تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۷ دی ۱۳۹۵
غلامرضا ظریفیان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

چه کسانی هدف حمله تندروها در دوران «پسا هاشمی» هستند؟

غلامرضا ظریفیان براین اعتقاد است که احتمالا تندورها حمله به آقای هاشمی را به افراد دیگر نظیر روحانی وحتی کسانی که نقش حکومتی ندارند ولی یک نوع مرجعیت برای جامعه اصلاح طلب یا اعتدال گرا محسوب می شوند، انتقال خواهند داد.
رویداد۲۴- عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها براین اعتقاد است که احتمالا تندورها حملات به آیت الله هاشمی را پس از رحلت ایشان به افراد دیگر نظیر روحانی و حتی کسانی که نقش حکومتی ندارند ولی یک نوع مرجعیت برای جامعه اصلاح‎طلب یا اعتدال‎گرا محسوب می‎شوند، انتقال خواهند داد.

در ماه جاری طرح روی جلد یکی از نشریات منتسب به شهرداری تهران که مدیریت آن بر عهده محمدباقر قالیباف است نمادی از اشرافیت را به چاپ رساند که نشان از این داشت قالیباف عزم خود را جزم کرده تا به مانند محمود احمدی‎نژاد با ضربه به آیت‎الله هاشمی میدان انتخابات سال آینده را در دست گیرد.

محمود احمدی نژاد اولین نامزد انتخاباتی برای ریاست جمهوری در ایران بود که با تخریب هاشمی و معرفی آن به عنوان نمادی از  اشرافی‎گری و بهره‎برداری از رانت‎های سیاسی و اقتصادی موفق شد صندلی ریاست جمهوری را از آن خود سازد.    

با توجه به مواردی از این دست که در سال‎های اخیر بسیار شاهد بودیم، به نظر می‎رسد که تندروها به دلیل از دست دادن مهمترین دستاویز خود برای ریزش رای اصلاح طلبان و اعتدالیون بیش از آنان تحت تاثیر فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار گرفته‎اند.

غلامرضا ظریفیان، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در این‎باره گفت: به طور موقت موافق هستم که تندروها مهمترین دستاویز خود را از دست داده‎اند یا حداقل در ارتباط با آن کمتر می‎توانند مانند گذشته مانور دهند، اما در حالت کلی جریان تندرو در هر حالتی که قرار داشته باشند، تلاشش برآن است تا بر سر راه  اعتدالیون و اصلاح‎طلبان مانع ایجاد کند. بنابراین طبیعی است زمانی از تخریب آیت‎الله هاشمی رفسنجانی برای دستیابی به اهداف خود استفاده می‎کردند و در زمانی دیگر قطعا دیگران را هدف قرار می‎دهند.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین در ادامه یادآور شد: باید به این نکته اشاره کرد که در چند روز اخیر نشان داده شد ادعاهای تندروها در رابطه با زندگی خصوصی هاشمی و اشرافی بودن آن تا چه اندازه نادرست بوده و مردم ایران متوجه این موضوع شدند که آیت‎الله هاشمی رفسنجانی بخش زیادی از ثروت خود را در راه انقلاب هزینه کردند. این بدین معنا است که این طیف فکری نیازی به سند برای تخریب کسی ندارد و براساس ذهنیات خود جلو می‎رود.

وی در این‎باره اضافه کرد:  مطالعه در رسانه‎ها و افرادی که در واقع منتسب به تندروها هستند پس از رحلت آیت‎الله هاشمی به ذهن می‎رساند که فضای ارادتی که مردم به آقای هاشمی ورزیدند و این حرکت عظیم را به وجود آوردند از سوی آنان پیش‎بینی نشده بود، بنابراین همچنان در آن فضا قرار دارند، بر همین اساس نظراتی مطرح و سخنانی بر زبان رانده می‎شود که نشان از این دارد تا از حرکت کم نظیر مردم عبور کنند.

ظریفیان درباره برنامه آینده تندروها، تاکید کرد: همانطور که در بالا اشاره شد، جریان تندرو به دلایل ویژگی‎های ذاتی طبیعتا کار خود را مجدد شروع خواهد کرد و سعی می‎کند از این فضا بگذرد حتی این احتمال وجود دارد که به آقای هاشمی و اطرافیان او تعرض کنند. تندروها اساسا با جریان‎های اصلاح‎طلب و اعتدال‎گرا مخالف هستند و آن جریان‎ها اتفاقا با رفتن آقای هاشمی شکل نمادین‎تری در عمل پیدا خواهند کرد. 

وی در ادامه با اشاره به وضعیت جریان اصلاح‎طلب و اعتدلگرا نیز تصریح کرد: فقدان آقای هاشمی ضایعه بزرگی است، اما جریان اعتدال‎گرا و اصلاح‎طلب زنده خواهد ماند حتی اگر تندورها  مستمسک‎های خود را ایجاد کنند.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین یادآور شد: احتمالا تندورها حمله به آقای هاشمی را به افراد دیگر نظیر روحانی و حتی کسانی که نقش حکومتی ندارند ولی یک نوع مرجعیت برای جامعه اصلاح‎طلب یا اعتدال‎گرا محسوب می‎شوند، انتقال خواهند داد.

وی تصریح کرد: البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که این احتمال وجود دارد به دلیل اتفاقی که برای آقای هاشمی روی داد گروهی از افراد وابسته به این طیف فکری از کرده خود ابراز پشیمانی کنند اما اصل جریان همچنان بر طبل گذشته خواهد کوبید و فشار بر اندیشه یا کسانی که این مسیر را قبول دارند سرلوحه کارشان قرار می‎گیرد. 
نظرات شما
پیشخوان