تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۹ دی ۱۳۹۵
رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴:

تا پایان سال همه منابع ساکن ایجاد آلودگی هوای پایتخت، شناسایی می‎شوند

به اعتقاد رئیس اداره محیط زیست شهر تهران، منابع ساکنی که در ایجاد آلودگی هوای تهران بزرگ نقش بازی می‎کنند وسعت زیادی دارند که از آن جمله می‎توان به کارگاه‎هایی که فعالیت‎های آنها آلودگی هوا ایجاد می‎کند، پایانه‎های مسافربری، خودروهای سنگین و ضایعات‎سوزی در مناطق شهر و اطراف شهرها اشاره کرد.
رویداد۲۴به اعتقاد رئیس اداره محیط زیست شهر تهران، منابع ساکنی که در ایجاد آلودگی هوای تهران بزرگ نقش بازی می‎کنند وسعت زیادی دارند که از آن جمله می‎توان به کارگاه‎هایی که فعالیت‎های آنها آلودگی هوا ایجاد می‎کند، پایانه‎های مسافربری، خودروهای سنگین و ضایعات‎سوزی در مناطق شهر و اطراف شهرها اشاره کرد. 

شاخص میزان آلودگی هوای پایتخت همین امروز هم که روز ملی «هوای پاک» است به گزارش شرکت پایش آلودگی هوا، در شرایط ناسالم برای گروه‎های حساس قرار دارد و هوا برای نفس کشیدن بیش از آنکه تصور می‎شود گرفته و آلوده است.

میزان و شکل آلودگی هوای تهران اما حاصل همین امروز و دیروز نیست. همچنین به دور از منطق است که این آلودگی فزاینده حتی حاصل خودروها به تنهایی باشد.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در نشست بررسی نقش راهکارهای دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی در کاهش آلودگی هوا که به مناسبت روز ملی هوای پاک در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: نمی‌خواهم بگویم شهر تهران از دست رفته است اما تهران در حالت کمای زیست محیطی به سر می‌برد و نیاز به احیا دارد. مدیران باید در مسئولیت‌هایی قرار بگیرند که بتوانند این جسم رو به موت تهران را احیا کنند. تهران قابل احیاست و ظرفیت‌های حیاتی بالایی دارد.

بر اساس اظهارات حقانی، مدیران باید جسم رو به موت تهران را احیا کنند. اما باید دید این سازمان در سال گذشته برای بهبود شرایط آب و هوای تهران چه عملکردی داشته است. 

محمدحسین بازگیر، معاون مدیرکل محیط زیست استان تهران و رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره عملکرد این سازمان در راستای مدیریت و برنامه ریزی برای کنترل میزان آلودگی هوای تهران گفت: کنترل کیفیت هوا نیازمند بررسی و شناسایی عوامل ایجاد آلودگی هواست. از همین رو باید منابع تولید آلودگی را زیر ذره بین برد. سازمان حفظت محیط زیست برای دستیابی به نتایج بهتر، منابع تولید کننده آلودگی را به گروه ساکن و متحرک تفکیک کرد. در قدم اول نیز این سازمان منابع ساکن را که 20 تا 30 درصد تولید آلودگی را به خود اختصاص داده اند مورد بررسی قرار داد.

وی در ادامه افزود: برای منابع ساکن تولیدکننده آلودگی، طرح پایشی ویژه‎ای را علاوه بر برنامه های قبلی آغاز کردیم. بر همین اساس حدود 40 گروه پایش تخصصی شاخص‎های آلودگی را مورد بررسی قرار داده‎اند. در این پایش علاوه بر مناطق 22 گانه شهر تهران، سکونت‎گاه‎های هم مرز با تهران که بر تهران اثر می‎گذارند و از آن اثر می‎گیرند نیز در این پایش مورد بررسی قرار می‎گیرند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران همچنین افزود: این پایش در 12 محور انجام می‎شود و 16 اولویت اصلی این پایش صنایع بزرگ است. این 16 اولویت توسط 39 گروه متخصص بررسی شده است و تا پایان سال 95 همچنان به بررسی‎های خود ادامه خواهد داد.

به گفته وی منابع ساکنی که در ایجاد آلودگی هوای تهران بزرگ نقش بازی می‎کنند وسعت زیادی دارند که از آن جمله می‎توان به، کارگاه‎هایی که فعالیت‎های آنها آلودگی هوا ایجاد می‎کند، پایانه‎های مسافربری، خودروهای سنگین و ضایعات‎سوزی در مناطق شهر و اطراف شهرها اشاره کرد. به هر روی پایش و بررسی این منابع کاری دشوار است که باید در پروسه جدی مورد بررسی قرار بگیرد.

بازگیر همچنین در ادامه گفت: تاکنون حدود 1500 واحد مورد پایش قرار گرفته است که بیش از 20 درصد این موارد به دلیل ایجاد آلودگی اخطاریه دریافت کرده‎اند. علاوه بر واحدهایی که میزان ایجاد آلودگی و اثرگذاری آنها در افزایش آلودگی‎ها مشهود بود، تقریبا 20 درصد دیگر نیز نمونه‎برداری آب و هوا شده ‎ند که در مراکز سنجش آنالیز و بررسی می‎شود و نتایج آنها اعلام خواهد شد.

معاون مدیرکل محیط زیست استان تهران ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال 95 نزدیک به 3هزار واحد دیگر نیز شناسایی و بررسی و پایش شود. به گفته وی بر این اساس همه منابع ساکن شناسایی می‎شود. شناسایی و حل مشکل منابع غیر ساکن نیز بر عهده سازمان های دیگری است که به زودی باید فعالیت خود را آغاز کنند.
نظرات شما
پیشخوان