تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۸ دی ۱۳۹۵

عاقبت به‌خیری آیت‌الله هاشمی

فوت آقای هاشمی رفسنجانی شوکی را به جامعه وارد کرد. این اتفاق ناگهانی و غم انگیز اثرات مثبت و منفی بسیاری بر جامعه را به دنبال خواهد داشت. تاثیر درگذشت ایشان بر فضای سیاسی- اجتماعی را از چند زاویه مثبت بررسی می کنم

رویداد۲۴ - فوت آقای هاشمی رفسنجانی شوکی را به جامعه وارد کرد. این اتفاق ناگهانی و غم انگیز اثرات مثبت و منفی بسیاری بر جامعه را به دنبال خواهد داشت. تاثیر درگذشت ایشان بر فضای سیاسی- اجتماعی  را از چند زاویه مثبت بررسی می کنم:

زاویه اول:

آیت الله هاشمی با 60 سال مبارزه و باوجود همه سختی‌ها و اذیت‌هایی که در حق او روا داشتند و رفتارهایی که با خانواده او کردند، تندروی نکرده و خودش را از  مدار حاکمیت خارج نکرد. او سعی کرد رفتارهایش را منطقی و کنترل کند. من فکر می‌کنم ایشان عاقبت به خیر شد. آقای هاشمی، الگوی بسیار خوبی برای صبر و مقاومت، رفتار اعتدالی، پرهیز از رفتارهای احساسی، تندروی‌های بی‌جهت و کندروی‌های ناپسند بود و حضور مردم در تشییع پیکر ایشان نشان داد که مدل آقای هاشمی مدلی است که جواب داده است. دیدید که از اقصی نقاط کشور حرکت کردند و آمدند. آمدن میلیون‌ها نفر به کف خیابان بدون بوق و کرنا علیرغم اینکه می‌دانستند خیلی‌ها دوست ندارند جمعیت زیادی بیایند، نشانه خوبی بود. این حضور نشان داد که جریان اعتدال، جریان موفقی است. رفتار او الگوی بسیار خوب جریان شناسی سیاسی برای ماست. خود من خیلی درس گرفتم.

من ارادت زیادی به ایشان داشتم و همین هفته پیش محضر ایشان بودم و با هم صحبت می‌کردیم اما حتی در آن زمان نیز فکر نمی کردم یک انسان می‌تواند تا این سطح موفق باشد. این موضوع بعد از فوت ایشان برایم روشن‌تر شد. در حوزه انتخابیه افرادی از طبقات مختلف اجتماعی به من گفتند وقتی که خبر ارتحال ایشان را شنیدند، گریه کردند، از نمایشگاه دار ماشین این حرف را زد که مسائل انقلاب چندان برایش اهمیتی ندارد تا کارگر آپارتمان ما که پله‌ها را می‌شوید. این نشان می‌دهد که این رفتار توانسته محبوبیت اجتماعی ایجاد کند. با این توضیحات می خواهم بگویم که فکر می‌کنم جریان اعتدال نه تنها با این اتفاق تلخ ضربه ندید بلکه در کف جامعه پذیرفته شد و از این پس جریان‌های سیاسی چه بگویند چه نگویند باید آن را در معادلات خود درنظر بگیرند.

من با نظر آقای زیباکلام موافقم که این اتفاق، انتخابات 96 را برای آقای روحانی بسیار آسان کرد. رای و محبوبیت آقای روحانی افزایش یافته است.

زاویه دوم

کسانی که ناجوانمردانه به ایشان حمله می‌کردند با شرمندگی در مراسم تشییع اش حضور یافتند.  آقای هاشمی باهوش و بازکاوت بود و با الگویی که از حضرت زهرا(س) داشت، فرصت حلالیت گرفتن را از خیلی‌ها گرفت. من در صف نماز برای ایشان بودم و حدود پنج یا شش ردیف از رهبری فاصله داشتم، در آنجا دیدم کسانی که در حق ایشان بی‌انصافی‌های زیادی کرده بودند با شرمندگی در نماز حاضر شده بودند و حتی تلاش می کردند به نوعی خودشان را پنهان کنند. این شرمندگی ممکن است درسی برای آینده آنها باشد.

زاویه سوم

مواجه شدن صداوسیما با مردم اتفاق خوب دیگری بود که در مراسم تشییع آیت الله هاشمی رخ داد. اگر صداوسیما می‌خواهد ملی باشد امیدوارم از این موضوع درس بگیرد. من با شناخت نسبی که از آقای عسگری دارم فکر می‌کنم ایشان پس از این، رفتار صداوسیما را تنظیم کند، چراکه صداوسیما متعلق به همه است و شأن این رسانه نیست که خودش را در یک گروه محصور کرده و سرباز یک جناح باشد. طبقات و گروه‌های اجتماعی از رادیو و تلویزیون مطالبه دارند و اگر مسئولان آن بخواهند با رفتارهایی نظیر ممنوع التصویری و منعکس نکردن صدای بخشی از جامعه کارشان را ادامه دهد، با توجه به فضای رسانه ای در دنیای امروز، ممکن است در اتفاقات بعدی مردم حتی اجازه حضور صداوسیما را در مراسم ندهند. من از این بابت نگرانم. چون شعارهایی که در تشییع جنازه عیله صداوسیما می‌دادند را شنیدم و واقعا متحیر شدم.

*نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم


غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی *

نظرات شما
پیشخوان