تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۵
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر:

نرخ اعتیاد در محیط های صنعتی بالاتر از سایر محیط‌هاست

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: طرح‌هایی که در استان مرکزی در رابطه با مسئله اعتیاد و مناطق صنعتی در نظر گرفته شده باید با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار بگیرد و مسئولیت اجتماعی توسط صنایع نیز باید مطرح شده و از مشارکت صنایع در این خصوص بهره بگیریم.
رویداد۲۴- معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: طرح‌هایی که در استان مرکزی در رابطه با مسئله اعتیاد و مناطق صنعتی در نظر گرفته شده باید با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار بگیرد و مسئولیت اجتماعی توسط صنایع نیز باید مطرح شده و از مشارکت صنایع در این خصوص بهره بگیریم.

پرویز افشار در نهمین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد استان مرکزی گفت: بر اساس بررسی های انجام شده نرخ اعتیاد در محیط های صنعتی نسبت به سایر محیط ها بالاتر است. با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی موضوع اعتیاد در این مناطق باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور عنوان کرد: در محیط های دانشگاهی نیز می توان از دانشجویان و اساتید برای تشکیل تشکل‌ها با هدف کنترل و کاهش اعتیاد و آگاهی بخشی به این بخش از جامعه استفاده کرد.

افشار با تاکید بر اهمیت نقش شهرداریها در برنامه‌های کنترل و کاهش اعتیاد ادامه داد: شهرداری باید مکان هایی را برای نشست های پیشگیری و ترغیب شهروندان جهت شرکت در این نشست ها در نظر بگیرد.

وی افزود: به منظور حمایت از اشتغال بهبود یافتگان به عنوان یک عامل بازدارنده و نیز حمایت از بانوان سرپرست خانوار نیاز است که شهرداری مکان‌هایی را در پارک ها به عنوان بازارچه در اختیار این افراد قرار دهد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: سند جامع پیشگیری نقشه راه ماست و باید براساس این سند محله، مدرسه فضای کاری، دانشگاهی و فضای مجازی تحت پوشش برنامه های کنترل و کاهش اعتیاد قرار بگیرند.

افشار در بخشی دیگر از سخنانش عنوان کرد: در سال جاری به منظور ارائه خدمات درمانی معتادان بی بضاعت و کم بضاعت در قالب بیمه سلامت خدمات مناسبی صورت گرفته و 66 میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته شده که هنوز 33 میلیارد تومان این مبلغ تامین اعتبار نشده است و برای سال اینده نیز 87 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: به منظور جلوگیری از ازدحام معتادان متجاهر در سال جاری بودجه بیشتری برای مراکز شلتر و DIC اختصاص یافت که به این طریق از افزایش معتادان متجاهر جلوگیری و به نحوی کنترل این موضوع را شاهد باشیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بر نظارت بر نکات بهداشتی و سلامتی محیط مراکز نگهداری از معتادان تاکید و عنوان کرد: لازم است که ستاد مبارزه با مواد مخدر استان به طور مستمر و بدون اعلام قبلی از مراکز بازدید کرده و درصورت غیرمجاز بودن نسبت به تعطیلی آن اقدام کند.

افشار عنوان کرد: طرح آموزش دهیاران برای جلوگیری از کاشت درخت ماده مخدر گل اقدام موثری است. این طرح در ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور مطرح می شود و می تواند به عنوان طرحی ملی مورد پیگیری قرار بگیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی نیز، گفت: در سال جاری 177 مصوبه شورا اجرا شده و 27 مصوبه نیز در حال اجراست.

نبی الله شاه محمدی بیان کرد: در سال جاری دو لابراتور و 19 گروه و باند مواد مخدر منهدم و متلاشی شده و 6 هزار و 256 کیلوگرم انواع مواد مخدر با 58 درصد رشد، کشف شده است.

وی عنوان کرد: برگزاری نشست های شورا در اراک نسبت به سال گذشته 75 درصد رشد داشته و بیشترین رشد با 123 درصد در خمین گزارش شده است.

شاه محمدی ادامه داد: بیش از 80 دستگاه خودرو توقیفی و مصادره ای ناشی از جرائم مواد مخدر در سطح استان مرکزی در سال 95 جمع اوری شده است.

وی افزود: تعداد مراکز دولتی و غیر دولتی ویژه درمان معتادین در استان مرکزی به ترتیب 5 و 168 مرکز است به طوری که امسال این مراکز 166 نفر را پذیرش کرده اند.

شاه محمدی اظهار کرد: تعداد افراد پذیرش شده تحت درمان با متادون 330 نفر بوده که در سال گذشته این رقم 421 نفر گزارش شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی درخصوص پویش گل که توسط بهزیستی استان در حال انجام است، گفت: این پویش به مانند کارزار شیشه است که با هدف پیشگیرانه شکل گرفته و گروه هدف آن نوجوانان هستند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بر استفاده از ظرفیت هنرمندان استان در این بخش تاکید کرد و این مهم را در کاهش و کنترل اسیب های اجتماعی موثر دانست.

مهدی حقیقی بیان کرد: تهیه فیلم کوتاه می تواند در اگاهی بخشی به جامعه بسیار موثر باشد و متاسفانه این ظرفیت مورد بی توجهی قرار گرفته است و باید برنامه منسجمی جهت بهره گیری از این فرصت تعریف شود.

به گزارش ایسنا، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی نیروی انتظامی استان مرکزی نیز عنوان کرد: امسال حدود یک تن مواد مخدر در استان کشف شده است و در این راستا عملیات های مشترکی با استان های قم، کردستان، یزد، کرمان هرمزگان به انجام رسیده است.

احمدرضا چگنی بیان کرد: قیمت مواد مخدر در استان مرکزی تابع تهران، البرز و استان اصفهان است و ما در استان مرکزی بارانداز مواد مخدر را نداریم.

به گزارش ایسنا، رئیس شورای شهر کلانشهر اراک نیز گفت: در ستاد بازآفرینی شهری، حاشیه نشینی بسیار مورد توجه قرار دارد و در حال حاضر در 2 منطقه از اراک طرح سرای محله با ارائه خدمات مشاوره ای روانشناسی آموزشی در جهت ممانعت از بروز مجدد اعتیاد در افراد بهبودیافته مستقر شده است.

در این نشست مقرر شد 12 خانه ورزش در 12 روستای هر یک از شهرستان های استان ایجاد شود.
منبع: ایسنا
نظرات شما
پیشخوان