تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۵
انتقاد آمریکن کانزرویتیو از توصیه‌های غیرمسئولانه دنیس راس و جب بوش به ترامپ؛

سیاست انزوای ایران، آمریکا را منزوی می‎کند

دنیس راس، بنیان‌گذار اتحاد علیه ایران هسته‌ای که طی سال‌های 2009 تا 2011 دستیار ویژه اوباما در امور ایران و خاورمیانه بود به همراه جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا به ترامپ توصیه کرده‌اند که ایران را «منزوی» کند.
رویداد۲۴- دنیس راس، بنیان‌گذار اتحاد علیه ایران هسته‌ای که طی سال‌های 2009 تا 2011 دستیار ویژه اوباما در امور ایران و خاورمیانه بود به همراه جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا و نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا به ترامپ توصیه کرده‌اند که ایران را «منزوی» کند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از آمریکن کانزرویتیو، آن‌ها به ترامپ توصیه کرده‌اند: «ما باید ایران را منزوی کنیم، نه خودمان را. اما از سوی دیگر باید هزینه‌های ناسازگاری مداوم ایران را افزایش دهیم و برای رسیدن به این هدف، دولت آتی ترامپ باید استراتژی گسترده‌تری در قبال تهران اتخاذ کند: به‌خصوص با رسیدگی به مسائل حیاتی که ورای دامنه مذاکرات است، مثلاً مداخله شدید منطقه‌ای ایران.»

آمریکن کانزرویتیو در انتقاد از چنین رویکردی نوشت: جای تعجب ندارد که توصیه‌های بوش و راس کاملاً نادرست است و آمریکا را پایبند به سیاست‌های تهاجمی‌تر در منطقه‌ای می‌کند که منافع آمریکا در آن نیست. اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران باعث تغییر رفتار آن در منطقه نمی‌شود اما منجر به تنش‌های بیشتر خواهد شد و احتمالاً ناسازگاری بیشتر تهران را به دنبال خواهد داشت. 

راس و بوش درخواست غیرواقع گرایانه چشمگیری را مطرح می‌کنند: «بر دولت آتی آمریکا واجب است که اجماع دوحزبی را در کنگره حفظ کند مبنی بر اینکه وضع موجود در دمشق و بغداد –و نقش ایران در آن‌ها- غیرقابل‌پذیرش است.»

اینکه گفته شود وضع موجود هم در سوریه و هم در عراق «غیرقابل‌پذیرش» است به این امر اشاره دارد که آن‌ها گمان می‌کنند آمریکا هم حق و هم توانایی تغییر شرایط در این دو کشور را بر اساس آنچه آن‌ها می‌خواهند، دارد. 

اصلاً مشخص نیست که آیا آمریکا می‌تواند وضع موجود را تغییر دهد یا نقش ایران را در این کشورها بدون هزینه بالا و عدم ایجاد خطر درگیری مستقیم با ایران کاهش دهد یا خیر. سخت است که دریابیم چرا وضع موجود تا این اندازه غیرقابل‌پذیرش است، چراکه این وضع تفاوت چندانی با پنج سال پیش ندارد. کاملاً مشخص است که آمریکا حق چنین کاری را ندارد و اگر دست به تغییر شرایط بزند، گرفتار مداخله‌ای بزرگ خواهد شد.

ترامپ باید پیشنهادات این دو شخصیت برجسته آمریکایی را نادیده بگیرد اما مسئله خطرناک این است که هم ترامپ و هم جنگ‌طلبان ایران، کاملاً پذیرنده این‌گونه بحث‌ها و توصیه‌ها هستند.

سیاست هوشمندانه‌تر این است که از مقابله بیهوده با ایران اجتناب شود و درعین‌حال حمایت آمریکا از دخالت عربستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس در امور دیگر کشورها، به‌خصوص در یمن را پایان دهند چراکه آن‌ها طی پنج سال گذشته، بزرگ‌ترین نیروهای بی‌ثبات کننده   در منطقه بوده‌اند. هیچ شانسی وجود ندارد که چنین اتفاقی رخ دهد اما چنین روشی به‌مراتب محتاطانه‌تر از توصیه بوش و راس است.

نظرات شما
پیشخوان