تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۵
قاسم محبعلی در گفت‎وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

دلایل مخالفت ایران با حضور آمریکا در مذاکرات «آستانه»

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، درباره اعلام مخالفت مقامات کشورمان با حضور آمریکا در مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» تاکید کرد که ممکن است این سخنان با هدف چانه زنی و کسب امتیاز بیشتر باشد، اما در عمل حذف آمریکا ممکن نیست.
رویداد۲۴ مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، درباره اعلام مخالفت مقامات کشورمان با حضور آمریکا در مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» تاکید کرد که ممکن است این سخنان با هدف چانه زنی و کسب امتیاز بیشتر باشد، اما در عمل حذف آمریکا ممکن نیست.

مذاکرات صلح سوریه بین معارضان با دولت سوریه با میانجی‌گری ایران، روسیه و ترکیه قرار است ماه آینده در«آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شود و با وجود آنکه کشور ترکیه هنوز موفق نشده معارضان را برای پیوستن به این نشست راضی کند، اما بحث این روزها حضور یا عدم حضور آمریکا در این نشست است.  

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره موضع ایران در قبال حضور احتمالی آمریکا در این نشست مطرح کرده است که «ایران، آمریکایی‌ها را دعوت نکرده و مخالف حضور آنان در مذاکرات صلح سوریه است». علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در اظهاراتی مشابه تاکید کرد که ایران به شدت مخالف حضور آمریکا در اجلاس آستانه است.

این در حالی است که  پیش از این، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده بود: «گمان می‌کنم دعوت از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای شرکت در گفت وگوهای صلح سوریه در آستانه اقدام درستی باشد.»

در حال حاضر هیچ دعوت‌نامه‌ای به‌طور رسمی برای هیچ یک از این کشورها ارسال نشده، اما به نظر می‎رسد عدم حضور آمریکا در این مذاکرات با توجه به اینکه از بازیگران مهم بحران سوریه به حساب می‎آید، عملی نباشد.

قاسم محبعلی، مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با حذف آمریکا در مذاکرات «آستانه» درباره سوریه گفت: نادیده گرفتن آمریکا در این مذاکرات غیرممکن و بی‎فایده است.

وی در ادامه توضیح داد: نبود آمریکا در مذاکرات ممکن است که با نقش مثبتی همراه نباشد، اما باید در نظر داشت که این کشور، بخشی از مشکل سوریه به حساب می‎آید و بخاطر رابطه‎ای که با کشورهای عربی به خصوص عربستان و اسرائیل دارد بازیگر مهمی محسوب می‎شود و توانایی بر هم زدن معادلات را دارد.

محبعلی درباره اظهارات مقامات ایرانی و اعلام مخالفت با حضور آمریکا در مذاکرات آستانه درباره سوریه گفت: این امکان وجود دارد که این سخنان با هدف چانه‎زنی و کسب امتیاز باشد، اما همانطور که گفتم حذف آمریکا از مذاکرات سوریه در عمل ممکن نیست.

مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه درخصوص دعوت روسیه از آمریکا برای حضور در مذاکرات بیان کرد: مهمترین بحث روسیه توافق با آمریکا است و اساسا به دلیل همین موضوع  و برای بهبود رابطه با آمریکا پس از قضییه اوکراین، درقضییه سوریه ورود پیدا کرد. ضمن آنکه نقش روسیه در خاورمیانه به خصوص در دوران بهار عربی ضعیف شده بود با حضور در سوریه تلاش کرد تا نقشی در اندازه همپای آمریکایی خود داشته باشد.

محبعلی در ادامه افزود: روسیه تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا قدرت جهانی باقی بماند بر همین اساس نیاز دارد تا فراتر از مرزها خود حضور سیاسی داشته باشد بنابراین پایگاه این کشور در سوریه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این بهره برداری در آینده برای کشور روسیه از طریق سوریه به قدری اهمیت دارد که حتی اگر مجبور شود، امتیازاتی برای آمریکایی‎ها هم در نظر خواهد گرفت.

مدیر کل پیشین خاورمیانه در این‎باره که آیا این کار روسیه در واقع به معنای دور زدن ایران نیست، تصریح کرد: حضور روس‎ها شاید در اصل به قصد ایجاد ممانعت برای ایران در سوریه و حتی فراتر از آن باشد. به عبارتی دیگر روس‎ها از اینکه ایرانی‎ها بعد از برجام ممکن است به یک نتیجه جدی با اروپا در رابطه با تامین انرژی دست یابند و جایگزین این کشور  شود، به تکاپو افتاده‎اند.

وی در این‎باره که ایران در قبال موضع روسیه چه رویکردی باید داشته باشد، اظهار داشت: همانطور که دیگر کشورها مانند روسیه و ترکیه یک دیپلماسی چند وجهی را دنبال می‎کنند، ایران نیز باید خود را محدود به روسیه و ترکیه نکند و با جدیت و شدت با کشورهای دیگر برای بده بستان‎های متقابل دست به رایزنی زند.

محبعلی در این رابطه اضافه کرد: بهتر آن است تا ایران نقش خود را در زمینه سوریه افزایش دهد، وگرنه این نگرانی وجود دارد با وجود آنکه هزینه‎های سوریه را پرداخت کرده، اما بهره‎برداری از آن نصیب دیگر کشورهای شود. 

نظرات شما
پیشخوان