تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
فاطمه راکعی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

معرفی احتمالی کاندیدای زن از طرف اصولگرایان، ترفند سیاسی است

فاطمه راکعی، نماینده مردم در مجلس ششم با اشاره به اینکه معرفی یک کاندیدا زن از سوی اصولگرایان ترفند سیاسی است، گفت که سال ها است زنان اصلاح طلب و اصول گرا معتدل به دنبال تعریف رجل سیاسی هستند و برای آن تلاش می کنند، اما به نظر می رسد اگر به جای خانم دستجردی یکی ازفعالان زن اصلاح طلب اعلام آمادگی برای کاندیداتوری می کرد بلافاصله برای او پرونده سازی می شد.
رویداد۲۴فاطمه راکعی، نماینده مردم در مجلس ششم با اشاره به اینکه  معرفی احتمالی یک کاندیدای زن از سوی اصولگرایان ترفند سیاسی است، گفت که  سال‎ها است زنان اصلاح‎طلب و اصول‎گرای معتدل به دنبال تعریف رجل سیاسی هستند و برای آن تلاش می‎کنند، اما به نظر می‎رسد اگر به جای خانم دستجردی یکی ازفعالان زن اصلاح‎طلب اعلام آمادگی برای کاندیداتوری می‎کرد بلافاصله برای او  پرونده‎سازی می‎شد.

با وجود آنکه اصولگرایان هنوزبه یک نامزد واحد برای انتخابات ریاست جمهوری دست نیافته‎اند، اما زمزمه‎هایی از احتمال حضور یک کاندیدای زن برای انتخابات ریاست جمهوری از سوی این طیف سیاسی برای سال آینده به گوش می‎رسد.

زمانی که احمدی‎نژاد لیست پیشنهادی اعضای دولت را در سال 88 به مجلس تقدیم کرد نام سه زن در بین آنان بود که از بین این سه نفر، مرضیه وحید دستجردی به وزارت عریض و طویل بهداشت راه یافت.

البته تکیه زدن او بر صندلی وزارت بدون دردسر نبود، مراجع قم به شدت با این تصمیم رئیس‎جمهورسابق مخالفت کردند و از وی خواستند تا بر تصمیم خود بازنگری کند، ولی از آنجا که رفتارهای عوام‎پسندانه، بسیار مورد علاقه احمدی‎نژاد بود او بر تصمیم خود پای فشرد، اما در کوتاه‎ترین زمان و در کمال تعجب وی را به دلیل مقاومت در برابر برکناری باقر لاریجانی، برادر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و قائم مقام وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران برکنار کرد. 

حال آن دستجردی با سابقه وزارت سودای پاستور کرده است. بدون شک اصولگرایان اگر به این نتیجه برسند که با یک کاندیدای زن برنده انتخابات خواهند بود، در این امر کوتاهی نخواهند کرد و بار دیگر مخالفت‎ها را به موافقت بدل می‎سازند، اما مهم این است که آیا مردم صرف زن بودن از یک کاندیدا با توجه به تجارب گذشته استقبال خواهند کرد.

فاطمه راکعی، نماینده مردم در مجلس ششم و عضو حزب اتحاد ملت، در گفت‎وگو با رویداد۲۴در رابطه با انتخابات سال آینده ریاست جمهوری و حضور زنان در این انتخابات گفت: در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در کل باید به این نکته اشاره کرد که از نظر اصلاح‎طلبان مسئله زنان در کنار مسائل ملی کشور مورد توجه است و چنین نیست که موارد دیگر را تحت الشعاع خود قرار دهد. 

این نماینده مردم در مجلس ششم تاکید کرد: اجماع اصلاح‎طلبان و اعتدال‎گرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و مجلس شورای اسلامی سال 94 باعث موفقیت‎های چشمگیری شده که یکی از دلایل این موفقیت حضور زنان و مردان در کنار یکدیگر بوده است.

این عضو حزب اتحاد ملت درباره حضور یک کاندیدا زن اصولگرا برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، افزود: اصلاح‎طلبان چه زن و چه مرد بر سر حمایت از آقای «حسن روحانی» به اجماع رسیده‎اند و زنان به هیچ وجه در این برهه حساس کشور صلاح نمی‎دانند که براساس جنسیت به انتخابات ورود پیدا کنند، اما اصولگرایان می‎توانند کار خود را انجام دهند و ما برای عقیده آنان احترام قائل هستیم.

