تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۲۳ دی ۱۳۹۵
حقانی، عضو شورای شهر در گفت‎و‎گو با رویداد۲۴ اعمال طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌ها را بررسی کرد

نمی‎توان موتورسیکلت‎ها را بی‎توجه به مسائل اجتماعی حذف کرد

به اعتقاد یک عضو شواری شهر تهران باید جلوی ورود و مونتاژ موتورسیکلت های کاربراتوری به سطح شهر گرفته شود. این موضوع اما همکاری جدی وزارت صنایع و شهرداری را می طلبد. از سویی دیگر دولت و شهرداری با همکاری و هزینه در این موضوع به کمک موتورسیکلت سواران باید حجم عظیم موتورسیکلت های کاربراتوری را به موتورسیکلت های انژکتوری تغییر دهیم.
رویداد۲۴- به اعتقاد یک عضو شواری شهر تهران باید جلوی ورود و مونتاژ موتورسیکلت‌های کاربراتوری به سطح شهر گرفته شود اما به گفته او این موضوع اما همکاری جدی وزارت صنایع و شهرداری را می‌طلبد و از سویی دیگر دولت و شهرداری با همکاری و هزینه در این موضوع به کمک موتورسیکلت سوارانحجم عظیم موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به موتورسیکلت‌های انژکتوری تغییر دهند. 

آلودگی هوای تهران، هرچند بحثی تکراری است اما جان و سلامت شهروندان و در پی تعطیلات مکرر به دلیل آلودگی هوا برنامه روزمره زندگی شهروندان را به چالش کشیده است. برشمردن عوامل و دلایل آلودگی هوای پایتخت اما از نقش پررنگ موتورسیکلت‌های کاربراتوری در آلودگی هوای پایتخت خبر می‌دهد. 

هرچند مدت‌ها از مطرح شدن نقش پررنگ دود اگزوز موتورسیکلت‌ها در آلودگی پایتخت می‌گذرد اما تاکنون برنامه‌ای جدی و مدون برای کنترل این عامل مطرح نشده است. هر چند مدیریت موتورسیکلت‌ها تیغ دولبه‌ای است که حساسیت‌هایی افزون بر آلودگی هوا را هم شکل می‌دهد. 

محمد حقانی عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، درباره اعمال طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌ها به رویداد۲۴ گفت: حداقل یک میلیون موتورسوار به مرکز شهر رفت و آمد می‌کنند و از آنجایی که ۹۵ درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند، ۷ برابر حد استاندارد آلودگی ایجاد می‌کنند. به هر حال این موضوع پذیرفته شده است که موتورسیکلت کاربراتوری تاثیر ویژه‌ای در افزایش میزان آلودگی هوا دارد. 

این درحالی است که به گفته اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران؛ بحث اعمال طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌ها در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران مطرح شده اما قبل از اجرای آن، لازم است برخی زیرساخت‌ها در نظر گرفته شود. همچنین در صورت الزامی شدن طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌ها جهت تردد در محدوده طرح باید تخلف‌های موتور‌ها از سوی راهور جدی‌تر ثبت شود. 

حقانی اما در ادامه به بازخورد اجتماعی این طرح اشاره کرد و افزود: مدت‎ها است در تهران موتورسواری دیگر یک تفریح و حتی راهی برای اوقات فراغت و وقت گذرانی نیست. تجمع گسترده موتور سوار‌ها در مناطق مرکزی شهر بیان گر، نیاز معیشتی این گروه است. 

این عضو شواری شهر تهران با اشاره به این موضوع که مسئله ایجاد آلودگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری باید ریشه‌ای حل شود گفت: راکب و صاحب موتور سیکلت خود به تنهایی نقشی در آلودگی هوا ندارد. صاحب موتور سیکلت به بازار مراجعه می‌کند و آنچه موجود است را خریداری می‌کند تا در پی آن نیازهای خود را رفع کند. 

وی تاکید کرد؛ اگر بی‌توجه به مسائل ریشه‌ای فقط در پی حذف موتورسوار‌ها باشیم با تبعات اجتماعی گسترده‌ای روبرو خواهیم شد. از همین روست که اجرایی شدن طرح ترافیک برای موتورسیکلت‌ها هم امری جدی و مهم است. 

به اعتقاد حقانی باید جلوی ورود و منتاژ موتورسیکلت‌های کاربراتوری به سطح شهر گرفته شود. این موضوع اما همکاری جدی وزارت صنایع و شهداری را می‌طلبد. از سویی دیگر دولت و شهرداری با همکاری و هزینه در این موضوع به کمک موتورسیکلت سواران باید حجم عظیم موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به موتورسیکلت‌های انژکتوری تغییر دهیم. 

وی افزود: ۹۰۰هزار تا یک میلیون موتورسیکلت در منطقه مرکزی تهران رفت و آمد می‌کنند. این درحالیست که ۲۰ درصد از آلودگی هوای تهران به دلیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری است. اما فراموش نکنید مصبب این آلودگی، تولید کنندگان موتورسیکلت‌ها هستند، نه راکبان موتورسیکلت‌ها. 

حقانی با اشاره به این موضوع که موتورسیکلت سواری در مناطق مرکزی و پرتراکم روشی برای جابجایی مسافر و همچنین حمل و جابجایی بار است، افزود: این شغلی است که گروهی از جامعه برای امرار معاش زندگی از آن بهره می‌برند. هرچند ایده طرح ترافیک برای موتورسیکلت سوار‌ها و محدود کردن دایره فعالیت آن‌ها روشی قابل بررسی است، اما کافی نیست. 

این عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به ضعف جدی در حمل و نقل عمومی تهران افزود: حمل و نقل عمومی در تهران نقص است و نه تنها تعداد واگن‌ها و خطوط مترو کافی نیست، بلکه وجود می‌نیبوس‌ها و اتوبوس‌های دیزلی که سوخت آن‌ها گازوئیل است، آلودگی هوای تهران را دامن می‌زند. 

به گفته وی؛ در حال حاضر ۴ تا ۵ هزار خودرو دیزلی در سطح شهر در حال حرکت هستند که سهم بیشتری نسبت به موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا ایفا می‌کنند. همچنین دیزل‌هایی هایی که برای ساختمان‌های بلند مرتبه تولید برق می‌کنند نیز سهمی جدی در افزایش میزان آلودگی تهران ایفا می‌کنند. 

حقانی در پایان تاکید کرد: موضع اصلی در کنترل کیفیت هوای تهران، تغییر الگوی سوخت مصرفی است. استفاده از سوخت‌های پاک و حذف سوخت فسیلی در وسایل حمل و نقل سال هاست که از سوی کشورهای توسعه یافته به عنوان راه حل مشکل آلودگی هوا پذیرفته شده است. کنترل کیفیت هوای تهران نیز با توجه به همین موضوع می‌سر خواهد شد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان