تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۶ دی ۱۳۹۵
محسنی بندپی، رییس سازمان بهزیستی کشور در گفت‎وگو بارویداد۲۴:

پررنگ کردن بحث گورخوابی ضربه به نظام بود

انوشیروان محسنی بندپی از نگهداری 8600 نفر از افراد بی سرپناه در تهران خبر می‌دهد و می‌گوید با تلاش و همکاری شهرداری تهران توانستیم گرم خانه هایی را ایجاد کنیم که این معضل اجتماعی تا حد قابل ملاحظه ای به حداقل برسد.
رویداد۲۴- رییس سازمان بهزیستی کشور معتقد است پررنگ کردن بحث گورخوابی بیشتر از اینکه بخواهد بر علیه و ضربه به دولت باشد بر علیه و ضربه به نظام بوده است.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ از نگهداری 8600 نفر از افراد بی سرپناه در تهران خبر می‌دهد و می‌گوید با تلاش و همکاری شهرداری تهران توانستیم گرم خانه‎هایی را ایجاد کنیم که این معضل اجتماعی تا حد قابل ملاحظه‎ای به حداقل برسد.

* در چند هفته گذشته بحث گورخواب‎ها به یکی از موضوعات داغ کشور تبدیل شد. سازمان بهزیستی برای مقابله با این معضل چه تدابیری را اندیشیده‎ است؟ 
گورخوابی موضوع جدیدی نیست. افرادی که از مکان لازم و مناسب برای خواب بهره‎مند نیستند روزی به سپری کردن شب در پارک‎ها رو می‎آورند و روزی هم در حاشیه خیابان‎ها و بر روی یک کارتون می‎خوابند. امروز هم چند نفری برای فرار از سرما و سپری کردن شب به قبرستان پناه برده‎اند. هم شهرداری و هم سازمان بهزیستی نسبت به احداث گرم خانه‎ها اقدام کرده است و ظرفیت 400 نفری سال 92 را به 8600 نفر رسانده‎ایم. امروز با همکاری شهرداری تهران تلاش کردیم که این افراد را شناسایی کنیم و بستری امن و آرام را در اختیار آن ها قرار دهیم. با هماهنگی که بین این سازمان‎ها شکل گرفته افراد می‎توانند بصورت داوطلبانه خود را معرفی کنند و در مراکز ماده 15 از آن‎ها نگهداری شود. افرادی هم که توسط نیروهای انتظامی جمع آوری می‎شوند در مراکز ماده 16 از آن ها نگهداری می‎کنیم و در همین راستا پروتکل‎های درمانی روی افراد انجام می‎گیرد و سپس پروژه مهارت‎آموزی برای این افراد اجرا می‎شود.

*به نظرتان چقدر موضوع شکل سیاسی به خودش گرفت؟
به نظر من پررنگ کردن بحث گورخوابی بیشتر از اینکه بخواهد بر علیه و ضربه به دولت باشد بر علیه و ضربه به نظام بوده است. امروز در کشورهای اروپایی هم معضل کارتن خوابی وجود دارد و صحیح نیست این معضل را سیاسی جلوه داد. 

* تا پیش از این گزارشی در رابطه با گورخوابی به شما رسیده بود؟
خیر. ما پس از این گزارش به همراه رییس دفتر رییس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استاندار تهران به آرامگاه نصیرآباد رفتیم و از شاهدان عینی موضوع را جویا شدیم. افرادی که آنجا حضور داشتند به ما گفتند چند نفری بیشتر در اینجا حضور ندارند و براساس تحقیقاتی که کردیم متوجه شدیم که این افراد در مراکز ترک اعتیاد و در یک فضای آرام حضور داشتند اما چون می‎خواستند به اعتیاد خود ادامه دهند آن محل را ترک کرده بودند.

* شما در زمانی نماینده مجلس بودید و حالا ریاست سازمان بهزیستی کشور را به عهده دارید در کدام یک از این دو شغل با سختی و چالش بیشتری روبرو بودید؟
سازمان بهزیستی با جامعه هدفی سر و کار دارد که افراد بر اثر نابرابری که در مسیر زندگی برای آن‎ها پیش آمده دچار مشکلات و آسیب‎هایی شده‎اند و وظیفه ما است که اقداماتی در جهت پیشگیری، برگشت‎پذیری، درمان، توانبخشی و... برای این عزیزان انجام دهیم. از طرف دیگر مجلس از اهمیت بیشتری برخوردار است. در سازمان بهزیستی اگر با یک مجموعه سر و کار داریم در مجلس با همه مجموعه‎ها ارتباط داریم و می‎توان اثرگذارتر بود. در نهایت باید بگویم هر دو شغل سختی و چالش‎های خودش را دارد و به طور مشخص نمی‎توانم به یکی از این شغل‎ها اشاره کنم.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان