تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۵
هافینگتون پست:

آیا ترامپ وارد جنگ با ایران می‌شود؟

آمریکا کمربندت را ببند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده است و هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند که باقدرت تازه یافته خود چه خواهد کرد و پیامدهای تصمیمات وی چه خواهد بود.
رویداد۲۴- آمریکا کمربندت را ببند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده است و هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند که باقدرت تازه یافته خود چه خواهد کرد و پیامدهای تصمیمات وی چه خواهد بود. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از هافینگتون پست، بر اساس گزارش وب‌سایت جدید کاخ سفید، دولت ترامپ «به سمت دیپلماسی خواهد رفت... نه به سمت خارج برای یافتن دشمنان» و «زمانی که دشمنان به دوستان تبدیل می‌شوند» خوشحال خواهد شد. این‌ها اهداف باارزشی هستند، بااین‌حال خطر اینکه ترامپ وارد یک جنگ پرهزینه دیگر، ازجمله با ایران شود، بالا است.

خوشبختانه ترامپ تصدی‌گری خود را به‌عنوان فرمانده کل قوا بدون مقابله با تصمیمات مربوط به جنگ و صلح که مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌شود، آغاز کند. و این امر به دلیل کار سرسختانه دولت اوباما در مذاکره برای رسیدن به یک توافق جامع باقدرت های بین‌المللی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است و این برنامه را تحت نظارت سرزده قرار داده است. 

ایران همچنان به اجرای تعهدات هسته‌ای خود بر اساس توافق ادامه می‌دهد که باعث شکل‌گیری این سؤال اولیه می‌شود که آیا دولت ترامپ یا کنگره جدید با کشتن توافق به‌صورت یک‌جانبه یا حمایت از اقداماتی که دستاوردهای امنیتی ناشی از این توافق را به خطر می‌اندازد، باعث بروز یک بحران قریب‌الوقوع می‌شود. 

ترامپ می‌تواند همچنان به لفاظی های خود در خصوص عدم‌مداخله در دوره مبارزات انتخاباتی پایبند بماند. بسیاری از اشخاصی که این رئیس‌جمهور در حوزه مسائل امنیت ملی از آن‌ها حرف‌شنوی دارد، نسبت به عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای ایران هشدار داده‌اند که خبر مثبتی است. به نظر می‌رسد آن‌ها دریافته‌اند که از بین بردن این توافق خطر رهایی برنامه هسته‌ای ایران از محدودیت‌ها و نظارت مای بین‌المللی  را به همراه دارد که گزینه مای اندکی جز جنگ را برای مقابله آمریکا با برنامه هسته‌ای ایران به‌جای می‌گذارد.

مطمئناً لفاظی های ضد مداخله جویی ترامپ در مبارزات انتخاباتی‌اش به حمایت از این توافق منجر نشد. او آن را یک توافق بد خواند. درحالی‌که ترامپ گهگاه اشاره می‌کرد که این توافق را پاره نخواهد کرد و آن را بار دیگر مورد مذاکره قرار خواهد داد، دشمنی‌اش با ایران به ورای مرزهای هسته‌ای نیز گسترش یافت. او تأکید کرد که هر ناوگان ایرانی که در خلیج‌فارس به کشتی مای آمریکایی نزدیک شود را غرق خواهد کرد تا احتمال جرقه یک جنگ با ایران حتی پیش از بازبینی توافق هسته‌ای شکل بگیرد.

علاوه بر این، کسانی که انتظار می‌رود در کابینه ترامپ و تأسیسات امنیت ملی گسترده‌تر جمهوری خواهان، نقش بازدارنده را داشته باشند تعدادشان کمتر از جنگ‌طلبان ایرانی است. تام کانن، نویسنده نامه‌ای به مقامات ایران در سال 2015 که هشدار می‌داد رئیس‌جمهور بعدی آمریکا هرگونه توافق با اوباما را کنار خواهد گذاشت، معتقد است ترامپ دقیقاً دست به چنین اقدامی خواهد زد. کانن گفت: «به نظر من توافق ایران مرده است، چراکه ترامپ در اجرای این توافق بسیار سختگیرتر خواهد بود و همین مسئله باعث عقب‌نشینی مقامات ایرانی شود اما من همچنین می‌دانم که او قصد مقابله ... با رویکرد تهاجمی ایران در منطقه را دارد. همان‌طور که کانن متذکر می‌شود، تیم امنیت ملی ترامپ شامل مردانی می‌شود که مشتاق مقابله با ایران هستند.

اگر این توافق برچیده شود، برنامه هسته ای ایران همان‌طور که تام کانن نیز گفته، برنامه هسته‌ای ایران از قیدوبند رها می‌شود، نظارت بین‌المللی بر تأسیسات هسته‌ای ایران به‌شدت کاهش می‌یابد و فشار تحریم‌ها بر ایران نیز مطمئناً کاهش می‌یابد. این در حالی است که هیچ‌یک از مقامات ایرانی موافق به مذاکره دوباره با دولت ترامپ نمی‌شود، چه رسد به امضای توافقی که بیشتر به نفع آمریکا است. در این شرایط آیا او موافق همراهی با ایران در برنامه هسته‌ای‌اش خواهد بود؟ یا یک گزینه نظامی خطرناک که ممکن است توانمندی هسته‌ای ایران را کاهش دهد را دنبال می‌کند اما درنهایت فقط باعث تندروی ایران می‌شود و هیچ کاری برای ممانعت از بازسازی برنامه هسته‌ای خود در آینده نمی‌کند؟ 

با این شرایط برای قانون‌گذاران در کنگره لازم است که با کناره‌گیری آمریکا از برجام مخالفت کنند و مشاوران ترامپ را تحت‌فشار قرار دهند که بر اساس مفاد این توافق عمل کنند. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان