تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۵

برجام تعاملات بیمه‌ای با ایران را بیمه کرد

با اجرای برجام تمام محدودیت‌هایی که در دوران تحریم‌ها برای کشورمان بوجود آمده‌بود برطرف شد و وضعیت ایران در حوزه بیمه به حالت عادی بازگشت.
رویداد۲۴-با اجرای برجام تمام محدودیت‌هایی که در دوران تحریم‌ها برای کشورمان بوجود آمده‌بود برطرف شد و وضعیت ایران در حوزه بیمه به حالت عادی بازگشت.

 امروز جهان یکی از ارکان تبادلات تجاری و بازرگانی است و بدون آن نمی‌توان هیچ تعامل اقتصادی و تجاری را تصور کرد.

پیش از تحريم ها عمليات واگذاري ريسك هايي كه در بازارهاي بين المللي توزيع شده بود با حضور شركت بيمه هاي خارجي در بازار بيمه كشور به اشكال مختلف انجام مي گرفت ولی با اعمال تحريم ها عليه ايران اين روابط تقريبا قطع شد و صنعت حمل و نقل دريايي بيشترين لطمه را ديد و پذيرش ريسك بيمه كشتي هاي حامل نفت و فرآورده هاي نفتي ايران متوقف شد.

قسمت عمده پوشش هاي اتكايي ما قبل از دوران تحريم به بازارها و شركت هاي اروپايي واگذار شده بود، به فعاليت صنعت بيمه ايران با لويدز، مونيخ ري و شركت هاي تراز اول فرانسوي، آلماني، سوئيسي و انگليسي قبل از آغاز  تحريم ها اشاره كرد.

پیش از تحریم ها از بازارهاي اروپايي ۷۰۰ ميليون يورو پوشش اتكايي براي خسارت هاي فاجعه آميز در رشته هاي آتش سوزي و مهندسي خريداري شده بود كه در اين ميان بازارهاي آسيايي و افريقايي سهم اندكي داشتند اما اين نسبت ها در دوران تحريم تغيير كرد به طوريكه براي اولين بار در سال ۸۰ تحريم ها به بدنه صنعت بيمه اثر كرد و  از سال ۲۰۰۱ و پس از حادثه ۱۱ سپتامبر  به مرور واگذاري ريسك هاي ما به بازار هاي اروپايي كاهش پيدا كرد.

در دوران تحريم سهم واگذاري هاي ريسك به بازارهاي اروپايي به صفر رسيد. در اين دوران شركت هاي اروپايي و شركت هايي كه داراي سرمايه و سهامدار امريكايي بودند، از فعاليت با بازار بيمه ايران ممنوع شدند در نتيجه از سال ۸۹ به بعد كه تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران اعمال شد، واگذاري هاي اتكايي ما به بازارهاي خاورميانه و افريقايي و آسيايي افزايش پيدا كرد و به اين ترتيب در سال ۹۱ حجم واگذاري هاي اتكايي ما به بازارهاي افريقايي و خاورميانه به ۴۰ درصد و  بازارهاي آسيايي نيز به ۵۲ درصد از كل واگذاري ها رسيد. در سال هاي قبل از تحريم، حق بيمه پرداختي ما از بابت واگذاري ريسك به خارج حدود ۱۰۸ ميليون دلار بود اما هم اكنون و در سال  جاري ما تنها ۷ ميليون دلار حق بيمه پرداخت شده است.

گشایش‌های برجامی در بیمه

از زمان آغاز مذاكرات نهايي برجام تقاضاهاي بسياري براي ملاقات با بيمه مركزي از سوي شركت‏هاي بيمه و بيمه اتكايي بازار بيمه اروپا علي‏الخصوص انگلستان، فرانسه، آلمان و سوئيس و همچنين بازار بيمه شرق آسيا به ويژه ژاپن و كره جنوبي ارائه شده است كه قرارداد اتكايي انجام شده در خرداد ماه سال جاری توسط شركت بيمه ايران نمونه بارز اين موضوع مي‏باشد.

 بر اساس اين قرارداد شركت سهامي بيمه ايران درصدي از بيمه‏ نامه بدنه و مسئوليت شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران را با نرخ‏هاي مورد تاييد بيمه مركزي جمهوري اسلامي ایران از طريق يكي از كارگزاران بازار لندن به چند بيمه‏گر اتكايي واگذار کرده‌است.

تعامل با شركت‏هاي بيمه بين‏ المللي از جمله بروكري انگليس، لويدز لندن، مونيخ ري، اسكور فرانسه  از جمله دیگر اقداماتی است که در حوزه بیمه پس از برجام انجام گرفته است.

از سوی دیگر شركت مونيخ ري که بزرگ‏ترين شركت بيمه اتكايي جهان بحساب می‌آید، آمادگی خود را برای خريد سهام شركت‏‌هاي بيمه داخلي ایران اعلام کرده‌است. حق بيمه توليدي اين شركت ۴۱ ميليارد دلار است و ظرفيت عظيم و قابل توجهي را براي پوشش ريسك هاي رشته هاي مختلف بيمه اي اعلام كرده كه با پايان تحريم ها قابل ارائه شده است.

علاوه بر همکاری‌های دوجانبه، تشکیل نهادهایی که تسهیل‌گر تعاملات بیمه‌ای باشد هم در دستور کار شرکت‌های خارجی قرار داشته‌است. درخواست تشكيل سنديكاي بيمه‏ اي در مناطق آزاد ايران توسط لويدز لندن از جمله این موارد است.

برخي از موسسات بيمه خارجي هم براي حضور و فعاليت درصنعت بيمه كشور در قالب تاسيس دفتر ارتباطي يا شعبه اعلام آمادگی کرده‌اند.

مقامات ارشد شركت هاي بيمه معتبر بين‌المللي در تهران

در پي توافق هسته اي و اجرايي شدن توافق نامه "برجام"، درهاي صنعت بيمه به روي فعالان بين المللي بازار بيمه گشوده شد و رفت و آمد هيات هاي بيمه اي خارجي براي اطلاع از آخرين وضعيت صنعت بيمه كشورمان و بررسي راهكارهاي تعامل در زمينه هاي بازاريابي، بازارسازي و معاملات اتكايي اوج گرفت  تا جایی که در سال جاري بيش از ۱۴۰ هيات خارجي كه اعضاي آن به ۲۵۰ بيمه گر و مدير ارشد شركت هاي بيمه خارجي مي رسد، تنها با مسئولان بيمه مركزي ديدار و گفتگو داشتند كه اين رقم بيش از سه برابر آمار سال گذشته تعاملات بين المللي بيمه مركزي است.

مقام ارشد شركت Reise-Schtuz Versicherungs(بيمه هاي مسافرتي) آلمان، مقام ارشد اجرايي شركت كارگزاري بيمه اتكايي "ويليس" انگليس، مقام ارشد شركت مشاور حقوقي Thomas Cooper انگليس و همچنين  مقام ارشد شركت كارگزاري MNI كه در زمينه بيمه اتكايي p&i تخصص دارند، از جمله مقاماتی بودند که ضمن حضور در ایران مذاکرات مفصلی را برای ازسرگیری همکاری ها با ایران در زمینه باربري، كشتي و هواپيما با مسئولان بیمه مرکزی کشورمان داشتند.

اشتياق شركت بيمه اتكايي سوئيس به بازار ايران

از جمله يك مقام ارشد اجرايي شركت بيمه اتكايي سوئيس (Echo Re) از اشتياق نمايندگان اين شركت به بازديد از بازار بيمه در ايران و گفت و گو با مقامات بيمه اي كشورمان خبر داد. در نامه اي که از این شرکت به بيمه مركزي ایران ارسال شده، تأکید شده است" نمايندگان شركت اكوري در نظر دارند در سفر به ايران و بازديد از بازار بيمة اين كشور، منافع مشترك در زمينه بيمه هاي اتكايي را با مقامات بيمه  اي ايران مورد بحث و بررسي قرار دهند".

با اجرايي شدن برجام و برچيده شدن تحريم هاي بين المللي عليه كشورمان، شوراي فدرال سوئيس نيز بلافاصله از لغو تحريم هاي بيمه اي اين كشور عليه ايران خبر داد.

نظرات شما
پیشخوان