تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ درباره آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان قدیمی خیابان جمهوری

درس های حادثه پلاسکو؛ تهران آمادگی مقابله با بحران را ندارد

امروز درحاشیه حادثه ساختمان پلاسکو دوباره اخباری از کمبود و ابتدایی بودن امکانات آتش‌نشانی به گوش رسید. این اتفاق نشان می‌دهد شهرداری نسبت به هشدارها مبنی بر وضعیت ایمنی ساختمان پلاسکو که عوامل آتش نشانی بارها گوشزد کرده بودند بی‌توجه بوده است.
رویداد۲۴ساختمان قدیمی پلاسکو دیروز فرو ریخت؛ آن هم پس از سه سال از حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری و کشته شدن دو کارگر زن نمی‌گذرد؛ هنوز این حادثه در حافظه تاریخی مردم داغ است.حادثه‌ای که بعلت نقص و کمبود امکانات آتش‌نشانی رخ داد و دو نفر را به کام مرگ کشید.

از همان زمان زمزمه تجهیز نکردن امکانات سازمان آتش‌نشانی توسط شهرداری تهران به گوش  می‌رسید؛ این در حالی است که شرکت تامین کننده تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی  قبلا هشدار داده بود این امکانات نیاز به تجهیز دارد.

دیروز درحاشیه حادثه ساختمان پلاسکو دوباره اخباری از کمبود و ابتدایی بودن امکانات آتش‌نشانی به گوش رسید. این اتفاق نشان می‌دهد شهرداری نسبت به هشدارها مبنی بر وضعیت ایمنی ساختمان پلاسکو که عوامل آتش‌نشانی بارها گوشزد کرده بودند بی‌توجه بوده است. 

در حادثه بعدی قرار است چند نفر قربانی شوند؟ چند مردم بی‌گناه، چند  آتش‌نشان جانشان به خطر بیافتد تا فکری به حال تهران کنیم؟

در جریان حادثه آتش‌سوزی و آوار شدن ساختمان پلاسکو، تاکنون خبر شهادت 20 آتش‌نشان، از سوی سازمان آتش‌نشانی تایید شده است و کماکان  تعدادی از کسبه، کارکنان و مردم عادی در این ساختمان محبوس هستند، آواربرداری هنوز ادامه دارد و اطلاع دقیقی از سرنوشت کسانی که زیر آوار مانده‌اند در دسترس نیست.

این مسئله در حالی اتفاق افتاده است که قبل از این عوامل سازمان آتش‌نشانی بارها نسبت به وضعیت نامناسب ساختمان پلاسکو هشدار داده بودند.

ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی هم دراین باره گفته است: تا کی به خاطر بی‌احتیاطی چند نفر قرار است دیگران  بویژه نیروهای آتش‌نشانی تاوان بدهند بارها تاکیدات بسیاری بر سر مسائل ایمنی ساختمان‌ها صورت گرفته است اما متاسفانه برخی تنها به بحث‌های درآمدی اهمیت می‌دهند. 

مردم نیز در واکنش به این حادثه در فضای مجازی، توییت‌ها و پست‌های فراوانی گذاشته‌اند. «هیچنز» توییت کرده: شهرداری فقط حریف دستفروشان بی‌بضاعت می‌شه!ولی برای حفظ جان شهروندان به کسبه پلاسکو فقط اخطار می‌ده. «مریم» در توییت خود گفته: حادثه پلاسکو نمایش همه نداشته‌هامون بود از ضعف مدیریتی، تجهیزات تا شعور و فرهنگ مردم/ توییت‌های فراوان دیگری نیز وجود دارد که خواستار پاسخگویی روشن و واضح قالیباف درباره اتفاق اخیر  هستند. 

رحمت الله حافظی، نماینده شورای شهر تهران نیز به این مسئله اشاره کرده است که سال گذشته از محل عوارض شهرداری باید ۱۴۰میلیارد دراختیار آتش‌نشانی قرار می‌گرفته  که تنها ۲۵میلیارد پرداخت شده است.  