وی  یادآور شد: اصلاح‎طلبان به آقای روحانی اعتماد کرده‎اند و برای رای‎آوری او در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تلاش خواهند کرد، البته مشکلاتی وجود دارد اما باید به این موضوع توجه داشت که بخش زیادی از وعده‎های عملی نشده را اجازه اجرا ندادند. در کل باید اجازه دهیم که جو سیاسی کشور سیر طبیعی خود را طی کند.

راکعی درباره سابقه وزارت برای یکی از فعالان زن اصولگرا، بیان کرد: با نگاهی به کارنامه اصولگرایان دیده می‎شود که در وزارتخانه از حضور زنان هم استفاده کرده‎اند، اما در اصل برای اجرا اختیاری از خود نداشت و به طور نامناسبی هم وی از کار برکنار شد. در واقع اصولگرایان دست به معامله می‎زنند و زمانی که به مقصد می‎رسند، فرد مورد نظر را ندید می‎گیرند.

عضو حزب اتحاد ملت در ادامه افزود: بخشی از طیف اصولگرا با تندروها همراه هستند و از آنجا که این گروه متوقع‎گرا است و به صورت همه یا هیچ عمل می‎کند، بنابراین همانطور که اشاره شد، هر کسی که بر سرکار آید باید بر وفق مراد آنها عمل کند و اگر غیر از این باشد براساس تجربه ای که خانم دستجردی دارد و در بالاه م مورد اشاره قرار گرفت، پایان خوبی به دنبال نخواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس ششم اظهار داشت: معرفی احتمالی یک کاندیدا زن از سوی اصولگرایان یک ترفند سیاسی است و باید به این نکته هم اشاره کرد که  سال‎ها است زنان اصلاح‎طلب و اصول‎گرای معتدل به دنبال تعریف رجل سیاسی هستند و برای آن تلاش می‎کنند، اما به نظر می‎رسد اگر به جای خانم دستجردی یکی از فعالان زن اصلاح‎طلب اعلام آمادگی برای کاندیداتوری می‎کرد بلافاصله برای او  پرونده‎سازی می‎شد. 

وی در این باره که با توجه به مخالفت‎های مراجع قم در رابطه با معرفی خانم دستجردی به عنوان وزیر در دولت سابق، احتمال معرفی او از سوی اصولگرایان تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است، گفت: اصولگرایان اگر فکر کنند می‎توانند با حضور خانم دستجردی تاثیری بر انتخابات بگذارند، بدون تردید این کار را انجام می‎دهند و شورای نگهبان هم به نظر نمی‎رسد آنها را تنها گذارد. 

راکعی در باره استقبال مردم از یک کاندیدای زن، تصریح کرد: اطمینان دارم که یک کاندیدای زن اصولگرا برای ریاست جمهوری مورد استقبال قرار نمی‎گیرد، زیرا مردم آگاه هستند و حافظه تاریخی قوی دارند و هنوز فراموش نکرده‎اند که رئیس جمهور سابق کشور را به سمت ویرانه شدن پیش برد. در کنار این مسئله هم باید در نظر داشته باشید که اصلاح‎طلبان نیز با برنامه‎های تعیین شده پیش می‎روند و به خصوص فعالان سیاسی زن به روش‎هایی که اتخاذ می‎شود، اعتماد دارند و دست به فرهنگ سازی می‎زنند.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر خوشبختانه احزاب به بدنه ملت وصل هستند و متشکل  عمل می‎کنند. برای ما در واقع تفاوتی ندارد که جریانات اصولگرا تندرو که کارشان تهمت زدن است به چه کسی رای می‎دهند، اصلاح طلبان  روش خود را دارند.

این عضو حزب اتخاد ملت در پایان یادآور شد: زنان فرهیخته ایران به طور مضاعف کار می کنند زیرا در کنار انجام وظایف مربوط به خانواده برای مشارکت‎های سیاسی – اجتماعی هم دست به تلاش می‎زنند. البته همیشه چنین بوده و زنان با وجود مشکلاتی که دارند با نخبگان سیاسی به همفکری مبتنی بر خرد جمعی پرداخته‎اند، صحیح نیست که به خاطر انتخابات نگاه کاربردی به آنان شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
مقدم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۳۰
0
1
خانها اگر رئیس جمهور باشن با توجه به اینکه باید محجبه باشن نمیتونن تو جامعه بین الملی ایفا نقش کنن و هر جا نمیتون برن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان