تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۲ دی ۱۳۹۵
حسن رسولی در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

اصلاح‎طلبان استوانه مورد اتکا خود را از دست دادند

این عضو هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان در رابطه با تاثیررحلت هاشمی رفسنجانی برآینده اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان با توجه به شرایط مورد انزوا قرار گرفتن محمد خاتمی، تنها استوانه مورد اتکا در عرصه سیاسی و تصمیم سازی ملی خود را از دست داند.
رویداد۲۴عضو هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان در رابطه با تاثیر رحلت هاشمی رفسنجانی بر آینده جریان اصلاح‎طلبی گفت: اصلاح طلبان با توجه به محدودیت‎هایی که برای آقای خاتمی ایجاد کرده‎اند، تنها استوانه مورد اتکا در عرصه سیاسی و تصمیم‎سازی ملی خود را از دست دادند. 

سید حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، از اعضای هیئت‌ مدیره بنیاد امید ایرانیان و بنیاد باران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره پیامدهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رحلت آیت الله هاشمی گفت: رحلت آیت الله هاشمی از مصادیق بارز این فرمایش پیامبر گرامی است که فرموده‌اند: «هنگامی که عالمی مومن از دنیا برود رخنه‌ای در اسلام به وجود می‌آید که هیچ چیزی جای او را پر نمی‌کند» در واقع آقای هاشمی در نزد افکار عمومی و ملت ایران از هر طیف وطبقه سیاسی و اجتماعی به عنوان یک مرد معتمد با پشتوانه فکری و فرهنگی شناخته شده بود. 

وی در این رابطه اضافه کرد: گروهی که دوران جنگ را به یاد می‌آورند به خوبی می‌دانند، هر‌گاه آقای هاشمی در نماز جمعه حاضر می‌شد با سخنان صحیح به جامعه روحیه می‌بخشید و به عنوان جانشین فرمانده کل قوا مدیریت او در بسیاری از موارد برای خانواده‌هایی که فرزندان خود را روانه جنگ کرده بودند، آرامش بخش بود. 

این فعال سیاسی در ادامه تاکید کرد: در حوزه اقتصادی تقریبا همه به صلاحیت و استحکام نظری او ایمان داشتند و معتقد بودند آنچه می‌گوید، صادقانه است، اگر چه در پاره‌ای از موارد موفق نشد. در حوزه سیاست نیز این اعتقاد وجود داشت که هاشمی یک عنصر تاثیرگذار در صحنه‌های مختلف سیاسی و موازنه آفرین است. همه متفق القول او را سیاست ورزی دیندار می‎پنداشتند که تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند. 

رسولی یادآور شد: در حقیقت سختی فقدان آقای هاشمی در فضای موجود از جنس سختی‌های، رحلت امام است. البته جای امام توسط رهبری پر شد اما هیچ کس نمی‌گوید که نبود امام مشکلی ندارد، اثررحلت آقای هاشمی هم ازاین نوع است. 

وی بیان کرد: هاشمی گنجینه اسرار نظام بود و بسیاری از اتفاقات پیدا و پنهان که وی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در آن‌ها نقش داشت از او یک عنصر موثر ساخته بود. چنین عملکردی در کشور کم داریم و بعد از رهبری در واقع شخصیتی این چنینی نداریم که حضورش تعادل بخش باشد. 

این عضو هیئت مدیره بنیاد امید ایرانیان در رابطه با تاثیر رحلت هاشمی رفسنجانی بر آینده جریان اصلاح‎طلبی نیز تصریح کرد: زمانی که امام فوت فرمودند، خیلی‌ها گفتند ملت داغدار شدند، اما فرزندان اصلاح‎طلب او یتیم شدند. آقای هاشمی انصافا جداییشان از کنار ملت برای خیلی‌ها سخت خواهد بود ولی اصلاح‏‎طلبان با توجه به محدودیت‎هایی که برای آقای اتمی ایجاد کرده‎اند، تنها استوانه مورد اتکا در عرصه سیاسی و تصمیم سازی ملی خود را از دست دادند و این امر قطعا به این طیف سیاسی فشار زیادی از حیث لجستیک وارد خواهد کرد. به عبارتی دیگر اصلاح طلبان یک پشتوانه عظیم فکری را از دست دادند. امیدوار هستیم که رخنه ایجاد شده با حضور موثر‌تر چهره‌هایی مانند حسن خمینی و محمد خاتمی گرچه پر نمی‌شود اما تا حدودی ترمیم شود. 

رسولی درباره تاثیر رحلت آیت الله بر آینده ریاست جمهوری حسن روحانی نیز تصریح کرد: به نظر من فوت هاشمی به اندازه حمایت‌اش از حسن روحانی، تاثیرگذار خواهد بود. به عبارتی دیگر به‌‌ همان اندازه که هاشمی برای ورود به پاستور روحانی را حمایت کرد در صورت هدایت عواطف مردم یک چتر حمایتی جدید برای دولت روحانی باز می‌شود. 

وی در رابطه با مهم‌ترین میراث هاشمی نیز گفت: آقای هاشمی میراث‌های زیادی از خود برجا گذاشت، اما یکی از آن‌ها شاید حلم و بردباری در برابر انتقاد‌ها بود. هیچ زمانی هاشمی منتقدین خود را مورد ناسزا قرار نداد. علاوه بر این مسئله در دوران اخیر به شدت بر بعد جمهوریت نظام در کنار اسلامیت آنکه عنایت ویژه‌ای هم داشت، تاکید می‌کرد.

نظرات شما
پیشخوان