واکنش مردم تهران به حادثه ساختمان پلاسکو، نشان از این واقعیت دارد که آنها بسیار از تکرار این حوادث که با پیش‎ینی‌ها و پیشگیری‌های موثر کاهش پیدا خواهد  کرد ناراضی هستند.

مردم بسیار راجع به وقوع زلزله در تهران که امکان آن پیش بینی شده است ابراز نگرانی کرده و معتقداند با وجود عدم امکانات کافی و شرایط  شهر تهران وقوع چنین اتفاقی بسیار خطرناک به نظر می‌رسد و خطرات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

شهرزاد، یکی از شهروندان تهرانی در این باره به رویداد۲۴ می‌گوید: مقصر اصلی این حادثه به نظرم قطعا مدیریت شهری تهران است، فکر هم نمی‌کنم خیلی بشود جلوی این اتفاق ها رو با این وضعیت گرفت. تصور کنید با این وضع افتضاح مدیریت بحران زلزله ای بیاد یا هر چی نه فقط زلزله، خیلی نگران کننده است.

ثقفیان، یکی دیگر از شهروندان تهرانی درباره این حادثه می‌گوید: این حادثه مقصر اصلی نداره،  پارامترای زیادی مثل سیستم مدیریت بحران ضعیف، بی‌توجهی دولتی به بودجه نهادهایی مثل آتش‌نشانی،آمبولانس و بقیه نهادهای امدادی دخیله و تقلیل دادنش به شهردار تهران پاک کردن صورت مسئله است.  فرهنگ مردم و اینکه آینده‌نگر نیستند هم مسئله مهمیه.

واکنش‌های مردم به این حادثه متنوع بوده و فقط به ترس  و نگرانی و ابراز نارضایتی از مدیریت بحران ختم نمی‌شود. یکی از بحث‌های داغ دیگر در حاشیه این اتفاق، وجود مردم در صحنه حادثه بوده که این امر جریان امدادرسانی را کند کرده است. 

با وجود اینکه در طول روز در فضای مجازی برای عدم حضور مردم در محل حادثه اطلاع‌رسانی فراوانی شده  است و مسئولان حاضر در صحنه نیز بارها و بارها از مردم خواسته‌اند برای راحتی کار امدادرسانان محل حادثه را ترک کنند. باز هم افراد زیادی برای گرفتن فیلم و عکس راهی پلاسکو شده‌اند.

عده‌ای از مردم این مساله را ناشی از بی‌تفاوت شدن نسبت به اتفاقات می‌دانند، فاطمه، یکی دیگر از شهروندان در این خصوص به رویداد۲۴ می‌گوید:  این رفتار انگار در شخصیت مردم ما نهادینه شده،  هر اتفاقی  که رسانه‌ای می‌شود و خبر مهمی تلقی می‌شود، حالا خواه سیاسی باشد، یا فرهنگی با مثل این یه فاجعه اجتماعی باشه، مردم حتمن باید آنجا حضور داشته باشند، برایشان این اهمیت داره که بگن منم در آن صحنه بوده‎ام. این حرف که فرهنگ استفاده از فضای مجازی نیست خیلی کلیشه‌ای ولی واقعیت است. مردم می‎روند آنحا  سلفی می‌گیرند، دلشان می‌خواهد دیده شوند ،تعدادشان هم کم نیست.

 تمامی آنچه دیروز در حادثه ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد، از عدم وجود امکانات کافی برای اطفای حریق و مدیریت بحران گرفته تا حضور غیر ضرور مردم در صحنه حادثه نشان داد که باید قکری تازه کرد و برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی باید زیر ساخت‌های زیادی در جامعه تغییر کند، مسئولان باید فرهنگ قرار گرفتن در شرایط بحرانی را به مردم یاد دهند و قبل از هر چیز به نظر می‌رسد مسئولان باید اقدام  به تجهیز، نوسازی و به روزکردن آتش‌نشانی‌ها و آمبولانس‌ها و ... کنند تا  در صورت وقوع چنین حادثه‌هایی کمترین آسیب وارد شود. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان