاران گفت: از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که کانون توحید شکل گرفته بود به دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی رفتیم و اولین توصیه وی به ما این بود که تشکل های کارگری را ساماندهی کنیم.


وی افزود: یکی از خصوصیات بارز وی برنامه ریزی و اجتماع درست کردن برای حرکت بود از این رو جامعه کارگری با وی انس دیرین داشت.


ربیعی ادامه داد: خطبه هایی که آیت الله هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه در زمینه عدالت ایراد کردند، باعث ایجاد نشاط در جامعه کارگری و محرومان بود و بنده فکر می کنم، ایدئولوژی نظریه عدالت در انقلاب اسلامی مختص آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که دیدگاه امام (ره) را در این راستا تبیین و برنامه ریزی کردند.


وی افزود: تدوین بخشی از قانون اساسی ما در حوزه عدالت مرهون تلاش وی و شهید بهشتی بود و به هر حال نظریه اعتدالی و عدالت گرایانه از سوی ایشان در جامعه ما مطرح شد.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آخرین دیدار خود با آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: وی در این دیدار درباره بیمه بیکاری و بیمه فراگیر اجتماعی برای اقشار فرودست جامعه صحبت کردند و تاکید کردند که این موضوع باید در کشور ما اجرایی شود تا حداقل هایی برای این اقشار فراهم شود.


وی در پایان گفت: درگذشت ایشان ضایعه بزرگی محسوب می شود چه برای نسل ما که وی شخصیتی نوستالژیک بود و چه برای نسل های آینده که می توانست به نوعی انباشت دانش های انقلابی باشد.


نوبخت: آیت الله هاشمی پشتوانه تقویت نظام بود

سخنگوی دولت گفت: از ویژگی های آیت الله هاشمی این است که همواره از امام و رهبری حمایت کردند و یکی از پشتوانه‌های اصلی تقویت نظام بودند و این قابل کتمان نیست.

مراسم وداع با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

محمد باقر نوبخت صبح امروز در حاشیه مراسم وداع با آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران گفت: بر این باورم که آیت الله هاشمی یکی از فرزندان فهیم، صبور و هوشمند انقلاب بودند و ویژگی های این شخصیت ممتاز انقلاب که همواره از امام و رهبری حمایت کردند و یکی از پشتوانه های اصلی تقویت نظام بودند قابل کتمان نیست.


سخنگوی دولت ادامه داد:تمام وجود آیت الله هاشمی برای مردم و انقلاب بود و با درگذشت ایشان، نظام یکی از ستون‌های خود را از دست داد.


وی افزود: دولت و ملت پشتوانه خود و مقام معظم رهبری یکی از یاران صدیق خود را از دست دادند اما اگر امروز آیت الله هاشمی درگذشته اند، خدا هست و ما هم با اتکا به خدا حرکت خواهیم کرد.


قبل از حضور در مراسم وداع در حسینیه جماران انجام شد؛

حضور رییس جمهوری در بیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

مراسم وداع با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

رییس جمهوری صبح دوشنبه با حضور در بیت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رحلت ایشان را به ‏همسر مکرمه و صبور و همچنین فرزندان و برادران آن مجاهد نستوه صمیمانه تسلیت گفت.‏


حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار که پیش از حضور در مراسم وداع ‏با پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در حسینیه جماران انجام شد، از درگاه خداوند متعال برای ‏آن بزرگ مرد تاریخ انقلاب و ایران علو درجات و همجواری با ائمه اطهار (ع) و مرادش امام خمینی(ره)، ‏همرزمان و شهدای انقلاب اسلامی و برای همه بازماندگان صبر و أجر مسألت کرد.‏


رئیس‌جمهور وارد حسینیه جماران شد

رئیس‌جمهور برای حضور در مراسم وداع با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی لحظاتی پیش وارد حسینیه جماران شد.

مراسم وداع با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

لحظاتی پیش حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با همراهی اسحاق جهانگیری، محمدباقر نوبخت و محمد نهاوندیان در حسینیه جماران حضور یافت.

مراسم وداع با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

 گفتنی است شب گذشته هئیت دولت به مناسبت در گذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی سه روز اعزای عمومی اعلام کرد.


 آغاز مراسم سوگواری هاشمی در جماران


تاکنون حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، چیتچیان وزیر نیرو، سورنا ستاری معاون رئیس جمهور، محمد فرهادی وزیر علوم ، بیژن زنگنه وزیر نفت ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور، مرتضی اشراقی در این مراسم حضور پیدا کرده‌اند.


این خبر تکمیل می شود

نظرات شما
پیشخوان