تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۵
محمدجواد حق‎شناس در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

ویژگی‏‎های جانشین آیت‎الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است سوابق جایگزین هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به لحاظ ویژگی باید به او نزدیک باشد.
رویداد۲۴عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است سوابق جایگزین هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام  به لحاظ ویژگی باید به او نزدیک باشد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تنها فردی در جمهوری اسلامی بود که تمامی مسئولیت‎های جمهوری اسلامی به غیر از رهبری را بر عهده گرفته بود. در روزهای آخر زندگی در کنار اینکه یکی از اعضای مهم مجلس خبرگان به شمار می‎رفت، ریاست مجمع تشخیص مصلحت را نیز که از ارکان مهم نظام محسوب می‎شود، برعهده داشت.

با خبر رحلت ناگهانی آیت‎الله این سوال پیش می‎آید که چه کسی برصندلی‎اش در مجمع تشخیص مصلحت نظام تکیه خواهد زد و از این پس وظیفه او را با همان شیوه ادامه می‎دهد. گمانه‎زنی‎هایی در این خصوص در رابطه با آقایان علی‎اکبر ناطق‎نوری و محمودهاشمی شاهرودی مطرح شده، اما تا قطعی شدن آن باید منتظر ماند.

به هر حال هریک از این دو نفر یا فرد دیگری جانشین آیت‎الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام شود، بی شک کارسختی در پیش رو خواهد داشت.

محمدجواد حق‎شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با ویژگی‎های جایگزین آیت‎الله هاشمی گفت: برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام را مورد نظر قرار داد.

وی در این رابطه تاکید کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام  یکی از نهادهای مهم، تاثیرگذار و تصمیم ساز در کشور به حساب می‎آید که نتیجه عملکرد آیت‎الله هاشمی رفسنجانی در طول سال‎های ریاست بر آن است. 

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهار داشت: مهمترین وظیفه مجمع به زمانی بر می‎گردد که درباره برخی از قوانینی که در مجلس به تصویب می‎رسد و با مخالفت شورای نگهبان و اصرار اعضای خانه ملت روبرو می‏‎شود، باید تصمیم‎گیری کند.

وی در ادامه تاکید کرد: وظیفه دیگر مجمع که در سال‎های اخیر هم جدی‎تر به آن پرداخته شد، بحث سیاست‎های کلی نظام است که بازوی مشورتی رهبری به حساب می‎آید، زیرا  نتیجه آن به مقام رهبری ارائه می‎شود تا پس از تائید ایشان به عنوان سیاست‎های کلی نظام به سایر نهادها ابلاغ شود. 

حق‎شناس دراین باره افزود: با توجه به عملکرد مجمع که از ابتدای شکل‎گیری آن تا به امروز با توجه به سیاست‎های اعمال شده توسط آیت‎الله هاشمی هدایت شده است، مجمع  نهادی است که هم  آشنا به جایگاه مجلس است، هم مصالح نظام را تشخیص می‎دهد و هم اینکه امکان کاربری افرادی که در آن حضور دارند را مشخص  می‎کند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: جلسه‎های  مجمع با حضور روسای سه قوه و نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار می‎شود، بنابراین به نوعی می‎توانیم  آن را مجلس شیوخ جمهوری اسلامی ایران بدانیم که  شبیه مجلس سنا آمریکا عمل می‎کند، لذا فردی که جایگزین آیت‎الله هاشمی رفسنجانی خواهد شد باید تا حدودی به لحاظ ویژگی و نوع نگرش به او نزدیک باشد.

وی درباره گمانه‎زنی‎هایی در خصوص آقایان ناطق‎نوری و هاشمی‎شاهرودی به عنوان جایگزینی هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: ویژگی‎های آقای علی‎اکبر ناطق نوری  قابل مقایسه با آقای محمود هاشمی شاهرودی نیست. ناطق نوری فردی چند جانبه است. به عنوان نماینده امام در جهادسازندگی، وزیر کشور، نماینده مردم تهران درخانه ملت فعال بوده و دو دوره هم ریاست مجلس را برعهده داشته است. 

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب در ادامه تاکید کرد: کسی که در مجلس به عنوان منتخب مردم حضور داشته و در دولت و نهادهای انقلابی تجارب خاص خود را دارد به طور قطع با فردی که تنها سابقه حضور در شورای نگهبان و قوه قضائیه داشته و سوابقش در همین حد است، فرق می‎کند.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب در پایان توضیح داد: منظور از بیان این حرف‎ها این است که سوابق این دو در زمینه تجارب سیاسی با یکدیگر قابل قیاس نیست و فرد مناسب برای این نهاد شخصی است که به لحاظ ویژگی به هاشمی رفسنجانی نزدیک باشد.
برچسب ها: رویداد24 ، حق شناس ، هاشمی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان