تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۲۳ دی ۱۳۹۵
داود سلیمانی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

خلا آیت الله هاشمی و کاهش دید تیزبین و حساس نسبت به انقلاب

یک فعال سیاسی اصلاح‏‎طلب گفت: بیم آن می‌رود که مخالفان مشی اعتدالی آیت الله هاشمی راه را برای ترکتازی خویش آماده ببینند و در جهت ضربه زدن به منافع یک ملت برآیند که هوشیاری ملی را می‌طلبد که آنان فرصت نیابند تا مطامع دنیوی خویش را حاکم کنند.
رویداد۲۴یک فعال سیاسی اصلاح‏‎طلب گفت: بیم آن می‌رود که مخالفان مشی اعتدالی آیت الله هاشمی راه را برای ترکتازی خویش آماده ببینند و در جهت ضربه زدن به منافع یک ملت برآیند که هوشیاری ملی را می‌طلبد که آنان فرصت نیابند تا مطامع دنیوی خویش را حاکم کنند. 

داود سلیمانی، عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره پیامدهای سیاسی_ اجتماعی و فرهنگی رحلت آیت الله هاشمی بهگفت: البته خلا وجودی ایشان کاملا در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی و حتی ادارهٔ امور اجرایی در کشور حس خواهد شد و این امر به هرحال تاثیرگذار است. با حضور آقای هاشمی عده‌ای که کم و بیش شیوه‌های ایشان را نمی‌پسندیدند در صدد بودند که از طرق گوناگون و برخی فشار‌ها وی را به تقابل و تعارض باحاکمیت مستقر بکشانند و بعد با وی تصفیه حساب کنند، که ایشان با رفتار سنجیده و هوشمندانه خودشان اجازه نمی‌دادند که این اتفاق صورت گیرد و رقبا و بلکه دشمنان را نا‌امید می‌کردند. 

وی افزود: این‌ها همه به علت نوع نگاه آقای هاشمی نسبت به مسائل کشور و اهمیت انسجام و وحدت ملی بود. الان با فقد ایشان بیم آن می‌رود که مخالفان مشی اعتدالی ایشان راه را برای ترکتازی خویش آماده ببینند و در جهت ضربه زدن به منافع یک ملت برآیند که هوشیاری ملی را می‌طلبد که آنان فرصت نیابند تا مطامع دنیوی خویش را حاکم کنند. خلاء آقای هاشمی این دید تیزبین و حساس نسبت به انقلاب را در سطح بالایی اصحاب قدرت هرم، به نظر من کاهش می‌دهد. 

سلیمانی در رابطه با تاثیر رحلت آیت الله بر جریان اصلاح طلبی اظهار داشت: بالاخره آقای هاشمی در نیمهٔ دوم حیات سیاسی خود پس از انقلاب رفته رفته در صدد برآمد تا روش اعتدالی خود را با نزدیک شدن به مواضع اصلاح گرانه ارتقا بخشد و این از جانب کسی که از استوانه‌های نظام محسوب می‌شد، خیلی موثر بود و بالاخص در حدود ده یازده سال گذشته و پس از آنکه ایشان نسبت به تغییر جهت قوهٔ اجرایی در کشور هشدار داد و مشی دولت اقای احمدی‌نژاد را مغایر با اهداف انقلاب و منافع ملی دید عملا بیش از پیش اعتقاد عملی خود را در پیشبرد اصلاح کشور به منصهٔ ظهور نهاد و همین امر نیز باعث شد که کم و بیش مورد بی‌مهری برخی از اصحاب قدرت واقع شود تا جایی که متاسفانه ایشان را رد صلاحیت کردند که خیلی تاسف آور بود. 

عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تاثیررحلت آیت الله بر آینده ریاست جمهوری حسن روحانی را چنین توضیح داد: بالاخره دولت اقای روحانی یکی از حامیان پرنفوذ و اصلی خود را از دست داد ولی خوشبختانه از آنجا که پایگاه دولت جناب روحانی در بین توده‌های مردم و ملت عزیز ایران نسبتا پایگاه گسترده و مقبولی است این خلا می‌تواند با حضور مردم در انتخابات آتی به تقویت دولت اقای روحانی مدد رساند و نگرانی‌ها را بکاهد. 

وی درباره مهم‌ترین میراث آیت الله هاشمی در طول فعالیت سیاسی‌اش ابراز کرد: به نظر من هاشمی نوعی نگاه و منش و روش را برای مردم و بویژه سیاسیون و دولتمردان به ارث گذاشت که سرمایهٔ خوبی برای ادامه راه توسعه کشور است. روش اعتدالی وی و توجه به حفظ انسجام و وحدت ملی و اقتدار کشور در نوع سلوک سیاسی وی، علیرغم بی‌مهری‌های گوناگون، می‌تواند بهترین میراث باشد.

نظرات شما
پیشخوان