تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۵
علی خرم در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ دستاورد توافق هسته‌ای را بررسی کرد

«برجام»، یک سال پس از اجرا

نماینده پیشین ایران در مقر سازمان ملل متحدگفت: مهمترین دستاورد پس از برجام فروش نفت است در حال حاضر حدود 2 میلیون و 300 هزار بشکه صادر می کنیم و از کنار آن مایحتاج کشور مانند هواپیما خریداری می شود.
رویداد۲۴نماینده پیشین ایران در مقر سازمان ملل متحدگفت: مهم‌ترین دستاورد پس از برجام فروش نفت است در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه صادر می‌کنیم و از کنار آن مایحتاج کشور مانند هواپیما خریداری می‌شود. 

در آستانه اولین سالگرد اجرای برجام، وزیر پیشنهادی امور خارجه آمریکا پیشنهاد بازبینی توافق هسته‌ای را داد. این در حالی است در دوران تبلیغات انتخاباتی آمریکا «دونالد ترامپ» در این رابطه به صراحت بیان کرده بود که توافق هسته‌ای را پاره خواهد کرد. 

با توجه به این عقب نشینی تندرو‌ها درباره توافق هسته‌ای در صورتی که در آینده اعلام شود برجام بسیار خوب و مناسب بوده است، نباید تعجب کرد. 

اما در ایران با وجود دستاوردهای مهمی که برجام برای کشور داشته است، هنوز گروهی نسبت به آن نگاه منفی دارند و تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا نشان دهند نه تنها تاثیری برای کشور نداشته، بلکه مضر هم هست. 

علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در این رابطه به رویداد۲۴ گفت: پس از اینکه در سطح جهان فعالیت هسته‌ای ایران به حق یا ناحق تحت عنوان یک «بحران جهانی» معرفی شده بود، توافق هسته‌ای به وجود آمد. 

وی درباره معنای بحران جهانی ابراز کرد: امنیت بین الملل را هیچ چیز نباید به خطراندازد و کشورهای غربی براین اصل معتقد بودند که این امر بر اثر فعالیت‌های هسته‌ای ایران با وجودی که اعلام کرد قصد تولید سلاح هسته‌ای ندارد، به خطرخواهد افتاد. کره شمالی با تاکید بر ساخت سلاح هسته‌ای کشورهای دیگررا تهدید می‌کند، این خود یک خطربرای جامعه جهانی محسوب می‌شود و غربی‌ها در باره ایران هم چنین می‌اندیشیدند. 

خرم در ادامه افزود: مسئله دیگر کشت و کشتار مردم در یک نقطه خاص دنیا است که رفته رفته به یک بحران جهانی مبدل می‌شود، در خاورمیانه اکنون شاهد بحران هستیم و به طور نمونه درکشورسوریه دیگر کسی نمی‌تواند صلح برقرار سازد. 

نماینده پیشین ایران در مقر سازمان ملل متحد بیان کرد: بنابراین حفظ امنیت بین الملل از این سو مهم است که یک بار جدید نابسامانی درگیر جهان نشود. در مورد فعالیت هسته‌ای ایران همانطور که اشاره شد، به حق یا ناحق چون برخی تصور می‌کردند، مانند کره شمالی در صدد تولید سلاح هسته‌ای است، توافق صورت گرفت و به صورت مسالمت آمیز موضوع حل شد. 

وی درخصوص عدم دستیابی به توافق هسته‌ای توضیح داد: در صورتی که به این توافق دست پیدا نمی‌کردیم همانطور که «جان کری» مطرح کرد برخی کشورهای منطقه آمریکا را به سمت جنگ با ایران هل می‌دادند. در جریان رقابت انتخاباتی اوباما با سناتور مک کین که یک جمهوریخواه است، برای انتخابات آمریکا شعری را خواند که معنای‌اش می‌شود «اگر سر کار آید ایران را بمباران خواهد کرد» البته در صورت انجام این کار به طور حتم آمریکا ضرر می‌کرد، اما در این قضایا مردم ایران، قربانی می‌شدند. 

خرم درباره دستاوردهایی که در اثر توافق هسته‌ای متوجه ایران شده، گفت: کشور ماتحریم‌های سیاسی و اقتصادی را پشت سر گذاشته و این خود دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. در مورد تحریم‌های سیاسی باید گفت که رفع آن سبب شده علاوه بر اینکه دولتمردان از خارج می‌توانند وارد کشور ما شوند، دولتمردان ما هم می‌توانند به سایر کشور‌ها سفر کنند این یکی از تهدیداتی بود که اجرا می‌شد، اضافه بر این ایران در مسئله خاورمیانه در حال ایفای نقش است که تا پیش از آن نمی‌توانست این کار را انجام دهد. 

نماینده پیشین ایران در مقر سازمان ملل متحد یادآور شد: مهم‌ترین دستاورد پس از برجام فروش نفت است در حال حاضر حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه صادر می‌کنیم و از کنار آن مایحتاج کشور مانند هواپیما خریداری می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه بازگشت به صنعت دستاورد بسیارمهمی است، تصریح کرد: البته عملی شدن این مسائل زمان بر است و صنعت و اقتصاد کشور ما به زودی راه نمی‌افتد حتی شاید به عمر دولت آقای روحانی هم کفاف ندهد و در دولت بعدی نتیجه آن مشاهده شود، اما قدر مسلم، این موارد احساس امنیت و رفاه برای مردم ما به ارمغان آورده است. زمانی مردم به دلیل احتمال جنگ ازایران فرار می‌کردند، امروز از آزدای فردی و اجتماعی سخن گفته می‌شود و این شنان دهنده‌‌ همان احساس امنیت است. 

خرم در رابطه با سخنان اخیر وزیر پشنهادی برای وزارت خارجه آمریکا از سوی ترامپ (توافق هسته‌ای نیازبه باز بینی دارد) اظهار داشت: آقای ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی گفته بود که این توافق را پاره می‌کند، اما به تدریج مواضع خود را پس گرفت. وزیرپیشنهادی او برای وزارت امور خارجه نیز از بازنگری در توافق هسته‌ای صحبت می‌کند، کمی جلو‌تر که بروند مطرح می‌شود که با اروپا گفت‌و‌گو صورت گرفت و به این نتیجه رسیدیم که همین توافق خوب است. 

نماینده پیشین ایران در مقر سازمان ملل متحد اضافه کرد: اطمینان دارم آقای ترامپ برای توافق هسته‌ای از این وضعیت جلو‌تر نخواهد رفت اما اگر کشوربا آمریکا ما حالت خصومت داشته باشد و فکر کند چیزی بر علیه‌اش ما تصویب نمی‌شود در اشتباه است. 

وی در ادامه تاکید کرد: در صورتی که درمورد رابطه بین ایران آمریکا هر روز انگشت شود در نتیجه احتمال اعمال تحریم‌ها از سوی تندرو‌ها وجود دارد که در نتیجه آن نیاز است کلی انرژی برای مهار آن صرف شود. بنابراین به جای تحریک تندرو‌ها در آمریکا باید به دنبال آرام کردن فضا بود.

برچسب ها: رویداد24 ، علی خرم ، برجام ، نفت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان