تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۰ دی ۱۳۹۵
علی صوفی در گفت و گو با رویداد24 مطرح کرد:

فقدان آیت‎الله هاشمی قابل جبران نیست/اصلاحات پشتوانه بزرگی را از دست داد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است؛ آیت الله هاشمی رفسنجانی، مشاوری بسیار قوی و واقع بین برای نظام و رهبری بود و فقدانش قابل جبران نیست. این جمله اغراق نیست اگر بگوییم هیچ کس نمی تواند جای او را در نظام جمهوری اسلامی پر کند.
رویداد۲۴ - یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد آیت الله هاشمی رفسنجانی، مشاوری بسیار قوی و واقع بین برای نظام و رهبری بود و فقدان ایشان قابل جبران نیست. این جمله اغراق نیست اگر بگوییم هیچ کس نمی تواند جای او را در نظام جمهوری اسلامی پر کند.

علی صوفی، عضو بنیاد امید ایرانیان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره پیامدهایی  فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی بر عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور گفت: آیت الله هاشمی شناسنامه انقلاب و همچنین از والا‌ترین شخصیت‌های انقلاب به عنوان یک روحانی بودند. او یک روحیه انقلابی داشت و استمرار در تفکر انقلابی باعث شد تا در مواجه شدن با هر مشکلی بیشترین میزان انعطاف را از خود نشان داد. 

او افزود: هاشمی در همه دوران فعالیت خود تلاش می‌کرد در چارچوب‌های خشک قرار نگیرد و با توجه به حفظ مصلحت و منافع نظام عمل کند. همین رویه و اندیشه اما گاهی باعث می‌شد وی با مواضع تندی مواجه شود. اما آیت الله هاشمی همواره در نظر داشت تا در راستای مردم و منافع آن‌ها تلاش کند و بهترین شرایط را فراهم آورد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به نگاه تحول‎گرای آیت الله هاشمی تصریح کرد: وی مشاوری بسیار قوی و واقع بین برای نظام و رهبری بود و فقدانش قابل جبران نیست. این جمله اغراق نیست اگر بگوییم هیچ کس نمی‌تواند جای او را در نظام جمهوری اسلامی پر کند. 

عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان همچنین درباره نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در جریان اصلاحات گفت: اصلاحات پشتوانه بزرگی را از دست داد. به هر روی تفکر اصلاح‎طلبی از زمان ریاست جمهری آیت الله هاشمی، مخصوصا در اواخر دوره دوم ریاست جمهوری مشهود بود. 

به گفته صوفی، گشایش و ایجاد فضایی مناسب برای انتخابات مجلس پنجم، بعد از انسداد و مشکلاتی که در مجلس چهارم با آن روبرو بودیم، نیز حاصل تفکر اصلاح طلبی آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. ادامه این صیانت از تفکر اصلاح طلبی را هم در انتخابات ۷۶ ریاست جمهوری شاهد بودیم. بی‌شک این حفاظت هاشمی از آرای مردم بود که باعث شد ناباورانه خاتمی در انتخابات با رای مردم پیروز شود. 

وی با اشاره به رد صلاحیت شدن هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ گفت: وی بعد از رد صلاحیت تبدیل به یک سرمایه اجتماعی عظیم شد که هر جا انگشت وی اشاره می‌کرد مردم به هماان سو حرکت می‌کردند. 

صوفی درباره تاثیر‌ این ضایعه بر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده گفت: هر چند دور دوم انتخابات از آنجایی که مردم تمایل بیشتری به رئیس جمهوری دو دوره‌ای دارند اما، ضایعه فوت ناگهانی آیت الله هاشمی، از آنجایی که او به روحانی تمایل داشت، ظرفیتی است که آقای روحانی می‌تواند از آن در راستای پیروزی در انتخابات استفاده کند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در خاتمه درباره میراث مانگار آیت الله هاشمی گفت: روحیه انقلاب‌گری و مجاهدت سرمایه و میراثی است که آیت الله هاشمی بر جای گذاشته است. او با روحیه مجاهدی و انقلابی خود در پیروزی و حفظ جمهوری اسلامی تلاش کرد و به واقع میراث اصلی او نظام جمهوری اسلامی است.

برچسب ها: علی صوفی
نظرات شما
پیشخوان