تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۵
مازنی با تشریح طرح گفت‌وگوی ملی خبر داد

تشکیل کمیته تخصصی گفت‌وگوی ملی در فراکسیون امید

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تشریح طرح گفت‌وگوی ملی که در فراکسیون امید در حال پیگیری است، گفت که کمیته تخصصی به همین منظور در فراکسیون امید شکل گرفته است.

رویداد۲۴-نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تشریح طرح گفت‌وگوی ملی که در فراکسیون امید در حال پیگیری است، گفت که کمیته تخصصی به همین منظور در فراکسیون امید شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام احمد مازنی با اشاره به نطق خود در ۲۸ مهرماه سال جاری، اظهار کرد: به اعتقاد من راه‌حل مشکلات کشور گفت‌وگو است و این چاره دردهای مزمن در کشور و تنازعات حاکم بر فضای سیاسی است. جامعه ما به صورت تاریخی به جامعه‌ای تبدیل شده که در آن تک‌گویی و مونولوگ وجود دارد و روش دیالوگ و گفت‌وگو در آن ضعیف است که این ریشه در روش آموزشی و تربیتی ما دارد.

وی افزود: پیش فرض گفت‌وگو این است که دو طرف اختلافاتی دارند و واقعیت اختلاف را می‌پذیرند و درباره آن گفت‌وگو می‌کنند. به اعتقاد من این امر می‌تواند راه‌حل مشکلات کشور و کلید قفل گرفتاری‌های مختلف معیشتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: با توجه به اینکه همه گروه‌های سیاسی در مجلس حضور دارند و همه نحله‌های فکری و اقوام ایرانی و پیروان ادیان و مذاهب زیر سقف مجلس هستند ما طرح گفت‌وگوی ملی را در پارلمان کلید زدیم تا الگویی برای گفت‌وگوی ملی در سایر بخش‌ها شود. اگر در مجلس که نخبگان و منتخبین ملت از همه جناح‌ها حضور دارند این امر تحقق پیدا کند می‌توانیم آن را به خارج از مجلس نیز تسری دهیم.

قانون و اندیشه‌های امام و رهبری مبانی  طرح گفت‌وگوی ملی

مازنی قانون اساسی، اندیشه‌های امام و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را مبانی تعریف شده در طرح گفت‌وگوی ملی عنوان و خاطرنشان کرد: هر کس این سه مبنا را قبول دراد می‌تواند وارد فضای گفت‌وگو شود. روش آن نیز به مجلس و خرد جمعی واگذار شده و می‌تواند روش‌های مختلفی از جمله تشکیل فراکسیون یا کمیسیون و یا هسته گفت‌وگو پیش‌بینی شود و یا اینکه کل نمایندگان با حضور بزرگان فراکسیون‌های سیاسی در یک برنامه منظم و منسجم گفت‌وگوی کنند و به توافق برسند یا اینکه از هر فراکسیون چند نفر معرفی شوند و جمعی به این منظور تشکیل شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اصول و سیاست‌های حاکم بر طرح گفت‌وگوی ملی، تصریح کرد: نکته مهم این است که اگر در برخی موضوعات اختلافی وجود دارد این امر باعث نشود که موارد اشتراکی تحت‌الشعاع قرار بگیرد مثلا در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی نکات بسیاری مورد اتفاق نظر است یا در حوزه اقتصادی در خصوص ایجاد اشتغال اختلافی نیست اگرچه ممکن است روی روش آن بحث وجود داشته باشد اما اصل حاکم انتفاع همگانی است و همه اقشار باید به نسبت سهم‌شان از خدمات و امکانات برخوردار باشند.

گفت‌وگو با شخصیت‌های تاثیرگذار جناح‌های مختلف در خارج از مجلس

وی با بیان اینکه پیش‌نویس طرح گفت‌وگوی ملی تهیه شده، یادآور شد: در این زمینه با صاحب‌نظران از جمله آقایان عارف، لاریجانی و برخی نمایندگان نیز مشورت شده و آنها این طرح را تایید کرده‌اند. همچنین اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و اقلیت‌های دینی و مذهبی هم از این طرح استقبال کردند. اقدام دیگر گفت‌وگو با شخصیت‌های تاثیرگذار جناح‌های مختلف در خارج از مجلس بود به ویژه کسانی که سابقه پارلمانی داشتند و شخصیت‌ تاثیرگذاری در حوزه سیاسی محسوب می‌شوند از جمله آقایان حدادعادل، ناطق نوری، موسوی خونینی‌ها، سیدهادی خامنه‌ای، دعایی، کاظم موسوی بجنوردی و این ارتباط و تعامل با برخی مقامات و شخصیت‌های علمی و فرهنگی و پیشکسوتان حوزه سینما و موسیقی نیز انجام شده و ادامه خواهد داشت.

مازنی با تاکید بر لزوم پرهیز از ایجاد فضای دو قطبی بر جامعه، تصریح کرد: مثلا شخصیت‌های هنرمندی هستند که برای کشور مایه افتخارند اما ممکن است با ما در مواردی اختلاف‌نظر داشته باشند. ما باید با پذیرش این اختلاف نظرها به شان هنری آنها احترام بگذاریم. بر همین اساس بود که موضوع تجلیل از استاد شجریان در جشنواره موسیقی مطرح شد چرا که ما به دنبال حرکت جامعه به سمت انسجام و همبستگی هستیم.

تشکیل کمیته تخصصی گفتگوی ملی در فراکسیون امید

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: فراکسیون امید و شخص دکتر عارف از طرح گفت‌وگوی ملی استقبال کرده و این امر در مجلس از سوی جریان‌های دیگر نیز مورد استقبال قرار گرفته است. در همین رابطه دکتر عارف جمعی را به عنوان کمیته تخصصی گفت‌وگوی ملی به ریاست خودش و با حضور برخی نمایندگان از جمله بنده و آقایان فتحی، وکیلی، حسین‌زاده، شیخ، حیدری، عابدی و خانم سیاوشی تشکیل داد که در این کمیته بحث‌های اولیه انجام شده و قرار است این موضوع در دستور کار هیات رییسه و شورای مرکزی فراکسیون امید قرار گیرد و به طور جدی دنبال شود.

وی با بیان اینکه نباید انتظار نتیجه فوری از طرح گفت‌وگوی ملی داشت، یادآور شد: هدف ما این است که نمایندگان فارغ از اختلافات به مسائل اشتراکی بپردازند و این الگو را بتوانند به جامعه هم تعمیم دهند.

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان